Gå til innhold

Gule / brune flekker på klær etter vask - solkrem eller myggmiddel??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, setter pris på om noen har erfaring med dette.

Har akkurat vasket klærne for første gang på Asia-turen, og flere av skjortene / singlet har fått noe brune og gule flekker etter vask.

Flekkene sitter på krage-partiet og ermene, akkurat der jeg har brukt vekselsvis solkrem og myggmiddel (Mygga m. DEET).

Noen som vet hva dette kan komme av?? Tenker at det er noe reaksjon fra enten solkremen eller myggsmiddel som reagerer ved kontakt med vann.

Jævla irriterende! Har nå ødelagt(?) fire singleter og tre skjorter pga dette.

Hva tenker kvinneguiden?

3D9D0D18-13D0-4CD9-A279-A31B92632B7E.jpeg

Anonymkode: 44742...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått gule flekker på mitt hvite tøy av Cosmica solkrem. Får det ikke av i vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt solkrem i vichy - serien, en for ansikt og en vannfast for kropp. Har brukt litt av den vannfaste på nakke / skuldre, lurer på om det er synderen.

Det skal da for søren ikke være slik at solkrem skal ødelegge klær for mange tusen kr bare fordi det smitter litt av??

Anonymkode: 44742...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med solkrem, og siden det sitter litt i plaggene så vasker jeg solkrem-plagg i en halvfull maskin og med omo Color. (Hvis jeg vasker de i en normalt full maskin så blir ikke klærne rene i min Siemens-maskin eller min tidligere whirlpool-maskin). Med så tydelige flekker som på bildet, så ville jeg forsøkt med zalo, vanish eller biotex direkte på flekken før vask.

Anonymkode: 5f0f0...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kun erfaring med solkrem, og siden det sitter litt i plaggene så vasker jeg solkrem-plagg i en halvfull maskin og med omo Color. (Hvis jeg vasker de i en normalt full maskin så blir ikke klærne rene i min Siemens-maskin eller min tidligere whirlpool-maskin). Med så tydelige flekker som på bildet, så ville jeg forsøkt med zalo, vanish eller biotex direkte på flekken før vask.

Anonymkode: 5f0f0...373

Takk, får prøve dette når jeg kommer hjem.

Anonymkode: 44742...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har dette på mange barnahageklær for barna mine, det går ikke i vask uansett hva man prøver. 

Anonymkode: b746c...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.7.2019 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Hei, setter pris på om noen har erfaring med dette.

Har akkurat vasket klærne for første gang på Asia-turen, og flere av skjortene / singlet har fått noe brune og gule flekker etter vask.

Flekkene sitter på krage-partiet og ermene, akkurat der jeg har brukt vekselsvis solkrem og myggmiddel (Mygga m. DEET).

Noen som vet hva dette kan komme av?? Tenker at det er noe reaksjon fra enten solkremen eller myggsmiddel som reagerer ved kontakt med vann.

Jævla irriterende! Har nå ødelagt(?) fire singleter og tre skjorter pga dette.

Hva tenker kvinneguiden?

3D9D0D18-13D0-4CD9-A279-A31B92632B7E.jpeg

Anonymkode: 44742...e8d

Bruker du for mye vaskemiddel, slik at ikke alt vaskemiddelet er borte før du tilsetter skyllemiddel kan du få slike resutateter. 

En annen sak er om du har hudrester, svette ol. og bruker for lite vann så kan du og få dette resultatet. 

Hvilken solkrem har du brukt, og hvilket myggmiddel? 

Jeg vil tro, men uten å vite, at en grundig vask med Norsk vann og Biotex vil repaprere feilen så ta klærne med hjem. 

Anonymkode: 97904...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Har brukt solkrem i vichy - serien, en for ansikt og en vannfast for kropp. Har brukt litt av den vannfaste på nakke / skuldre, lurer på om det er synderen.

Det skal da for søren ikke være slik at solkrem skal ødelegge klær for mange tusen kr bare fordi det smitter litt av??

Anonymkode: 44742...e8d

Så ikke denne. Vichy serien er en gjneganger mht. problemer av ymse slag. Finn deg en annen solkrem. Nivea har solkrem med garantert uproblematisk kontakt med klær. 

Anonymkode: 97904...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også skje om klærne ikke tørker raskt nok, men da gjerne i skjolder, ikke bare der de har vært nær hud. 

Anonymkode: f6a3a...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

min erfaring er at solkrem alltid setter gule flekker på hvite klær.

Selv om jeg ikke søler på klærne, får jeg alltid gul misfarging langs halsutringingen på hvite topper og t-skjorter når jeg bruker solkrem.

Tviler på at merket har noe å si. Har ihvertfall aldri brukt Vichy som noen nevner her, men Cliniderm, Supergoop, Lancaster og Cosmica.

Anonymkode: 74b7a...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/9/2019 at 1:24 AM, AnonymBruker said:

Bruker du for mye vaskemiddel, slik at ikke alt vaskemiddelet er borte før du tilsetter skyllemiddel kan du få slike resutateter. 

En annen sak er om du har hudrester, svette ol. og bruker for lite vann så kan du og få dette resultatet. 

Hvilken solkrem har du brukt, og hvilket myggmiddel? 

Jeg vil tro, men uten å vite, at en grundig vask med Norsk vann og Biotex vil repaprere feilen så ta klærne med hjem. 

Anonymkode: 97904...c52

Det virker for meg åpenbart at dette ikke er et resultat av vasking, basert på stedene hvor flekkene kommer. Hvis det var en følge av for mye vaskemiddel, så ville vel ikke merkene vært lokalisert til der det er skille mellom hud og tøystoff, men heller vært vilkårlig rundt på plaggene?

Har sett lignende flekker selv som følge av vaskemiddel, men de har vært mer markerte, litt annerledes i farge, og i form av flekker rundt om på tøyet.

Anonymkode: ada06...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...