Gå til innhold

Hadde barna det bedre den gang mor var hjemme hele dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så...det mest fornuftige er å avslutte forhold? Usikker på om jeg forsto den.

Anonymkode: f2c86...eee

Det er jo mange som er utro. Kanskje ikke så rart da. Virker som norske er notorisk utro ihvertfall. Men sånn er vel når alle ser ut som modeller i dette landet...

Anonymkode: e5aec...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det først og fremst er viktig å være klar over at perioden med hjemmeværende husmødre er en veldig kort periode i historien, som varte fra etter andre verdenskrig og til rundt 1970. Virker som om mange tror at dette er noe som har vært siden tidenes morgen, men det er altså feil. Før husmorepoken var det vanlig at kvinner jobbet, om enn i andre former enn i dag. 

Tror ikke nødvendigvis at barna hadde det bedre i husmorperioden. Vi må være klar over at det var helt andre forventninger til både barn og foreldre. Unger måtte klare seg mye mer selv enn i dag. Mødrene var ikke hjemme for å sitte på gulvet og leke med barna. De var stort sett ute hele dagen så fort de var store nok (2-3 år), så mor skulle få gjøre husarbeid i fred. Så at de fikk noe mer tid med mødrene sine, tror jeg neppe. Heller tvert i mot.

Finnes fordeler og ulemper med alt, men sånn veldig nostalgi handler veldig ofte om lite kunnskap om fortida.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Tror det først og fremst er viktig å være klar over at perioden med hjemmeværende husmødre er en veldig kort periode i historien, som varte fra etter andre verdenskrig og til rundt 1970. Virker som om mange tror at dette er noe som har vært siden tidenes morgen, men det er altså feil. Før husmorepoken var det vanlig at kvinner jobbet, om enn i andre former enn i dag. 

Tror ikke nødvendigvis at barna hadde det bedre i husmorperioden. Vi må være klar over at det var helt andre forventninger til både barn og foreldre. Unger måtte klare seg mye mer selv enn i dag. Mødrene var ikke hjemme for å sitte på gulvet og leke med barna. De var stort sett ute hele dagen så fort de var store nok (2-3 år), så mor skulle få gjøre husarbeid i fred. Så at de fikk noe mer tid med mødrene sine, tror jeg neppe. Heller tvert i mot.

Finnes fordeler og ulemper med alt, men sånn veldig nostalgi handler veldig ofte om lite kunnskap om fortida.

Tror du vil finne mange forskjellige meninger om dette. Selv vokste jeg opp med hjemmeværende mor og det var slik for de aller fleste av vennene mine. Og for en fantastisk barndom jeg hadde! Var gjerne ute og lekte med kamerater hele dagen. Bygget trehytter, spikket barkbåter og badet når vi ville. Ville jeg hjem litt og sitte på rommet og lese så gjorde jeg det. Og moren min var alltid der for en prat, trøst og omsorg. Ser jeg tilbake på det så kan jeg ikke se for meg at en barndom gjerdet inn av regler og faste tider som man har i barnehager ville gjort meg noe bedre. Jeg er temmelig sikker på at moren min også hadde det bra, men om det hadde vært bedre for henne med arbeid utenfor hjemmet vet jeg ikke.

Dette gleder selvfølgelig ikke for alle. Jeg vokste opp et sted med masse tilbud for barn. I tillegg var som nevnt de aller fleste barna hjemme på den tiden. For mange vil imidlertid barnehage være et sted man møter venner man kanskje ikke har noe av fra før av. Da er det en ubetinget fordel.

Anonymkode: f2c86...eee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1992, og hadde hjemmeværende mor til jeg var ca. 10 - 11 år gammel. Min far jobbet i utlandet, så i hverdagen var min mor nærmest alenemor (men med mye bedre økonomi). De fleste andre barn i nabolaget gikk i barnehagen. Jeg var på besøk noen ganger, men ellers lekte jeg med et søsken. Hadde nok vært mye bedre for meg å gå i barnehagen med de andre barna, med tanke på sosiale ferdigheter. Slet litt med det da jeg begynte på barneskolen. Men, det var jo et behagelig liv sånn sett - trengte ikke å stå opp gørrtidlig om morgenen. 

Anonymkode: 2a9ca...48c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min var hjemme mens jeg var i barnehagealder. Hun gav etter og sendte meg i barnehagen fordi jeg var så dødelig misunnelig på de som fikk gå der. Vi bodde sånn til at vi gikk tur forbi hver eneste dag og det var lekeapparater og mange andre barn og innimellom satt de ute og spiste, de var i akebakken og grillet. Dagen jeg fikk begynne var som jul og bursdag på samme dag. Vi hadde ikke råd til å ha meg der mere enn to dager i uken og jeg husker hvor kjedelig det var å henge med moren min i forhold til å være i barnehagen.

