Gå til innhold

Acne som aldri går vekk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som vet om man kan få isotretinoin den første timen man er hos hudlege? Har lest flere steder at man må vente 1 måned før man kan begynne men er også flere nettsider det ikke står noe om akkurat det. Og hvordan fungerer det med blodprøver og graviditetstester. Er det sånn at man alltid må ta det hver måned? Hvordan var det for dere som har gått på isotretinoin

Anonymkode: 1588d...802

Så bra at du kommer deg kjapt til hudlege! Jeg har også hatt runden med tetra osv (to ganger), før jeg begynte på iso. Jeg begynte på det like etter første time til hudlege. Måtte månedlig ta blodprøver. G-test ble ikke utført, men det kan en blodprøve også avdekke, så mulig derfor. Gikk på iso i 9-10 mnd. Var 100% kvisefri fem år etter. Nå er det syv år siden endt kur, og i skrivende stund har jeg 5 kviser på nese og kinn. Jeg er på ferie og GLEMTE å pakke ned Epiduo nemlig 😂 Den bruker jeg forebyggende en gang i uka.

 

lykke til med oppstart!

Anonymkode: ee824...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Macronen skrev:

Vi gikk til hudspesialist med min datter. Hun var sterkt plaget av kviser. Mens legen hadde en lunken holdning til en «bagatell» som kviser, ble vi møtt med empati og forståelse hos hudspesialisten. Ja, det koster mer å gå til en spesialist men det var verdt hvert eneste øre. Han kunne med en gang se hva slags type kviser det var, han gav henne resept på antibiotika i 12 uker og tretinoin krem. Innen fire uker var alle kviser borte. Hun fikk tilbakefall 2 år etterpå, men meget beskjedent, og hun fikk ny resept på Tretinoin. 

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hos en hudspesialist og få ordentlig hjelp. Å gå rundt med mange kviser kan være så psykisk belastende, det vil gi permanente arr, og å få bli kvitt alle sammen er verdt det det vil koste hos en spesialist. 

Som en liten fotnote kan jeg si at i naturmedisinen, har flere kurert kviser ved å be pasienten droppe alle meieriprodukter (ost, iskrem, melk, fløte, mm). 

Ellers bør du kikke på The Ordinary produktene. De er veldig potente, og så billige at mange tror det er søppel, men de er mer virksomme enn kremer/renseprodukter/serumer som koster hundre ganger mer. Selges bla på H&M. Men først hudlege. Lykke til! 

 

Så flott hudspesialisten forsto problemet. Kviser er psykisk nedbrytende. Det gjør noe med en enten man liker det eller ei.

Jeg har kjøpt The ordinary produktene jeg også, og foreløpig så liker jeg dem. Kvisene holder seg i sjakk. Men jeg har nettopp begynt. Kun brukt dem i en uke, så får se an litt til. Morsomt at du også anbefalte de produktene. De får faktisk mye skryt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Macronen skrev:

Vi gikk til hudspesialist med min datter. Hun var sterkt plaget av kviser. Mens legen hadde en lunken holdning til en «bagatell» som kviser, ble vi møtt med empati og forståelse hos hudspesialisten. Ja, det koster mer å gå til en spesialist men det var verdt hvert eneste øre. Han kunne med en gang se hva slags type kviser det var, han gav henne resept på antibiotika i 12 uker og tretinoin krem. Innen fire uker var alle kviser borte. Hun fikk tilbakefall 2 år etterpå, men meget beskjedent, og hun fikk ny resept på Tretinoin. 

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hos en hudspesialist og få ordentlig hjelp. Å gå rundt med mange kviser kan være så psykisk belastende, det vil gi permanente arr, og å få bli kvitt alle sammen er verdt det det vil koste hos en spesialist. 

Som en liten fotnote kan jeg si at i naturmedisinen, har flere kurert kviser ved å be pasienten droppe alle meieriprodukter (ost, iskrem, melk, fløte, mm). 

Ellers bør du kikke på The Ordinary produktene. De er veldig potente, og så billige at mange tror det er søppel, men de er mer virksomme enn kremer/renseprodukter/serumer som koster hundre ganger mer. Selges bla på H&M. Men først hudlege. Lykke til! 

