Gå til innhold

Acne som aldri går vekk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er jo antibiotika og, bør ikke ta det mer enn nødvendig med tanke på det å bli immun. 

Jeg gikk også på den kuren, sammen med Epiduo salve - det funka så lenge jeg gikk på kuren, men de kom tilbake etter endt kur her også. Jeg begynte på Diane, men det er ikke anbefalt å gå på dem i flere år heller, pluss at kroppen min virkelig ikke liker p-piller. Så jeg sluttet, og kvisene kom tilbake som forventet. Nå sluttet jeg på pillen fordi vi ville prøve å få barn også da. Jeg er 35 uker på vei og jeg får noen kviser her og der, men faktisk ikke så ille, men det tar seg vel opp igjen etterpå.. Men jeg har bestemt meg for at jeg skal ta isotretinoin (regner med jeg skal være en bra kandidat) med en gang jeg er ferdig med svangerskap og amming, for dette her gidder jeg ikke lenger 🙄 Er så lei av kvisene nå, nå må de bare helt vekk en gang for alle. 

Anonymkode: 45fea...3a1

Syns det er ganske rart at legen sa jeg skulle gå på både tetracycliner og zalna gel når det står på pakningsvedlegget til zalna at det ikke skal kombineres med antibiotika. Vet ikke hvorfor man ikke skal det men syns det er dumt å gå til en lege som ikke kan nok om ting. Alle kan gjøre feil osv men da velger jeg heller å gå til en hudlege. Fastlegen kan vel uansett ikke gi meg isotretinoin og jeg vet ikke om jeg orker å vente med å bli henvist osv. Nå er huden min så ille at jeg bare må bli kvitt kvisene nå. Fått enda mer kviser siden jeg la ut de bildene, håper virkelig ikke det fortsetter sånn. Er dritt lei av det

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er ganske rart at legen sa jeg skulle gå på både tetracycliner og zalna gel når det står på pakningsvedlegget til zalna at det ikke skal kombineres med antibiotika. Vet ikke hvorfor man ikke skal det men syns det er dumt å gå til en lege som ikke kan nok om ting. Alle kan gjøre feil osv men da velger jeg heller å gå til en hudlege. Fastlegen kan vel uansett ikke gi meg isotretinoin og jeg vet ikke om jeg orker å vente med å bli henvist osv. Nå er huden min så ille at jeg bare må bli kvitt kvisene nå. Fått enda mer kviser siden jeg la ut de bildene, håper virkelig ikke det fortsetter sånn. Er dritt lei av det

Anonymkode: 1588d...802

Føler med deg. Vet hvordan det er. Gå til en privat hudlege hvis legen din er vrang. Men istotretin skal vel ikke tas nå som det er sommer? Har du prøvd å sole deg når sola er framme? Det kan hjelpe for en periode til du begynner med medisiner mot acne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, wintergirl skrev:

Føler med deg. Vet hvordan det er. Gå til en privat hudlege hvis legen din er vrang. Men istotretin skal vel ikke tas nå som det er sommer? Har du prøvd å sole deg når sola er framme? Det kan hjelpe for en periode til du begynner med medisiner mot acne

Nei man skal være veldig forsiktig med å være i sola når man går på isotretinoin, men tror det skal gå fint hvis man bruker solkrem med høy faktor. Man bør nok ikke ligge å sole seg masse da. Men det får en hudlege gi meg råd om, for jeg må nesten få dratt til en privat hudlege. Har desverre ikke vært så mye sol ute der jeg bor etter det utbruddet huden min hadde nå. Men skal få solt meg når været blir bedre

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man skal være veldig forsiktig med å være i sola når man går på isotretinoin, men tror det skal gå fint hvis man bruker solkrem med høy faktor. Man bør nok ikke ligge å sole seg masse da. Men det får en hudlege gi meg råd om, for jeg må nesten få dratt til en privat hudlege. Har desverre ikke vært så mye sol ute der jeg bor etter det utbruddet huden min hadde nå. Men skal få solt meg når været blir bedre

