Gå til innhold

Hva er det folk som aldri har vært rike ikke skjønner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og gir man en "liten" presang blir man plutselig beskyldt for å være gjerrig, mens om man gir en stor presang blir man beskyldt for å skryte av at man har penger, og å legge press på de andre som skal gi presang... 

Vi "dummet" oss ut med å gi 1500 i konfirmasjonspresang til niesen til mannen.. det er ganske vanlig her i vår by, men de er fra en liten bygd et helt annet sted i landet, og der var det heeelt koko å gi så mye... De andre onklene og tantene ga 500.. Det var ekkelt, spesielt siden ingen hadde sperrer for å kommentere det.. 

Anonymkode: f4fc5...641

Ajaj, ja det kommer sikkert an på hvor i landet man er fra også. Uansett kjipt at de kommenterte det. 

Anonymkode: 41185...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjipt det kan være når man har lyst til å finne på noe med noen, men det koster penger, og du er ikke sikker på om den andre personen har råd.. og det å tilby seg å spandere blir ofte helt feil det også. 

Anonymkode: f4fc5...641

Dette! Man må kjenne noen veldig godt før man vet om det er ok eller ikke å tilby seg å betale.

Anonymkode: 41185...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehaget ved at fremmede kommer bort til deg og forsøker å gjøre seg deilige for å bli kjent med pengene dine.

Deg driter de i, det er pengene dine de vil bli kjent med.

Anonymkode: 38c96...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller skrive om folk med dårlige ressurser til å forvalte pengene sine. Det de gjerne ikke forstår, er at de ofte har et forbruksmønster som er langt høyere, mer "ufornuftig" og bekymringsfritt fra uke til uke, enn det folk med en del, øyensynlig mer oppegående økonomi har. Å ha ressurser økonomisk, handler ikke bare om tilgang til penger, men også om ressurser og kunnskap til å planlegge, forvalte og prioritere. Det handler om vaner, men det handler også om ballast og bagasje. Og det å ikke være så himla bekymringsfri og impulsiv at man bruker pengene sine feil. For det ER det mange som gjør. 

 

 

Anonymkode: 237ab...cc7

Dette er essensen av hele greia. Har feks kolleger med akkurat samme lønn som meg, som klager over at de er blakk før lønn og lurer på hvorfor vi har så god råd. Fordi vi forvalter riktig, er bevisste på bruken og ikke bare BRUKER.

Anonymkode: e261c...3ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er et skikkelig i-landsproblem, men jeg synes faktisk det er litt stressende å vite hva jeg skal gjøre med alle pengene mine... Fond, aksjer, risiko, osv. Jeg hater å ta risiko, men samtidig får man idiotstempel om man har pengene på høyrentekonto. Så det å sette seg inn i fond og aksjer og hva som er lurt og hva som er trygt nok til at man sover godt om natten, er litt tungt det også.. :p 

Anonymkode: f4fc5...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller skrive om folk med dårlige ressurser til å forvalte pengene sine. Det de gjerne ikke forstår, er at de ofte har et forbruksmønster som er langt høyere, mer "ufornuftig" og bekymringsfritt fra uke til uke, enn det folk med en del, øyensynlig mer oppegående økonomi har. Å ha ressurser økonomisk, handler ikke bare om tilgang til penger, men også om ressurser og kunnskap til å planlegge, forvalte og prioritere. Det handler om vaner, men det handler også om ballast og bagasje. Og det å ikke være så himla bekymringsfri og impulsiv at man bruker pengene sine feil. For det ER det mange som gjør. 

 

 

Anonymkode: 237ab...cc7

Nettopp. Vi er verken rike eller høytlønnede, men vi bruker pengene fornuftig. Det gjør at vi kan sitte der med en god økonomi uten bekymringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye må man ha for å bli ansett som rik?

Dere som har svart anonymt, vil dere si innad hvilket område det er snakk om? 

Anonymkode: 4cfd6...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forteller dere omverdenen at dere er rike, eller vet de det for dere bor i svært dyre boliger, og eier dyre biler, hytte osv?

