Gå til innhold

Fascinerende historiske eller vitenskapelige fakta


Wagner

Anbefalte innlegg

Det er denne skitstøvelen av rang som mest sannsynlig er årsaken til at du og jeg lever idag

250px-Fritz_Haber.png

Dette er Fritz Haber, en professor med en doktorgrad innen organisk kjemi - bedre kjent som "the monster that fed us all". En professor med en spektakulært tragisk historie, en professor som drev både sin kone og sønn til selvmord, en mann som er ansvarlig for enorme lidelser under 1.vk, en mann som vant nobelprisen i kjemi, en mann som var den første til å fremstille stoffet MDMA (ecstacy) en mann som også er ansvarlig for at de fleste mennesker faktisk lever idag.

Så hva er det egentlig med denne mannen som konverterte til kristendommen for å bli en "god tysker"? Hva er det med denne mannen som i 1905 skrev en anerkjent og standarisert fysikk bok om termodynamikken i gassreaksjoner?

I 1898 var det flere anerkjent forskere som hadde gjort et urovekkende funn - menneskeheten stod ovenfor hungersnød, og matmangel på en skala som kunne ta livet av enorme mengder mennesker. Nitrogengjødselen var nemlig iferd med å bli oppbrukt da forekomstene av salpeter i Chile holdt på å bli tomme. 

Nitrogengjødsel er det som ble brukt av hele landbruksindustrien, om man gikk tom for dette ville vi også gått tom for mat. Prognosene ville ha det til at innen 30 år ville Europa oppleve en hungersnød som kunne ta knekken på majoriteten mennesker. Verdensbefolkningen på det tidspunktet bestod av 1.6 milliarder mennesker og det var spådd at så mye som en milliard kunne dø til sult med mindre man fikk tak i måter å utvinne nitrogengjødsel.

Haber og hans medarbeidere ble satt på saken og de bygget en laboratoriereaktor som kunne fremstille ammoniakk fra grunnstoffene hydrogen og nitrogen. Denne måten viste seg og ikke gi adekvate resultater men mange så potensialet ved denne ny metoden å utvinne ammoniakk så i 1909 fikk han en kontrakt av BASF. Med denne kontrakten ble det utløst nok ressurser til at flere store fabrikker kunne bygges og at man da kunne videreutvikle potensialet.

Fra allerede 1913 begynte fabrikkene å produsere store mengder ammoniumsulfat som viste seg å være et utmerket mineralgjødsel. 

Jeg skal ikke gå i for teknisk detalj, men dette ble altså kalt Haber-prosessen. Du er kanskje ikke kjent med den, men Haber-prosessen er en del av deg. I de siste tiårene av 1800-tallet så var verdensbefolkningen større enn landbruket hadde som evne å brødfø befolkningen og innen 30 år når man gikk tom for nitrogengjødsel ville alt kollapse. 

Nitrogen var rikelig i atmosfæren, men å få det ut og i brukbar form var på den tid uoverkommelig og energikrevende.

Men Haber fant en effektiv prosess for å gjøre nettopp det. Noe han vant en nobelpris i kjemi for.

Haber-prosessen er selve årsaken bak menneskehetens eksplosive befolkningsvekst. En prosess gjorde det mulig for jorden å støtte en stor menneskelig befolkning. Det var omtrent 1,6 milliarder mennesker da Haber oppfant det, idag er det rundt syv milliarder.

Haberbasert ammoniakkproduksjon for landbruk er en stor næring i dag. En stor prosentandel av nitrogenet i som befinner seg i våre kropper ble produsert ved hjelp av hans teknologi. Det er sannsynlig at du, meg , de fleste på KG og de fleste andre på planeten lever pga Fritz Haber.

Så hvorfor er denne mannen et monster og en skitstøvel av rang?

For han brukte ikke sin kompetanse for bare gode formål, og han brukte heller ikke sin nye makt som en innflytelsesrik person til gode formål. 

Haber var blitt en mann med stor innflytelse da den første verdenskrig var i gjære. Han signerte en begjæring fra fremtredende tyskere som ønsket en krig. Han var innflytelsesrik nok til at hans begjæring betydde mye, så man kan på en måte si det slik at han har litt av ansvaret for at 1.vk ble iverksatt. 

Som kjent gikk ikke krigen så strålende for tyskerne. Så Haber begynte brainstorme hva han kunne gjøre for å endre krigens løp. Han tenkte "Hmm jeg er jo kjemiker så noe kan jeg da gjøre?"

Han hjalp til å lage sprengstoff av ammoniakkprosessen han hadde utviklet. Han hjalp den tyske ammunisjonsindustrien ved å produsere store mengder Nitrat. Men det var ikke nok for Haber.

Han utviklet så stridsgasser ved sitt institutt, hans foretrukne stridsgass var klorgass.

Hans kone Clara Immerware (også med en doktorgrad i kjemi) ble forferdet over dette,  hun truet Fritz med at hun ville ta livet sitt om han leverte klorgass til det tyske militæret.

2095922386_nedlasting(1).jpg.e93688282a36c3875b973f25075a4ab1.jpg

Fritz lot seg ikke affisere av konens motsetninger til hans plan om å hjelpe den tyske krigsinnsatsen med klorgasser.

Og med et skudd til hodet så tok Clara Immerware livet sitt i 1915, noe Fritz sin sønn ble vitne til.

Fritz Haber fremstod upåvirket, han dro i hu og hast til et møte med et kobbel av politikere og generaler, nesten alle motsatt seg hans ønske om å bruke klorgass mot Tyskland sine fiender da dette stred mot Haag Konvensjonen. Men han fikk presset igjennom sin vilje.

Han begynte masseproduksjon av klorgasser, beholdere til gassen og gassmasker. I 1915 dro han selv til krigsfronten for å personlig være vitne til effekten av hans kjemiske krigføring. 167 tonn klorgass ble sluppet løs mot britiske og franske tropper som lå hjelpeløse i skyttergraver. Dette skulle medføre enorme lidelser da dette var startskuddet på kjemisk krigføring.

De allierte fulgte senere opp med sennepsgass.

Sønnen til Fritz Haber tok så også som sin mor, sitt eget liv i lys av alt dette.

Så det var historien om mannen som har medansvar for 1.vk og kjemisk krigføring , samme mannen som også er ansvarlig for at vi idag faktisk lever på denne planeten.

