Gå til innhold

Hva må jeg gjøre hvis jeg vil fiske lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aner ingen ting om fisking, men har lyst til å prøve. Sånn bortsett fra at jeg trenger fiskeutstyr: hva må til for å fiske på lovlig måte?
-i elv?
-i innsjø?
-i saltvann (kyst/fjord)?

Hvilke avgifter må betales? Er det noe annet enn fiskekort for det bestemte stedet? Hvor finner jeg ut hvor det er lov eller ikke lov å fiske, med hvilke fiskeredskap, og når det er fredningstider? 
 

Anonymkode: b33f5...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt du lurer på finner du på nettsiden inaturen.no

Anonymkode: 83f89...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke på nett hvilke regler og kort du må ha til den enkelte sjø og elv. Og husk at noen plasser er det egne regler for dem som ikke er fastboende 

Anonymkode: 513bd...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt fiskekort i mange lokalbutikker osv. Google fiskekort i den aktuelle kommunen, så kommer det opp. Kan også bestilles på SMS. Regler for det bestemte området står på baksiden av fiskekortet.

Anonymkode: 30173...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra sted til sted,og det kommer også annpå hva du skal fiske. Skal du fiske laks i elv må du ha både fiskeravgift betalt og fiskekort for dem spesifikke elven. Skjekk elve guiden på nett for å se elver og kjøpe fiskekort. 

De fleste småvann trenger du ikke fiskekort for men dette kan variere. 

Anonymkode: 6fe02...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan begynne med å søke på for eksempel "regler fiskestang". Da går det 0,1 sekund og du får du opp sider som denne: https://www.norskfriluftsliv.no/slik-er-fiskereglene-i-norge/

Anonymkode: a619b...783

Du kom meg i forkjøpet, skulle akkurat til å linke til samme siden 😊

Anonymkode: a5c20...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får kjøpt fiskekort i mange lokalbutikker osv. Google fiskekort i den aktuelle kommunen, så kommer det opp. Kan også bestilles på SMS. Regler for det bestemte området står på baksiden av fiskekortet.

Anonymkode: 30173...fd7

Tror det kun kjøpes på nett i år, slik er det i allfall her jeg bor, selvom det fortsatt står på nettet at man kan kjøpe i butikk stemmer ikke det. 

Anonymkode: 6fe02...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det kun kjøpes på nett i år, slik er det i allfall her jeg bor, selvom det fortsatt står på nettet at man kan kjøpe i butikk stemmer ikke det. 

Anonymkode: 6fe02...4ff

Okey. På denne gudsforlatte plassen jeg bor får vi fortsatt papirfiskekort over disk. Men så er det også stort sett fisking det går i her🙊

Anonymkode: 30173...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey. På denne gudsforlatte plassen jeg bor får vi fortsatt papirfiskekort over disk. Men så er det også stort sett fisking det går i her🙊

Anonymkode: 30173...fd7

Bor også på en gudsforlatt plass hvor vi kun fisker, men vi har avansert til digitale fiskekort i år 😂

Anonymkode: 6fe02...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor også på en gudsforlatt plass hvor vi kun fisker, men vi har avansert til digitale fiskekort i år 😂

Anonymkode: 6fe02...4ff

Vi kommer sikkert løpende etter om noen år😂

Anonymkode: 30173...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fiskekort eller noe for å fiske i sjø. 

I elv og innsjø trenger man som regel fiskekort. Ikke alle dog, og om du googler navnet på vannet du har tenkt å fiske i pleier det å stå info der om fiskekort er nødvendig. Jeg kjøper alt av jaktkort og fiskekort på inatur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...