Anonymkode: 389e5...e4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt i barnehage da jeg var ti måneder. Begge mine foreldre jobbet fullt og mamma gikk i tillegg i gang med videreutdannelse så snart jeg var i barnehagen. Husker jeg var et litt usikkert og slitent barn. Var alltid den som ble hentet sist i både barnehage og SFO. Alle velger sitt liv men jeg tror nok at jeg hadde hatt godt av en litt roligere hverdag. Ikke at manma var hjemmeværende men at jeg kunne fått en dag i uken til å hente meg inn fra alle inntrykkene.

Selv skal jeg være hjemme med barnet mitt til hun er to år, deretter skal vi søke halv barnehageplass. Om det viser seg at hun stortrives og vil gå mer kan vi heller øke plassen. Jeg ønsker å se an hennes behov. 

Vil ikke kritisere min mor og alle andre karrierekvinners valg, for de er tøffe og flinke damer, det passer bare ikke meg og min hverdag akkurat nå.

Anonymkode: 4df3d...97c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du vil finne mange forskjellige meninger om dette. Selv vokste jeg opp med hjemmeværende mor og det var slik for de aller fleste av vennene mine. Og for en fantastisk barndom jeg hadde! Var gjerne ute og lekte med kamerater hele dagen. Bygget trehytter, spikket barkbåter og badet når vi ville. Ville jeg hjem litt og sitte på rommet og lese så gjorde jeg det. Og moren min var alltid der for en prat, trøst og omsorg. Ser jeg tilbake på det så kan jeg ikke se for meg at en barndom gjerdet inn av regler og faste tider som man har i barnehager ville gjort meg noe bedre. Jeg er temmelig sikker på at moren min også hadde det bra, men om det hadde vært bedre for henne med arbeid utenfor hjemmet vet jeg ikke.

Dette gleder selvfølgelig ikke for alle. Jeg vokste opp et sted med masse tilbud for barn. I tillegg var som nevnt de aller fleste barna hjemme på den tiden. For mange vil imidlertid barnehage være et sted man møter venner man kanskje ikke har noe av fra før av. Da er det en ubetinget fordel.

Anonymkode: f2c86...eee

Moren min var også hjemmeværende, selv om jeg vokste opp på 1990-tallet og flertallet nok gikk i barnehage. For oss førte det til at vi hadde ekstremt dårlig økonomi. Med skyhøy rente som det var på den tida og faren min i en dårlig lønnet jobb, fatter jeg ikke i dag som voksen hvorfor hun ikke gikk ut i jobb. Husker vi knapt hadde penger til mat. Vi bodde på landet også, og det var ikke mange andre å omgås, så da jeg begynte på skolen hadde jeg knapt sett folk før, og havnet utenfor med en gang.

Hadde absolutt en fin barndom på mange måter, men jeg ser også ulempene med det... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bestemor. Mamma var ferdig på jobb utpå dagen. 

Yngste søster kommer hjem til tomt hus. Ordner mat selv og sitter og ser TV for seg selv til folk kommer hjem 

Anonymkode: 3fbaa...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra på mange måter å ha mor hjemme, men skal vi tilbake til dette må det være like selvfølgelig at far er hjemme. Og da må man gjøre noe med lønninger og skjevfordeling av skinn i arbeidsmarkedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bestemor. Mamma var ferdig på jobb utpå dagen. 

Yngste søster kommer hjem til tomt hus. Ordner mat selv og sitter og ser TV for seg selv til folk kommer hjem 

Anonymkode: 3fbaa...d8e

Det gjorde jeg og. Deiligste delen av dagen, endelig litt fred og ro 😄 

Anonymkode: 389e5...e4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tusseladen said:

Bra på mange måter å ha mor hjemme, men skal vi tilbake til dette må det være like selvfølgelig at far er hjemme. Og da må man gjøre noe med lønninger og skjevfordeling av skinn i arbeidsmarkedet.

Det er naturlig at den som tjener mest arbeider. Og det er som oftest far. Det skyldes at menn velger jobber (i det private næringsliv) som lønnes høyere (og også setter høyere krav til innsats, som ubetalt overtid), og at kvinner som oftest velger "oppover" (altså, velger en mann med høyere status og bedre lønn enn hun selv).

Anonymkode: 054d7...de6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De slapp å bli stuet inn i barnehage fra ett års alderen, og være på skolen til kl 16-17 (SFO). Mor var hjemme når de kom hjem fra skolen, og middagen stod på bordet kl 14. Ja, mye var bedre før.

Anonymkode: 054d7...de6

Øh. Enig med deg at det er altfor tidlig å slenge barna i barnehagen når de er 1år. Men ting var ikke nødvendigvis bedre. Moren vår var hjemme store deler av barndommen. Men vi måtte ut, ikke tale om at vi skulle sitte inne. Vi fikk komme inn til middag kl.16 men før det måtte vi leke ute. Ikke alltid like kult det. Så vi så ikke mamma mer enn vi hadde gjort om vi hadde gått på sfo. Ellers var moren vår veldig lite aktiv og involvert, leke måtte vi gjøre selv og hun drev på med sine ting. 