Jeg ville ikke gå i så altfor stor dybdedetalj rundt den kjemiske krigføringen som Fritz Haber satt igang men om du er interessert kan du lese om dette her (ikke for sarte sjeler) : 

https://medium.com/the-mission/the-tragedy-of-fritz-haber-the-monster-who-fed-the-world-ec19a9834f74

Endret av Wagner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håkjerring alder:

Før den nyeste forskningen ble publisert i 2016 anslo IMR (Havforskningsinstituttet i Bergen) maksimal alder til ca 200 år og kanskje eldre. Håkjerring har ikke samme vekstsoner i øresteiner og andre vev til å aldersbestemme arten med, slik en finner i andre fiskearter.[16]

Danske forskere har studert innholdet av den radioaktive isotopen 14C i øyelinsen hos håkjerring. Vevet i linsen er dødt og tilføres ikke mer 14C etter at det er dannet. Forskerne fant spor etter de store prøvesprengningene tidlig i 1960-årene. Ved å ekstrapolere målingene mener de å ha påvist at håkjerring først blir kjønnsmoden ved en alder på 156 ± 22 år. Den eldste undersøkte håkjerringa var 5,02 m lang og 392 ± 120 år gammel, noe som gir en maksimal alder på omtrent 510 år.

 

 

Jepp den er ferdig med puberteten når den er rundt 150 år gammel. Så etter 150 år i sølibat kan den endelig begynne på ungdoms livet med sex og sprell frem til den sier takk for seg som 500 åring...

Anonymkode: 9f809...929

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engstelig Unnvikende personlighetsforstyrrelse - Den skjulte lidelsen

Var opprinnelig usikker på om jeg skulle lage en egen selvstendig tråd om emnet da psykiatri ikke er en eksakt vitenskap og det hele tiden blir publisert ny betraktninger, studier, funn, revideringer og analyser. Ettersom innlegget mitt baserer seg på en rekke forskningsarbeid så velger jeg allikevel å ta det her

I dette innlegget skal jeg ta for meg et av hjertebarna til Theresa Wilberg , ei professor i psykiatri ved Oslo universitetssykehus. Hun har per dags dato en rekke forskningsprosjekt på denne nærmest ukjente lidelsen som er neglisjert av forskerstanden: https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/grupper/personlighetspsykiatri/forskningsprosjekter/unnvikende-prosjektet.html

Det er en av de mest utbredte personlighetsforstyrrelsene, som påfører høyest reduksjon i livskvalitet men som det er forsket minst på. Hvorfor er det slik? En teori er at denne gruppen mennesker er usynlig i helsevesenet og i tillegg tar minst plass sammenlignet med andre psykiatriske tilstander som gjerne fortoner seg mer dramatisk. 

Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse er en relativt ung diagnose som ble instrodusert i DSM 3, en diagnose som kjennetegnes ved en hypersensitivitet og overfølsomhet ovenfor andres følelser, meninger og sinnsstemninger. 

Allerede i 1945 ble denne typen personlighet nevnt i noen studier, den ble beskrevet som en personlighet som var preget av å bevege seg bort fra andre mennesker men samtidig ha en sterk lengsel etter kjærlighet og nærhet, psykoanalytikere klassifiserte lidelsen som tilhørende "fobisk karakter". "Skyhet", "overfølsomhet" og "omfattende sosial tilbaketrekning" var nevnt som nøkkelelementer. 

Idag er Unnvikende PF en diagnose I DSM-5 og ICD-10, hovedkarakteristikkene er :

- Omfattende mønster av sosial hemning

- Vedvarende og gjennomgripende følelse av anspenthet og frykt

- Oppfatning om at en er sosialt klønete, lite tiltrekkende og underlegen andre

- Overdreven opptatthet av å kunne bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner

- Uvillighet til å involvere seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt

- Innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet

- Unngåelse av sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning

Det er lenge vært diskutert om denne personlighetsforstyrrelsen bare er en ekstrem variant av sosial fobi, men nye funn viser at Unnvikende PF ikke bare kjennetegnes ved sosial unngåelse, men representerer en generell tendens til å unngå ALT som er nytt, alt som potensielt kan medføre ubehag, inkludert egne følelser -  også av ikke-sosial karakter.

Diskusjonen er til tross for dette ikke over, etter at DSM-5 introduserte "generalisert sosial fobi" som undergruppe av sosial fobi så har man sett at disse diagnosene ofte overlapper hverandre eller kommer i tospann, dette synspunktet bygger særlig på den hyppige komorbiditeten mellom Unnvikende PF som primær diagnose og Sosial fobi som sekundær diagnose. 

Norske undersøkelser viser at gruppen med Unnvikende PF ofte har lav/ingen utdannelse, kanskje blir mange underytere eller dropper ut av skolen pga sosiale hemninger.

Unnvikende PF er forbundet med absolutt lavest livskvalitet av alle personlighetsforstyrrelser (Cramer Et al. 2007; Olssøn & Dahl 2012).

Det viser seg at Unnvikende PF også har høy prevalens, ca 2% vurdert fra befolkningsundersøkelser, i kliniske utvalg er tallet 11-57% (altså de som går til psykiatrisk behandling). Både i Nederland og i Norge er unnvikende PF den hyppigst forekommende diagnosen på personlighetsforstyrrelse.

Dette dreier seg altså om en særs utbredt personlighetspatologi med omfattende maldaptive/dysfunksjonelle adferdsmøstre, men som har fått mindre oppmerksomhet av forskere enn f.eks Borderline personlighetsforstyrrelse, antisosial personlighetsforstyrrelse, tvangspreget personlighetsforstyrrelse osv.

Noe av forklaringen kan være at mennesker med Unnvikende PF er gjerne "tar lite plass", er ikke krevende eller høylytt, er gjerne "usynlige", har en stillfaren symptomatologi som ikke aktiviserer helsevesenet i samme grad som pasienter med mer dramatiserende symptomer.

Ikke overraskende er Unnvikende PF koblet opp imot lav inntekt, liten/ingen utdannelse, høy nevrotisisme, introversjon, sjeldent gift, lever ofte alene, lite/ingen sosialt nettverk,  enormt lidelsestrykk, lav livskvalitet. 

Det er mange mennesker med Unnvikende personlighetsforstyrrelse som ikke engang har tilgang til egne følelser da også disse blir unngått/fortrengt.

Undersøkelser viser at de har en tendens til å mistolke andre som kritiske eller devaluerende i situasjoner hvor det motsatte faktisk har skjedd. De har et bilde av seg selv som ofte ikke samsvarer med bildet som andre har. Dette illustreres ved f.eks hendelser hvor sjefen gir ros for et "godt arbeid med høy kvalitet og høyt tempo". Den unnvikende PF kan misforstå budskapet å tolke det som kritikk eller "det sa sjefen bare av ren medlidenhet for hen syntes synd på meg, arbeidet mitt var patetisk" til tross for at arbeidet faktisk var av god og adekvat kvalitet. Selvkritikken og mindreverdighetsfølelsen gjennomsyrer alle tankerekker. 

Dette tyder på en manglende/svekket mentaliseringsevne og realitetsbrist, som som også er bekreftet av nyere forskning.

