Gå til innhold

Hva er det folk som aldri har vært rike ikke skjønner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en tråd som handler om folk tror at det å være betyr at du har penger til alt.

Jeg er dypt takknemlig over hvor privilegert jeg er, takknemlig for at Norge har gitt meg den muligheten gjennom min flotte oppvekst. Jeg bidrar mye så godt jeg kan, jeg gir penger til forskjellige gode formål og stiller opp frivillig i dugnad for den lokale sportsklubben.

Det er kanskje mye penger jeg har i aksjer, eiendom og investerInger. Men det betyr ikke at jeg har $$$ på kontoen min, det er sykt irriterende at folk tror det.

Hvis noen spør meg om jeg vil være med på ting, jeg får ikke lov til å si at jeg ikke kan pga økonomiske årsaker. Da får jeg dritt fra andre. 

Det er mange ting folk ikke forstår seg på sånt. Del gjerne dine opplevelser.

Anonymkode: 5078c...a5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan det er å ikke ha økonomiske problemer.

Anonymkode: 99a89...110

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kanskje mye penger jeg har i aksjer, eiendom og investerInger. Men det betyr ikke at jeg har $$$ på kontoen min, det er sykt irriterende at folk tror det.

Anonymkode: 5078c...a5b

Sånn er det å bo i annerledeslandet der man kan sjekke hverandres formue med et tastetrykk. 

Anonymkode: d7437...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvor mye man har på konto det noe andre ikke har noe med. Det skal også være akseptert å takke nei til ting man ikke vil bruke penger på uten å få dritt for det, man bruker sine penger på det man selv vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det er å ikke trenge tenke på penger. Selv de med mye tenker som regel på regninger og penger. Hvordan det er å leve helt fritt, gjøre akkurat som du vil, uten å tenke på penger, er en helt unik opplevelse. verden ligger foran dine føtter

Hvor lite 50 000 eller 100 000 egentlig er. 

Leve i bolig der du kan bruke penger for å få den riktige, behagelige belysningen, eller et skikkelig lydanlegg. De flest kjøper bare lamper eller pærer og tror alt er det samme. 

Hvor mye respekt man møter når folk vet du har mye penger. Selv om du er arbeidsledig, så behandler folk deg som et geni bare fordi du skapte din egen formue og lever på den. Selv om du ikke har gjort en ærlig dags arbeid i hele ditt liv. 

 

Anonymkode: 9202f...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke matrielle "ting og tang" som betyr noe for meg, når det gjelder ikke å være fattig. Jeg bor i ei "rønne", og kjører skoda.  Det som er viktig for meg er å få eie min egen tid. Jeg jobber freelance i ca. 2/3 av et fullt årsverk. Og så er jeg gjeldfri, og har ikke egen familie (dvs. har en sønn som ikke bor hos meg).  Sørger for at pengene mine "knuller" og formerer seg, invistere rett. 

Lever nøkternt, og spiser kneip og mye tilbudsmat. Men koser meg riktig godt når jeg er ute og reiser.  Pga. at jeg disponerer min egen tid, kan jeg benytte meg av lavpristilbud på fly og hotell som jeg ikke kunnet gjort ellers. 

Det er sånne ting som er lykke for meg, leve livet som jeg selv vil. "Tant og fjas" og luxus gir meg absolutt ingenting, å bli sett på som en riking å bli misunt av andre er for meg totalt meningsløst.

Anonymkode: 7fbb6...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke matrielle "ting og tang" som betyr noe for meg, når det gjelder ikke å være fattig. Jeg bor i ei "rønne", og kjører skoda.  Det som er viktig for meg er å få eie min egen tid. Jeg jobber freelance i ca. 2/3 av et fullt årsverk. Og så er jeg gjeldfri, og har ikke egen familie (dvs. har en sønn som ikke bor hos meg).  Sørger for at pengene mine "knuller" og formerer seg, invistere rett. 

Lever nøkternt, og spiser kneip og mye tilbudsmat. Men koser meg riktig godt når jeg er ute og reiser.  Pga. at jeg disponerer min egen tid, kan jeg benytte meg av lavpristilbud på fly og hotell som jeg ikke kunnet gjort ellers. 

