Jump to content
AnonymBruker

Leie for første gang

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei! 

Jeg er 21 år og skal nå flytte hjemmefra (dvs leie leilighet). 

Ser at mange husverten krever referanser fra tidligere leieforhold. I og med at jeg har bodd hjemme hos foreldrene mine frem til nå, så har jeg jo ikke dette. 

Og er det vanlig at husvert spør om hva du jobber med? Jeg har vært syk siden ungdomsskolen og mottar AAP fra nav, i tillegg skal jeg få bostøtte. Er i en prosess nå hvor jeg skal begynne å prøve meg i arbeid, men vi må trå varsomt sånn at helsa ikke blir verre igjen. Dette er for meg en privatsak og ikke noe jeg ønsker å dele med enhver. Men jeg må kanskje gjøre det? Og vil det ødelegge for meg at jeg ikke er i jobb? 

Huff, ikke lett dette her. Jeg er rolig av meg, har stor respekt for andre mennesker og har ingen behov for å finne på noe tull. Jeg har fast inntekt og er sikker betaler. Men hvem vil vel tro på det når jeg ikke har referanser? 

Anonymkode: b21d9...840

Fortsetter under...

Darkrobin27
Posted (edited)

Leilighet eier her:

Når jeg skal ha folk som skal leie hos meg, så vil jeg at dem skal være så ærlig som dem kan til meg.
Dette er pågrunn av at jeg ikke vil ha bråk i leiligheten min, stoff, politi eller annet tull.

Og ja, det er ganske normalt at leietaker for vite hva du jobber med. Om du har hatt en jobb før, så kan du bruke jobben din som referanse, da ber du dem ringe din nåværende sjef fra jobben :)

Når jeg leide hos en person sist, så var jeg ærlig og sa at jeg er en sikker betaler, jeg er uføre.

Noen er forskjellige når det kommer til å leie ut. 

Vær ærlig og si at du har bodd hos dine foreldre inntil nå, og at du ikke har noen referanser og gi. 

Så lenge du sier at du er en rolig person, fester lite, ryddig av seg, så går det nok fint!

Edited by Darkrobin27

Armitage
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er 21 år og skal nå flytte hjemmefra (dvs leie leilighet). 

Ser at mange husverten krever referanser fra tidligere leieforhold. I og med at jeg har bodd hjemme hos foreldrene mine frem til nå, så har jeg jo ikke dette. 

Og er det vanlig at husvert spør om hva du jobber med? Jeg har vært syk siden ungdomsskolen og mottar AAP fra nav, i tillegg skal jeg få bostøtte. Er i en prosess nå hvor jeg skal begynne å prøve meg i arbeid, men vi må trå varsomt sånn at helsa ikke blir verre igjen. Dette er for meg en privatsak og ikke noe jeg ønsker å dele med enhver. Men jeg må kanskje gjøre det? Og vil det ødelegge for meg at jeg ikke er i jobb? 

Huff, ikke lett dette her. Jeg er rolig av meg, har stor respekt for andre mennesker og har ingen behov for å finne på noe tull. Jeg har fast inntekt og er sikker betaler. Men hvem vil vel tro på det når jeg ikke har referanser? 

Ja det er ikke unormalt at huseier spør om hva du jobber med. Jeg tror at det er verre om du sier at du ikke vil svare på det enn at du er ærlig om din situasjon. Du trenger ikke å legge ut om din livshistorie, men bare si at du får aap, men snart skal ut i jobb.  Det viktigste er at du har en stabil inntekt. Vi ble aldri spurt om referanser, men det har blitt mer vanlig i dag. Om spørsmålet kommer så kan du bare si at det er ditt første leieforhold. Det finnes nok en leilighet for deg også. Vi har alle vært førstegangsleiere en gang.  

