Gå til innhold

Fastleger til rettssak mot legelisten.no; Vil ikke ha legeomtaler online


liten due på tuen

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, BLOMSTERKVAST said:

Tror du virkelig det er saksbehandleren din som godkjenner sykemelding /Aap/uføresøknad? 😳

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, liten due på tuen skrev:

Nei.

Men det er jo det du skriver .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BLOMSTERKVAST said:

Men det er jo det du skriver .

Nei, det gjør jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Jeg leste mange omtaler om min fastlege før jeg valgte vedkommende. Det var positivte og negative omtaler, og alle har beskrevet legen korrekt utenom èn. Denne personen hadde skrevet at legen var gjerrig med å skrive ut resepter på visse medikamenter. Og det er feil eller gjaldt kun den personen for jeg syns legen er alt for raus når det gjelder å skrive ut resepter. Til og med medikamenter som er avhengighetsskapende, og som utifra min forhistorie som er nedskrevet i journalen ikke burde få utskrevet. 

Jeg har en følelse av at legen er lei jobben, og gleder seg til å bli pensjonist. Det er få år til vedkommende kan gå av med pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, liten due på tuen skrev:

Nei, det gjør jeg ikke.

Nå er du smålig ,er det at de «kan « som er feil? Vis ja ,så har saksbehandler ingenting med det å gjøre ,Det er NAV leger som gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Example skrev:

Hvordan kan man vite om noen er geniune, detaljerte eller hjelpsomme?

Ved å være akkurat det. En anmeldelse som er seriøs, og som går i utdypende detalj om hvorfor pasienten ikke er fornøyd med legen. Istedet for å bare skrive noe som "dritt lege" osv

Endret av Lexicon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli

Jeg ble sittende å titte gjennom flere leger på legelisten og la merke til at mange har veldig motstridende omtaler. 

Før jeg leste denne tråden trodde jeg ikke man bare kunne gå inn og skrive hva som helst hos hvilken som helst lege. Men kan det være enkelte leger som får venner og familie til å skrive gode omtaler? Noen leger har jo helt schizofrene omtaler. De negative omtalene virker veldig genuine og oppriktige, så det er ikke usaklig kritikk heller. Så er det utbredt juks i disse omtalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nokså upopulær lege jeg vet om har en masse skrytekommentarer der, etter at de fleste var middels/negative. Garantert han selv eller noen rundt ham som står bak «snuoperasjonen» :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lexicon skrev:

Ved å være akkurat det. En anmeldelse som er seriøs, og som går i utdypende detalj om hvorfor pasienten ikke er fornøyd med legen. Istedet for å bare skrive noe som "dritt lege" osv

Det er lett som fot i hose å dikte ihop noe som ser troverdig ut. Bare les noen anmeldelser av andre leger og plukk litt her og litt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å lurte litt på det her. For jeg tror mange glemmer å skille mellom Legen og Personen legen er. Legen har ett absurd stort ansvar for store deler av ditt liv og skal ivareta din medisinske helse. Det betinger av og til at legen ikke henviser eller ikke skriver ut det man ønsker å få utskrevet. Så blir man sure da, og lar det gå ut over også Personen legen.

For noen år siden ble jeg tatt i 76 i 50sona😏. Man mister lappen på akkurat 76. Selv om jeg ikke var helt enig i det da, mye fordi jeg kjørte på en laaang, rett strekke uten biler verken foran eller i motgående kjørefelt, så mistet jeg lappen. Fordi regelverket er laget slik det er og hensynet til allmhennheten må alltid komme i første rekke. Jeg var selvsagt drittsur på dommerfullmektigen som la ned dommen. Men noen år etterpå befant jeg meg i situasjon hvor vi arbeider sammen. Han husket jo episoden og var litt rett det skulle "cloude" samarbeidet. Jeg måtte ta meg i det, jeg var jo ikke egentlig sint og jeg var mest skuffet over meg selv i gjerningsøyeblikket. Jeg sa til han at han idømte meg en straff i regi av sitt virke for noe jeg hadde gjort selv. Det er ikke noe jeg kan holde mot deg. Siden da har vi hatt en ganske fin tone og spøker noen ganger om gasspedalfoten min.

Ser den at det er leit å ikke få viljen sin, men da ser man gjerne vedkommende i helhetsbilde drittlege osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at en del negative omtaler kan være uriktige, men det blir for enkelt å avfeie alt med at det handler om pasienter som ikke har fått "viljen sin" og lignende. Dessverre er det ofte slik at det er når man er misfornøyd at man skriver omtale, alle burde bli flinkere til også å skrive en omtale med tanke på alt det positive man opplever i kontakt med leger og helsevesen generelt. For vi har veldig mange dyktige og samvittighetsfulle leger.

