Gå til innhold

Fastleger til rettssak mot legelisten.no; Vil ikke ha legeomtaler online


liten due på tuen

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Rullestolbruker skrev:

Jeg som rullestolbruker og ikke går på dop, kejnner mange andre i min situasjon som heller ikke går på dop som er misfornøyd med legen. Det kan være legen ikke setter seg nok inn i pasientens helse og ikke tar ting så alvorlig som han/hun burde gjøre. Jeg selv står på liste over bytting av lege også, da jeg helst skal spøke og ha det bra hele tiden. Kommer jeg inn på noe alvrolig fauser han det bort.

Så du får jo stole så lite som du vil, men nei alle går ikke på dop om de er misfornøyd med legen sin.

Det var et par eksempler på ting som gjør at MANGE pasienter blir misfornøyde med legen sin og gjerne vil spre det. Det finnes mange andre.

Jeg skrev ikke at det ikke forekommer reelle tilfeller av dårlige leger overhodet, for det gjør det nok. Men poenget var at legelisten slik den er i dag, ikke er verdt noenting, fordi man ikke kan skille klinten fra hveten, og vite hvem som har berettigede klager og hvilke som ikke har det og hvilke som skriver på ren faen for å ta igjen på legen for noe. Av åpenbare årsaker kan ikke legen gi svar på klagene på åpent nett og forsvare seg eller forklare hva som virkelig skjedde, da de har taushetsplikt, mens pasienten ikke har det... 

 

Endret av Million
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Million skrev:

Det var et par eksempler på ting som gjør at MANGE pasienter blir misfornøyde med legen sin og gjerne vil spre det. Det finnes mange andre.

Jeg skrev ikke at det ikke forekommer reelle tilfeller av dårlige leger overhodet, for det gjør det nok. Men poenget var at legelisten slik den er i dag, ikke er verdt noenting, fordi man ikke kan skille klinten fra hveten, og vite hvem som har berettigede klager og hvilke som ikke har det og hvilke som skriver på ren faen for å ta igjen på legen for noe.

 

Vel de som klager skal jo ikke legge ut sin sykdomshistorie for at det skal bli mer reelt for andre. Det fordi du ikke kan skille klinten fra veten. EMn da bør jo man også kutte ut mye annet av lsiter og slikt, ikke sant? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
58 minutter siden, Zoey skrev:

Skal man ha legelisten, så burde man måtte logge inn med bankID som noen skriver, og kan gjerne publisere anmeldelsen eller kommentar/rating anonymt ovenfor andre, men legene selv burde få kopi av anmeldelsen med si pasient sitt fulle navn, og slik at legen har mulighet til å få trukket tilbakemeldinger om det viser seg at vedkommende ikke er pasient hos denne legen. 

 

Da kan man like gjerne fjerne legelistene. Man får jo aldri avdekket de dårlige legene om det skal være ordningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
3 minutter siden, Storebror skrev:

Da kan man like gjerne fjerne legelistene. Man får jo aldri avdekket de dårlige legene om det skal være ordningen. 

Det er jo akkurat det alle rasjonelle aktører ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal leger være beskytta på den måten? Hadde en lege som ikke viste interesse og bare ville ha folk fort inn og ut. På legelisten fant man negativ omtale. 

Min nye lege kan jobben sin og er interessert i å høre på deg. På legelisten fant man positiv omtale.

Det er mange dårlige fastleger der ute.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostespermum

Jeg liker legelisten. At det eksisterer urimelige pasienter er én ting, men når en fastlege har nærmest utelukkende negative tilbakemeldinger, så er det ikke lenger pasienene som er problemet. Fin måte å unngå de verste fastlegene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ha vært en tilsvarende liste for legesentere. For mitt lokale legesenter er helt ubrukelig elendig. Og de driver ulovelig og har gjort det i alle år jeg har vært her.