Det er sånne ting som er lykke for meg, leve livet som jeg selv vil. "Tant og fjas" og luxus gir meg absolutt ingenting, å bli sett på som en riking å bli misunt av andre er for meg totalt meningsløst.

Anonymkode: 7fbb6...c27

Fly og reiser er luksus, det er kun ca 3% av verdens befolkning som flyr årlig. Om det er en av de greiene som gir deg glede, så er din lykke i stor grad påvirket av det materielle. Just saying

Materielle goder gir meg mye lykke, og jeg syntes det er tåpelig å late som om friheten til å reise hvor eller når man vil ikke blir sett på som en materiell luksus som gir livsglede

Anonymkode: 9202f...951

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg svært lite om hvordan andre lever sitt litt. Selv om du har mye penger så må du ikke kjøpe det eller det. Friheten tror jeg lokker mange til å satse på rikdom. Alle har muligheten hvis de virkelig vil og ikke gir opp med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, wintergirl skrev:

Jeg bryr meg svært lite om hvordan andre lever sitt litt. Selv om du har mye penger så må du ikke kjøpe det eller det. Friheten tror jeg lokker mange til å satse på rikdom. Alle har muligheten hvis de virkelig vil og ikke gir opp med det første.

Helt enig !  Men for mange virker det som om det å bli oppfattet av andre som rik, er viktigere enn friheten.  Det å bli sett opp til, misunt og beundret. Det å heve sin sosiale status er tydligvis veldig viktig for enkelte, å være blandt "eliten".  Jaja, folk får leve livene som de vil for meg.

Anonymkode: 7fbb6...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig !  Men for mange virker det som om det å bli oppfattet av andre som rik, er viktigere enn friheten.  Det å bli sett opp til, misunt og beundret. Det å heve sin sosiale status er tydligvis veldig viktig for enkelte, å være blandt "eliten".  Jaja, folk får leve livene som de vil for meg.

Anonymkode: 7fbb6...c27

Ja, du har en del sånne som må brife sin velstand. Men de må vel veie opp for noe, tror du  ikke? Mange rike lever også ganske normalt og har ikke behov for alt, selv om de har råd til alt. Jeg skulle gjerne ha gjort noen smarte valg selv som det kan bli penger ut av jeg😊 Frihet er livet.

Er det noen her som har noen gode råd?😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor komfortabelt det er å fly business på lange strekninger sammenlignet med vanlig turistklasse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At grunnen til at jeg har mye penger er fordi jeg jobber mye og ikke bruker stort. Det er ikke sånn at den jevne nordmann med "mye penger" både kjøper seg flere tusen verdt med merkeklær, har båt og hytte, reiser på ferie mange ganger i året OG sparer flere hundre tusen.

Jeg sier nei fordi jeg har nådd månedens budsjett, ikke fordi jeg er 100% skrapa på konto.

En lærdom er vel nettopp det; å si du er blakk lenge før du er blakk. Har du 1000kr igjen på brukskonto er du blakk, sorry. 

Anonymkode: e261c...3ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selv man har masse penger på konto, vil man ikke nødvendigvis bruke mye mer penger på en ting enn hva den er verdt.. Ja, jeg har råd til å kjøpe en merke-veske til 50 000. Men det VIL jeg rett og slett ikke, for jeg synes det er tull å bruke så mye penger på en veske. Jeg kan få en like fin og velfungerende veske til en hundredel av prisen... 

Og det er grunnen til at jeg er "rik": jeg bruker pengene mine fornuftig. 

At man har lyst til å spare til alderdommen, og ikke bruker alle pengene sine NÅ. Ja, jeg har masse penger på konto. Nei, jeg vil ikke bruke dem på å ta et friår fra jobben og reise jorden rundt... 

Det virker som om mange mener at man er nødt til å bruke penger med en gang man har dem. Og at om man har de pengene en ting koster, bør man kjøpe den tingen, helt uten å tenke på om tingen er verdt prisen.. 

