Gå til innhold

Acne som aldri går vekk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med kviser i noen år og fikk resept på tetracycliner og gikk på det i et halvt år frem til for to uker siden. Noen få dager etter jeg var tom for pillene kom det masse kviser. Tetracyclinen funket men nå føler jeg at huden er verre enn den noen gang har vært. Har store innebygde kviser. Har dere noen tips til å få vekk hvertfall noen av kvisene? Jeg fjerner sminken hver dag, renser huden osv. Gjør alt jeg kan men er villig til å prøve hva som helst for å i det minste få det til å roe seg litt. Hørt mye om isotretinoin og vil gjere starte på det hvis det er det legen anbefaler. Men har noen andre tips? Tips til masker, oljer osv? Som kan hjelpe inntil jeg eventuelt får begynt på isotretinoin

 


 

Spoiler

 

 

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt p-piller? Det fungerte veldig godt på min acne. Jeg brukte yasmin. Fikk kjempefin hud.

Noe annet som kan hjelpe er AHA og BHA syrer. Har du forsøkt det? Selv brukte jeg Elixir sin smoothing cream 10% + niactil og huden ble helt plettfri.

Det som er svært viktig å tenke på når du prøver nye produkter, masker og kremer, er at dersom de inneholder aktive ingredienser så blir det ofte værre før det blir bedre og derfor bør man prøve produktene minst 1 mnd for å se resultater. Syrer er f.eks aktive ingredienser som man bør bruke over tid. Da jeg begynte med Elixir så var huden min skikkelig ille i en måned før det omsider ble bedre. Etter 3 mnd hadde de fleste arrene også forsvunnet i tillegg til kvisene og huden strålte. Elixir er et dyrt merke, det finnes rimeligere merker som funker like bra. Bare les deg opp på BHA/AHA og se om det kan være noe for deg.

Vet du noe om årsaken til acnen din? Hormonellt? Hudtilstand? Genetisk e.l?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (hadde) hormonell voksenakne, og det eneste som har funket for meg har vært Epiduo Gel. Det er en reseptbelagt krem, men jeg antar det er en mye mindre tidkrevende prosess å få resept på denne enn på isotreninoin. Så det ville jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 1.06, Hjertefisk skrev:

Har du forsøkt p-piller? Det fungerte veldig godt på min acne. Jeg brukte yasmin. Fikk kjempefin hud.

Noe annet som kan hjelpe er AHA og BHA syrer. Har du forsøkt det? Selv brukte jeg Elixir sin smoothing cream 10% + niactil og huden ble helt plettfri.

Det som er svært viktig å tenke på når du prøver nye produkter, masker og kremer, er at dersom de inneholder aktive ingredienser så blir det ofte værre før det blir bedre og derfor bør man prøve produktene minst 1 mnd for å se resultater. Syrer er f.eks aktive ingredienser som man bør bruke over tid. Da jeg begynte med Elixir så var huden min skikkelig ille i en måned før det omsider ble bedre. Etter 3 mnd hadde de fleste arrene også forsvunnet i tillegg til kvisene og huden strålte. Elixir er et dyrt merke, det finnes rimeligere merker som funker like bra. Bare les deg opp på BHA/AHA og se om det kan være noe for deg.

Vet du noe om årsaken til acnen din? Hormonellt? Hudtilstand? Genetisk e.l?