For å se på 2018, så ble det utbetalt over en milliard kroner i erstatninger til pasienter og pårørende. Det er meget strenge krav til dokumentasjon for å oppnå erstatning, og mange får avslag. Dette synliggjør at leger, spesielt i en svært hektisk hverdag, kan gjøre feil.

https://www.npe.no/nn/om-npe/aktuelt/over-ein-milliard-utbetalt-i-erstatningar-til-pasientar-og-parorande/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ambivalent. Jeg har brukt legelisten da jeg letet etter en gynekolog. De som var gjengangere mtp å få pasientene sine til å føle seg dårlig, ble utelukket for min del, selv om jeg ikke var uønsket gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge fastlegeordningen finnes så burde det også finnes en oversikt over anbefalte leger. Jeg har en fastlege jeg ikke er helt fornøyd med og som jeg har vært nødt til å forholde meg til pga kronisk sykdom siste 2 åra og vurderer å bytte . Om du ikke har sammenligningsgrunnlag er det jo helt umulig å vite hva du bytter til, det er jo sjeldent mulig å bestille en «prøvetime» hos leget også, så om du angrer så er det jo ofte umulig å bytte tilbake for ventelista til min fastlege, i hvertfall, er lang. Så jeg håper det er mulig å ha en slags ratingliste for leger så det blir lettere for pasienter å velge en annen om man ikke skulle være fornøyd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Chaya skrev:

Jeg er ikke i tvil om at en del negative omtaler kan være uriktige, men det blir for enkelt å avfeie alt med at det handler om pasienter som ikke har fått "viljen sin" og lignende. Dessverre er det ofte slik at det er når man er misfornøyd at man skriver omtale, alle burde bli flinkere til også å skrive en omtale med tanke på alt det positive man opplever i kontakt med leger og helsevesen generelt. For vi har veldig mange dyktige og samvittighetsfulle leger.

For å se på 2018, så ble det utbetalt over en milliard kroner i erstatninger til pasienter og pårørende. Det er meget strenge krav til dokumentasjon for å oppnå erstatning, og mange får avslag. Dette synliggjør at leger, spesielt i en svært hektisk hverdag, kan gjøre feil.

https://www.npe.no/nn/om-npe/aktuelt/over-ein-milliard-utbetalt-i-erstatningar-til-pasientar-og-parorande/

Jeg har skrevet en god omtale for min fastlege. Det har hendt at jeg er uenig, men jeg stoler på at hun vet mitt beste og har kunnskap om min helse. Jeg har hatt en vanskelig erfaring med gynekolog, men ikke skrevet en omtale der. Vet ikke hvorfor. Jeg skulle dog ønske ingen gikk til han. Og hun som var hadde time før meg ble dårlig, hvorpå han kom ut og føyset det hele bort, endte med at legesekretær la hu ned og ga pasienten vann og kontaktet en annen lege på kontoret, allerede da burde jeg bare dratt hjem. 

Det har vel noe med å gjøre at jeg tenker at legen får pasienter uansett hva jeg skriver eller ikke skriver. Men fastlegen min følte jeg fortjente masse skryt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Hvis legelisten ønsker å bli tatt seriøst burde det være mulig å knytte pasient opp mot legen via nettbank e.l. Selvfølgelig anonymt, men via en sikker kilde som gjør at ikke familie og venner kan skrive masse gode anbefalinger. Hvor det må bevises at pasienten har tilknytning til legen.

Vet ikke om det er lov å legge ut link til en spesifikk lege her, men jeg fant en som var helt sinnsyk. Han hadde ledd av pasienter som kom med psykiske plager, snakket frekt, nedlatende og stygt til mange (eksempler ble listet opp i fleng av flere) osv.

Resten av omtalene var så rosende og positive atte hjelpes. "Beste legen, ser meg alltid sett og hørt og at han var streng men rettferdig og blablabla". Det virket å være skrevet med eneste hensikt å liksom sverte de som skrev negativt. Som om de bare ikke fikk det som de ville.

Men én av de negative tilbakemeldingene (som jeg husker) var at legen hadde sammenlignet pasienten med en uteligger og naver fordi han var sykemeldt, sagt at han nøyt vel godt av velferdssystemet. Sykemeldingene var det legen selv som hadde skrevet ut. Det er meget spesielt. Og det var drøssevis med andre grove eksempler fra flere titalls pasienter også.

Da tror jeg mer på de negative tilbakemeldingene enn de positive og legelisten mister all troverdighet fra meg.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2019 den 14.54, bananbøy skrev:

Fire og en halv måned ventetid for å undersøke føflekker i det offentlige altså, og en dag bare i det private.

Hva kostet det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er stortsett for åpenhet men som mange beskriver korrekt her, folk skriver i sinne og som hevn. Så det blir jo totalt feil representasjon av legen. Samtidig får folk lov til å skrive helt anonymt= såklart det blir en masse vås. Hadde det stått med fullt navn, da kunne jeg mene det var litt mer legit, selv om det også hadde bydd på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker jo fort hvilke tilbakemeldinger som er konstruktive, og hvilke som ikke er det...

