Gå til innhold

Tror du Høyre sløser pengene istedet for å hjelpe samfunnet?


Ståle20

Anbefalte innlegg

Utenom massive veiprojekt byggingen. Som jeg kan se er greit med bedre veier. Men utenom det. Hvordan forbygger de bedre økonomi ved å selge Norge til utenlandske prosesser?. Føler er mer rike som vil bare berike seg selv enn å bygge landet. Men hva tror du?. Tror jeg stemmer arbeiderpartiet eller noe slikt neste gang.

 

Og ikke si at uten FRP så vil religiøseekstremister ta over. Hvis det hjelper. Religion i regjering funker ikke fordi historisk og nå tid bygger det på folks følelser. I samfunnet er det greit, i regjering er det kaos. På lik linje med marxisme og fascisme. Demokrati med liberale og konservative funker. Liberale foreslår ideer som skal være for å liberere mens konservative eksisterer for å motsi det til status quo.. "iallfall ideologisk føler jeg dette er den beste modellen" økonomisk og annet er jeg usikker på.

Men hvis det hjelper. Jeg laget en ny religiøskult hvis du er usikker eller redd for høyre eller venstre folk som bruker religion som skremselspropaganda for hva du skal stemme på. Gud av åpenbar godhet og ondskap er den virkelige sannheten.  Og at abrahamsreligionene ble laget av forbitring og ikke sannhet, om du ser verdiene i de eller historien til de.

 

Btw er imot gettoer fordi integrering er viktig uansett hvilket samfunn for å hjelpe folk å ta del i samfunnet. Hvis det hjelper

 

Men når jeg tenker høyre politikk tenker jeg dette. Men hva tror du

 

Endret av Ståle20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med en regjering som samarbeider over ett politisk spenn fra SV til Liberalistene, er det litt vanskelig å snakke om høyre politikken i dagens regjering. 

Men jeg må ærlig innrømme at jeg er skuffet over regjeringen og hva den har klart så langt.

Jeg er for forsering av veibygging og infrastrukturbygging; men regjeringens strategi på dette er fundamentalt gal. Isteden for å ferdigstille og øke kvalitetene på dagens nett, igangsetter de prestisjeprosjekter som øker kost og senker samfunnsverdi.

Istedet for å effektivisere NAV og bedre treffsikkerheten, har man økt byråkratiseringen og strammet inn slik at NAV blir mindre og mindre funksjonell. Vi bruker mere penger på å yte dårligere tjenester. 

Man har i og for seg senket skattene, men samtidig har man økt kosten av skatteinnkrevingen. Skattepolitikken er mer i tråd med LO enn regjeringspartiene.

Forsvarsstrategien har ingen sivil komponent lenger, og vi er på vei til å få ett dysfunksjonelt forsvar der det eneste vi klarer, er å bruke penger. Vi ruster for krig, ikke forsvar. 

Målet med en høyre regjering, er å få effektivisert samfunnet, så vi kan få mere verdi pr krone. Dagens regjering driver slankekur med amputasjon istedet for diett og trening. 

Bedre enn alternativet, men fortsatt ikke godt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Regjeringa satset på veibygging - men, jeg har også hørt at pengene virkelig pøses ut til veibygging nå og at det er et vanvittig sløseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Forøvrig:

Bilderesultat for grafikk regjeringens budsjett

Prioriteringer av samferdsel, kunnskap og skattelettelser. Prosent av samlet handlingsrom i budsjettene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Forøvrig:

Bilderesultat for grafikk regjeringens budsjett

Prioriteringer av samferdsel, kunnskap og skattelettelser. Prosent av samlet handlingsrom i budsjettene

Fint om du oppgir kilde eller nettside for denne sammenstillingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være selvsagt å prioritere infrastruktur fra statsbudsjettet, ikke bompenger. Det er så selvsagt å vedlikeholde, sikre og oppgradere veinettet, at det burde ikke blitt brukt penger på særlig mye annet før dette er dekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Madame Butterfly said:

Det burde være selvsagt å prioritere infrastruktur fra statsbudsjettet, ikke bompenger. Det er så selvsagt å vedlikeholde, sikre og oppgradere veinettet, at det burde ikke blitt brukt penger på særlig mye annet før dette er dekket.