Legen anbefalte p-piller men da jeg sa at jeg hadde hatt blodpropp i nær familie gikk vi bort i fra det. Men er det ikke sånn at man bare kan gå på Yasmin i et år? kom acnen tilbake? (Om du sluttet på de) Det at huden blir bedre før den blir verre vet jeg om og når jeg har prøvd noen nye produkter har jeg brukt de mer enn en måned også. Begynte å gå hos hudpleier for tre år siden og gikk der regelmessig i et år. Hun anbefalte produkter fra decleor så jeg brukte renser, kremer osv fra decleor ganske lenge uten at det hjalp. Hun anbefalte meg å gå til legen siden hudpleien ikke hjalp så mye men gikk ikke til legen før ganske lenge etter hun anbefalte det. Så angrer på at jeg ikke gjorde det før med tanke på arr osv. Har ikke prøvd AHA og BHA syrer så det kan hende det hjelper. Får prøve å få tak i produkter med disse syrene da, men jeg tror nesten jeg må dra til legen/hudlege uansett. Hadde kviser for en stund siden som ikke gikk bort før etter 5 måneder ish. Og har begynt å få store innebygde kviser som lignet på disse, så tror jeg må få hjelp av en hudlege. Jeg er ganske sikker på at acnen er genetisk fordi det er flere i slekta jeg har sett har slitt med acne, den er nok også hormonell da jeg får mer acne før mensen.

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg har (hadde) hormonell voksenakne, og det eneste som har funket for meg har vært Epiduo Gel. Det er en reseptbelagt krem, men jeg antar det er en mye mindre tidkrevende prosess å få resept på denne enn på isotreninoin. Så det ville jeg prøvd.

Har brukt zalna gel og den funket litt men kan hende epiduo funker bedre. Bruker du fortsatt epiduo gel? Vil gjerne bli kvitt acnen for godt og ikke få det tilbake når jeg slutter på medisinen/kremen

Anonymkode: 1588d...802

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen anbefalte p-piller men da jeg sa at jeg hadde hatt blodpropp i nær familie gikk vi bort i fra det. Men er det ikke sånn at man bare kan gå på Yasmin i et år? kom acnen tilbake? (Om du sluttet på de) Det at huden blir bedre før den blir verre vet jeg om og når jeg har prøvd noen nye produkter har jeg brukt de mer enn en måned også. Begynte å gå hos hudpleier for tre år siden og gikk der regelmessig i et år. Hun anbefalte produkter fra decleor så jeg brukte renser, kremer osv fra decleor ganske lenge uten at det hjalp. Hun anbefalte meg å gå til legen siden hudpleien ikke hjalp så mye men gikk ikke til legen før ganske lenge etter hun anbefalte det. Så angrer på at jeg ikke gjorde det før med tanke på arr osv. Har ikke prøvd AHA og BHA syrer så det kan hende det hjelper. Får prøve å få tak i produkter med disse syrene da, men jeg tror nesten jeg må dra til legen/hudlege uansett. Hadde kviser for en stund siden som ikke gikk bort før etter 5 måneder ish. Og har begynt å få store innebygde kviser som lignet på disse, så tror jeg må få hjelp av en hudlege. Jeg er ganske sikker på at acnen er genetisk fordi det er flere i slekta jeg har sett har slitt med acne, den er nok også hormonell da jeg får mer acne før mensen.

Anonymkode: 1588d...802

Nå er ikke jeg lege eller noe slikt, men har hatt acne selv og har vært fast leser på diverse hudpleieforum. Det som ofte går igjen blandt brukerene er at de som har hormonell acne eller genetisk acne gjerne ikke får gode resultater før de begynner på tretinoiner eller prevensjon. Det er så vanskelig å behandle med bare produkter. Får inntrykk av at noen får det til, men at det ofte innebærer mye prøving og feiling. Noen må også endre på kostholdet. For noen fungerer prevansjon kjempegodt, for noen gjør det motsatt. Da jeg begynte på yasmin forsvant kvisene etter noen måneder. Ikke alle, for det var ikke alle kvisene som var styrt av hormoner. Og Ja, de kom dessverre tilbake da jeg sluttet på pillene. 

Isotretinoin er rimelig heftige saker og du kan ikke gå på det resten av ditt liv. Så det kan være lurt å lese deg opp på produkter også. Noen er heldige og får aldri acne igjen, selv etter de avsluttet behandlingen. Men ikke alle er så heldige...

