Gå til innhold

Fastleger til rettssak mot legelisten.no; Vil ikke ha legeomtaler online


liten due på tuen

Anbefalte innlegg

2 hours ago, shalott said:

Mange andre yrkesgrupper må også begrunne hvorfor de tar de beslutningene de gjør, meg selv inkludert.  Og jeg har på en slik vurderinggside blitt kalt ting som overhodet ikke hadde kommet gjennom på legelisten.  Jeg forstår ikke helt hvorfor det er verre for en lege enn for andre yrkesgrupper.  

Jeg har for øvrig sett flere leger svare på kritikk på legelisten.

Fordi leger skal av en eller annen grunn få immunitet mot all kritikk i samfunnet. Ikke rart det blir avdekket mye grums med overbehandlinger som de tar seg betalt for, det er ingen nesten som sjekker eller stiller spørsmål ved dette bare fordi de er lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Storebror
4 minutter siden, Martin13 skrev:

Fordi leger skal av en eller annen grunn få immunitet mot all kritikk i samfunnet. Ikke rart det blir avdekket mye grums med overbehandlinger som de tar seg betalt for, det er ingen nesten som sjekker eller stiller spørsmål ved dette bare fordi de er lege.

Tror ikke det er pasientene som klager mest over overbehandling. Mye av overbehandlingen henger nok nettopp sammen med pasienter om føler at legene ikke gir dem nok behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes legelisten er en skam. Folk som ikke får alt de ønsker seg av legen, og som kanskje opplever å få nei eller bli satt grenser for, hevner seg ved å gi legen dårlig omtale anonymt. Leger må derfor i mange tilfeller være slepphendte og gjøre en slett jobb for å slippe negativ omtale, for gjør de en god jobb blir de hengt ut. Legg ned dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med sånne lister er at de beste legene ikke nødvendigvis er de mest populære. Det er litt "skummelt" når fastleger er svært populære, og det skyldes ofte at de lar seg diktere for mye av pasientenes krav og at de rekvirerer for mange og kostbare undersøkelser uten tilstrekkelig medisinsk indikasjon. Kan ikke helt så at legelisten.no bidra med noe nyttig verken for pasienter eller helseaktører. Heller det motsatte, dvs at pasienter kan trenes opp til å velge leger utenlukkende basert på overflatiske "popularitetspoeng".

Endret av oysterlover
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, shalott skrev:

Mange andre yrkesgrupper må også begrunne hvorfor de tar de beslutningene de gjør, meg selv inkludert.  Og jeg har på en slik vurderinggside blitt kalt ting som overhodet ikke hadde kommet gjennom på legelisten.  Jeg forstår ikke helt hvorfor det er verre for en lege enn for andre yrkesgrupper.  

Jeg har for øvrig sett flere leger svare på kritikk på legelisten.

Fordi leger i utgangspunktet skal være helt upartiske og bli påvirket til å gjøre ting for å bli populære. 

Vi stoler såpass på legene her i landet, så en sykemelding derfra trumpfer det meste. Dersom det å gi flere sykemeldinger og resepter blir et stort økonomisk konkurransefotrinn, blir det et stort problem. Sider som dette bidrar til dette. 

Samtidig bør man ikke offentlig rangere mennesker, som ikke har mulighet til tilsvar. En lege kan ikke bryte taushetsplikten for å svare. De har ingen reell mulighet til å forsvare seg mot anklager som kommer anonymt og offentlig. Slik bør det ikke være. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hind skrev:

Jeg synes legelisten er en skam. Folk som ikke får alt de ønsker seg av legen, og som kanskje opplever å få nei eller bli satt grenser for, hevner seg ved å gi legen dårlig omtale anonymt. Leger må derfor i mange tilfeller være slepphendte og gjøre en slett jobb for å slippe negativ omtale, for gjør de en god jobb blir de hengt ut. Legg ned dritten.