Unnvikende personlighetspataologi er ikke begrenset til "sosial prestasjon". Lidelsen dreier seg om et omfattende mønster av uunngåelse, hemmethet på grunn av følelse av mindreverd og redsel for å bli latterliggjort eller kritisert, også i nære relasjoner. Trekker seg unna fysisk intimitet, trekker seg unna konflikter, trekker seg unna nærhet i frykt for å bli forlatt.

Pasienter med Avhengig PF kan se overlapp med Unnvikende PF.  Følelsen av mindreverd, utilstrekkelighet, varhet for kritikk er overlappende hos begge diagnoser - forskjellen i adferdsmønstrene er at den unnvikende vil trekke seg unna mens den avhengige vil bite seg fast hardere i relasjoner. 

Eksempel på unnvikelse : En mann med unnvikende PF drar på en date med noen han traff på Tinder.

Samtalen flyter fint, til tross for at han lar henne ha føringen og kanskje ikke prater så veldig mye selv, når han først prater så er det med lidenskap om spennende temaer han kan mye om, han vitser og han skrøner litt, stemningen er objektivt sett veldig god. Daten hans tenker "oi for en hyggelig og interessant mann, han kunne jeg gjerne tenkt meg bli litt bedre kjent med. skikkelig koselig kar!" 

Det er ikke tanker den med unnvikende PF deler, han sitter heller å tenker "uff jeg har ødelagt hele daten, hun må syntes jeg er den mest tragiske, stakkarslige taperen i hele verden. jeg snakker bare om teite ting, jeg kan ingenting, hun må tenkte jeg er helt tilbakestående. jeg greier ikke gjøre noe riktig. hun kommer til å dumpe meg med en gang, hun er altfor flott og god for meg, hun er langt unna min liga. jeg er mindreverdig som menneske"

Dette er tegn på realitetsbrist/svekket mentalisering hvor den subjektive oppfattelsen ikke samsvarer med faktiske tilbakemeldinger/signaler fra motparten. Signaler fra motparten som er positive, blir ofte tolket negativt.

Den med unnvikende PF drar hjem, så blokkerer han mobil nummeret hennes og hun hører aldri fra han igjen til hennes sorg for hun hadde fått et godt inntrykk av han og hun hygget seg oppriktig i hans selskap. 

I hans hode var han helt sikkert på at hun kom til å sende en avvisende melding om at "du er ikke bra nok for meg", dette vil være en avvisning han ikke kom til å takle så han valgte heller avvise henne først.

Mennesker med unnvikende PF er raske til å avvise og unngå andre med mindre de er 100% sikker på at motparten liker de. I redsel for å bli forlatt så forlater de heller andre.

Forløp :

Unnvikende PF har røtter i barndommen, gjerne gjennom utrygg tilknytning, de kan ha avvisende tryggingsstrategier, en stor redsel for å bli forlatt, skyhet, frykt for fremmede og nye situasjoner. De fleste barn har perioder hvor disse trekkene er tilstedeværende men som vil raskt gå over. 

For noen barn derimot så vil trekkene forsterkes og utvikles til Engstelig Unnvikende Personlighetsforstyrrelse. Nyere funn viser at hos andre personlighetsforstyrrelser så vil symptomene og trekkene fra lidelsene avta og bli mindre intense jo eldre man blir, ved Unnvikende PF har man belegg for å hevde at trekkene og symptomene blir sterkere og sterkere og at unnvikende trekk øker med alderen. Mange med Unnvikende PF har enten opplevd omfattende mobbing eller omsorgssvikt, eller begge deler.

Ubehandlet Unnvikene PF kan lede til total isolasjon , alkoholisme, uføretrygd, internet avhengighet, spille avhengighet, opprettelse av "fantasiverden". De tiltrekker seg ofte også såkalte "giftige mennesker" og de blir så utnyttet av disse.

Unnvikende engstelig personlighetsforstyrrelse har lenge vært klassifisert som en "lite alvorlig personlighetsforstyrrelse" eller "en lett personligshetsforstyrrelse", nyere forskning viser derimot at denne graderingen er feil. 

Lidelsen er forbundet med lavere livskvalitet, betydelig funksjonssvikt og mentaliseringssvekkelse som kan overgå pasienter med Borderline/emosjonelt ustabil PF som altså er klassifisert som en alvorlig lidelse.

For de som ønsker lære mer om dette så har jeg noen gode linker her :

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/ny-doktorgrad-om-unnvikende-personlighetsforstyrrelse-upf-og-sosial-fobi-sf

Det har vært svært lite forskning på UPF som nå med rette kalles «den oversette lidelsen». 

https://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse

https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelse/artikkel/unnvikende-personlighetsforstyrrelse/70087762

En unnvikende personlighetsforstyrrelse er på mange måter den rake motsetningen til en dyssosial personlighetsforstyrrelse. En unnvikende personlighet kjennetegnes av en konstant følelse av utilstrekkelighet

https://www.researchgate.net/publication/327176380_En_Mentaliseringsbasert_Forstaelse_av_unnvikende_personlighetsforstyrrelse

Temperament hos denne gruppen er ifølge flere studier beskrevet som «hemmet adferd»

Endret av Wagner
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hawaii beveger seg nærmer seg Alaska med 7,5cm hvert år. De tektoniske platene beveger seg like raskt som neglene dine vokser

- Det er mer vann i atmosfæren enn det er i elvene på jorda

- Hjernen består av rundt 100 milliarder nerveceller og et betydelig større antall giaceller

220px-Neuron_Cell_Body.png

- Hummer, snegler og edderkopper har blått blod og ikke rødt

- Det er flere atomer i øyet ditt enn det er stjerner i universet 

- En peanøtt er ikke en nøtt men en bønne/belgfrukt tilhørende erteblomstfamilien

- Slik ser det ut når et svart hull svelger en stjerne

9f2df7fe3845cffaba5185a9ed2313ce.gif

- Føttene dine er en evolusjonær katastrofe som med tiden har blitt omhyggelig omstilt fra å være hender hvor man gikk på alle fire, til å bli føtter som skal bære deg på 2 ben. De beste føttene for oppreist tobent motorikk, hastighet og reduksjon av slitasjeskade tilhører strutser. Årsaken til at menneskers føtter er evolusjonært mye dårlige til å gå på to ben enn strutser er fordi våre forfedre ikke begynte gå oppreist på to ben før 5 millioner av år siden, mens strutsene sine forgjengere har gått på to ben i 230 millioner av år. 