Husker du hvilke produkter hudpleieren brukte på deg? Decleor er ikke et ille merke, men det er ikke akkurat kjent for å være bra for acne hud. Hvis du er veldig plaget av acne så har jeg sterke tvil på at Decleor er effektivt nok. Jeg liker Decleor. Produktene kjennes gode ut - når jeg har NORMAL hud. Det gjorde absolutt ingenting for kvisene mine. Det var ikke før jeg brukte syrer at jeg merket forbedringer, og det tror jeg ikke Decleor er kjent for å inneholde..?

Det ville vært rart om hudpleieren din ikke prøvde noen syre-produkter på deg. Det har svært god effekt på acne. Kanskje du skulle prøvd en annen hudpleier som kjørte andre serier? Selv har jeg fått fantastisk hud etter å ha brukt glykolsyre og niacinamid men får inntrykk av at salicylsyre (BHA) er tingen dersom du virkelig har acne. Så er det også viktig at huden er hydrert, ellers vil den ikke klare å gi slipp på dritten som befinner seg på undersiden, som fører til cyster og vonde kviser. Derfor er det så viktig (og så vanskelig) å finne en kombinasjon av produkter som også renser dypt men som også gir nok fukt.

Anbefaler deg å lese historiene til brukerene på Reddits SkincareAddiction. Der kan man virkelig lære mye. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hjertefisk skrev:

Nå er ikke jeg lege eller noe slikt, men har hatt acne selv og har vært fast leser på diverse hudpleieforum. Det som ofte går igjen blandt brukerene er at de som har hormonell acne eller genetisk acne gjerne ikke får gode resultater før de begynner på tretinoiner eller prevensjon. Det er så vanskelig å behandle med bare produkter. Får inntrykk av at noen får det til, men at det ofte innebærer mye prøving og feiling. Noen må også endre på kostholdet. For noen fungerer prevansjon kjempegodt, for noen gjør det motsatt. Da jeg begynte på yasmin forsvant kvisene etter noen måneder. Ikke alle, for det var ikke alle kvisene som var styrt av hormoner. Og Ja, de kom dessverre tilbake da jeg sluttet på pillene. 

Isotretinoin er rimelig heftige saker og du kan ikke gå på det resten av ditt liv. Så det kan være lurt å lese deg opp på produkter også. Noen er heldige og får aldri acne igjen, selv etter de avsluttet behandlingen. Men ikke alle er så heldige...

Husker du hvilke produkter hudpleieren brukte på deg? Decleor er ikke et ille merke, men det er ikke akkurat kjent for å være bra for acne hud. Hvis du er veldig plaget av acne så har jeg sterke tvil på at Decleor er effektivt nok. Jeg liker Decleor. Produktene kjennes gode ut - når jeg har NORMAL hud. Det gjorde absolutt ingenting for kvisene mine. Det var ikke før jeg brukte syrer at jeg merket forbedringer, og det tror jeg ikke Decleor er kjent for å inneholde..?

Det ville vært rart om hudpleieren din ikke prøvde noen syre-produkter på deg. Det har svært god effekt på acne. Kanskje du skulle prøvd en annen hudpleier som kjørte andre serier? Selv har jeg fått fantastisk hud etter å ha brukt glykolsyre og niacinamid men får inntrykk av at salicylsyre (BHA) er tingen dersom du virkelig har acne. Så er det også viktig at huden er hydrert, ellers vil den ikke klare å gi slipp på dritten som befinner seg på undersiden, som fører til cyster og vonde kviser. Derfor er det så viktig (og så vanskelig) å finne en kombinasjon av produkter som også renser dypt men som også gir nok fukt.

Anbefaler deg å lese historiene til brukerene på Reddits SkincareAddiction. Der kan man virkelig lære mye. 😊

Hudpleieren anbefalte disse produktene, pluss at jeg brukte aroma cleanse rensen fra decleor. Brukte også en natt og nattkrem fra decleor men husker ikke helt hvilke det var i og med at det er to år siden jeg gikk hos henne. Husker ikke helt hvordan behandlinger vi gjorde men jeg husker hun sa noe om syrer så jeg tror hun brukte det på meg. Nå bruker jeg en rens som en på apoteket anbefalte meg og en hudkrem fra ren. Føler ikke at de produktene funker så bra, men tror ikke det hadde vært så stor forskjell om jeg hadde brukt andre produkter. Kjøpte også en krem fra la roche-posay, men den sluttet jeg å bruke ganske fort fordi den tørka ut huden. 