Anonymkode: 1588d...802

Går du på isotretinoin nå? Trodde man bare fikk det på høst/vintertid jeg? Tenkte hvis du ikke gikk på noe nå så kan sola være til hjelp, men det hjelper lite når sola er fraværende da. Du bør ihverfall få hjelp med en gang . Kan ikke ha det sånn. Skjønner det tærer på psyken din. Gleder meg til å se en oppdatering ved en senere anledning og du har blitt helt fin😊  Kan det være noe med kostholdet ditt? Noe du får for mye av, eller for lite av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, wintergirl skrev:

Går du på isotretinoin nå? Trodde man bare fikk det på høst/vintertid jeg? Tenkte hvis du ikke gikk på noe nå så kan sola være til hjelp, men det hjelper lite når sola er fraværende da. Du bør ihverfall få hjelp med en gang . Kan ikke ha det sånn. Skjønner det tærer på psyken din. Gleder meg til å se en oppdatering ved en senere anledning og du har blitt helt fin😊  Kan det være noe med kostholdet ditt? Noe du får for mye av, eller for lite av?

Nei går ikke på isotretinoin nå, har bare lest mye om det, hehe. ja sola kan nok hjelpe huden litt, så får prøve å sole meg når sola kommer fram. Ja jeg håper virkelig jeg får isotretinoin og at huden blir bedre. Tror det har lite med kostholdet mitt og gjøre, jeg får i meg nok grønnsaker, proteiner, vitaminer osv. Tok blodprøver for en stund siden og da var alt som det skulle i forhold til mangel på vitaminer osv. Jeg spiser ikke kjempe Sundt men heller ikke masse ferdigmat og liknende så er ganske sikker på at kosthold har lite å si. Har tidligere prøvd å kutte ut melk men det hjalp ingenting. Har ikke gjort noen endringer i forhold til kostholdet egentlig fordi jeg føler at jeg spiser relativt sunt. Skal oppdatere på hvordan huden min blir. Krysser fingrene for at det fungerer bra og får vekk acnen for godt🤞🏼

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei går ikke på isotretinoin nå, har bare lest mye om det, hehe. ja sola kan nok hjelpe huden litt, så får prøve å sole meg når sola kommer fram. Ja jeg håper virkelig jeg får isotretinoin og at huden blir bedre. Tror det har lite med kostholdet mitt og gjøre, jeg får i meg nok grønnsaker, proteiner, vitaminer osv. Tok blodprøver for en stund siden og da var alt som det skulle i forhold til mangel på vitaminer osv. Jeg spiser ikke kjempe Sundt men heller ikke masse ferdigmat og liknende så er ganske sikker på at kosthold har lite å si. Har tidligere prøvd å kutte ut melk men det hjalp ingenting. Har ikke gjort noen endringer i forhold til kostholdet egentlig fordi jeg føler at jeg spiser relativt sunt. Skal oppdatere på hvordan huden min blir. Krysser fingrene for at det fungerer bra og får vekk acnen for godt🤞🏼

Anonymkode: 1588d...802

Dette blir bra vet du😊 Du skal få tilbake den fine huden din igjen👍🏻 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.7.2019 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Har brukt zalna gel og den funket litt men kan hende epiduo funker bedre. Bruker du fortsatt epiduo gel? Vil gjerne bli kvitt acnen for godt og ikke få det tilbake når jeg slutter på medisinen/kremen

Anonymkode: 1588d...802

Jeg bruker fortsatt epiduo, ja. Huden min tåler den heldigvis godt, selv om jeg selvsagt blir tørr av den. Prøver å bruke den så lite som mulig, men jeg må fremdeles bruke den rundt hver tredje dag eller oftere, ellers begynner kvisene å komme igjen. For min del er det verdt det uansett. Kremen er blitt en del av kveldsrutinen min nå, og jeg bruker uansett alltid SPF på dagtid, sommer og vinter. Heller smøre meg med litt krem i ny og ne (en flaske som koster rundt 350 kroner varer i minst et halvt år her i huset) enn kviser. :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg bruker fortsatt epiduo, ja. Huden min tåler den heldigvis godt, selv om jeg selvsagt blir tørr av den. Prøver å bruke den så lite som mulig, men jeg må fremdeles bruke den rundt hver tredje dag eller oftere, ellers begynner kvisene å komme igjen. For min del er det verdt det uansett. Kremen er blitt en del av kveldsrutinen min nå, og jeg bruker uansett alltid SPF på dagtid, sommer og vinter. Heller smøre meg med litt krem i ny og ne (en flaske som koster rundt 350 kroner varer i minst et halvt år her i huset) enn kviser. :lol: 