Jeg har ALDRI fått en konsultasjonstime på under 3 uker. Og hastetimene legges ut kl 16 dagen før på e-portalen og rives bort i løpet av sekunder eller minutter. Og alltid midt på dagen i arbeidstida. For en i vanlig arbeid er det altså umulig å få time innenfor hva loven definerer. Og nei dette gjelder ikke bare fastlegen (bryr meg ingen ting om hvilken lege jeg får) men alle legene man kan velge mellom på e-portalen. Og å ringe er også håpløst. Etter å ha sittet i 1 time i telefonen å ventet så blir den enten bare lagt på, eller man blir henvist til den ubrukelige e-portalen.

Ved et tilfelle skulle jeg få undersøkt noen føflekkker da jeg har mange og har blitt anbefalt av spesialist å få de sjekket en gang i året. Så jeg fikk en konsultasjonstime etter litt over 3 uker. Og dagen før denne fikk jeg en SMS om at legen var syk og at jeg måtte vente 3 uker til på ny time. Og på denne timen viste det seg at denne legen ikke hadde noe særlig greie på føflekker så han henviste meg til en spesialist. Så jeg bestillte time hos denne spesialisten, og fikk ikke noe time før etter 6 uker (i arbeidstiden selvfølgelig). Dagen jeg skulle ha denne timen så hadde jeg glemt det og kom på det en time for sent og ringte dem. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente 6 uker til for å få en ny time...

Da gav jeg opp og bestillte heller på privatklinikken Aleris. Der fikk jeg time dagen etter og hos en hudspesialist med en gang. Og etter arbeidstid....

Fire og en halv måned ventetid for å undersøke føflekker i det offentlige altså, og en dag bare i det private.

Endret av bananbøy
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mista litt trua på legelisten, nå sjekker jeg mest pga ventetid og hvordan øvrig personell er. Vet om folk som er negative fordi de ikke får den behandlingen de vil med medisiner og sykemeldinger, og folk som roser legen sin opp i skyene fordi de er slepphendte med sykemeldinger og tenker seg ikke stort om mtp medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrodeF skrev:

Nei, nå må du prøve å tenke deg litt om.

Selv på KG kan ikke jeg skrive nøyaktig hva jeg synes om deg og andre uten at det slettes og jeg utestenges. Burde det bli slutt på det også da? Det er jo mange her som er åpenbare idioter, på grensen til tilbakestående, men selv når jeg skriver fakta blir det slettet.

På Legelisten kan man derimot skrive løgn uten at det må dokumenteres. 

 

 

 

 

Hva du kan på kg er irrelevant.

Jeg blir av og til hengt ut både på sosiale media  og synes det er helt i orden. Hvis jeg ikke takler det så får jeg unnlate meg å stille meg lagelig til for hugg.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SunnivaOslo skrev:

Hvorfor skal leger være beskytta på den måten? Hadde en lege som ikke viste interesse og bare ville ha folk fort inn og ut. På legelisten fant man negativ omtale. 

Min nye lege kan jobben sin og er interessert i å høre på deg. På legelisten fant man positiv omtale.

Det er mange dårlige fastleger der ute.

Du har jo allerede "forbrukermakt" og kan bytte lege dersom du ikke er fornøyd.

Det står mye der inne legene ikke kan forsvare seg mot, og veldig personlige ting, som de av åpenbare grunner får mulighet til å svare på.

Det var jo tidligere en liknende side for lærere, der elever gav lærere rating. De færreste ønsker å bli vurdert offentlig for jobben du gjør, uten mulighet til tilsvar. En lege, eller lærer for den saks skyld, er ikke en offentlg person selv om de har en jobb der de treffer mange mennesker.

Det er klart det finnes dårlige leger, mange, men får man en sånn, så får man heller bytte lege.

Endret av Example
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Storebror skrev:

Da kan man like gjerne fjerne legelistene. Man får jo aldri avdekket de dårlige legene om det skal være ordningen.

