Gå til innhold

Hadde barna det bedre den gang mor var hjemme hele dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Det blir de jo overhodet ikke. Tvert i mot. Før klarte ungene seg mye mer selv, på godt og vondt. De var ute og lekte hele dagen  og klarte seg stort sett selv mens foreldrene arbeidet (mor ofte hjemme, men det var fortsatt et arbeid, ref. sitert innlegg under). Da det etter hvert ble flere mødre som jobbet utenfor hjemmet, var det vanlig å være hjemme alene etter skolen fra 1. klasse av. Det var heller ikke uvanlig at ganske små barn var hjemme alene mens foreldrene var ute og gjorde ærend. Min far (vokste opp på 60-tallet) har fortalt at han ble bundet fast hjemme i hagen mens moren hans var på butikken! 😮 

Dagens barn er omtrent aldri overlatt til seg selv. Vi ser jo tråder her med spørsmål om hvorvidt 17-åringer kan være alene hjemme en helg, for å sette det på spissen.

Nettopp. Ikke mye kvalitetstid med ungene den gangen... De måtte stort sett klare seg selv fra veldig tidlig alder.

Hva er kvalitetstid med foreldere? Vi hadde da nok å finne på selv.

Anonymkode: 928a2...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kvalitetstid med foreldere? Vi hadde da nok å finne på selv.

Anonymkode: 928a2...c01

Poenget er at mange tror foreldre hadde mye tid med barna da det var vanlig med hjemmeværende mødre, noe som ikke stemmer. Foreldre bruker mer tid sammen med barna sine i dag enn for 50 år siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎7‎/‎10‎/‎2019 at 12:10 PM, OlsenHansen said:

Ikke bare barna, men mødrene også. Det rareste er at kvinner ikke ser dette selv.

Det er jammen godt vi har menn som "vet" bedre enn oss da 😜

Mr, jeg er sjeleglad for at slipper å gå hjemme og visne mellom kjøkkenbenken, vaskemaskinen og ungene. Det tror jeg ungene også er. Og mannen. Happy wife, happy life. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det mange kvinner som VIL være hjemmeværende.

https://www.nrk.no/norge/xl/hjemmevaerende-anno-2018__-jeg-klarte-ikke-a-dra-fra-datteren-min-1.14296814'

 

Anonymkode: 054d7...de6

Å være hjemme i to år, eller å gå med i stilling mens ungene er i bhg alder, er noe annet enn å være hjemmeværende altså. 

Anonymkode: 0fff2...1e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Å være hjemme i to år, eller å gå med i stilling mens ungene er i bhg alder, er noe annet enn å være hjemmeværende altså. 

Anonymkode: 0fff2...1e7

Hva er galt med å være hjemmeværende? Finnes ikke noe mer ærerikt enn å dedikere livet til egne barn.

Anonymkode: 928a2...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Tror du vil finne mange forskjellige meninger om dette. Selv vokste jeg opp med hjemmeværende mor og det var slik for de aller fleste av vennene mine. Og for en fantastisk barndom jeg hadde! Var gjerne ute og lekte med kamerater hele dagen. Bygget trehytter, spikket barkbåter og badet når vi ville. Ville jeg hjem litt og sitte på rommet og lese så gjorde jeg det. Og moren min var alltid der for en prat, trøst og omsorg. Ser jeg tilbake på det så kan jeg ikke se for meg at en barndom gjerdet inn av regler og faste tider som man har i barnehager ville gjort meg noe bedre. Jeg er temmelig sikker på at moren min også hadde det bra, men om det hadde vært bedre for henne med arbeid utenfor hjemmet vet jeg ikke.

Dette gleder selvfølgelig ikke for alle. Jeg vokste opp et sted med masse tilbud for barn. I tillegg var som nevnt de aller fleste barna hjemme på den tiden. For mange vil imidlertid barnehage være et sted man møter venner man kanskje ikke har noe av fra før av. Da er det en ubetinget fordel.

Anonymkode: f2c86...eee

Men det gjelder jo oss med jobben foreldre og? Dette har ingenting med mor hadde fri men at du voks opp i enn annen tid. Urbanisering har meir skyld enn mor i arbeid, barn på byda lever ganske likt fortsatt. 

Anonymkode: 95f84...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.7.2019 den 12.10, Mona123 skrev:

Åja. Kan ikke huske at det var så bra, jeg. Lite inntekt og sliten far. 