 

Så bra at det ordnet seg for datteren din. Jeg følte også at legen ikke tok acnen seriøst. Spesielt ikke da jeg ringte og sa at huden hadde blitt mye verre enn noen gang etter en tetracyclin kur. Da fikk jeg bare beskjed om at det ikke var noe å gjøre nå pga at det er sommer. Skal heldigvis til hudlege imorgen så håper jeg får noe som hjelper med en gang. Tror nok at jeg kunne fått tretinoin med en gang men isotretinoin er en enda sterkere medisin som jeg har hørt at man må vente 1 måned på å få. Syns det er kjedelig hvis jeg må vente en måned på å få det. Nå vet jeg ikke akkurat hva hudlegen vil gi meg, men huden min er verre enn noen gang så jeg vil tro at jeg får isotretinoin. Var hos en vikar for legen min og han tok heldigvis det mer seriøst. Han sa at jeg burde dra til hudlege og at jeg mest sannsynlig får isotretinoin. Bare håper at jeg kan få startet på det så fort som mulig og at jeg slipper å vente. Er bare rundt en måned siden jeg fikk dette tilbakefallet, så nå begynner jeg å bli ganske lei.

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du kommer deg kjapt til hudlege! Jeg har også hatt runden med tetra osv (to ganger), før jeg begynte på iso. Jeg begynte på det like etter første time til hudlege. Måtte månedlig ta blodprøver. G-test ble ikke utført, men det kan en blodprøve også avdekke, så mulig derfor. Gikk på iso i 9-10 mnd. Var 100% kvisefri fem år etter. Nå er det syv år siden endt kur, og i skrivende stund har jeg 5 kviser på nese og kinn. Jeg er på ferie og GLEMTE å pakke ned Epiduo nemlig 😂 Den bruker jeg forebyggende en gang i uka.

 

lykke til med oppstart!

Anonymkode: ee824...6ce

Legen sa at jeg kunne begynne på tetra til høsten igjen men det orket jeg ikke nå når huden er såpass ille. Håper jeg også får ISO etter første time så jeg kan bli kvitt acnen så fort som mulig. Hvor lang tid tok det før du så resultater? Hvilke bivirkninger hadde du? Har hørt at når man går på ISO en lengre periode enn et halvt år, kan bivirkningene bli svakere. For min del kan jeg godt gå på det 8 måneder hvis det er det som passer for meg men det får jo hudlegen avgjøre.

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ser jeg ganske hoven ut i kinnene og generelt hele ansiktet. Er nok fordi jeg har så mye acne nå at det hovner opp. Har noen andre opplevd dette? Blir litt bekymret jeg.. Godt jeg skal til hudlege imorgen da.

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen sa at jeg kunne begynne på tetra til høsten igjen men det orket jeg ikke nå når huden er såpass ille. Håper jeg også får ISO etter første time så jeg kan bli kvitt acnen så fort som mulig. Hvor lang tid tok det før du så resultater? Hvilke bivirkninger hadde du? Har hørt at når man går på ISO en lengre periode enn et halvt år, kan bivirkningene bli svakere. For min del kan jeg godt gå på det 8 måneder hvis det er det som passer for meg men det får jo hudlegen avgjøre.

Anonymkode: 1588d...802

Jeg hadde første time og oppstart i september. Avsluttet behandling i mai. Dosen måtte doseres i et par måneder før jeg så resultater, så like oppunder jul, muligens. Jeg var advart om uttørring av hud og slimhinner, så jeg kjøpte inn en hudpleieserie fra apoteket som er beregnet på hud som gjennomgår den type behandling. I tillegg til øyedråper og glidemiddel... for det meste tørkes ut 🙈

Den aller beste bivirkningen var at håret mitt IKKE ble fett. Den virkningen hadde jeg et par år etter slutt. Men fortsatt, 7 år etter, har jeg lepper som er veldig, veldig tørre. Jeg var i det store og det hele veldig lite plaget av bivirkninger.

Anonymkode: ee824...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.7.2019 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Har slitt med kviser i noen år og fikk resept på tetracycliner og gikk på det i et halvt år frem til for to uker siden. Noen få dager etter jeg var tom for pillene kom det masse kviser. Tetracyclinen funket men nå føler jeg at huden er verre enn den noen gang har vært. Har store innebygde kviser. Har dere noen tips til å få vekk hvertfall noen av kvisene? Jeg fjerner sminken hver dag, renser huden osv. Gjør alt jeg kan men er villig til å prøve hva som helst for å i det minste få det til å roe seg litt. Hørt mye om isotretinoin og vil gjere starte på det hvis det er det legen anbefaler. Men har noen andre tips? Tips til masker, oljer osv? Som kan hjelpe inntil jeg eventuelt får begynt på isotretinoin

 


 

  Vis skjult innhold

 

 

Anonymkode: 1588d...802

Eneste som hjalp meg var endring av kosthold. Vekk med hvitt sukker og ikke økologisk mel. Bak selv hjemme. Vekk med godteri og tilsetningstoffene i mat. Og vekk med meieri produkter. 