3146BBF8-C03B-4774-AF81-9E327235D1B7.jpeg

7AA15799-BCA6-4042-BAC2-4ED7292572A8.png

2DCB054F-4E40-42A8-879C-6B181A55B468.jpeg

F0E6112A-4BBF-4FA9-B8FD-0504CFDF6E33.jpeg

F1BE57E3-6286-4A04-9BBC-D26EFA815A08.jpeg

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste bildet er av panna, de andre av kinnene mine. Har aldri hatt så ille hud tror jeg. Er på en måte tørt og sår samtidig som at det er kviser.

411B0A02-8FB2-42C7-A85A-E6CED8D5D7A3.jpeg

3F6C90C9-779E-43F3-A554-29496D7FD696.jpeg

1036EAC6-FC8C-49B3-8A7D-9A7107D8DB63.jpeg

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke noen form for alleriger da? matintolleranse? jeg fikk veeldig mye kviser når jeg inkluderte melk i kostholdet mitt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg ville bestilt time hos en privat hudlege. Kan nesten garantere deg at du får isotretinoin da. Nå vet ikke jeg om du allerede har vært hos en, men det er nærliggende å tro at du kun har vært hos fastlegen din. 

Det der er så ille at du burde få hjelp før du får flere kviser og arr. Ikke bare er det sjenerende for deg, men som du skriver gjør det også vondt. 

Anonymkode: 7b03f...ef8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også tetracycline fra legen og beskjed om å kutte ut produkter i området med kviser. Jeg har prøvd alt av hudprodukter og styrebehandling hos hudpleier uten at det egentlig hjalp. 

Dette er noen måneder siden og fortsatt får jeg noe utbrudd, og da smører jeg på Rozex som jeg fikk på resept av legen. Unngår kremer og produkter i området om jeg kjenner disse vonde, underjordiske kviser er på vei.

Anonymkode: dd0ff...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, pusejente skrev:

du har ikke noen form for alleriger da? matintolleranse? jeg fikk veeldig mye kviser når jeg inkluderte melk i kostholdet mitt..

Har prøvd å kutte ut melk i noen måneder og det hjalp ikke, er ganske sikker på at jeg ikke har noen form for matintoleranse. Tåler alt såvidt jeg vet hvertfall. 

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å kutte ut melk i noen måneder og det hjalp ikke, er ganske sikker på at jeg ikke har noen form for matintoleranse. Tåler alt såvidt jeg vet hvertfall. 

Anonymkode: 1588d...802

da ville jeg evt testet hormonnivåene i kroppen, mye testosteron, pcos kan føre til mye acne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg ville bestilt time hos en privat hudlege. Kan nesten garantere deg at du får isotretinoin da. Nå vet ikke jeg om du allerede har vært hos en, men det er nærliggende å tro at du kun har vært hos fastlegen din. 

Det der er så ille at du burde få hjelp før du får flere kviser og arr. Ikke bare er det sjenerende for deg, men som du skriver gjør det også vondt. 

Anonymkode: 7b03f...ef8

Har bare vært hos fastlege ja, har fått time igjen i september, men tror heller jeg drar til hudlege. Orker ikke å gå på tetracycliner når jeg bare får alt tilbake med en gang. Har aldri hatt så ille hud som nå, så må få dratt til hudlege. Orker ikke å prøve tetracycliner enda en gang eller nye renseprodukter osv. Er så kjedelig å prøve og prøve når ingenting hjelper

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pusejente skrev:

da ville jeg evt testet hormonnivåene i kroppen, mye testosteron, pcos kan føre til mye acne

Ja har tenkt at det kan være det. Må man be om å spesifikt få testet hormonnivåene i kroppen? Har jo tatt vanlige blodprøver og de har ikke funnet noe på de. Men da må man nok be om at de skal gjøre det. 

