Gå til innhold

Hadde barna det bedre den gang mor var hjemme hele dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg fikk en bedre barndom da mamma begynte å jobbe. Hun trivdes ikke som hjemmeværende. Jeg vet at barna mine har det bedre av at jeg jobber. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint om du begrunner dette.

Anonymkode: 054d7...de6

Du trenger begunnelse for at kvinner flest ikke satte pris på å være bundet til hjemmet? Være prisgitt mannen for å få husholdningsbudsjettet til å gå opp? Ha barna trekkende i skjørtekanten 24/7 når du må gjøre alt husrbeid manuelt? 

Norske leger skrev ut så mye piller til kvinner som gikk hjemme hele dagen at de kalte det husmorsyken. Tror du ikke en deprimert mor også påvirket barne? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min var hjemmeværende husmor og hatet det. Hun var en bitter kvinne som hele tiden klagde over livet sitt og stadig pratet om den lykkelige tiden da hun var i jobb, før hun måtte være hjemme med barn.

Anonymkode: 222f5...726

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min jobba 12-timers dager 6 dager i uka mesteparten av arbeidslivet. Nesten ingen ferie. Bestemor var hjemmeværende husmor med 2 barn, men neppe noen kjempejobb etter at barna begynte på skole.

Bestemor fikk egen inntekt først som pensjonist. Så økonomisk var hun jo avhengig hele livet. Men den som jobba og sleit desidert mest var jo bestefar.

Anonymkode: 7a0f1...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg faktisk det, at barn generelt hadde det bedre med en slik ordning. Men det er ikke et argument godt nok for at den modellen er riktig. Kvinner skal ha rett på den samme autonomien som menn, den samme retten til selvrealisering, og de skal ha den samme økonomiske tryggheten (som det å være i jobb gir). 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener altså at du vet bedre enn alle kvinner hva som er best for dem? Og om en kvinne hevder hun trives på jobb så mener du likevel at det er best for henne å være hjemmeværende? Er du noe slags overmenneske siden du mener du vet bedre enn hver enkelt? 

Anonymkode: 44faf...301

Overmenneskene er jo slike som deg som mener at kvinner SKAL leke kvasimenn eller så er de ikke lykkelige. Jeg vil gjerne at kvinner skal ha valget, så selvgodheten kan du beholde. Hvorfor skulle noen ikke foretrekke å oppdra sine egne barn? De som er mer opptatt av hvordan de skal kunne bryte ut av familien er iallefall ikke klar for samliv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, OlsenHansen said:

Overmenneskene er jo slike som deg som mener at kvinner SKAL leke kvasimenn eller så er de ikke lykkelige. Jeg vil gjerne at kvinner skal ha valget, så selvgodheten kan du beholde. Hvorfor skulle noen ikke foretrekke å oppdra sine egne barn? De som er mer opptatt av hvordan de skal kunne bryte ut av familien er iallefall ikke klar for samliv.

Hvorfor skulle ikke noen være menn?

Anonymkode: b7f0a...3c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hjemmeværende mor; samt angst, depresjon og skulket mye skole. Så for min del var ikke det en faktor som gjorde mitt liv bedre. Livet mitt ble bedre etter jeg fikk jobb

Anonymkode: 43739...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle ikke noen være menn?

Anonymkode: b7f0a...3c8

Menn som oppdrar egne barn? Hvor skal pengene komme fra? Kvinner er jo ikke interessert i å brødfø en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Antoinette said:

Du trenger begunnelse for at kvinner flest ikke satte pris på å være bundet til hjemmet?

Faktisk er det mange kvinner som VIL være hjemmeværende.

https://www.nrk.no/norge/xl/hjemmevaerende-anno-2018__-jeg-klarte-ikke-a-dra-fra-datteren-min-1.14296814'

 

Anonymkode: 054d7...de6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, HalldirV2 said:

Helt ærlig tror jeg faktisk det, at barn generelt hadde det bedre med en slik ordning. Men det er ikke et argument godt nok for at den modellen er riktig. Kvinner skal ha rett på den samme autonomien som menn, den samme retten til selvrealisering, og de skal ha den samme økonomiske tryggheten (som det å være i jobb gir). 