Enig. Det er altfor mye tull som blir skrevet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør du meg, så skal det være lov å dele sine meninger, spesielt hvis meningen er genuin og faktisk kan være til råd for potensielle pasienter. Jeg ser på dette som ytringsfrihet. Hvis legen eller administratorer vil ta aksjon eller klage på en anmeldelse skal de seff få lov til det, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at jeg synes det skal være lov å skrive anmeldelser der. Spesielt hvis de er genuine, detaljerte og hjelpsom 

Det kan godt hende Legelisten "Ikke er nyttig" etc. Man trenger ikke like den, men man må bare godta at den eksisterer, slik som mange andre ting her i livet.
Det er nå såfall slik jeg ser på saken. Vi får være enige om å være uenig

Endret av Lexicon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legelisten kan kun bestå dersom folk må logge seg inn med ID-brikke og stå frem med fullt navn! Helt håpløst system at anonyme mennesker kan skrive hva de vil. De behøver ikke engang ha vært hos legen de skriver om-noensinne!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kågebruker said:

Enig. Det er altfor mye tull som blir skrevet der. 

Har du noen eksempler på slikt "tull"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, shalott skrev:

Mange andre yrkesgrupper må også begrunne hvorfor de tar de beslutningene de gjør, meg selv inkludert.  Og jeg har på en slik vurderinggside blitt kalt ting som overhodet ikke hadde kommet gjennom på legelisten.  Jeg forstår ikke helt hvorfor det er verre for en lege enn for andre yrkesgrupper.  

Jeg har for øvrig sett flere leger svare på kritikk på legelisten.

Ja, men mange av de andre yrkesgruppene som frisør, kokk, mekaniker osv. håndterer ikke informasjon som er taushetsbelagt, og har derfor mulighet til å gi tilsvar til misfornøyde kunder for å evt. korrigere en oppfatning. En lege kan ikke det, siden helseinformasjon er taushetsbelagt. Det er derfor stor risiko for å få et skjevt inntrykk, for det er bare pasienten som har lov til å skrive sin versjon av historien. I tillegg er det også uheldig at man kan skrive anonymt. Skal man kritisere, så syntes jeg det er mest redelig å stå frem med navn i det minste. 

Og no offense, men leger er et sterkt kunnskapsdrevet yrke sett opp mot frisører og bilmekanikere, medisin er mye mer komplekst enn veldig andre mange yrker, og lister der folk som stort sett ikke er medisinere selv vurderer leger har derfor begrenset verdi. 

Kanskje, men et eventuelt motsvar kan på generelt grunnlag ikke omtale det essensielle, nemlig helseinformasjon. Det er jo tross alt derfor man går til legen, ikke for å ta en prat over kaffen.  

Alt i alt mener jeg derfor at slike lister der lekfolk skal gi sine vurderinger har svært begrenset verdi, og kan i noen tilfeller være direkte skadelig. Det er ganske mange som har svært begrenset medisinsk innsikt og det vil derfor koke ned til omtaler av hvordan legen "er" uten hensyn til medisinsk forsvarlighet. Dermed bidrar slike lister til at det er leger som er for ettergivende til pasienters krav, sosialt populære og flinke til å snakke for seg, som får mest poeng. Men dette betyr ikke alltid at den medisinske behandlingen er god nok. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Har tittet innom lege listen, og skjønner veldig godt at de ikke liker dette.

Hadde ikke likt om noen kunne omtale meg i min jobb. Det er alltid noen man kommer overens med og andre ikke. Det har vi gode bevis på i butikkarbeidertråden. Kunder kan være direkte urimelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
19 timer siden, bananbøy skrev:

Skulle ha vært en tilsvarende liste for legesentere. For mitt lokale legesenter er helt ubrukelig elendig. Og de driver ulovelig og har gjort det i alle år jeg har vært her.