032uLXBSgGPx?dimension=1200x1200 

Det er kanskje dermed ikke så rart at handikappede løpere har proteser som er utformet som strutseben

503bb5c3ecad04c11b000004-480-360.jpg

Endret av Wagner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk tråd👍🏻👍🏻

Anonymkode: 1089b...206

Tusen takk, veldig snilt av deg :takke: Du er et fantastisk menneske 🧐 👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.8.2019 den 18.04, Wagner skrev:

Hehe det har du rett i , ble igrunn litt for langt. Skal prøve skrive litt kortere i fremtiden så det blir litt mer leservennlig :)

Lett for at det blir litt for mye når man er engasjert, men skal begrense meg :fnise:

Neeei! Fortsett å skrive langt! Kan bytte på litt, så får vi som ikke har så mye imot å lese lange tekster litt å gjøre også! 😀

Anonymkode: 91148...9ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Wagner skrev:

Det er sannsynlig at du, meg , de fleste på KG og de fleste andre på planeten lever pga Fritz Haber.

Ikke glem norske Birkeland og Eyde. De utviklet en egen måte for å produsere kunstgjødsel, som ble grunnlaget for Norsk Hydro. 

De var også noen år før BASF i å være igang med produksjon av salpeter. Som er blitt eksportert til hele verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stan skrev:

Ikke glem norske Birkeland og Eyde. De utviklet en egen måte for å produsere kunstgjødsel, som ble grunnlaget for Norsk Hydro. 

De var også noen år før BASF i å være igang med produksjon av salpeter. Som er blitt eksportert til hele verden. 

Ja det stemmer de brukte en lysbueovn til å fremstille nitrogenoksid :) I 1927 var Norsk Hydro i forhandlinger med I.G. Farbenindustrie om bruken av Haber-Prosessen. 

https://agriculture.basf.com/en/Crop-Protection/News-Events/Stories-From-The-Field/The-Haber-Bosch-Process.html

Fritz Haber, a German chemist, managed to solve one of the most difficult problems of chemistry at that time by discovering a way to synthesize ammonia.  In 1913, BASF in Ludwigshafen put the first commercial plant for ammonia synthesis into operation.

https://www.instituteformindfulagriculture.org/writings-1/2016/3/24/the-haber-bosch-process-1

Today many scientists and historians consider Haber-Bosch the most important invention in modern history. With it came the ability to manufacture fertilizer by using the abundant nitrogen reserves in the atmosphere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk tråd👍🏻👍🏻

Anonymkode: 1089b...206

Enig! Står opp en grå lørdag og finner denne, helt nydelig lesestoff TS! 

Anonymkode: 37f3b...218

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løs kanon på dekk - når historie kolliderer med samtiden, men forhåpentligvis ikke gjentar seg

Hva skjer når en lettdistrahert, selvopptatt , egenrådig, inkompetent lystløgner med kort lunte får makten i en global stormakt?

Med denne innledningen så er det kanskje ikke så unaturlig at man tenker denne historien dreier seg om President Donald Trump, og det kunne den også vært for det er mange paralleller i forhold til væremåte og lederskap (mangel derpå). 

Historien her tar dog for seg en helt annen mann, Keiser Vilhelm II av det tyske keiserriket 1888-1918.

220px-Wilhelm_II_of_Germany.jpg

Keiser Vilhelm var en mann av mange diplomatiske begavelser , styrker og evner - ifølge han selv vel og merke.  Strengt tatt var det nok også bare han som hadde tro på disse positive beskrivelsene av han selv. 

Det han i realiteten var virkelig dyktig til var å fornærme andre mennesker, særs ledere av andre nasjoner. Utover det var det liten forståelse av årsak og virkning og han så andre mennesker utelukkende som redskaper som han kunne bruke.

Vilhelm hadde en sær form for humor, en humor som gikk på å trakassere/håne eller tråkke på andre mennesker, noe mange fikk merke godt. Spesielt den kortvokste Kong Viktor Emmanuel III av Italia ble til tider en gjenstand for Vilhelm's sadistiske humor, Kong Viktor ble av Keiser Vilhem referert til som "dvergen" foran kongens bekjente i tide og utide.

Prins Ferdinand av Bulgaria fikk kallenavnet "Fernando naso" av Vilhelm, et ordspill på som skulle gjøre narr av det Vilhelm oppfattet som en nebbelignende nese hos Ferdinand,   i tillegg til å spre rykter om at Prins Ferdinand var en hermafroditt. 

I 1909 var Prins Ferdinand på besøk i Tyskland for å overvære en verdifull våpenavtale som Tyskland hadde blitt lovet, men igjen viste Keiser Vilhelm "sine diplomatisk kløktighet" ved å gi Prins Ferdinand noen solid dask på rumpa i all offentlighet. 

Men Prins Ferdinand fikk sin hevn etter denne offentlige ydmykelsen, han trakk tilbake våpenkontrakten å gav den til en fransk selskap istedet. Frankrike som var Tyskland's erkefiender.

Selv ikke dette fikk Keiser Vilhelm til å ta seg en realitetssjekk eller begrense seg, tvert imot ble han enda mer overbevist om at han var en mester av rang når det kom til "personlig diplomati", å drive utenrikspolitikk med andre monarker og statsledere var hans finesse - ifølge han selv.

Realiteten var det stikk motsatte, Vilhelm var flink til hverken det ene eller det andre og hans tilstedeværelse i toppmøter med andre ledere endte omtrent alltid med skandaler og fiasko.

I 1890 forspilte han en en langvarig forsvarsavtale det tyske keiserriket hadde verdsatt med Russland, deres skumle nabo i øst. 

Helt til Keiser Vilhelm II kom på banen for å sjarmere tsar Nikolaj II av Russland med betegnelser som "sytepave, pyse, han burde fratre stillingen sin å begynne avle turnips istedet, han duger ikke til noe".

Vilhelm hadde ingen begrensninger for hvor fornærmende og ufin han kunne være mot noen face to face eller i offentligheten. Alle fikk høre om hans ugreie utspill.

Etter disse kraftsalvene fra Vilhelm rettet mot Nikolaj så trakk Russland seg umiddelbart ut av forsvarsavtalen med Tyskland og allierte seg heller med Tyskland's erkefiende : Frankrike.

Det tysk-russiske vennskapet var over. Topp diplomati i verdensklasse dette! Kanskje Keiser Vilhelm er mannen Trump har hentet sine diplomatiske ferdigheter fra?

Et av Vilhelm's mest kjente uttrykk som han brukte ved mange av sine taler var "Det er kun en person som er mesteren i dette imperiet, og jeg kommer ikke til å tolerere noe annet!" , til tross for at Tyskland hadde en demokratisk forsamling og politiske partier. 

Dette drar mange paralleller til utsagn også Trump har kommet med - "Jeg er den eneste som betyr noe i USA" - Trump.