AnonymBruker

Du må finne riktig utleier med omhu, du må rett og slett finne dem som er mennesker, og ikke berøre bolighaier som ikke ser deg som et menneske, men kun pengene dem klarer å skvise ut av deg. Du skal ikke si detaljert til utleier, det er privat sak, men du har lyst å flytte hjemmende i fra det holder i massevis, og det er da ærlig sak at du ikke har noen referanser, eller du har da foreldrene dine, de beste referansene. 

Anonymkode: ebf4a...bf2

AnonymBruker

Tusen takk for gode råd! 

Jeg har fått avtalt en visning i dag kl 16.

Tenkte å ha med meg pappa. Er det greit eller fremstår det som dumt? Jeg vil ikke virke umoden. Men jeg tenker bare at to hoder tenker bedre enn ett, og at pappa kanskje kommer på andre spørsmål å stille og legger merke til detaljer som ikke jeg gjør. 

AnonymBruker

Hei. Vi leter etter leietaker. Vi er mer opptatt av å få en rolig person som tar vare på boligen, enn å få feks akkurat den leieinntekten vi har satt.  Og vi lar heller det stå tomt noen måneder enn å få inn 7 stk som ikke prater norsk eller engelsk (har ikke noe i mot å leie ut til innvandrere altså, men jeg er nødt til å kunne kommunisere med dem) For å få til dette er vi opptatt av å finne ut mest mulig om potensielle leietakere. I annonsen etterspør vi både referanser og kredittsjekk, men så lenge leietaker er åpen og ærlig og ikke har noe å skjule går det fint om det ikke er så lett å få tak i alt. 

Vi krever ganske mye i annonsen, men det er mest for å luke ut useriøse. Du aner ikke altså hvor mange som tar kontakt og nærmest skriver under på kontrakt uten å en gang ha sett boligen... Og hvor mange som er ufine og kjefter fordi vi ikke godtar navgaranti feks (det godtar vi ikke pga forsikringsvilkår). 

Så dersom du hadde vært deg selv, vært hyggelig, åpen og ærlig hadde du definitivt vært en potensiell leietaker hos oss altså. Selv uten referanser og fast jobb. 

Anonymkode: 78695...d15

Annonse

AnonymBruker

Og jeg driver med utleie, og er ikke bolighai som mange her på KG liker å kalle utleiere. Blir helt merkelig, hadde det ikke vært for at noen leide ut leiligheter hadde mange slitt. AAP er vel ikke den mest sikre inntekten akkurat. Jeg leier ut til mange forsjellige, og det viktigste er jo at en er stille og rolig, hyggelig og fremstår som en skikkelig person, men det er klart det spiller stor rolle om jobb og inntekt uansett hvordan en ser på det . Jeg godtar ikke NAV garanti, Men har heller latt folk som jeg har følt jeg kunne stole på betale inn kanskje 500,- ekstra i måned som har gått til dep.konto slik at det også senere kom leieboer tilgode. Men har alt fra pensjonister, uføre, barnefamilier etc boende. Har over 30 utleielieligheter så en treffer på mye forskjellig.  Ville ikke reagert om du hadde med din far eller annen person på visning, det er greit å ha med en som kanskje er litt mer erfaren om du er usikker og ikke bodd alene tidligere

Anonymkode: 94ea3...c48

AnonymBruker

Jeg var på visning som planlagt i dag og gjett hva? Under en time senere ringte de meg opp og sa at de hadde bestemt seg! Jeg får nøkkelen allerede i morgen også skriver vi kontrakt på lørdag. Jippi! Skjedde veldig fort alt dette, men jeg kunne jo nesten ikke ha drømt om noe annet. Jeg er glad og redd. Men tror dette blir bra!

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på visning som planlagt i dag og gjett hva? Under en time senere ringte de meg opp og sa at de hadde bestemt seg! Jeg får nøkkelen allerede i morgen også skriver vi kontrakt på lørdag. Jippi! Skjedde veldig fort alt dette, men jeg kunne jo nesten ikke ha drømt om noe annet. Jeg er glad og redd. Men tror dette blir bra!

Gratulerer :)

Anonymkode: 271a3...d72