Legg til en deprimert mor. Jeg hadde hatt det bedre noen timer i barnehage hvor voksne hadde sett meg og fulgt meg opp. 

Anonymkode: 79e50...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjelder jo oss med jobben foreldre og? Dette har ingenting med mor hadde fri men at du voks opp i enn annen tid. Urbanisering har meir skyld enn mor i arbeid, barn på byda lever ganske likt fortsatt. 

Anonymkode: 95f84...3fe

Her i bygda er de som er hjemme med barn og ikke benytter seg av barnehage, læstadianere. De andre 80 prosentene, går på SFO og i barnehage. Det samme med et par andre bygder jeg har bodd i- bortsett fra at der er antallet barn i barnehage mellom 1-5 92-95prosent av de aktuelle barna.

Bønder jobber også, der det er et par som driver gård sammen, jobber enten begge på gården eller en utenom gården og en på gården. - Det er ikke noe særlig å ha barn løpende rundt bena, når du driver på med maskiner og flytter dyr. 

Anonymkode: eba00...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både barn og foreldre hadde hatt godt av mer tid sammen, så jeg tror en gylden middelvei hadde vært dersom småbarnsforeldre kunne jobbet mindre, uten å møte økonomisk ruin. 

Å være hjemmeværende i dag er jo noe helt annet enn før i tiden, da alt av husarbeid og matlaging måtte gjøres for hånd. I dag er det bare å sette på robotstøvsugeren og vaskemaskina mens man ringer etter take-out eller halvfabrikata levert på døren. Dessuten har barn godt av å sosialiseres med andre barn, men ikke nødvendigvis i 8-10 timer om dagen. Og barn har heller ikke noe utbytte av å bli levert i barnehagen så tidlig som de blir nå.

Anonymkode: ce700...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Både barn og foreldre hadde hatt godt av mer tid sammen, så jeg tror en gylden middelvei hadde vært dersom småbarnsforeldre kunne jobbet mindre, uten å møte økonomisk ruin.

Anonymkode: ce700...630

Det er bare å senke forbruket. Eller mener du at barnafamilier skal få enda flere overføringer fra staten?

Anonymkode: 928a2...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hjemmeværende mor da jeg vokste opp på 70-tallet og hadde en lykkelig barndom. Vi var ute hele dagen og lekte og fantaserte, lagde hytter i skogen og alt mulig anna artig uteleker. Kunne ikke hatt en bedre barndom, det er en av de tingene jeg er aller mest takknemlig for. 

Jeg var selv hjemmeværende til mine barn begynte på skolen på 90-tallet og det var en fin kombinasjon mellom å gjøre ting sammen med ungene, gå på lekebesøk til andre med unger og det å gjøre husarbeid. Det var aldri slik at ungene ble kasta ut for å leke så jeg skulle få gjort husarbeid. Var de ute så hadde de gått helt frivillig. 

Og hadde jeg vært ung i dag så hadde jeg frivillig vært hjemmeværende framfor å sende en unge på 1 år og mindre i barnehage. Jeg trivdes som hjemmeværende, det var de lykkeligste periodene av livet mitt. Har aldri angra og ser ingen ulemper med det, føltes aldri som et offer. 

 

 

av de lykkeligste å

Anonymkode: fc0e6...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde hjemmeværende mor da jeg vokste opp på 70-tallet og hadde en lykkelig barndom. Vi var ute hele dagen og lekte og fantaserte, lagde hytter i skogen og alt mulig anna artig uteleker. Kunne ikke hatt en bedre barndom, det er en av de tingene jeg er aller mest takknemlig for. 

Jeg var selv hjemmeværende til mine barn begynte på skolen på 90-tallet og det var en fin kombinasjon mellom å gjøre ting sammen med ungene, gå på lekebesøk til andre med unger og det å gjøre husarbeid. Det var aldri slik at ungene ble kasta ut for å leke så jeg skulle få gjort husarbeid. Var de ute så hadde de gått helt frivillig. 

Og hadde jeg vært ung i dag så hadde jeg frivillig vært hjemmeværende framfor å sende en unge på 1 år og mindre i barnehage. Jeg trivdes som hjemmeværende, det var de lykkeligste periodene av livet mitt. Har aldri angra og ser ingen ulemper med det, føltes aldri som et offer. 

 

 

av de lykkeligste å

Anonymkode: fc0e6...aa9

Nå blir nok sinna-feministene sinte.

Anonymkode: 928a2...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...