Det sier seg selv at skal skal man vurdere en yrkesutøver, må man spørre en som som er kvalifisert til å bedømme vedkommende. Pasienter er normalt ikke medisinere, så ja, slike lister avdekker hverken gode eller dårlige leger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName

Hvordan fastlegen oppleves er så subjektivt, så lenge legen er velmenende. Har hatt samme fastlege som ei venninne. Vi hadde helt motsatt inntrykk av samme lege. Har hatt flere elendige leger, men aldri falt meg inn å legge inn reviews. I Oslo skjønner man hvor dyktig en lege er på hvor lange ventelister han/hun har. Aldri sjekket minfastlege.no-reviews, ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Det sier seg selv at skal skal man vurdere en yrkesutøver, må man spørre en som som er kvalifisert til å bedømme vedkommende. Pasienter er normalt ikke medisinere, så ja, slike lister avdekker hverken gode eller dårlige leger. 

Helt enig i at slike vurderinger har begrenset verdi. Selv tenkte jeg mest på kundeservicen og ikke det medisinske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Storebror
4 minutter siden, FirstNameLastName skrev:

 I Oslo skjønner man hvor dyktig en lege er på hvor lange ventelister han/hun har. 

Eventuelt så er det legen som spyr ut sykemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott

Det finnes allerede mange yrkesgrupper som blir vurdert på nett.  Rørleggere, frisører, kokker - det er ingen av dem som går til rettssak fordi de ikke ønsker omtale på nett.  Hvor er forkjemperne for deres rettigheter?  Man kan bli dritsur på en bilmekaniker som finner masse feil på EU-kontrollen, feil det vil koste masse penger å utbedre, feil man kanskje selv er uenig i er så viktig.  Men å kalle mekanikeren en dust er ikke så farlig?

Når det er sagt, føler jeg at slike lister har begrenset verdi, nettopp fordi folk er så forskjellige og ønsker forskjellige ting fra en lege.  Når negative omtaler kan være urettmessige, kan vel også positive omtaler være det?  En kjempestolt mor som vil rose sønnen for at han endelig har kommet gjennom medisinutdanningen eller en ektemann som ønsker at lista til kona skal bli fylt opp slik at hun tjener mer penger?  Når en enkelt lege plutselig får flere titalls glødende positive omtaler der alle er skrevet på nøyaktig samme måte - dette kan misbrukes begge veier.

Og ja, jeg har hatt en grusom opplevelse med en lege.  Nei, jeg har ikke skrevet om det på Legelisten.  Jeg kunne gjerne ha gjort det, men jeg ville stått for det, med fullt navn.  Så lenge man ikke kan det, kan det være det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, liten due på tuen skrev:

https://www.nrk.no/norge/legeforeningen-til-retten-for-a-hindre-at-leger-blir-hengt-ut-pa-nett-1.14607845

Allmennlegeforeningen vil at leger skal ha rett til å reservere seg fra legelisten.no ettersom de mener ratingsiden mobber og netthetser leger. Nå går de rettens vei for å få reservere seg på legelisten.no.

Jeg synes legelisten.no er nyttig. Hvorfor vil ikke legene stå for den behandlingen, oppfølgingen og servicen de gir?

Disse fastlegene vil skjule dårlig behandling, lange ventelister og dårlig service generelt. Det skader virksomheten og pasientene kan plutselig finne seg en annen lege.

Det skal ikke være lov å reservere seg mot negativ omtale. Herregud.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Storebror skrev:

Helt enig i at slike vurderinger har begrenset verdi. Selv tenkte jeg mest på kundeservicen og ikke det medisinske. 

Greit nok, men kundeservice er mer en detalj i det store bildet. Ikke helt uten interesse, men langt fra å være avgjørende for vårt legevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, shalott skrev:

Det finnes allerede mange yrkesgrupper som blir vurdert på nett.  Rørleggere, frisører, kokker - det er ingen av dem som går til rettssak fordi de ikke ønsker omtale på nett.  Hvor er forkjemperne for deres rettigheter?  Man kan bli dritsur på en bilmekaniker som finner masse feil på EU-kontrollen, feil det vil koste masse penger å utbedre, feil man kanskje selv er uenig i er så viktig.  Men å kalle mekanikeren en dust er ikke så farlig?

