Gå til innhold

Kjøpe brukt el-bil - hva er viktigst å se etter?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kia Soul er en super bil. Vi har akkurat kjøpt en 2012 Leaf for 60000kr. Displayet viser tulletall, men i praksis er rekkevidden rett under 9 mil. Helt greit for en "nærområdebil".

Hva du må passe på: Elbiler er tunge, så det er ekstra viktig å passe på at chassisdeler er i orden. Ingen ulyder eller at bilen drar til én side. Sjekk dekkene! De skal ha god profil og ikke være for gamle (5+ år må skiftes ut). Mange elbileiere sparer på dét også og kinadekk må du bare skifte ut uansett alder - det er ikke trygt. Så er det selvsagt batteriet, ta en batteritest! Snakk med selger om ladevanene - du vil ha en bil som ikke ble ladet på hurtiglader stadig vekk. Rust kan du se etter, men med ditt budsjett skal vel bilen i praksis være ny.

Ellers er det knapt noe som går i stykker på elbil. Tut og kjør! :)

Anonymkode: 48694...0ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AlkoMann skrev:

Det er irriterende om du får beskjed på kort varsel om for eksempel at du er blitt bestemor. Fødselen har skjedd i indre Syltefjord på vinteren som er 50 mil fra Oslo. Du må da lete opp en ladestasjon på veien å lade i 2 timer.

Men TS hadde en bil til. Og det har vi også. 

Anonymkode: 63e34...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men TS hadde en bil til. Og det har vi også. 

Anonymkode: 63e34...74a

Da er det ikke noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AlkoMann skrev:

Det er irriterende om du får beskjed på kort varsel om for eksempel at du er blitt bestemor. Fødselen har skjedd i indre Syltefjord på vinteren som er 50 mil fra Oslo. Du må da lete opp en ladestasjon på veien å lade i 2 timer.

Om jeg får vite i siste liten at jeg har blitt bestemor ville jeg vært i sjokk — og ikke kjørbar!!😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kia Soul er en super bil. Vi har akkurat kjøpt en 2012 Leaf for 60000kr. Displayet viser tulletall, men i praksis er rekkevidden rett under 9 mil. Helt greit for en "nærområdebil".

Hva du må passe på: Elbiler er tunge, så det er ekstra viktig å passe på at chassisdeler er i orden. Ingen ulyder eller at bilen drar til én side. Sjekk dekkene! De skal ha god profil og ikke være for gamle (5+ år må skiftes ut). Mange elbileiere sparer på dét også og kinadekk må du bare skifte ut uansett alder - det er ikke trygt. Så er det selvsagt batteriet, ta en batteritest! Snakk med selger om ladevanene - du vil ha en bil som ikke ble ladet på hurtiglader stadig vekk. Rust kan du se etter, men med ditt budsjett skal vel bilen i praksis være ny.

Ellers er det knapt noe som går i stykker på elbil. Tut og kjør! :)

Takk!😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Thomasine skrev:

Om jeg får vite i siste liten at jeg har blitt bestemor ville jeg vært i sjokk — og ikke kjørbar!!😂

Det var satt på spissen. Nå utvikler en norsk forskergruppe et silisiumbatteri som kan gå 1000 km. Om de får det igjennom dette er bensinbilen død. Likevel liker jeg ikke rekkeviddekapasiteten til el bilden i dag. Flere burde tenke at dagens el bil er faktisk et eksperiment.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AlkoMann skrev:

Det var satt på spissen. Nå utvikler en norsk forskergruppe et silisiumbatteri som kan gå 1000 km. Om de får det igjennom dette er bensinbilen død. Likevel liker jeg ikke rekkeviddekapasiteten til el bilden i dag. Flere burde tenke at dagens el bil er faktisk et eksperiment.

Du har en veldig akademisk holdning til dette. I praksis har vi et godt utvalg av elbiler allerede i dag. Det synes bl.a. i at salgstallene til Leafen har falt med 45% - det fins så mange biler innen sjangeren nå at man ikke trenger å kjøpe elbil av dårlige merker som Nissan og Opel lenger.

Vi bor et stykke unna allfarvei og har én bensinbil til (eller 2...får ikke solgt den ene, hehe). Likevel fungerer det helt greit med elbil i hverdagen. Og kostnadene er vanvittig lave...allerede før subsidiene. Vi lader bilen gratis på jobb. I praksis ingen behov for service. Det er rett og slett billig mobilitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...