Så....du mener seriøst at vei går foran alt annet???

Hva legger du i "særlig mye annet"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
21 timer siden, Zienna skrev:

Fint om du oppgir kilde eller nettside for denne sammenstillingen.

Figur 3.4 i Nasjonalbudsjettet 2019. (link)

Forøvrig, Figur 3.1 samme sted: 

Figur 3.1 Statens oljeinntekter, strukturelt, oljekorrigert underskudd og forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland. Prosent av trend-BNP for Fastlands-Norge

Figur 3.1 Statens oljeinntekter, strukturelt, oljekorrigert underskudd og forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland. Prosent av trend-BNP for Fastlands-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Villa2000 said:

Så....du mener seriøst at vei går foran alt annet???

Hva legger du i "særlig mye annet"?

Det er rammeverket for det meste av næring. Det er nødvendig for inntektssikring for både nasjonen og enkeltmennesker. Disse inntektene legger grunnlaget for kvaliteten på alle offentlige tjenester. 

Vi er heldige i Norge, vi har tilgang til naturressurser, men uten infrastruktur får vi ikke utnyttet disse, og omformet til gode offentlige tjenester som omsorg, velferd, skole etc. Skal vi fortsette å være med vår velstand må vi ha dette på plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 17.02, Ståle20 skrev:

Utenom massive veiprojekt byggingen. Som jeg kan se er greit med bedre veier. Men utenom det. Hvordan forbygger de bedre økonomi ved å selge Norge til utenlandske prosesser?. Føler er mer rike som vil bare berike seg selv enn å bygge landet. Men hva tror du?. Tror jeg stemmer arbeiderpartiet eller noe slikt neste gang.

De selger da ikke Norge til utenlandske prosesser. I alle fall ikke i den størrelse Stoltenbergregjeringen gjorde.

Skatteandelen "de rike" betaler er større nå enn før regjeringen startet. Gjennomsnittlig har hver nordmann fått redusert skatten med 10000 kroner. 

På 8.7.2019 den 17.02, Ståle20 skrev:

 

Men når jeg tenker høyre politikk tenker jeg dette. Men hva tror du

Dette har veldig lite med Høyres politikk å gjøre.

 

Bedre veier både nye og vedlikehold av gamle
Kortere behandlingskøer
Psykisk helsevern har fått et løft
Ett kjempeløft i form av viderutdanning av lærere med en tredobling av antall studieplasser for videreutdanning
Vi har fått en sterkere konkurransekraft
Stengere innvandringspolitikk
Drop out fra videregående skole er redusert
Kommunene har aldri fått så store midler som nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Madame Butterfly said:

Det er rammeverket for det meste av næring. Det er nødvendig for inntektssikring for både nasjonen og enkeltmennesker. Disse inntektene legger grunnlaget for kvaliteten på alle offentlige tjenester. 

Vi er heldige i Norge, vi har tilgang til naturressurser, men uten infrastruktur får vi ikke utnyttet disse, og omformet til gode offentlige tjenester som omsorg, velferd, skole etc. Skal vi fortsette å være med vår velstand må vi ha dette på plass. 

Er ikke uenig i at det er viktig, men å påstå at det går foran alt annet er jeg ikke helt enig i. Det ligger mye mer i rammeverk rundt bedrifter og næring enn om veiene er tipp topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Illuminatum skrev:

De selger da ikke Norge til utenlandske prosesser. I alle fall ikke i den størrelse Stoltenbergregjeringen gjorde.

Skatteandelen "de rike" betaler er større nå enn før regjeringen startet. Gjennomsnittlig har hver nordmann fått redusert skatten med 10000 kroner. 

Dette har veldig lite med Høyres politikk å gjøre.