Når det er sagt, føler jeg at slike lister har begrenset verdi, nettopp fordi folk er så forskjellige og ønsker forskjellige ting fra en lege.  Når negative omtaler kan være urettmessige, kan vel også positive omtaler være det?  En kjempestolt mor som vil rose sønnen for at han endelig har kommet gjennom medisinutdanningen eller en ektemann som ønsker at lista til kona skal bli fylt opp slik at hun tjener mer penger?  Når en enkelt lege plutselig får flere titalls glødende positive omtaler der alle er skrevet på nøyaktig samme måte - dette kan misbrukes begge veier.

Og ja, jeg har hatt en grusom opplevelse med en lege.  Nei, jeg har ikke skrevet om det på Legelisten.  Jeg kunne gjerne ha gjort det, men jeg ville stått for det, med fullt navn.  Så lenge man ikke kan det, kan det være det samme.

Det er forskjell på en tjeneste som frisør, kokk og lege gir. Legen skal være profesjonell, og skal begrunne medisinsk om du bør en resept eller en sykemelding. Hvordan han eller hun fremstår om vedkommende nekter en person som ønsker dette, bør ikke tas med i beregningen.

Et annet moment er at legene har en streng taushetsplikt som gjør at de har ingen mulighet til å svare på kritikk som blir rettet offentlig. En frisør kan alltids svare på et dårlig review på Facebook.

Jeg var inne og sjekket min egen lege nå, som har fått ekstremt mange forskjellige tilbakemeldinger. Noen er megafornøyd, andre er ikke fornøyd overhodet. Jeg antar at noen av de som er misfornøyde neppe har fått det vil ha. Sannsynligvis en sykemelding eller en resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marissa skrev:

Det handler jo ikke om å ikke ville stå for behandlingen, det handler om at hvem som helst kan skrive hva som helst helt uten faktasjekk. Hvis hvem som helst kunne omtale deg anonymt på nett uten at du hadde tilsvarsrett eller mulighet for sletting, hadde du likt det? Neppe. Er en pasient bitter fordi de ikke har fått det de mener å ha krav på av resepter, henvisinger eller sykemeldinger så er det bare å fyre løs med negative og gjerne usanne/unyanserte påstander på legelisten, det er selvfølgelig ikke greit. Det er ingen mulighet for å sjekke om det som står der er sant, legen har ikke mulighet til å forsvare seg mot påstandene eller snakke med den pasienten det gjelder for å rette opp i eventuelle misforståelser. I verste fall kan løgn på legelisten føre til økonomiske vansker for leger som ikke får nok pasienter på listen sin, pga galne folk som er sur for ikke å ha fått resept.

Legelisten har heller ingen mulighet for å sjekke at de som skriver anmeldelser faktisk har den aktuelle legen som fastlege, den informasjonen er ikke tilgjengelig for private bloggdrivere. Skulle legelisten hatt noe kred måtte det vært en offentlig drevet side der man logget seg inn med bank-id, og kun hadde mulighet for å omtale leger man var tilknyttet i helfo sitt system. Helt enig med allmennlegeforeingen her. 

Veldig godt skrevet.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott
31 minutter siden, Example skrev:

Det er forskjell på en tjeneste som frisør, kokk og lege gir. Legen skal være profesjonell, og skal begrunne medisinsk om du bør en resept eller en sykemelding. Hvordan han eller hun fremstår om vedkommende nekter en person som ønsker dette, bør ikke tas med i beregningen.

Et annet moment er at legene har en streng taushetsplikt som gjør at de har ingen mulighet til å svare på kritikk som blir rettet offentlig. En frisør kan alltids svare på et dårlig review på Facebook.

Jeg var inne og sjekket min egen lege nå, som har fått ekstremt mange forskjellige tilbakemeldinger. Noen er megafornøyd, andre er ikke fornøyd overhodet. Jeg antar at noen av de som er misfornøyde neppe har fått det vil ha. Sannsynligvis en sykemelding eller en resept.

Mange andre yrkesgrupper må også begrunne hvorfor de tar de beslutningene de gjør, meg selv inkludert.  Og jeg har på en slik vurderinggside blitt kalt ting som overhodet ikke hadde kommet gjennom på legelisten.  Jeg forstår ikke helt hvorfor det er verre for en lege enn for andre yrkesgrupper.  

Jeg har for øvrig sett flere leger svare på kritikk på legelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...