 

Kan hende epiduo fungerer bedre enn zalna men tror at zalna er sterkere så den funker nok hakket bedre. Tror jeg fortsatt har resept på zalna så må få hentet den, men må få dratt til hudlege. 

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut nå at jeg har gått på en lavere dose tetracycliner enn det er anbefalt. Jeg har tatt en pille morgen og en på kvelden. Det er anbefalt at man tar 2 tabletter to ganger i døgnet eller 1 tablett 4 ganger i døgnet. Noen som vet hvorfor jeg har fått en såpass lav dose? Hadde det fungert bedre hvis jeg hadde fått dosen som ble anbefalt?

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

Retinol hjelper mot acne. Ville kjøpt rens og ansiktsvann med glycolsyre. 

Be om henvisning til hudlege. 

 

20190712_090801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 9.13, Macaron skrev:
  Vis skjult innhold

 

Retinol hjelper mot acne. Ville kjøpt rens og ansiktsvann med glycolsyre. 

Be om henvisning til hudlege. 

 

20190712_090801.jpg

Takk for tips

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte legen for noen dager siden og spurte om hva jeg skulle gjøre og da fikk jeg bare beskjed om å vente til den neste legetimen jeg skal ha i september. Syns det er alfor lenge å vente, og jeg går heller til en privat hudlevge. Leste at for å unngå å få tilbakefall skulle man sakte trappe ned på tetracycliner før man sluttet. Dette fikk ikke jeg noen beskjed om så da vil jeg heller gå til noen som faktisk kan ting.. huden min er så sinnsykt ille nå og har blitt det på bare 1 måned. Det øverste er tatt for kun en måned siden og huden min var sånn i hele ansiktet, hadde kun noen få bittesmå arr. Hvis noen her er hudleger gjerne si hva dere tenker om huden. Altså nå MÅ jeg jo få isotretinoin. Gjør vondt å bevege munnen/ansiktet og klør hele tiden. Visste ikke at det var mulig å ha så ille hud. Huden min var 10 ganger bedre før jeg begynte på tetra osv, så skjønner virkelig ikke hva som har skjedd. Heldigvis var jeg på apoteket idag og de sa at jeg burde dra til lege så fort som mulig så de tok det heldigvis seriøst. Så da får jeg nok resept på et eller annet som kan hjelpe nå og så skal jeg få kommet meg til hudlege om ikke så alt for lenge. 

3CC6BF57-10B7-4EDD-853E-1B78B7891C78.jpeg

6D10793F-1D02-433D-8A49-2FFEEBB6FA7F.jpeg

30622883-3F8E-409C-A30E-2694C472B92F.jpeg

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ringte legen for noen dager siden og spurte om hva jeg skulle gjøre og da fikk jeg bare beskjed om å vente til den neste legetimen jeg skal ha i september. Syns det er alfor lenge å vente, og jeg går heller til en privat hudlevge. Leste at for å unngå å få tilbakefall skulle man sakte trappe ned på tetracycliner før man sluttet. Dette fikk ikke jeg noen beskjed om så da vil jeg heller gå til noen som faktisk kan ting.. huden min er så sinnsykt ille nå og har blitt det på bare 1 måned. Det øverste er tatt for kun en måned siden og huden min var sånn i hele ansiktet, hadde kun noen få bittesmå arr. Hvis noen her er hudleger gjerne si hva dere tenker om huden. Altså nå MÅ jeg jo få isotretinoin. Gjør vondt å bevege munnen/ansiktet og klør hele tiden. Visste ikke at det var mulig å ha så ille hud. Huden min var 10 ganger bedre før jeg begynte på tetra osv, så skjønner virkelig ikke hva som har skjedd. Heldigvis var jeg på apoteket idag og de sa at jeg burde dra til lege så fort som mulig så de tok det heldigvis seriøst. Så da får jeg nok resept på et eller annet som kan hjelpe nå og så skal jeg få kommet meg til hudlege om ikke så alt for lenge. 