Jeg har ALDRI fått en konsultasjonstime på under 3 uker. Og hastetimene legges ut kl 16 dagen før på e-portalen og rives bort i løpet av sekunder eller minutter. Og alltid midt på dagen i arbeidstida. For en i vanlig arbeid er det altså umulig å få time innenfor hva loven definerer. Og nei dette gjelder ikke bare fastlegen (bryr meg ingen ting om hvilken lege jeg får) men alle legene man kan velge mellom på e-portalen. Og å ringe er også håpløst. Etter å ha sittet i 1 time i telefonen å ventet så blir den enten bare lagt på, eller man blir henvist til den ubrukelige e-portalen.

Ved et tilfelle skulle jeg få undersøkt noen føflekkker da jeg har mange og har blitt anbefalt av spesialist å få de sjekket en gang i året. Så jeg fikk en konsultasjonstime etter litt over 3 uker. Og dagen før denne fikk jeg en SMS om at legen var syk og at jeg måtte vente 3 uker til på ny time. Og på denne timen viste det seg at denne legen ikke hadde noe særlig greie på føflekker så han henviste meg til en spesialist. Så jeg bestillte time hos denne spesialisten, og fikk ikke noe time før etter 6 uker (i arbeidstiden selvfølgelig). Dagen jeg skulle ha denne timen så hadde jeg glemt det og kom på det en time for sent og ringte dem. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente 6 uker til for å få en ny time...

Da gav jeg opp og bestillte heller på privatklinikken Aleris. Der fikk jeg time dagen etter og hos en hudspesialist med en gang. Og etter arbeidstid....

Fire og en halv måned ventetid for å undersøke føflekker i det offentlige altså, og en dag bare i det private.

Selvfølgelig, dette kan du ikke klage på. Fordi folk glemmer timene sine blir køene lenger.

Resten av det du forteller om er ikke greit. Du kan klage til fylkesmannen om legekontoret driver ulovlig. :)

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hva du kan på kg er irrelevant.

Jeg blir av og til hengt ut både på sosiale media  og synes det er helt i orden. Hvis jeg ikke takler det så får jeg unnlate meg å stille meg lagelig til for hugg.

Men blir du hengt ut på sosiale medier i kraft av yrkesutøvelsen din? 

Mener du at det å praktisere som lege er ekvivalent med å «stille seg lagelig til for hugg»? At legene i Norge stikker seg frem i rampelyset i kraft av å praktisere som lege i en slik grad at negative anonyme omtaler i hopetall er helt legitimt all den tid de har valgt selv å være lege? Gjelder dette andre profesjoner i offentlig sektor også, som sykepleiere, lærere osv, eller bare de oppmerksomhetskåte legene?🧐

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Muffin skrev:

Men blir du hengt ut på sosiale medier i kraft av yrkesutøvelsen din? 

Mener du at det å praktisere som lege er ekvivalent med å «stille seg lagelig til for hugg»? At legene i Norge stikker seg frem i rampelyset i kraft av å praktisere som lege i en slik grad at negative anonyme omtaler i hopetall er helt legitimt all den tid de har valgt selv å være lege? Gjelder dette andre profesjoner i offentlig sektor også, som sykepleiere, lærere osv, eller bare de oppmerksomhetskåte legene?🧐

 

Ikke nå lengre. Men det har vært vanlig i mitt forrige yrke, noe som er helt ok.

Ja, det mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ikke nå lengre. Men det har vært vanlig i mitt forrige yrke, noe som er helt ok.

Ja, det mener jeg. 