Anonymkode: bacaf...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Forresten ser jeg ganske hoven ut i kinnene og generelt hele ansiktet. Er nok fordi jeg har så mye acne nå at det hovner opp. Har noen andre opplevd dette? Blir litt bekymret jeg.. Godt jeg skal til hudlege imorgen da.

Anonymkode: 1588d...802

Du har betennelser i kroppen

 Er maten du stapper i deg som er feil mat. Hadde sånn før i tiden. Slutt å spis søppel og gå over på ren mat. 

Anonymkode: bacaf...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eneste som hjalp meg var endring av kosthold. Vekk med hvitt sukker og ikke økologisk mel. Bak selv hjemme. Vekk med godteri og tilsetningstoffene i mat. Og vekk med meieri produkter. 

Anonymkode: bacaf...ebd

Ikke økologisk mel? Er det forskjell på dem? Ble litt nysgjerrig nå😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har betennelser i kroppen

 Er maten du stapper i deg som er feil mat. Hadde sånn før i tiden. Slutt å spis søppel og gå over på ren mat. 

Anonymkode: bacaf...ebd

Spiser ikke så usunt. Vil si jeg har et greit kosthold. Og har aldri hatt hud som har hovnet opp før nå de siste ukene så tror det har lite med kostholdet mitt og gjøre. Har ikke endret noe på kostholdet mitt, hudpleie eller noen ting så dette er ikke noe jeg kan styre selv..

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser ikke så usunt. Vil si jeg har et greit kosthold. Og har aldri hatt hud som har hovnet opp før nå de siste ukene så tror det har lite med kostholdet mitt og gjøre. Har ikke endret noe på kostholdet mitt, hudpleie eller noen ting så dette er ikke noe jeg kan styre selv..

Anonymkode: 1588d...802

Be legen også sjekke om det kan være rosacea. Det minner om hormonell akne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos hudlege og fått resept på isotretinoin. Skal begynne med å ta 1 pille om dagen (20mg) den første måneden og så skal vi justere mengden i forhold til hvordan huden reagerer. Skal også ta aerius som jeg skal gå på hele tiden mens jeg bruker iso. Det skal gjøre at bivirkningene ikke blir for ille. Skal også ta prednisolon (20mg) som jeg skal ta i to uker for å forhindre at huden blir verre og det er betennelsesdempende. Hudlegen var veldig forståelsesfull og sa med en gang at jeg skulle få iso. Tok blodprøver og når legen får svar kan jeg hente resept. Gleder meg til å begynne!

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, UnniB skrev:

Be legen også sjekke om det kan være rosacea. Det minner om hormonell akne. 

Er ikke det noe legen kan se? Jeg har tenkt på det jeg også fordi det ser ganske likt ut. Huden har endret seg veldig i forhold til hvordan den var for bare et par måneder siden. Har aldri hatt så røde og betente kviser som nå. Kan godt hende acnen har utviklet seg til å bli rosacea. Men som sagt har jeg vært hos hudlege så dette er vel noe han hadde sett? Vet at isotretinoin også brukes til å behandle rosacea. Men legen sa ikke noe om at det så ut som rosacea, så jeg vet ikke helt jeg. 

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste litt om rosacea nå og jeg tror nok ikke det er det. Det står at folk som har rosacea ikke har hudormer og det er noe jeg har litt av. Sliter ikke spesielt med det men jeg har det. Jeg tror egentlig at jeg er hoven fordi det er så mange store innebygde kviser at huden ser hoven ut. Og huden er veldig betent og det var nok derfor jeg fikk de betennelsesdempende pillene.

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok innenfra, så uansett hva du bruker av produkter på utsiden, så er det liten sannsynlighet for at det vil gå bort.  Jeg anbefaler virkelig ikke å gå på p-piller for å fjerne det, den dagen du kommer til å slutte med det kommer det garantert til å komme tilbake, fordi du ikke har tatt tak i roten av problemet. Jeg gjorde dette selv og ting gikk rett til helvete da jeg sluttet med de. Jeg ville først og fremst dratt til legen din for å ta en prøve av hormonene dine, det kan godt hende at du har en ubalanse i kroppen! Dette kan fint rettes opp i, jeg rettet selv opp i dette med forskjellige urter du lett kan kjøpe på nettet :) Og hva du spiser har så sinnssykt mye å si for huden din. Drikker/spiser du melkeprodukter? Spiser du gluten? Prøv en elimineringsperiode hvor du ikke spiser dette og se om det kan ha effekt på huden din. Drikk mye vann og spis mye ren mat! McDonalds-mat og junk food generelt er det absolutt verste jeg kan få i meg, kvisene popper opp med én gang. 

Ser flere anbefaler The Ordinary, og jeg slenger meg på den! Utrolig flotte produkter som heller ikke er så dyre. Husk å gi huden din mye fuktighet! 