Her er en en beskrivende karikatur av hvordan han ble sett av folket, en selvopptatt mann som tenker han rager over alle andre, med et gudekompleks og et sykelig behov for oppmerksomhet :

german-emperor-kaiser-wilhelm-ii-as-the-

 

Den verste av Keiser Vilhelm's guffe ble rettet mot politikere han ikke likte i Tyskland, "jeg anser enhver sosialdemokrat for å være en fiende av fedrelandet. de er en bande av forrædere".

Lederen av det ledende sosialistpartiet August Bebel takket Vilhelm for disse utsagnene, "hver gang keiser Vilhelm åpner munnen sin i taler så mottar vi ytterligere hundre tusen stemmer så vi anmoder han å fortsette".

Keiser Vilhelm var i likhet med Trump veldig opptatt av militære, han omgitt seg som oftest bare med sine generaler, men han hørte aldri på de. Det var innen militærstaben nesten en unison enighet om at "keiseren kan ikke lede tre soldater over en rennestein. han har hverken den konsentrasjonen eller det lederskapet som trengs. Alt er for Vilhelm bare lek og distraksjoner, han leser heller ingenting", en observasjon ytret av Vilhelm's tidligere mentor.

Keiser Vilhelm skiftet meninger hele tiden, han gikk fra et ytterpunkt til den andre i løpet av en dag, kritikk førte til raserianfall, uttalelser var motstridige og han var lettpåvirkelig av innfall. Alt dette førte til mye kaos og krangel i regjeringen.

Vilhelm's stab og ministre måtte ty til manipulasjon, distraksjoner og smiger for å holde Vilhelm under kontroll "For å få han til å godta en ide måtte vi late som om det var hans ide" nevnte keiserens nærmeste - Philipp zu Eulenburg.

Men det var ikke bare av hans egne ministre og stab han ble manipulert , han ble også manipulert av andre ledere med store ambisjoner, som f.eks lederen av den Tyske marinen Alfred Von Tirpitz. Allerede ved det første møtet mellom Tirpitz og Vilhelm så konstanterte Tirpitz i sitt stille sinn "Vilhelm var ikke tilstede i den virkelige verden, han befant seg i en annen verden", noe Tirpitz utnyttet seg av til det fulleste ved å øse Vilhelm med smiskende lovvord i bytte mot at Tirpitz fikk enorme summer penger for å ruste opp marinen.

En opprustning som ledet til et våpenkappløp med datidens supermakt , det britiske imperiet. Dette fikk katastrofale følger for hele verden.

1. verdenskrig var blitt et faktum. Keiser Vilhelm sitter ikke ene og alene på alt ansvar, men hans inkompetanse , irrasjonelle, uforutsigbare , impulsive, lettpåvirkelighet, sykelige behov for anerkjennelse og dårlige lederkvaliteter spiller definitivt en veldig stor rolle.

Da krigen brøt ut så tok det tyske militæret grep å skjøv Keiser Vilhelm helt to side. 1918 abdiserte Keiser Vilhelm II og han gikk i eksil i Nederland som en slagen mann, der han bodde frem til hans død i 1941.

imago69643400h.jpg

 

Snipp snapp snute så var eventyret ute - det var siste gangen en narsissist har skapt en verdenskrig, eller? Lov å håpe.

Ausstellung-zum-Beginn-des-Ersten-Weltkr

Endret av Wagner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budeier og Dr Edward Jenner er opphavet til dagens vaksiner

I eldre tider var det gjerne slik på gårdene Europa rundt at kvinnenes domene og ansvarsområde var fjøset og dyrestell. Disse kvinnene går under navnet budeier ("milkmaid" på Engelsk).

Norske_Folkelivsbilleder_08_-_En_Aften_v 

Dr Edward Jenner (1749- 1823) var en allmennpraktiserende lege i Berkeley England i en periode hvor kopper viruset hadde tatt livet av flere hundre millioner menneskeliv og nå var blitt en utbredt sykdom.

Kopper sykdommen ("smallpox" på Engelsk) er en av historiens mest fryktinngytende sykdom, jeg hadde egentlig tenkt til å legge til bilder av mennesker med kopper utbrudd men jeg valgte ikke gjøre det da de bildene absolutt ikke er noe behagelig å se på.

Det er en meget smittsom sykdom og dødeligheten er høy, ifølge kildene jeg har lest så spriker prognosene, men sannsynligheten for død ligger rundt 30-60% ved smitte. I 1707 bodde det 50 000 mennesker på Island, i løpet av bare 1 enkelt år døde så mange som 18 000 av kopperviruset på Island alene! 

I de påfølgende 100 årene døde 45 millioner europeere av sykdommen. Vil også presisere at kopperviruset ikke er det samme som vannkopper.

Tilbake til Dr Jenner. 

Edward_Jenner._Oil_painting._Wellcome_V0

 

På sin pasientliste hadde han mennesker fra alle de forskjellige samfunnsklasser og han hadde også opptil flere budeier som pasienter. 

Han var en skarpsindig og skarp mann og vi skal prise oss lykkelig over hans intelligens og evne til å se koblinger som andre ikke evnet se.

Han hadde nemlig gjort seg en enorm observasjon : Alle hans pasienter som jobbet som budeier hadde blitt smittet med kukopper (cowpox) på et tidspunkt i livet, men kvinnen ble aldri smittet av samme sykdom igjen og at de som hadde blitt smittet av kukopper aldri fikk vanlig kopper. Kukopper er en mild sykdom som smitter fra storfe til mennesker men som sjeldent tok liv og han skrev ned i notatetene sine : disse pasientene har etter den første infeksjonen utviklet en immunitet mot kukopper og ingen av dem har på et senere tidspunkt utviklet kopper, noe som er høyst uvanlig.

Hans konklusjon var at kukopper gav immunitet mot kopper/smallpox, han tok så en stor risiko for å få hypotesen sin bekreftet. Med overlegg smittet han en rekke av sine pasienter ved å gi de en sprøyte med kukopper i 1796. Så testet han de opp imot kopper resistens etterpå.

Teorien hans ble med det bekreftet og hans pasienter hadde utviklet en immunitet imot kopper etter at de hadde fått vaksinen hans slik hypotesen hans hadde regnet og håpet med. Dette var verdens første vaksine og han publiserte sine funn under tittelen "An Inquiry Into the Causes and Effects of the Variolae Vaccinae (1798)".

I 1810 ble vaksinen introdusert i Norge og forekomsten av kopperutbrudd falt som en sten. Etter 2.vk var koppersykdommen nærmeste eliminert i de fleste vest-europeiske land grunnet massevaksinasjon og flokkimmuniteten dette medførte.

Men sykdommen holdt stand å bet seg hardt fast i underutviklede fattige land i Afrika og i Asia frem til 1960 tallet, land hvor det ikke fantes vaksiner, land som Bangladesh, India og 30 andre u-land.

I 1967 iverksatt Verdens Helseorganisasjon (WHO) et program som het "Pox Eradication Program" og alle u-landene ble også vaksinert. 

