Gå til innhold

Er det miljø/dyrevennlig å spise kjøtt som skal bli kastet?


Renate1976

Anbefalte innlegg

La oss anta at det er miljøvennlig å unngå rødt kjøtt. Og vennlig mot dyrene. (Bare så diskusjonen ikke dreier seg vekk)

 

Hvis man kjøper fra Too Good To Go, altså mat som uansett skal i søpla, er det da bra eller dårlig for miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Renate1976 skrev:

La oss anta at det er miljøvennlig å unngå rødt kjøtt. Og vennlig mot dyrene. (Bare så diskusjonen ikke dreier seg vekk)

 

Hvis man kjøper fra Too Good To Go, altså mat som uansett skal i søpla, er det da bra eller dårlig for miljøet?

Det er alltid bra at noen får glede av mat som ellers ville blitt kastet. Dyret er allerede dødt. Spis med god samvittighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Renate1976 skrev:

Hvis man kjøper fra Too Good To Go, altså mat som uansett skal i søpla, er det da bra eller dårlig for miljøet?

Bra:

  • Maten blir ikke søppel

Dårlig:

  • Du støtter kjøttindustrien 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Bra:

  • Maten blir ikke søppel

Dårlig:

  • Du støtter kjøttindustrien 

Hun støtter ikke kjøttindustrien all den tid det ikke er henne som har bestilt maten med kjøttet. Hun spiser noe som skal kastes. Det kalles at dyret ikke led og døde for ingenting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Hun støtter ikke kjøttindustrien all den tid det ikke er henne som har bestilt maten med kjøttet. Hun spiser noe som skal kastes. Det kalles at dyret ikke led og døde for ingenting.

Så det er egentlig kjøpmennene som opprettholder kjøttindustrien?

Anonymkode: 2d7b0...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt forutsetningene i post 1 vil kjøtt solgt som 2good2go bidra til å opprettholde kjøttindustrien.  Det viser bare at kjøttet blir solgt så lenge prisen er riktig, og da er det bare å opprettholde produksjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det er egentlig kjøpmennene som opprettholder kjøttindustrien?

Anonymkode: 2d7b0...d31

Det er de som bestiller og kjøper kjøtt som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Whistler skrev:

Gitt forutsetningene i post 1 vil kjøtt solgt som 2good2go bidra til å opprettholde kjøttindustrien.  Det viser bare at kjøttet blir solgt så lenge prisen er riktig, og da er det bare å opprettholde produksjonen.

Syns du at et dyr som har lidd og dødd for å bli mat fortjener å bare kastes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tøytigern skrev:

Syns du at et dyr som har lidd og dødd for å bli mat fortjener å bare kastes?

Som sagt; gitt forutsetningene i post 1.  JA. 

Om de blir solgt bidrar de bare til at flere dyr lider og dør (for å bruke din retorikk).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man betaler så går jo pengene et sted. Jeg har akkurat vært og dumpstret masse kjøtt til dyrene mine, det er miljøvennlig i den grad det er miljøvennlig å ha dyr.

Anonymkode: aece1...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 21.34, Tøytigern skrev:

Syns du at et dyr som har lidd og dødd for å bli mat fortjener å bare kastes?

Om jeg skulle bli drept for mat, hadde det vært det samme for meg om kjøttet blir brukt eller kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2-messig spiller det ingen rolle hvem som bryter kjøttet ned; deg eller bakterier.

Men så er det jo andre hensyn å ta.

Anonymkode: 586a0...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.7.2019 den 11.01, Tvist skrev:

Om jeg skulle bli drept for mat, hadde det vært det samme for meg om kjøttet blir brukt eller kastet.

Hvis jeg hadde vært dyret og hadde lidd i et fjøs,blitt transportert og slaktet med skrekk, så hadde jeg i det minste villet bli spist så ikke alt var for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 21.53, Whistler skrev:

Som sagt; gitt forutsetningene i post 1.  JA. 

Om de blir solgt bidrar de bare til at flere dyr lider og dør (for å bruke din retorikk).  

Kjøttindustrien kommer ikke til å stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Tøytigern skrev:

Kjøttindustrien kommer ikke til å stanse.

Jeg tror Philip Morris har sagt det samme om sigaretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra for miljøet, hjelper mer om du kjøper produkter uten kjøtt for dyrene, da dette vil skape økt etterspørsel etter kjøttfri mat

Anonymkode: f71e7...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra for miljøet, hjelper mer om du kjøper produkter uten kjøtt for dyrene, da dette vil skape økt etterspørsel etter kjøttfri mat

Anonymkode: f71e7...5c3

Det er jo ikke akkurat særlig økonomisk for bedrifter som er med i Too Good to Go å selge det på denne måten, så det er klart at de ikke vurderer kjøttetterspørselen på denne måten. Man kan jo heller ikke velge hva man får i posen. 

Anonymkode: 452e8...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke akkurat særlig økonomisk for bedrifter som er med i Too Good to Go å selge det på denne måten, så det er klart at de ikke vurderer kjøttetterspørselen på denne måten. Man kan jo heller ikke velge hva man får i posen. 

Anonymkode: 452e8...293

Om man bruker pengene på å kjøpe plantebaserte produkter gir  det inntekter og insentiv til både butikk som selger produktet og de som produserer

Anonymkode: f71e7...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...