Gå til innhold

Hadde barna det bedre den gang mor var hjemme hele dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De slapp å bli stuet inn i barnehage fra ett års alderen, og være på skolen til kl 16-17 (SFO). Mor var hjemme når de kom hjem fra skolen, og middagen stod på bordet kl 14. Ja, mye var bedre før.

Anonymkode: 054d7...de6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis, det var langt ifra alle kvinner som gjorde det med glede. Det er nok bedre for barna at mor har et tilfredsstillende liv, enten det dreier seg om å være hjemmeværende eller yrkesaktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødrene derimot, hadde de det bedre før? 

Anonymkode: aa980...928

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare barna, men mødrene også. Det rareste er at kvinner ikke ser dette selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Kan ikke huske at det var så bra, jeg. Lite inntekt og sliten far. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, OlsenHansen said:

Ikke bare barna, men mødrene også. Det rareste er at kvinner ikke ser dette selv.

Flaks at vi har menn som kan fortelle oss hva vi skal føle da. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, OlsenHansen skrev:

Ikke bare barna, men mødrene også. Det rareste er at kvinner ikke ser dette selv.

Så du mener altså at du vet bedre enn alle kvinner hva som er best for dem? Og om en kvinne hevder hun trives på jobb så mener du likevel at det er best for henne å være hjemmeværende? Er du noe slags overmenneske siden du mener du vet bedre enn hver enkelt? 

Anonymkode: 44faf...301

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødrene var fullstendig økonomisk fanget, når de ikke hadde egen inntekt. Det var i praksis umulig å gå fra mannen, for de støtteordningene som finnes nå, fantes ikke for 50 år siden.

Anonymkode: b7f0a...3c8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var kjempebra å være med mamma til NAV (vet det ikke het det dengang) for å tigge om bleier til lillebror fordi de nok en gang ikke hadde nok penger i slutten av måneden.... jeg lærte iallefall å bli utrolig økonomisk av meg, samt å aldri la en mann forsørge meg 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i femtiårene, og vokste opp på en tid da mødre ofte var hjemme. Det var i endring, en del mødre jobbet også, men gjerne deltid for å være hjemme når barna kom fra skolen. Min egen mor var hjemmeværende til yngstemann i søskenflokken begynte på skolen. Da var han 7, og jeg var 14.  

Noen mødre jobbet heltid, men det var langt i fra alle. Men det ble mer og mer vanlig med barnehage etterhvert som jeg vokste opp. Park var vanlig, dvs korttidsbarnehage utendørs. Man leverte ungen kanskje klokka 10 og hentet klokka 14. Da fikk husmødrene tid til enten husarbeid, eller sitte i fred og slarve og drikke kaffe med andre nabokjerringer.

Min bestevenninnes mor (da jeg begynte på skolen) jobbet nattevakter på sykehjem, for å være hjemme på dagtid med barnet. Hun (moren) sov når ungen var på skolen, og sto opp når ungen kom hjem. Husker moren svært ofte hadde besøk av andre damer i nabolaget, spesielt en fæl sladrekjerring, og det sto alltid kaffe og småkaker på bordet til dem. De kunne sitte i timesvis og bare sladre (vi hørte jo hva de sa ofte og det var bare sladder) og drikke kaffe og stappe i seg kaker. Ingen av damene var slanke...

Jeg vet ikke helt om det hadde vært noe annerledes å være i barnehage hele dagene. Vi var jo mange unger i gata som var hjemme på dagtid som små (før skolealder), og det var alltid mange å leke med, siden ikke alle gikk i barnehage da. Husker jeg var litt misunnelig på de som gikk i park eller barnehage, for det var lek satt i system hele dagen. Spurte mamma om jeg kunne få begynne i barnehage, husker jeg, men fikk nei. Det kostet for mye. Og hun var jo hjemme av en grunn, ikke for å ha barna i barnehage samtidig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mødrene var fullstendig økonomisk fanget, når de ikke hadde egen inntekt. Det var i praksis umulig å gå fra mannen, for de støtteordningene som finnes nå, fantes ikke for 50 år siden.