1980 ble viruset av WHO erklært 'utryddet'. 

For dette kan vi takke en skarp mann og alle hans budeier og fjøskvinner. Hipp hipp hurra for vaksiner og flokkimmunitet!

Dr Edward Jenner er opphavsmannen bak alle moderne vaksiner, denne mannen har alene reddet flere hundre millioner av mennesker ifra å dø en grusom død.

Husk på dette om dere noen ganger støter på foreldre som nekter vaksinere barna sine basert på konspirasjoner de har lest seg opp på nett, forklar de med klare ordelag hvor uansvarlige , ignorante og moralsk forvaklet de er. Det burde faktisk være kriminelt og ikke vaksinere barn om de har anledning, for alle disse fryktinngytende sykdommene kan komme tilbake og ramme nettopp deres barn og andre barn som pga sykdom eller svikt i immunforsvaret ikke kan ta vaksiner.

Herd-Immunity-Article-v2.jpg.aspx?lang=e 

 

 

 

 

Endret av Wagner
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wagner skrev:

forklar de med klare ordelag hvor uansvarlige , ignorante og moralsk forvaklet de er.

Sykdomsforkjemperne har sin egen sannhet og hører ikke uansett. Det er ikke vits. 

Bra tråd, for øvrig! Mye interessant her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et historisk fakta, men kanskje ikke så fascinerende som de over:

David Bowie hadde i sin tid en kjæreste som het Hermione Farthingale. De gikk fra hverandre en periode og da var hun i Norge for å spille inn filmen Song of Norway (hennes navn under "Rest of cast") som handler om Edward Grieg. Dette kommer frem i dokumentaren "David Bowie: Veien til suksess" som går på Nrk nå for tiden (og finnes på nettv). Alle historiske referanser som leder kjentfolk til ukjent historie i Norge, er gull i min bok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Guile skrev:

Sykdomsforkjemperne har sin egen sannhet og hører ikke uansett. Det er ikke vits. 

Bra tråd, for øvrig! Mye interessant her! 

Du har nok dessverre rett i dette. Har planer om å ta for meg noe av denne problematikken imorgen i et innlegg om den ukjente viktorianske filosofen William Kingdon Clifford som for ca 150 år siden publiserte boken "The Ethics of Belief".

En bok fra 1877 som aldri har vært mer aktuell enn den er idag. En bok som tar for seg farene av å spre misinformasjon som man ikke har dekning eller bevis for. 

Å spre farlige konspirasjoner som man ikke kan bevise er faktisk med på å forurense den kollektive kunnskaps brønnen. Internet har ført til at det blir stadig enklere å forurense denne brønnen da alle på internet får en stemme som spres, og det leder til tilfeller som Breivik og andre ekstremister som tar til seg giften de har lest fra andre.

Det samme kan sies om de som sprer feilinformasjon om vaksiner.

Som Kingdon sa "Å tro noe på feil grunnlag om fysiske eller sosiale forhold fører til dårlige handlingsvalg som i verste fall kan true vår eksistens og overlevelse".

Uansett tusen takk for varm og hyggelig tilbakemelding Guile! Setter stor pris på det. 

43 minutter siden, sofie777 skrev:

Det er et historisk fakta, men kanskje ikke så fascinerende som de over:

David Bowie hadde i sin tid en kjæreste som het Hermione Farthingale. De gikk fra hverandre en periode og da var hun i Norge for å spille inn filmen Song of Norway (hennes navn under "Rest of cast") som handler om Edward Grieg. Dette kommer frem i dokumentaren "David Bowie: Veien til suksess" som går på Nrk nå for tiden (og finnes på nettv). Alle historiske referanser som leder kjentfolk til ukjent historie i Norge, er gull i min bok.

Nei så gøy, dette visste jeg ikke! Høres ut som gull i min bok også! 🧐 Skal få med meg denne dokumentaren når jeg er tilbake i Norge om noen uker, tusen takk for at du delte sofie :takke:

Endret av Wagner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Wagner skrev:

Dr Edward Jenner er opphavsmannen bak alle moderne vaksiner, denne mannen har alene reddet flere hundre millioner av mennesker ifra å dø en grusom død.

For spesielt interesserte kan man lese historien fra han selv her.

https://collections.nlm.nih.gov/ext/mhl/2559001R/PDF/2559001R.pdf

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kupp-forsøket i Munchen i 1923 utført av NSDAP og Adolf Hitler har for ettertiden blitt husket som ølkjeller-kuppet. 

Men dette kallenavnet gir vel litt feil assosisasjoner til hva slags lokaler aom egentlig ble brukt. En slik "øl-kjeller" i en stor tysk by var neppe noen vanlig kjeller. Det var sannsynligvis snakk om en stor øl-hage med mulighet for utendørs-servering. Selve kjelleren var ikke stedet for å drikke alkohol.                                                                

Før det ble mer vanlig med elektrisk kjøling, så var det veldig vanlig å grave ut en slags kjeller for oppbevaring av drikke-varene. Dette sikret av drikkene holdt seg kjøling, selv gjennom den varme sommeren. Det var også ganske vanlig å plante trær rundt / over denne kjelleren. Så kunne man selvfølgelig ha ute-servering under disse trærne. I tillegg til de store vertshusenesom var tilknyttet disse øl-hagene.    

Når det ble for kaldt i været om høsten, i løpet av vinteren, og tidlig på vårenså var det selvfølgelig bare festsaler og "øl-haller" som ble brukt. Men gjestene befant seg altså ikke i selve kjelleren.     

:cowboy:

Anonymkode: 7097c...eb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ordet robot kommer fra det tsjekkiske ordet 'robota' som betyr tungt eller tvunget arbeid. ('Robotnik' på polsk).

Det var den tsjekkiske forfatteren Karel Capek som brukte ordet for første gang i et skuespill fra 1920 ved navn R.U.R Rossum's Universal Robots.  Uttrykket ble populært innen sci-fi og fantasy sjangeren nærmest umiddelbart. 

Skuespillet handlet om kunstige arbeidere som skulle gjøre livet enklere for mennesker, disse kunstige arbeiderne var organiske humanoider (idag kalt androids). Det ble raskt i befolkningen en alminnelig oppfatning av at roboter var mekaniske i sitt vesen. Vesen som fungerte som en slags humanoid slave, en forenklet replika av oss selv. 