Skjønner ikke helt hvorfor leger skal fritas for offentlige omtaler, når det finnes mange yrkesgrupper som ikke bare må finne seg i sånt, de må dessuten skaffe kunder/klienter på eget initiativ. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, studerende skrev:

Hva kostet det? 

1000 kr for undersøkelsen. men var vel et par tusen til for å fjerne en og sende den inn til analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 21.21, CabinCruiser skrev:

Jeg satt å lurte litt på det her. For jeg tror mange glemmer å skille mellom Legen og Personen legen er. Legen har ett absurd stort ansvar for store deler av ditt liv og skal ivareta din medisinske helse. Det betinger av og til at legen ikke henviser eller ikke skriver ut det man ønsker å få utskrevet. Så blir man sure da, og lar det gå ut over også Personen legen.

For noen år siden ble jeg tatt i 76 i 50sona😏. Man mister lappen på akkurat 76. Selv om jeg ikke var helt enig i det da, mye fordi jeg kjørte på en laaang, rett strekke uten biler verken foran eller i motgående kjørefelt, så mistet jeg lappen. Fordi regelverket er laget slik det er og hensynet til allmhennheten må alltid komme i første rekke. Jeg var selvsagt drittsur på dommerfullmektigen som la ned dommen. Men noen år etterpå befant jeg meg i situasjon hvor vi arbeider sammen. Han husket jo episoden og var litt rett det skulle "cloude" samarbeidet. Jeg måtte ta meg i det, jeg var jo ikke egentlig sint og jeg var mest skuffet over meg selv i gjerningsøyeblikket. Jeg sa til han at han idømte meg en straff i regi av sitt virke for noe jeg hadde gjort selv. Det er ikke noe jeg kan holde mot deg. Siden da har vi hatt en ganske fin tone og spøker noen ganger om gasspedalfoten min.

Ser den at det er leit å ikke få viljen sin, men da ser man gjerne vedkommende i helhetsbilde drittlege osv.

Jeg er helt uenig i holdningen din. Trass i at vi har lav rettsikkerhet, og trass i at allmennheten har liten innsyn i rettspraksis pga posisjonen lovdata.no har fått og praksisen de tillater seg, så har jeg notert meg avisartikler som har pekt på forskning hvor det vises at dommere som er mer røde oftere dømmer i favør av staten, og dommere som er mer blå, oftere dømmer i favør av individet.

Man har altså slingringsmonn.

Du møtte på en dommerfullmektigen som enten ga faen, eller valgte å la slingringsmonnet gå i favør av et diffust fellesskap, og ikke deg som person som stod der.

Jeg syns ikke det er urimelig av deg å da la denne dommerfullmektigen få konsekvenser for den tilnærmingen til jobben som dommerfullmektigen selv har valgt.

Du har tydeligvis en selvoppofrende og snillere personlighet når du tar ansvaret selv for at interaksjonen dere imellom skal være god. Hva har dommerfullmektigen gjort av innrømmelser, da?

En lege har MASSE valg. Sykmeldinger f.eks er ikke et vitenskapelig regnestykke. Det er høyst subjektivt hvor mye vondt du kan ha, og hvor mye du klarer å fokusere på jobb. Sett at du har et brudd i en fot. Jo, det vil gjøre vondt å sitte på kontoret. Jo, det er en ulempe å måtte tilpasse for å kunne holde foten hevet til og fra. Ja, det fins arbeidsgivere som gir faen, og bare gir deg negativt igjen for å ha god arbeidsmoral. Men faktum er at selv med noe så objektivt som et brudd som kan diagnostiseres uten noe synsing, så blir det synsing hvor mye smerter man kan akseptere for å være på jobb.

Det er utrolig upraktisk at man har en fastlegeordning som ikke tillater at man kan switche til den snilleste legen. Dette er fordi man i Norge ikke bare tenker på pasientens beste, men ofrer pasientens beste for å få hjulene til å gå rundt i en offentlig ordning. Dette skaper en situasjon hvor legen får en dobbeltrolle, og du ikke kan være sikker på om du kan stole på ham.

Vurderinger på legelisten.no trekker fastlegeordningen i en bestemt retning. De trekker ordningen dithen at fastlegene må være akkurat så slepphendt med resepter og sykmeldinger at de ikke får klager fra de mest psykisk hevngjerrige pasientene, som oftest betyr det følelsesmessig ustabile, engstelige, nevrotiske personer, da psykologisk research viser at de er mest hevngjerrige. De må tillate undersøkelser på dårlig indikasjon, da det er lettere en å skulle overbevise pasienten om at det er ulemper ved å insistere på unøyaktige undersøkelser som kan gi feilaktig mistanke om sykdom. Det er en haug med perverse incitamenter i systemet.

Jeg ønsker derimot fortsatt at legelisten består. Det vil være veldig spesielt om legene skulle få en særbeskyttelse mot vurdering av sine foretak. Hvorfor skal man få lov til å vurdere rørleggeren sin, men ikke legen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...