 

Bedre veier både nye og vedlikehold av gamle
Kortere behandlingskøer
Psykisk helsevern har fått et løft
Ett kjempeløft i form av viderutdanning av lærere med en tredobling av antall studieplasser for videreutdanning
Vi har fått en sterkere konkurransekraft
Stengere innvandringspolitikk
Drop out fra videregående skole er redusert
Kommunene har aldri fått så store midler som nå

Hvordan er dette snittet regnet ut? Dersom du tar med de aller rikeste i dette snittet er det ikke en stor odds for at de trekker snittet veldig opp? Har selv norm inntekt uten å kunne se noe lavere skatt. Eller den har blitt høyere, må betale nrk lisens uten å ha tv.

 

Vei byggingen og planene startet under forige regjering. I allefall nord for trondheim. Kortere behandlingskø? Skulle til hudlege, var pina 6 mnd ventetid. Måtte krype til aleris. Psykisk helsevern et løft? Hvor er dette løftet? Det spares der også, du kommer deg ikke til psykolog i regi staten med mindre du er ganske koko og ventetiden er meget lang.

 

Det med lærere vet jeg ingenting om, ei heller ikke bevis på sterkere konkurransekraft. Ny sysselsetting har i høygrad blitt gitt til arbeidsinvandrere uansett. Kommunene sliter mer en aldrig før med økonomien, så den forstår jeg heller ikke og sammenslåing til store kommuner er historisk ikke lurt. Eneste en kan gi dem med lista de, er litt strengere innvandringspolitikk og muligens dropout fra videregående(hvis det har noe fra regjeringens policy å gjøre vel og merke).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 17.32, Druid skrev:

Men jeg må ærlig innrømme at jeg er skuffet over regjeringen og hva den har klart så langt.

Jeg er for forsering av veibygging og infrastrukturbygging; men regjeringens strategi på dette er fundamentalt gal. Isteden for å ferdigstille og øke kvalitetene på dagens nett, igangsetter de prestisjeprosjekter som øker kost og senker samfunnsverdi.

Istedet for å effektivisere NAV og bedre treffsikkerheten, har man økt byråkratiseringen og strammet inn slik at NAV blir mindre og mindre funksjonell. Vi bruker mere penger på å yte dårligere tjenester. 

Man har i og for seg senket skattene, men samtidig har man økt kosten av skatteinnkrevingen. Skattepolitikken er mer i tråd med LO enn regjeringspartiene.

Målet med en høyre regjering, er å få effektivisert samfunnet, så vi kan få mere verdi pr krone. Dagens regjering driver slankekur med amputasjon istedet for diett og trening. 

Bedre enn alternativet, men fortsatt ikke godt nok.

Kreve inn skatten koster mer? Nye Nrk lisensen er en flott måte å vise på at man sparer masse penger på å kreve inn og treffer enda mer riktig enn før.  

Det med kollektiv og vei er bare håpløst i Norge, kanskje ser vi en bedring når kommunene slår seg sammen? Færre hoder som skal styre... Men det er håpløst, se på Oslo og t-banen.

Det smarteste hadde vært å gjøre som Høyre vil, lage ny tunnel og få inn Grunerløkka, Bislett, Sagene og Ullevål sykehus. Men du har et miljøparti og AP i Oslo som bare ødelegger, som er mer opptatt av bompenger og å få inn en ny t-bane inn i en oversprengt tunnel ved Stortinget, for Stortinget er verdens viktigste stasjon. Måten de også forkaster alt av andres ideer er forkastelig, det er en gjenganger hos AP og Mpg dessverre. 

Tog virker spennende, men de pengene man sparer der, kommer det til å gå til Bane Nord? Eller bare rett inn i oljefondet? Her kunne man gjort masse med de aktuelle pengene, viser seg nå at NSB har vært et unødvendig pengesluk, som har krevd opp til 5 ganger så mye som nødvendig. Samtidig så får man ikke gjort så mye i Oslo og omegn før Oslo S er utvidet eller bygd på nytt. Hamar banen er et klasseeksempel på det, dobbeltspor til ingen nytte pga Oslo S. 

Norge har forfalt for lenge, og det er for mange suppehoder som er inkludert i det å styre i dette landet. 

Heldigvis har helse Norge gått inn i en fin trend med Høyre, nå er det direktører med erfaring og fornuftig utdanning, fremfor folk som kun har vært i Ap og som krever tjenester og fet lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...