Rossums%20robotd.jpg

Det tok ikke lang tid før en tysk filmregissør Fritz Lang plukket opp tråden å lagde mesterverket "Metropolis" i 1927, en film som for alltid befestet menneskemaskinen/roboten som en skikkelse i forestillingsverden, hovedsaklig i sci-fi og fantasy sjangeren.

bc99574e3d57cb877b01e51955242ff9.jpg

 

- En svart boks i et fly er slettes ikke svart. Det er en boks av stål eller titan som er malt oransje for å gjøre den lettere å finne. Inne i boksen er det flere hyller med holdbar elektronikk, men så lenge minnebrikkene som er knyttet til elektronikken holder seg gjennom en flystyrt gjør det ingenting om resten av utstyret blir ødelagt. Minnebrikkene lagres derfor i en armert stålkasse som sitter inni den svarte boksen og er dekket med flammehemmende maling, i tillegg er den dekket av flere lag isolerende materiale og blokker med parafinvoks som fungerer som en temperaturbarriere.

images?q=tbn:ANd9GcRfeM4L3X40gurD01-TSbP

Etter at et Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines forsvant på mystisk vis over det indiske havet i 2014 så har hendelsen ledet til utallige konspirasjonsteorier, mysterier og hypoteser ettersom man ikke fant flyets svarte boks. Pga dette så har Airbus utviklet en ny type svart boks som skal mekanisk skyte seg ut av flyet om det styrter, om den havner i havet så vil den holde seg flytende å sende ut signaler slik at den blir lett og finne.

 

 - Hvorfor virker det ikke å bruke berøringsskjermen din om du har på deg hansker? Det er fordi telefonen din er såkalte kapasitive skjermer; dette er to lag glass, som er dekket på innsiden med striper av et transparent ledende materiale kalt indium-tinnoksid. På ett lag går stripene horisontalt og på den andre siden vertikalt. Hvert skjæringspunkt fungerer som en liten kondensator som holder på elektrisk strøm. 

Når du berører skjermen forandrer fingrene dine det elektriske feltet og endrer mengden strøm i kondensatorene. 

Dette skjer fordi fingeren din leder elektrisitet. Når du har på hansker blir fingrene isolert og elektrisiteten fra fingeren når ikke skjermen.  Det finnes nå dog spesielle hansker som har strømledende tråder vevd inn i fingertuppene.

 

- Har du noen gang undret deg over hvordan du har greid kjenne igjen et menneske utifra hvordan de går?

Det er fordi hvert menneske har et meget unikt ganglag, små variasjoner i lemmenes lengde, størrelsen på musklene , vinklene på leddene og det kompliserte samarbeidet mellom musklene og sener som driver oss framover , gjør at hver en av oss har et meget karakteristisk gange. 

Hjernen din er med andre ord kapabel uten til å beregne (og også gjenkjenne) en mengde bevegelsesparametre som hastighet, skrittlengde, skrittbredde, vinkelen på leddene i bevegelse og hvordan leddene roterer og responderer på de forskjellige kinetiske kreftene gjennom hele skrittet.

Når alle disse opplysningene er registrert av hjernen omdannes de til en matematisk beskrivelse av personens gange , en beskrivelse du kan kjenne igjen. 

xwalk_cycle.png.pagespeed.ic.-Fsb9OFrhf.

Dette viser hvor avansert hjernen faktisk er. Selv små ting vi ikke er bevisst på eller aktivt tenker over krever mange kompliserte hjerneprosesser som den tar helt på egen maskin.

 

- Forskere kan regenerere hjerneceller

Forskere har nå gjort et enormt gjennombrudd når det gjelder behandling av degenerative hjernesykdommer som multippel sklerose (også kjent som MS). Ved å bruke to medisiner som mikonazol og clobetasol stimulerer man stamceller i hjernen og ryggmargen. Disse stamcellene er med på å regenerere det beskyttende laget som omgir nevronene vår. Dette laget kalles myelinskjeden, og det er den som vanligvis blir skadet ved MS diagnosen. Denne behandlingsmetoden har foreløpet bare blitt brukt på mus men den har vist til god behandling og funnene er publisert i Nature Volume 522.

neurons-brain-1-1068x601.jpg

Endret av Wagner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Historien om Lille Albert og psykiatriens gufne historie

Jeg er en stor tilhenger av forskning og studier, men målet helliger ikke alltid middelet. 

I dette innlegget så skal jeg ta for meg opphavet til dagens moderne adferds, fobi, frykt og kognitiv terapi modell i psykiatrien.

Ved psykologifagets spede barndom var ikke etiske og moralske føringer noe særlig vektlagt da fokuset var en kontinuerlig kunnskapsvekst.

Psykologifaget har en meget guffen , mørk og uetisk forhistorie hvor mennesker ble brukt som brikker og også dessverre misbrukt i veldig mange tilfeller.

Historien om lille Albert bryter den hippokratiske ed som alle leger har sverget til (å søke den beste behandling for sine pasienter, og beskytte dem mot skade og urett). Det er en ed som spores helt tilbake fra 500 år før vår tid. Det er en ed som vi som er historieinteressert vet har blitt brutt altfor ofte, Nurnbergprosessen avdekket f.eks omfattende maktmisbruk og overgrep fra leger og psykologer i Nazi-Tyskland hvorpå syke mennesker, psykisk syke og funksjonshemmede ble mishandlet.

Det er ikke før i absolutt nyere tid at medisinsk etikk virkelig har blitt satt på dagsorden og det var ikke før 1970 at det ble ulovlig å bruke barn som prøvekaniner i eksperimenter som påførte dem ubehag og som også kunne være til skade for deres mentale helse.

Men tilbake til lille Albert!

Alt startet med Dr. Ivan Pavlov's oppdagelse av klassisk betingning hos hunder, en type stimulus-respons-læring. Ivan hadde oppdaget av man kunne lære hundens hjerne til å forbinde visse handlinger med positiv stimuli. 

Om man lærte hunden at visse handlinger førte til en godbit så ser man at hunden etterhvert vil reagere på ren automatikk når nervekoblingen er skapt. Om hunden lærer at han vil få en godbit å spise på om han setter seg på kommandoen "Sitt!" så vil hjernen ha skapt varige positive hjerneresponser som en reagerer på med betingende automatiske reflekser.

Han fant også at man kunne lære hunden at når man ringte med en bjelle så betydde det at det var middag. Med en gang bjella ringte begynte hundene å sikle og vise positive emosjonelle responser for de viste at nå var det mat. 

Disse studiene som ble gjennomført i 1890-1910 vekket stor interesse hos John B. Watson, men med en annen innfallsvinkel.

Mens Ivan Pavlov var interessert i positiv stimuli så var John Watson interessert i negativ stimuli og dets plass innen komparativ psykologi og behaviorisme.

Mye kan si om John B. Watson med det mest treffende beskrivelsen jeg kan finne er : "en uetisk og skruppelløs psykolog som var altfor opptatt av redselsstudier".

John_Broadus_Watson.JPG

"Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors." <- direkte sitat.