Jeg tenker at hvis man skal ha barn bør barna prioriteres. Da er det best at den ene foreldren, som oftest blir  vel det mor, er hjemme de første årene. Vil man gjøre karriere er det fritt frem, men da trenger man ikke få barn.

Anonymkode: 054d7...de6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det mange kvinner som VIL være hjemmeværende.

https://www.nrk.no/norge/xl/hjemmevaerende-anno-2018__-jeg-klarte-ikke-a-dra-fra-datteren-min-1.14296814'

 

Anonymkode: 054d7...de6

Noen få vil sikkert det i en liten periode av livet. Flertallet av disse driver også med langtidsamming og drikker te av kopper på størrelse med et badekar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg var nøkkelbarn til ei mor som ville hatet å bare være hjemme, så det der er veldig grov generalisering. Jeg elsket tiden alene etter skoletid før mamma kom heim. Deilige tider.

Og jeg hadde en mor som slet psykisk, som nesten alltid var hjemme fordi hun var så full av angst. Som gjerne ville jobbe og være sosial, men som ikke greide det. Som jeg så svinne bort i ekteskapet med min far og som nesten ikke fikk noe da de skilte seg. Helt enig i at det er en grov generalisering. 

Anonymkode: 20324...3b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis man skal ha barn bør barna prioriteres. Da er det best at den ene foreldren, som oftest blir  vel det mor, er hjemme de første årene. Vil man gjøre karriere er det fritt frem, men da trenger man ikke få barn.

Anonymkode: 054d7...de6

Barna bør prioriteres, men det er ikke slik at de har det vondt under den ordningen som er nå. For mange barn passer den sikkert også bedre. At noe ikke er optimalt betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, OlsenHansen said:

Menn som oppdrar egne barn? Hvor skal pengene komme fra? Kvinner er jo ikke interessert i å brødfø en mann.

Mannen min er hjemmeværende med våre 2 (snart 3) små barn. Det passer oss utmerket, han elsker å lage mat og er ellers bedagelig av natur, mens jeg har høyere utdannelse og lederstilling og blir gal av å gå hjemme mer enn noen uker.

Tror dette blir stadig vanligere idag, at den i forholdet med best evner for inntjening er den som jobber/den som jobber mest. Og at ikke kjønnet dikterer. 

Anonymkode: e9589...354

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mødrene var fullstendig økonomisk fanget, når de ikke hadde egen inntekt. Det var i praksis umulig å gå fra mannen, for de støtteordningene som finnes nå, fantes ikke for 50 år siden.

Anonymkode: b7f0a...3c8

Du har rett i det. Skilsmissetallene føk i været i takt med økt sysselsetting blant kvinner. Nå avslutter kvinner forhold dobbelt så ofte som menn så det er kanskje på tide å få noen av dem tilbake på kjøkkenet igjen. ;)

Anonymkode: f2c86...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har rett i det. Skilsmissetallene føk i været i takt med økt sysselsetting blant kvinner. Nå avslutter kvinner forhold dobbelt så ofte som menn så det er kanskje på tide å få noen av dem tilbake på kjøkkenet igjen. ;)

Anonymkode: f2c86...eee

Det viser bare at kvinner er langt mer fornuftige enn menn.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det viser bare at kvinner er langt mer fornuftige enn menn.

Ok. Så...det mest fornuftige er å avslutte forhold? Usikker på om jeg forsto den.

Anonymkode: f2c86...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Så...det mest fornuftige er å avslutte forhold? Usikker på om jeg forsto den.

Anonymkode: f2c86...eee

Det burde være ganske opplagt at det er det jeg sier,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det burde være ganske opplagt at det er det jeg sier,

Det var det jeg trodde, men måtte spørre siden det er en pussig ting å mene at det er mest fornuftig å avslutte et forhold uten ha noen detaljer.

Anonymkode: f2c86...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...