Kan ikke du utdype det litt nærmere? Og redegjøre for om det også gjelder tilsvarende yrkesgrupper i offentlig sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lexicon skrev:

Spør du meg, så skal det være lov å dele sine meninger, spesielt hvis meningen er genuin og faktisk kan være til råd for potensielle pasienter. Jeg ser på dette som ytringsfrihet. Hvis legen eller administratorer vil ta aksjon eller klage på en anmeldelse skal de seff få lov til det, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at jeg synes det skal være lov å skrive anmeldelser der. Spesielt hvis de er genuine, detaljerte og hjelpsom 

Det kan godt hende Legelisten "Ikke er nyttig" etc. Man trenger ikke like den, men man må bare godta at den eksisterer, slik som mange andre ting her i livet.
Det er nå såfall slik jeg ser på saken. Vi får være enige om å være uenig

Hvordan kan man vite om noen er geniune, detaljerte eller hjelpsomme? De legges jo inn anonymt, og er umulig å ettergå. Det finnes nok av mennesker i Norge som "shopper" leger som gir etter for pasientenes krav. Er du slepphendt med sykemeldinger og resepter, vil det sannsynligvis tjene deg godt på legelisten. Da får du nemlig "fornøyde kunder".

Leger har en annen funksjon som er viktigere enn dette. Hva legen din sier, trumpfer det meste. Legen har gitt deg en sykemelding, og da er det lite arbeidsgiver kan gjøre. Vi stoler på at legene tar avgjørelser kun basert på medisinske grunner. En lege som ikke gir etter for pasienters krav, vil derfor også fort bli upopulær. En "misfornøyd kunde", vil da kanskje gå inn å skrive en anmeldelse. Folk er såpass utspekulerte at de skriver noe annet der inne. En gjenganger av dårlige anmeldelser på legelisten handler "h*n forstår lite av mitt sykdomsbilde", "lite kunnskap om..". Og i noen tilfeller stemmer sikkert det også, men det er grunn til å anta at dette også er leger som ikke automatisk gir etter for pasienters krav og ønsker.

Dårlige anmeldelser vil igjen gjøre det verre å fylle pasientlisten, og det vil ha en økonomisk konsekvens. I et samfunnsøkonomisk perspektiv er det ikke bra om leger som gjør jobben sin og nekter pasienter som skal nektes, blir straffet økonomisk.

Det er klart at det finnes dårlige leger i Norge, og at mange av dem har kunnskapshull innenfor enkelte temaer. Det er likevel ikke verre enn å bytte. Du kan bytte lege to ganger i året. Hvis dette ikke er nok, er du veldig uheldig, eller så er det kanskje deg selv det er noe feil med. En lege er ikke bare der for å dekke enhver pasients ønske, men ta en velbegrunnet medisinsk avgjørelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, Muffin skrev:

Kan ikke du utdype det litt nærmere? Og redegjøre for om det også gjelder tilsvarende yrkesgrupper i offentlig sektor?

Hva er det å utdype nærmere?

Det bør gjelde alle yrkesgrupper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Example said:

Hvordan kan man vite om noen er geniune, detaljerte eller hjelpsomme? De legges jo inn anonymt, og er umulig å ettergå. Det finnes nok av mennesker i Norge som "shopper" leger som gir etter for pasientenes krav. Er du slepphendt med sykemeldinger og resepter, vil det sannsynligvis tjene deg godt på legelisten. Da får du nemlig "fornøyde kunder".

Leger har en annen funksjon som er viktigere enn dette. Hva legen din sier, trumpfer det meste. Legen har gitt deg en sykemelding, og da er det lite arbeidsgiver kan gjøre.

Nei, men en NAV-saksbehandler uten medisinsk utdanning (kan uten utdanning i det hele tatt) kan gjerne finne på å avslå den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Cati skrev:

Legelisten kan kun bestå dersom folk må logge seg inn med ID-brikke og stå frem med fullt navn! Helt håpløst system at anonyme mennesker kan skrive hva de vil. De behøver ikke engang ha vært hos legen de skriver om-noensinne!!! 

Helt enig. Det er bare rett og rimelig at pasienten står for den omtalen de gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, liten due på tuen skrev:

Nei, men en NAV-saksbehandler uten medisinsk utdanning (kan uten utdanning i det hele tatt) kan gjerne finne på å avslå den.

Tror du virkelig det er saksbehandleren din som godkjenner sykemelding /Aap/uføresøknad? 😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...