Anonymkode: 09fe4...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, OlsenHansen skrev:

Ikke bare barna, men mødrene også. Det rareste er at kvinner ikke ser dette selv.

Så rart da, at nå som vi kvinner har muligheten, så har 90% av de jeg kjenner som har fått barn virkelig gledet seg til å gå på jobb igjen etter permisjonen. Jeg kjenner bare en som kunne tenke seg å være hjemme med ungen lenger. Alle andre lengtet vilt etter å ha samtaler kolleger, få intellektuell input og kunne tenke på andre ting enn bleier, gulp, mating og lek. Jeg spiser hatten min om du mr OlsenHansen noensinne har vært i permisjon med barna dine. Rart det der, at de fleste som kommer med sånne merkelige kommentarer er menn, middelaldrende, som aldri har tatt i en bleie. 😀

Anonymkode: 09fe4...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mona123 skrev:

Åja. Kan ikke huske at det var så bra, jeg. Lite inntekt og sliten far. 

Glemte det her. Faren min jobbet sinnsykt mye for å få endene til å møtes, mamma gikk jo hjemme. Han var alltid sliten og mye sur og sint. Om man vil ha tilbake de tidene kommer nok barneraten til å gå nedover, blir dyrt å fore 3 barn og to voksne med de boligprisene vi har nå - alt på en inntekt. Good luck! 

Anonymkode: 09fe4...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, OlsenHansen skrev:

Overmenneskene er jo slike som deg som mener at kvinner SKAL leke kvasimenn eller så er de ikke lykkelige. Jeg vil gjerne at kvinner skal ha valget, så selvgodheten kan du beholde. Hvorfor skulle noen ikke foretrekke å oppdra sine egne barn? De som er mer opptatt av hvordan de skal kunne bryte ut av familien er iallefall ikke klar for samliv.

Jeg mener folk skal få bestemme selv. Om de vil være økonomisk avhengig av partneren sin og ikke tjene seg opp noen pensjon så er det deres fulle rett. Men jeg sitter ikke og mener hva som gjør andre lykkelig. Det er det du som gjør og dermed må du tydeligvis tro du er et overmenneske som mener at du vet hva som gjør et helt kjønn lykkelig. Hvordan leker kvinner som jobber kvasimenn mener du? Jeg jobber, sannsynligvis mye mer enn det du gjør, men det betyr ikke at jeg leker noe som helst. Jeg hadde ikke greid et liv der jeg ikke kunne bruke hodet. Om du synes det er rart at man velger å jobbe fremfor å være hjemmeværende husmor så kan du jo være det selv. Det er faktisk ingenting som tilsier at kvinnen er den som må være hjemmeværende. Om du ikke vil det så kan du i alle fall ikke anklage kvinner som jobber for å bryte ut av familien. 

Anonymkode: 44faf...301

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OlsenHansen skrev:

Overmenneskene er jo slike som deg som mener at kvinner SKAL leke kvasimenn eller så er de ikke lykkelige. Jeg vil gjerne at kvinner skal ha valget, så selvgodheten kan du beholde. Hvorfor skulle noen ikke foretrekke å oppdra sine egne barn? De som er mer opptatt av hvordan de skal kunne bryte ut av familien er iallefall ikke klar for samliv.

Det er fascinerende å se at du snakker om flere generasjoner av kvinner, men likevel er sikker i din sak. Så da spør jeg deg, har du spurt bestemoren din om hvordan det var å være hjemmeværende? Snakket med kvinner som er 60+ ? Kvinner flest har valget, selv om det er vanskeligere å leve på en inntekt nå enn før. Men du kunne tatt en prat med menn på 60+ også, og hørt hvor fantastisk det var å jobbe så mye overtid som de gjorde. Ikke uvanlig å ha 4-5 barn på den tiden. Bestefar vokste opp med 7 søsken. Barneoppdragelsen var det de eldste som gjorde, foreldrene hadde nok med sitt. Ikke alt var bedre før. 

Anonymkode: 09fe4...79a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det mange kvinner som VIL være hjemmeværende.

https://www.nrk.no/norge/xl/hjemmevaerende-anno-2018__-jeg-klarte-ikke-a-dra-fra-datteren-min-1.14296814'

 

Anonymkode: 054d7...de6

Har lest hele artikkelen, ikke et sted står det at mange kvinner vil være hjemmeværende. 

Anonymkode: 09fe4...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så...det mest fornuftige er å avslutte forhold? Usikker på om jeg forsto den.

Anonymkode: f2c86...eee

Ja, om det ikke fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...