Anonymkode: f4fc5...641

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare noe jg satt og tenkte på akkurat nå; At det kan være litt sånn ubehagelig å vite hva man skal gi i gave for eksempel. Jeg skal i et bryllup om noen uker og står da med valget å gi en vanlig gave og da bli ansett som litt gjerrig, siden vi har godt med penger og brudeparet ikke har det. Eller å gi en dyr gave og så kanskje gjøre brudens foreldre eller andre litt forlegne. 

Anonymkode: 41185...bfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare noe jg satt og tenkte på akkurat nå; At det kan være litt sånn ubehagelig å vite hva man skal gi i gave for eksempel. Jeg skal i et bryllup om noen uker og står da med valget å gi en vanlig gave og da bli ansett som litt gjerrig, siden vi har godt med penger og brudeparet ikke har det. Eller å gi en dyr gave og så kanskje gjøre brudens foreldre eller andre litt forlegne. 

Anonymkode: 41185...bfc

Den der kjenner foreldrene mine mye på i forbindelse med min søsters barn. De har masse penger, mens svigers til min søster ikke har det.. Så har de lov til å gi dyre presanger, mens ungene får billige ting av svigers..? Blir det dumt? Og nå når jeg har fått barn blir det da like dumt om de har gitt noe billig som matcher hva hennes svigers hadde hatt råd til, og så gir noe dyrt til mitt barn.. som også får dyre ting av mine svigers, som har god økonomi også.. 

Anonymkode: f4fc5...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den der kjenner foreldrene mine mye på i forbindelse med min søsters barn. De har masse penger, mens svigers til min søster ikke har det.. Så har de lov til å gi dyre presanger, mens ungene får billige ting av svigers..? Blir det dumt? Og nå når jeg har fått barn blir det da like dumt om de har gitt noe billig som matcher hva hennes svigers hadde hatt råd til, og så gir noe dyrt til mitt barn.. som også får dyre ting av mine svigers, som har god økonomi også.. 

Anonymkode: f4fc5...641

ja, nettopp! Er så vanskelig å vite hva som blir riktig, litt damed if you do, damed if you don´t

Anonymkode: 41185...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil heller skrive om folk med dårlige ressurser til å forvalte pengene sine. Det de gjerne ikke forstår, er at de ofte har et forbruksmønster som er langt høyere, mer "ufornuftig" og bekymringsfritt fra uke til uke, enn det folk med en del, øyensynlig mer oppegående økonomi har. Å ha ressurser økonomisk, handler ikke bare om tilgang til penger, men også om ressurser og kunnskap til å planlegge, forvalte og prioritere. Det handler om vaner, men det handler også om ballast og bagasje. Og det å ikke være så himla bekymringsfri og impulsiv at man bruker pengene sine feil. For det ER det mange som gjør. 

 

 

Anonymkode: 237ab...cc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, nettopp! Er så vanskelig å vite hva som blir riktig, litt damed if you do, damed if you don´t

Anonymkode: 41185...bfc

Ja, og gir man en "liten" presang blir man plutselig beskyldt for å være gjerrig, mens om man gir en stor presang blir man beskyldt for å skryte av at man har penger, og å legge press på de andre som skal gi presang... 

Vi "dummet" oss ut med å gi 1500 i konfirmasjonspresang til niesen til mannen.. det er ganske vanlig her i vår by, men de er fra en liten bygd et helt annet sted i landet, og der var det heeelt koko å gi så mye... De andre onklene og tantene ga 500.. Det var ekkelt, spesielt siden ingen hadde sperrer for å kommentere det.. 

Anonymkode: f4fc5...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som aldri har vært rike skjønner ikke hvor vondt det er å tape penger selv om man fortsatt har mye penger igjen. Pappa hadde rundt to milliarder og tapte halvparten av pengene. Hverken jeg, mamma eller noen andre hadde sett han så fysisk dårlig som da han tapte penger  og det var reell fare for at han ville begå selvmord. Dette selv om det ikke hadde noe å si for vår økonomi om pappa hadde en eller to milliarder i formue.

Anonymkode: 671b7...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjipt det kan være når man har lyst til å finne på noe med noen, men det koster penger, og du er ikke sikker på om den andre personen har råd.. og det å tilby seg å spandere blir ofte helt feil det også. 

Anonymkode: f4fc5...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...