Gå til innhold

Mest slit eller fint å ha barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er definitivt mest fint, jeg stortrives som mamma, mye mer enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Men det er klart det er ting som er er slit også, det som er det mest slitsomme for meg er å aldri kunne bestemme over egen søvn lenger. 

Anonymkode: 7da72...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sommerstid er det vel 80% fint. På vinterstid nærmere 40%. Vinteren er en tid preget av mye sykdom her, og når man er forkjøla for niende gang på et halvt år og plusser på et par omgangsyker på toppen, så blir man litt drittlei! 

Anonymkode: 1efa7...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ER slit, men også fint når man har hatt et ønske om barn. Men jeg forstår meg ikke på de som sier at livet først gav mening da de fikk barn - det sier litt om hvor stusselig liv man skapte før barn. Hva hadde hendt om du ikke kunne få barn? 

Barn skal tilføye enda mer kjærlighet i et allerede bra liv, ikke fylle et hult tomrom.

Anonymkode: 19897...e57

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt og har "enkle" unger. Mest fint, men litt slitsomt når nr kom. Hadde ikke ønsket å ha 3 så tette, men følte ikke vi kunne noe drastisk når det var oss selv som slurvet med prevensjon. 

Anonymkode: 786fb...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å sette prosent på det. Vi har 3 barn og vi hadde ikke noe slit når de var babyer. De var lette å ha med å gjøre, kan man si. Ikke noe kolikk, våkenetter o.l. Det eneste jeg syntes var slitsomt når de var babyer, var nok alle bleieskiftene i løpet av en dag 😂 Og når de var syke. Etterhvert som de ble eldre, så ble det jo litt lettere igjen, da de kunne klare seg selv mer og mer. Og nå som de er tenåringer, så klarer de seg så og si 100% alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å gi en prosent. Det er på en måte begge deler samtidig. Selv om det ikke akkurat er særlig trivelig med bæsjebleier, trassalder, våkenetter og søling ved matbordet, og jeg av og til er så sliten og lei at jeg helst vil rømme, så føler jeg stort sett på slutten dagen at jeg har hatt en fin dag sammen med barna. Så kanskje er det to ulike skalaer, ikke en enten-eller-skala. I dag har vi nok nådd 60% på slit-skalaen og 100% på fint-skalaen. 

Anonymkode: 8d398...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel? ☺

Anonymkode: c2cce...99f

3 år. Hun er stort sett blid og grei, sover godt og ellers syns jeg bare det er gøy å leke og finne på ting med henne. Det var selvsagt mer slitsomt da hun var spebarn, men hun var ganske grei å ha med å gjøre da også. Forøvrig er vi foreldre flinke til å avlaste hverandre også, så ingen av oss må presse oss for langt, da stepper den andre inn.

Anonymkode: 0f452...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noe å se frem til når man har barn. Nye gleder, nye muligheter, alltid nye opplevelser :) For resten av livet (bank i bordet!)

Anonymkode: cb465...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babytiden var ca 80 % slit, særlig med andremann som slet med kolikk og ørebetennelser. Nå som barna er 2 og 4 år gamle er det nesten bare kos og glede! De krangler som søsken flest og dagene er travle, men jeg nyter denne tiden likevel. Å være mamma er meningen med livet 🙂

Anonymkode: ac15e...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært så uheldig å fått et kolikkbarn, men når han endelig har funnet freden og smilet kommer så er det verdt hver tåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett barn på 1 år - synes det er helt fantastisk. Sier til mannen min hver dag at jeg er glad vi fikk barn. Vi hadde egentilig ikke tenkt å få barn - men så ble vi gravid likevel. Jeg tenker med grøss på ett liv uten barn. Å få barn er faktisk det aller beste som kunne skjedd ❤️

Anonymkode: c22cb...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er stor overvekt av slit. Det fine er fint, men veier ikke opp. 

Har fireåring, er i stabilt ekteskap med far. 

Anonymkode: 4d985...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

98 % fint, men vi har bare et barn på 14 mnd. Så vi vet jo ikke helt hva som venter oss enda. Jeg er gravid, og svangerskap syns jeg derimot er 80 % slit. 

Anonymkode: 80c34...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er slitsomt, med eller uten unger. 

Men unger gir livet en slags mening, som gjør slitet litt lettere å holde ut. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det mest slit. Yngste er 2 år og er veldig krevende.  Jeg holder på å gå på en depresjon. 

Anonymkode: ba8e7...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en på 16 mnd, og jeg må ærlig innrømme at det er minst 80% slit... 

De tre første månedene var den jævligste tiden i mitt liv, noensinne... Kolikk, store søvnproblemer, store ammeproblemer, gulping og gulping og gulping, klistremerkebaby som bare skulle bæres og hatet sele så jeg måtte bære i armene og gå og gå og gå og gå.. Ble til slutt sykemeldt og far måtte ta over permisjonen i fem uker.. 

Nå er det jo bedre, men fremdeles synes jeg det er mye slit.. Det kan være fordi jeg alltid har søvnunderskudd, at ting føles tungt og litt dritt. 

Vi har mange fine stunder også. Stunder hvor jeg får tårer i øynene av kjærlighet og stolthet. 

Jeg er glad jeg er så heldig å ha fått barn, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Jeg tror nok livet blir bedre så snart han blir litt mer selvstendig, og det er lettere å leke "Med" enn å bare sitte på gulvet og måtte bygge et stabletårn om og om og om og om igjen ad nauseum. 

Anonymkode: 284c2...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god kombinasjon. Akkurat som med trening. Er til tider slitsomt og noen dager er dørstokkmila lang, men følelsen etterpå er er alltid verdt det 😅

Vi koser oss masse og det er en utrolig reise å være med på å se barnet ditt utvikle seg og se verden gjennom et barns øyne. Klarer du å være bestemt, konsekvent, sette grenser, møte barnet på deres nivå og anerkjenne barnets følelser på en kjærlig måte uten å la deg bli overkjørt så tror jeg mye blir noe enklere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Er en god kombinasjon. Akkurat som med trening. Er til tider slitsomt og noen dager er dørstokkmila lang, men følelsen etterpå er er alltid verdt det 😅

Vi koser oss masse og det er en utrolig reise å være med på å se barnet ditt utvikle seg og se verden gjennom et barns øyne. Klarer du å være bestemt, konsekvent, sette grenser, møte barnet på deres nivå og anerkjenne barnets følelser på en kjærlig måte uten å la deg bli overkjørt så tror jeg mye blir noe enklere. 

 

Det høres vel og bra ut det du skriver i siste avsnitt, men veldig mange foreldre sliter veldig med nettopp grensesetting og det å møte barnas følelser uten å bli overkjørt. Oppdragelse et det vanskeligste jeg har prøvd å lære meg å gjøre riktig. Ufattelig vanskelig til tider. Skulle ønske at helsestasjonene kunne veilede i oppdragelse allerede mens barna er spedbarn. Mange møter disse utfordringene helt uforberedt. Mannlig helt overlatt til seg selv som forelder hva angår oppdragelse. Det er forventet av samfunnet at dette skal alle og enhver ta på strak arm uansett bakgrunn og forutsetninger. 

Anonymkode: a132b...765

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...