I 1920 utførte Watson sammen med sin unge student Rosalie Rayner et adferdseksperiment på et 11 måneder gammelt guttebarn ved kallenavnet "Albert". (Han hadde affære med studenten Rosalie til tross for at han allerede hadde en kone. Han skilte seg fra kona og giftet seg så med sin student, noe som førte til at han fikk sparken fra John Hopkins University og han sluttet å praktisere psykologi)

Navnet "Albert" er fiktivt , skal komme tilbake til akkurat det elementet senere i innlegget.

Mens Ivan hadde vært interessert i å lære om positive stimuli og de påfølgende nervekoblingene så ville Watson forske på fobi , frykt , angst og dets vesen da dette var på den tiden et ukjent farvann. Hans teori var at alle fobier mennesker har er et resultat av den samme klassiske betingningen som hundene utsettes for når du belønner de med godbiter når de utfører en bestemt handling.

Han fikk seg så sin forsøkskanin i lille Albert som var innlagt på sykehuset hvor han jobbet.

hqdefault.jpg

 

Eksperimentet har fått kallenavnet "Albert og rotta" og man kan lese om det i haugevis av psykologibøker. Det ble demonstrert og også bekreftet av man kunne tvinge igjennom en betingende negativ emosjonell respons på refleks. 

Studiet startet med at lille Albert ble introdusert til en hund, en rotte, en kanin, et fint brennende bål, noen leker. Albert's respons var nøytral og han viste ingen positive eller negative reaksjoner eller følelser ved de første møtene, det eneste han viste var nysgjerrighet. 

Av de dyrene han fikk treffe likte han etterhvert åpenbart rotta best så han fikk leke litt med den mens han smiler og ler, dette syntes han var gøy! På dette tidspunktet hadde han fremdeles ikke lært seg konseptet frykt og redsel men alt dette skulle raskt forandre seg.

Ettersom Albert hadde lagt rotta for elsk så var det den Watson valgte til å representere samme stimuli som en godbit representerte for hunder, men ved motsatt fortegn.

Hver gang Albert fikk treffe rotta igjen så ville Albert leke engasjert med den, hver gang Albert klappet på den så tok Watson en hammer og slo til et stort stålrør bak hodet til Albert, den ubehagelig og skremmende lyd fremprovoserte panikk, dødsangst og stor frykt hos barnet.

the-little-albert-experiment-2794994-v1-

Det tok ikke lang tid før Albert sluttet å klappe på rotta og trakk seg heller unna da hjernen hadde lært at "hver gang jeg tar på den så kommer det et skremmende smell".

Watson skrudde så eksperimentet opp et hakk til, nå ble det slik at Rosalie hamret løs på stålrøret med en gang rotta kom inn i rommet og Watson tok på seg en skremmende maske å lagde skremmende lyder slik at barnet skulle få skikkelig dødsangst.

psychology-memes-watson-clown-mask.jpg

albertsanta.jpg

Etter en rekke av disse sammenkoblingene ble det konstatert at de hadde greid å påføre spedbarnet en genuin og gjennomgripende fobi og dødsangst for rotter. Bare synet av rotta eller et bilde av en rotte selv uten ulyden førte til at barnet nesten gikk inn i sjokk.

MAC07_PSYCH_EXPERIMENT02-wide.jpg

Man fant også at denne fobien ikke bare begrenset seg til rotta, men også dyr med lignende utseende som f.eks kaninen han hadde truffet tidligere.

De hadde altså greid å psykologisk terrorisere en baby til å utvikle en fobi og det vi idag kaller generalisert angst. Til tross for at eksperimentet var uetisk så var det en suksess for psykiatrien og Watson holdt ofte foredrag om dette, han hadde bevist at det var mulig å betinge en emosjonell respons mennesker, en respons som varer over tid og som kan aktiviseres ved liknende stimuli.

Dere kommer vel nå sikkert til å spørre : Men gav de babyen psykiatrisk bistand etterpå å hjalp han avlære denne frykten?

Svaret er : Nei. Watson sa han ikke hadde tid.

Og nå kommer vi til den virkelig hjerteskjærende delen av historien.

3 amerikanske forskere har i moderne tid sporet opp det ekte navnet til "Albert" basert på den lille informasjonen de hadde om barnet. Watson har utlevert lite til ingen faktisk informasjon om barnet, og de som var involvert i prosjektet hadde alle munnkurv rundt barnets identitet, men Watson påpekte ofte at "barnet var meget friskt". Hvorfor så stort hemmelighold rundt dette om barnet var så friskt? Det eneste vi vet om "Albert" er ifølge Watson at det var barnet til en sykepleier som jobbet på hans sykehus, og at barnet hadde vært innlagt på sykehuset.

De 3 forskerne fant så frem journalene av alle barn som hadde vært innlagt i den perioden hvor eksperimentet ble utført, og de fant navnene til alle sykepleierne som jobbet der i samme periode. Og de fant bare ei sykepleier som hadde et barn som var oppført i sykehusets journaler i den perioden, et barn ved navn Douglas Meritte.

Og Douglas var slettes ikke frisk......

Han led av tilstanden Hydrocephalus (bedre kjent som vannhode), nevrologisk underutvikling og kognitive svikt. Douglas Merrit døde ikke lenge etter dette eksperimentet...

Hydrocephalus_CDC.png

Sitte å plage og terrorisere et døende spedbarn på sine siste dager i forskningens navn, et spedbarn som bare ville leke og hygge seg med sin nye rotte venn. Hjerteskjærende!

Tar forbehold om at det ikke er 100% bekreftet at "Albert" er Douglas Meritte, men det virker veldig sannsynlig. 

Noe godt kom det heldigvis ut av det. Under et av Watson sine foredrag om Albert og Rotta så var en i publikum ei empatisk og høyt intelligent jente ved navn Mary Cover Jones, ei kvinne som ble av inspirert til å studere psykologi etter å ha hørt på foredraget. 

220px-Picture_of_Mary_Cover_Jones.jpg

Hun ble senere en Professor i psykologi og i motsetning til Watson som forsket på å påføre mennesker betingende fobier og angstlidelser så ville Mary Cover Jones forske på å AVBETINGE og AVLÆRE frykt og fobier. Hun er opphavskvinnen som har utviklet eksponseringsterapien og den systematiske desensitiviseringen som blir brukt av alle DPS'er Norge rundt.

Til tross for at hun har revolusjonert psykiatrien med banebrytende angst forskning så er hun lite kjent rett og slett fordi hun var ei kvinnelig psykolog og kvinner på den tiden ble ikke tatt noe særlig på alvor så hun fikk ikke den anerkjennelsen som hun fortjente.

Innlegget kort oppsummert, om du noen gang har fått angstbehandling så kan du takke lille gode Albert og hans enorme bidrag til menneskeheten som kostet stakkaren altfor mye. 

Endret av Wagner
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...