Anonymkode: b46da...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med uren hud fra jeg var tidlig i tenårene til jeg var 30 år. Hadde kviser hele tiden i tillegg til sånne veldig betente greier som kom i forbindelse med menstruasjon. Jeg prøvde en del rensekremer og slikt men det hjalp aldri. Derimot fikk jeg helt "ny hud" etter at jeg begynte med nattlysolje. Jeg tar en kapsel hver dag, og merker at urenhetene kommer tilbake dersom jeg slurver. 

Da jeg begynte merket jeg forskjell etter 2 mnd. Etter 4 mnd var jeg kvisefri. Jeg bruker Life sin nattlysolje. 

Anonymkode: a19a5...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer nok innenfra, så uansett hva du bruker av produkter på utsiden, så er det liten sannsynlighet for at det vil gå bort.  Jeg anbefaler virkelig ikke å gå på p-piller for å fjerne det, den dagen du kommer til å slutte med det kommer det garantert til å komme tilbake, fordi du ikke har tatt tak i roten av problemet. Jeg gjorde dette selv og ting gikk rett til helvete da jeg sluttet med de. Jeg ville først og fremst dratt til legen din for å ta en prøve av hormonene dine, det kan godt hende at du har en ubalanse i kroppen! Dette kan fint rettes opp i, jeg rettet selv opp i dette med forskjellige urter du lett kan kjøpe på nettet :) Og hva du spiser har så sinnssykt mye å si for huden din. Drikker/spiser du melkeprodukter? Spiser du gluten? Prøv en elimineringsperiode hvor du ikke spiser dette og se om det kan ha effekt på huden din. Drikk mye vann og spis mye ren mat! McDonalds-mat og junk food generelt er det absolutt verste jeg kan få i meg, kvisene popper opp med én gang. 

Ser flere anbefaler The Ordinary, og jeg slenger meg på den! Utrolig flotte produkter som heller ikke er så dyre. Husk å gi huden din mye fuktighet! 

Anonymkode: b46da...947

Jeg er også veldig sikker på at dette er noe som kommer innenfra. Har prøvd masse forskjellig hudpleie og ingenting har gjort huden min bedre. Tenker også at p-piller ikke er noen god idé med tanke på at de bare hjelper der og da og at jeg sikkert hadde fått all acnen tilbake etterpå. Nå går jeg på isotretinoin så om jeg hadde gått på vanlige p-piller så tror jeg ikke det hadde gjort så mye pga det er isotretinoinen som hadde fjernet mest av acnen og ikke p-pillene. Er veldig sikker på at isotretinoin vil fungere, det funker jo for de fleste. Bare håper det varer og at jeg ikke får alle kvisene tilbake når jeg er ferdig med kuren. Har også tenkt på om det kan være noe med hormonene mine som gjør at jeg har acne, men det tenker jeg at jeg kan få sjekket etter isotretinoin kuren, hvis kvisene kommer tilbake. Hadde vært fint å vite uansett men det får jeg se an litt. Hvordan skjekker de hormonene? Tar du bare en blodprøve? Kan en vanlig fastlege gjøre dette?

Har tidligere prøvd å kutte ut melk i noen måneder og det ga ingen effekt. Spiser lite meieriprodukter uansett så tror det har lite å si. Huden min har ikke alltid vært så ille som nå, og det har ingenting med hva jeg har spist i det siste og gjøre. Det kom etter en tetracyclin kur. Rart hvis huden min plutselig skulle reagere kraftig på meieriprodukter når dette er noe jeg har spist hele livet. Som sagt er det ikke mye jeg spiser. Drikker ikke melk til maten osv, spiser «bare» smør på brødskiva og spiser ikke mye ost. Har ikke prøvd å kutte ut sukker helt men prøver jo å kun spise godteri/kaker osv en dag i uka. Jeg vet at det sies at sukker kan føre til kviser. Gluten har jeg ikke prøvd å kutte ut nei. Sier ikke at å kutte ut ting ikke hjelper. Men jeg føler at jeg har prøvd veldig mye for å få bedre hud. Og ja jeg kunne spist sunnere, men jeg orker rett og slett ikke å prøve enda mer greier som ikke gir effekt. Vet jo ikke om det gir noen effekt, men når jeg vet at ISO faktisk virker så ville jeg jo prøve det. Og nå som jeg fikk dette voldsomme utbruddet for rundt en måned siden, følte jeg at jeg bare måtte gå til hudlege. Har såvidt orket å gå ut de siste ukene så jeg måtte gjøre noe med det så fort som mulig. Hudlegen sa med en gang at jeg skulle begynne på isotretinoin. Dette var ikke noe jeg måtte be om.

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...