Anonymkode: 1588d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være den som banner i kirken og ber deg slutte å føre krig mot huden din med alle disse sterke og uttørrende stoffene. Huden din ønsker og klarer å være fin, men du lar den ikke så lenge du fører aktiv krig mot huden din. Det blir en ond sirkel. Her er hvordan du bryter den:

1) VANN: Drikk nok vann (du trenger ikke åtte glass hver dag, men ikke gå rundt og vær tørst).

2) OLJER: Bruk oljer til rens og til fukt. Jeg bruker oljen Cleanse for å rense huden, den er fra et merke som heter Crude (bestilles online og sendes fra USA). Det fungerer slik at man masserer oljen godt inn i huden med faste bevegelser, og oljen vil da binde seg til smuss, sminke og ikke minst oljen som ligger i porene dine («likt løser likt» lærte jeg i naturfagen), og så vasker du det av med en våt mikrofiberklut beregnet på ansikt. Da følger «dritten» og hudormene med, litt om gangen. Til fukt/som serum bruker jeg oljen Bloom, også fra Crude, den tar også bort røde prikker og jevner ut arr gjennom å gi huden næring til å hjelpe seg selv. 

3) EN KREM SOM FUKTER OG BESKYTTER: Så bruker jeg en god hudkrem med solfaktor 30 over, den er fra hudpleier (spør etter en som passer din hud). Da holder huden seg fint i sjakk på egen hånd, den trenger ikke overkompensere for harde produkter.

I begynnelsen vil du kanskje merke at hudormene nærmest «tyter» ut mens du masserer (men ikke klem direkte på dem), etter hvert får du mindre olje i porene, huden stabiliserer seg, og du vil ikke merke noe til hvordan renseoljen holder huden i sjakk, det blir bare en behagelig rutine, og huden blir myk og samarbeidsvillig og fikser seg selv.

Anonymkode: 27438...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NB: Det er viktig at du bruker oljer som ikke stopper til porene, du kan google «non comedogenic oils» hvis du vil prøve andre oljer enn de jeg har anbefalt.

Anonymkode: 27438...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har tenkt at det kan være det. Må man be om å spesifikt få testet hormonnivåene i kroppen? Har jo tatt vanlige blodprøver og de har ikke funnet noe på de. Men da må man nok be om at de skal gjøre det. 

Anonymkode: 1588d...802

Du vil nok ikke få løst problemet med diverse medikamenter, det er jo et tegn på en ubalanse i kroppen. Spør legen om blodprøver av hormonverdiene for mistanke om PCOS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det øverste bildet er av panna, de andre av kinnene mine. Har aldri hatt så ille hud tror jeg. Er på en måte tørt og sår samtidig som at det er kviser.

411B0A02-8FB2-42C7-A85A-E6CED8D5D7A3.jpeg

3F6C90C9-779E-43F3-A554-29496D7FD696.jpeg

1036EAC6-FC8C-49B3-8A7D-9A7107D8DB63.jpeg

Anonymkode: 1588d...802

Kjære vene, dette er hormonelle kviser 😳 du blir ikke kvitt dette ved hjelp av kremer og salver. 

Gå til hudlege og få isotrerinoin. Jeg fikk det på min hud, og min hud var 10 ganger bedre enn din

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Retinol i vinter mot rynker og den hadde den "bivirkningen" at også kviser ble borte. Det er sterkt og skal ikke brukes når huden utsettes for sol,  derfor har jeg pause nå i sommer.

 

https://www.cultbeauty.co.uk/the-ordinary-retinol-1-in-squalane.html

 

Kanskje du kan bruke hormonprevensjon med litt mindre hormondose, f eks p-ring?

Anonymkode: 6c4cf...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...