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk er rike, eller ikke. Selv er jeg fattig, og det som irriterer meg, er når rike sitter og klager til meg, over hvor lite penger de har, og hvor tøft de har det. For de må jo spare til en ferie til 200 000 kr, og det tar jo plutselig 3 mnd. Har veldig nær familie som klager over dette hele tiden. De er helt gjeldfrie, og tjener veldig godt. Men klager til meg over dårlig råd hele tiden. Er jo litt latterlig, da jeg går på laveste sats AAP, og har 2 tenåringer jeg er alene med, har gjeld på boligen min, har ikke råd til bil, ikke ferie, gå ut og spise osv. Kan legge til at jeg klager omtrent aldri over økonomien min til de. Vil jo helst prate om hyggelige ting da vi er sammen, og er og redd for at min klagen, skal kunne oppfattes som tigging. 

Anonymkode: e0e99...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At formuen er jobbet for. Rikdom kommer ikke gratis.

Hvor ubehagelig det er at andre forventer at du skal bruke penger bare fordi du har penger. 

Anonymkode: 6083c...013

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At formuen er jobbet for. Rikdom kommer ikke gratis.

Hvor ubehagelig det er at andre forventer at du skal bruke penger bare fordi du har penger. 

Anonymkode: 6083c...013

Sistnevnte!!! «Jeg vet du har råd til det!» årsaken til at jeg har råd til ting er fordi jeg ikke bruker det på tull.

Anonymkode: e261c...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye må man ha for å bli ansett som rik?

Dere som har svart anonymt, vil dere si innad hvilket område det er snakk om? 

Anonymkode: 4cfd6...950

som i lønn eller verdier? 

Anonymkode: 41185...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At formuen er jobbet for. Rikdom kommer ikke gratis.

Hvor ubehagelig det er at andre forventer at du skal bruke penger bare fordi du har penger. 

Anonymkode: 6083c...013

Nettopp. Og jeg sier ikke at alle kan bli rike det e bare å jobbe hardt nok, for det tror jeg ikke stemmer, men vi har faktisk jobbet beinhardt for det vi har. Vi får innimellom noen slengbemerkninger på at "det er lett for oss å si som har så mye," og det stemmer sikkert til en viss grad, men da har de glemt det at vi har jobbet hardt og til tider vert villige til å gjøre kontroversielle valg som andre ikke har villet gjort. 

Anonymkode: 41185...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men forteller dere omverdenen at dere er rike, eller vet de det for dere bor i svært dyre boliger, og eier dyre biler, hytte osv?

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk er rike, eller ikke. Selv er jeg fattig, og det som irriterer meg, er når rike sitter og klager til meg, over hvor lite penger de har, og hvor tøft de har det. For de må jo spare til en ferie til 200 000 kr, og det tar jo plutselig 3 mnd. Har veldig nær familie som klager over dette hele tiden. De er helt gjeldfrie, og tjener veldig godt. Men klager til meg over dårlig råd hele tiden. Er jo litt latterlig, da jeg går på laveste sats AAP, og har 2 tenåringer jeg er alene med, har gjeld på boligen min, har ikke råd til bil, ikke ferie, gå ut og spise osv. Kan legge til at jeg klager omtrent aldri over økonomien min til de. Vil jo helst prate om hyggelige ting da vi er sammen, og er og redd for at min klagen, skal kunne oppfattes som tigging. 

Anonymkode: e0e99...b2d

da har man bra krøll på de sosiale antennene da! Hvem gjør det!? 😱

Anonymkode: 41185...bfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

som i lønn eller verdier? 

Anonymkode: 41185...bfc

Begge, hva er dine tall? 

Anonymkode: cd95b...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge, hva er dine tall? 

Anonymkode: cd95b...b49

Vi tjener til sammen rundt 7000 000 etter skatt. Vi har en snart nedbetalt bolig til 17 000 000. 

Anonymkode: 41185...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...