3CC6BF57-10B7-4EDD-853E-1B78B7891C78.jpeg

6D10793F-1D02-433D-8A49-2FFEEBB6FA7F.jpeg

30622883-3F8E-409C-A30E-2694C472B92F.jpeg

Anonymkode: 1588d...802

Det nederste var fint ja. Du kommer ditt igjen. Vet hvor vondt det er å se huden sin sånn. Kom deg til en privat hudlege ja. Dyrere, men verdt det. Ikke vent for lenge med tanke på arr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får garantert isotretinoin, TS, håper du får det snart og at det hjelper! 🤗

Anonymkode: f5408...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært hos legen og han sa med en gang at ikke antibiotika kom til å virke så han anbefalte meg å dra til en privat hudlege. Kunne få henvisning til en offentlig men det kom til å ta til og det orker jeg ikke. Han sa at jeg kom til å få isotretinoin så da begynner jeg nok på det så fort jeg får dratt til hudlege 😀gleder meg til å bli kvitt acnen. Tidligere var det mest stygt og ikke så veldig vondt, men nå går jeg og har vondt i huden konstant så må jo få gjort noe med det og det får jeg nå

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg vært hos legen og han sa med en gang at ikke antibiotika kom til å virke så han anbefalte meg å dra til en privat hudlege. Kunne få henvisning til en offentlig men det kom til å ta til og det orker jeg ikke. Han sa at jeg kom til å få isotretinoin så da begynner jeg nok på det så fort jeg får dratt til hudlege 😀gleder meg til å bli kvitt acnen. Tidligere var det mest stygt og ikke så veldig vondt, men nå går jeg og har vondt i huden konstant så må jo få gjort noe med det og det får jeg nå

Anonymkode: 1588d...802

Så flott😊 Skal bli deilig å få tilbake den pene huden tilbake vel😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.7.2019 den 0.07, wintergirl skrev:

Så flott😊 Skal bli deilig å få tilbake den pene huden tilbake vel😊

Ja det blir helt fantastisk. Nå har jeg fått time hos hudlege så det gleder jeg meg til

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet om man kan få isotretinoin den første timen man er hos hudlege? Har lest flere steder at man må vente 1 måned før man kan begynne men er også flere nettsider det ikke står noe om akkurat det. Og hvordan fungerer det med blodprøver og graviditetstester. Er det sånn at man alltid må ta det hver måned? Hvordan var det for dere som har gått på isotretinoin

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til hudspesialist med min datter. Hun var sterkt plaget av kviser. Mens legen hadde en lunken holdning til en «bagatell» som kviser, ble vi møtt med empati og forståelse hos hudspesialisten. Ja, det koster mer å gå til en spesialist men det var verdt hvert eneste øre. Han kunne med en gang se hva slags type kviser det var, han gav henne resept på antibiotika i 12 uker og tretinoin krem. Innen fire uker var alle kviser borte. Hun fikk tilbakefall 2 år etterpå, men meget beskjedent, og hun fikk ny resept på Tretinoin. 

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hos en hudspesialist og få ordentlig hjelp. Å gå rundt med mange kviser kan være så psykisk belastende, det vil gi permanente arr, og å få bli kvitt alle sammen er verdt det det vil koste hos en spesialist. 

Som en liten fotnote kan jeg si at i naturmedisinen, har flere kurert kviser ved å be pasienten droppe alle meieriprodukter (ost, iskrem, melk, fløte, mm). 

Ellers bør du kikke på The Ordinary produktene. De er veldig potente, og så billige at mange tror det er søppel, men de er mer virksomme enn kremer/renseprodukter/serumer som koster hundre ganger mer. Selges bla på H&M. Men først hudlege. Lykke til! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...