Gå til innhold

Hvorfor er det bilistene som skal straffes for klimautslipp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt, så slipper et eneste stort containerskip mer co2 en 56000 biler til sammen og den slipper ut svovel for 100millioner biler. Så hvorfor er det med enkelt personers bil denne politikken skal ha nesten all fokus rundt?

 

Hva med å forsøke å kutte ut idiotisk import og eksport. Som å importere store mengder kjøtt fra alskens fattige land (som gjør prisene dyrere der) og eksportere sauekjøtt til 10 øre. Er jo bare et lite eksempel av 1 mill andre.

Anonymkode: 6332a...445

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller la være å kjøpe dill fra Kina. 

Kina er nå største bidragsyter til utslipp av klimagasser. Største delen av dette kommer fra kullkraft, som de trenger for å lage ting for eksport. Som må transporteres jorden rundt, før vi kjøper, og kaster det nesten med en gang. 

I tillegg støtter vi et regime som putter egen befolkning i konsentrasjonsleire og henretter folk for å bruke organene til transplantasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi privatbilisme er for mye frihet, det nye "smarte" samfunnet liker ikke slikt.

Anonymkode: 67c86...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det enten/eller? 

Alle bekker små blir en stor å, heter det seg. Om mange nok gjør en liten ting, blir det en stor ting til sammen. Om alle skal tenke at "jammen det der forurenser MYE mer enn hva jeg gjør, så da er det jo ikke noe vits i at jeg slutter med en tingen jeg gjør som forurenser", blir det ikke mye vei i vellingen. 

Det er mange som får store problemer i hverdagen om de ikke får bruke bil, men det er minst like mange som ikke hadde lidd noen nød om de måtte reise på en mer klimavennlig måte. Jeg ser bare her på jobben, hvor mange som kjører bil fremfor å ta bussen, selv om de har god bussforbindelse, og ingen barn som skal hentes i barnehage o.l. 

Anonymkode: 4c609...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2019 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det enten/eller? 

Alle bekker små blir en stor å, heter det seg. Om mange nok gjør en liten ting, blir det en stor ting til sammen. Om alle skal tenke at "jammen det der forurenser MYE mer enn hva jeg gjør, så da er det jo ikke noe vits i at jeg slutter med en tingen jeg gjør som forurenser", blir det ikke mye vei i vellingen. 

Det er mange som får store problemer i hverdagen om de ikke får bruke bil, men det er minst like mange som ikke hadde lidd noen nød om de måtte reise på en mer klimavennlig måte. Jeg ser bare her på jobben, hvor mange som kjører bil fremfor å ta bussen, selv om de har god bussforbindelse, og ingen barn som skal hentes i barnehage o.l. 

Anonymkode: 4c609...814

Det er greit det, at alle bekker er små. Men når man ikke gjør noe med alle de store bekkene og alltid hemmer de små for det er enklest. Da blir jeg litt irritert, for det er feil måte.

 

Skal du gjøre det dyrere og vanskeligere for vanlige til fattige folk, bør du også legge til rette for andre alternativ for disse. Her på bygda har sentraliseringen med sammenslåing av kommuner allerede ført til mindre arbeidsplasser og her er det ingen alternativ til transport. Har heller ingen valg med å selge hus og flytte. Slikt driter politikere i.

Anonymkode: 6332a...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn er også at alt skal alltid være oss privatpersoners feil. Det er ikke de gedigne multinasjonale selskapene med sine utallige miljøgifter som de generøst spyr utover planeten som har noe som helst med forurensning å gjøre, neida, det er DU fordi du ikke kildesorterer, DU fordi du kjører bil, kua DI fordi den fiser(!), DU fordi du bruker for mye strøm, DU fordi du spiser for mye kjøtt, DU, DU, DU, DU. Men de tonnene med ren gift som selges, distribueres og havner på jordene, spys ut av fabrikkers skorsteiner, brukes i produksjon av duppeditter, puttes som fyllstoff i medikamenter, havner i sjøene, i havene, i grunnvannet, dreper fisken, insektene, fuglene, skaper kreft osv. osv., DET er helt, helt ufarlig. Fordi disse multinasjonale selskapene har penger, det har ikke du og jeg.

Anonymkode: 67c86...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og legg merke til at kroniske sykdommer også er vår feil. Det er DINE gener det er noe feil med, DIN kropp som angriper seg selv, nå skal de til og med ha kreft til å være autoimmunt, når man VET at en hel rekke miljøgifter er kreftfremkallende. Nei, det er ikke såkalt autoimmunt, selv om ordet høres så seriøst ut, dette er rett og slett en "blame game" der vi blir syndebukken fordi de multinasjonale selskapene må beskyttes fra å ta ansvar for det helvete de har stelt i stand.

Anonymkode: 67c86...e6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo noen selskap som tar ansvar,som hurtigruten for eksempel.

Lager et hybridskip og kutter ut plastsugerør og fleeceprodukter, både til de ansatte og til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...