Anonymkode: b7f0a...3c8

Og det er vel akkurat dette disse mennene savner. De vil helst at en kvinne skal være fanget i et forhold med dem og være avhengig av dem fordi de ikke greier å holde på en kvinne på noe annet vis. 

Anonymkode: 44faf...301

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere tider da en av foreldrene var hjemme så var samfunnet litt annerledes. Alle barn var da hjemme og kunne underholde hverandre og skapte seg selvstyrte barnehager, husarbeid var ikke automatisert, å drifte familien AS var en heldagsjobb. Nå gjør robotstøvsugeren, oppvaskmaskina, vaskemaskina, tørketrommelen, kjøleskap og fryser de aller fleste tidligere oppgaver unødvendige å gjøre. De fleste nå slipper å stå hele høsten for å prøve å konservere grønnsaker, kjøtt og fisk så de kanskje overlever vinteren i en spiselig utgave. Ungene var faktisk ikke i fokus.

Nå hadde det blitt til en gjeng med unger som var vante til en til en oppfølging og de ville nok blitt skikkelig bortskjemte. Vi har vel mange nok små prinser og prinsesser i samfunnet som knapt ser forbi sin egen nese.

Jeg elsket forøvrig barnehagen jeg. Hjemme var det jo bare jobb siden vi hadde gård. Jeg plukket faktisk potet i alle høstferier.

Anonymkode: 083a1...a93

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Mødrene derimot, hadde de det bedre før? 

Anonymkode: aa980...928

Ja, det tror jeg. Mindre stress og tidsklemme.

Anonymkode: 054d7...de6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De slapp å bli stuet inn i barnehage fra ett års alderen, og være på skolen til kl 16-17 (SFO). Mor var hjemme når de kom hjem fra skolen, og middagen stod på bordet kl 14. Ja, mye var bedre før.

Anonymkode: 054d7...de6

Jeg var nøkkelbarn til ei mor som ville hatet å bare være hjemme, så det der er veldig grov generalisering. Jeg elsket tiden alene etter skoletid før mamma kom heim. Deilige tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror husmorens gullalder var en velsignelse for kvinner og barn er noen hodeløse fjols. 

Endret av Antoinette
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsket å være i barnehagen, og er glad jeg slapp være hjemme med en mor som hadde gått på veggen av mangel på stimuli og voksenkontakt. Lykkelig barn og lykkelig mor, og en god barndom. 

Anonymkode: b9037...442

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Antoinette said:

De som tror husmorens gullalder var en velsignelse for kvinner og barn er noen hodeløse fjols. 

Det er fint om du begrunner dette.

Anonymkode: 054d7...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Antoinette skrev:

De som tror husmorens gullalder var en velsignelse for kvinner og barn er noen hodeløse fjols. 

Det er jeg enig i. Det var en fengselscelle, der kvinnen var bundet til mannen uansett hvordan han oppførte seg. Men det var han som hadde inntekten og ofte han som også sto for all økonomien i huset, betalte regninger og husleien osv. Kvinnen så ofte ikke noe til dette i det hele tatt. Hun fikk tildelt en viss sum i måneden, eller kanskje en gang i uken, som hun skulle bruke til husholdningen i form av matvareinnkjøp. Ingen brukte jo kort den gangen å betale med, så det var kontanter i lommeboken hun fikk å rutte med for å skaffe mat til familien. Mannen var jo på jobb, så det var kvinnen som gikk på butikken på dagtid og handlet. Nærbutikken stengte jo klokken fem, så det måtte gjøres unna før far kom fra jobb.

Husker ikke helt når langtidsåpne senterbutikker og slikt begynte å komme. De poppet jo opp som paddehatter når det først begynte. Ingen utenom Polet stenger vel 17 eller 18 nå til dags?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er fint om du begrunner dette.

Anonymkode: 054d7...de6

Tror du virkelig kvinnesaken hadde fått noen kvinner med seg, om de var så innmari lykkelige i det gamle kjønnsrollemønsteret?

Som nevnt før i tråden: Kvinner uten egen inntekt er ekstremt økonomisk avhengige av mannen. Det er veldig lite ok å være økonomisk avhengig av mannen, når forholdet begynner å skrante.

Anonymkode: b7f0a...3c8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...