Gå til innhold

Hvor viktig er egentlig hudpleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sikkert lurt å investere i en god fuktighetskrem, og ikke overdrive solingen. Men hvor gammel man fremstår som avhenger av andre faktorer enn bare rynker. 

Jeg har bodd i USA, og merket store forskjeller i typ 40 åringer der kontra Norge. De var generelt utrolig redde for sol, det var solhatt og svære solbriller og spf 50 hele året. Og ja, huden deres var mer rynkefri enn det jeg ser på 40-åringer hjemme i Norge. Men likevel så framstod en typisk 40-åring i USA som eldre enn en typisk norsk 40-åring. De var blekfeite, utrente og gikk "mom jeans", og virket bare eldre enn den typiske norske friskusen som gjerne har vært litt for uforsiktig med sol, og gjerne har mer rynker, men som ser sterkere og "yngre" ut i væremåten. 

Anonymkode: b199a...c47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungdom får tidligere rynker enn før, pga mye skjermbruk.

Anonymkode: da9d1...861

Er det uv stråler på data/mobil? 

Anonymkode: 2d73c...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Det er IKKE viktig.  De dyreste og beste behandlinger som finnes kan aldri kompensere for genene du fikk og livsstilen du valgte. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt. Kjenner f.eks en person som er godt oppi årene, men som aldri har brukt noen form for fuktighetskrem eller solkrem. Bruker bare vann...Vedkommende har fantastisk hud og ser seriøst 20-25 år yngre ut. 

Anonymkode: 2d73c...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har du noen folk med masse penger, bruker produkter som koster enormt, men har ikke noe spesielt fin hud...

Anonymkode: 2d73c...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg får titt og ofte komplimenter og kommentarer på at jeg har så fin hud, og jeg har aldri brukt noe annet enn vann i ansiktet (utenom sminkefjerner). Men både mamma og mormor har/hadde veldig fin hud, så regner med at det er genetisk... 

Anonymkode: 9df4f...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og 20 åringer med solrynker og røykerynker? I think not😏

Anonymkode: 97045...7e3

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ungdom får tidligere rynker enn før, pga mye skjermbruk.

Anonymkode: da9d1...861

Jaja...vil nå heller ha rynker fra soling og smilerynker, enn rynker fra skjermbruk😁. Men røykerynker er ikke så stas da!

Anonymkode: 97045...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt mye penger på hudpleie. Etterhvert ble jeg skeptisk til innhold og prøvde og sette meg inn i forskning som ikke var sponset av hudpleieprodusentene selv. Og dommen er ganske klar, de dyrere merkene som lover gud og helligdom er ofte lite effektive. De inneholder kanskje ting som i utgangspunktet er bra; men pga lav konsentrasjon og andre stoffer som motvirker "hudhelse"; alkoholer, silikon, parfyme, parabener osv, så nuller det den gode effekten fint ut.

Så er det hvordan huden fungerer. Epidermis, det ytterste hudlaget vårt er en semi-permeabel membran som kan ta til seg "næringsstoffer", men hovedproblemet med aldring er ikke det som foregår her, men hva som skjer med elastinet og kollagenet i de nedre hudlag. Hit når ikke kremer, oljer og serum, så det er faktisk lite man kan smøre seg inn med for å stoppe aldring.

Så er det stressorer. Stress utløser frie radikale som er medvirkende i å bryte ned celler, DNA og proteiner i kroppen, og dette påvirker huden i stor grad. Så det er ikke en ting som avgjør god hudhelse eller ikke, det er mange forskjellige faktorer som utgjør sluttresultatet. 

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å ha en god diett, drikke mye vann, bruke a-krem, ta tran og beskytte deg mot solen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De menneskene jeg kjenner med finest hud er de som ikke bruker ei krone på hudpleie og ikke gjør annet enn å vaske seg. De jeg vet om med verst hud bruker vanvittig mye penger og tid på hudpleie. 

Jeg skjønner at en av sammenhengene her er at folk med bra hud kan tillate seg å la være å stelle den mens de med dårlig hud prøver desperat å fikse den, men det er likevel et påfallende mønster. 

Bestemora mi hadde ikke ei rynke enda da hun døde i en alder av 93. Sykepleierne hentet kollegaer fra andre avdelinger for å spørre henne hvordan hun hadde klart å holde huden sin så bra da hun den siste tida lå på sykehuset. Og svaret? Hun vasket ansiktet med vann hver morgen. 

Anonymkode: aedae...1a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Rens, toner, serum, kremer, maske osv, er det nødvendig? Ja, man føler seg ofte finere og freshere etter en ansiktsmaske og en god fuktighetskrem, men er den effekten bare midlertidig eller gjør det noe for huden i det lange løp? Jeg tenker da spesielt på aldring av huden. 

Anonymkode: 8af17...09c

Rens er nødvendig, og en fuktighetskrem med solfaktor og/eller solkrem, det er det viktigste for å slippe og ende opp med ekle infeksjoner, tidlige aldringstegn eller andre hudproblemer man ikke vil ha!

jeg har brukt mange forskjellige merker, men sverger nå til hudpleie fra forever Living, naturlige produkter, ingen dyretesting og generelt bra foretak(med unntak av noen forhandlere som ødelegger for hele bransjen...)

Anonymkode: 8992d...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rens er nødvendig, og en fuktighetskrem med solfaktor og/eller solkrem, det er det viktigste for å slippe og ende opp med ekle infeksjoner, tidlige aldringstegn eller andre hudproblemer man ikke vil ha!

jeg har brukt mange forskjellige merker, men sverger nå til hudpleie fra forever Living, naturlige produkter, ingen dyretesting og generelt bra foretak(med unntak av noen forhandlere som ødelegger for hele bransjen...)

Anonymkode: 8992d...7e1

Du tjener bra på det også, eller? 😉

Anonymkode: aedae...1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og 20 åringer med solrynker og røykerynker? I think not😏

Anonymkode: 97045...7e3

Eh jo? Nå tenker jeg slutten av 20 årene. Har ei venninne som er 25, hun har grilla seg hver sommer siden hun var barn. Har allerede rynker. Hun er egentlig like blek som meg men soler seg til hun blir VELDIG brun 

Anonymkode: 65859...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr det helt klart jevnere hudtone, mer glød, null porer og færre linjer. Men mye vann, trening, og sunt fett i maten er like vitkig. 

Spf unngår jeg med mindre jeg skal være i direkte sollys. Det tetter porene, gir større porer, og inneholder stoffer som ikke er bra for helsa eller huden. 

Anonymkode: 51ac2...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette er veldig individuelt. Og en del er nok gener, og generelt at noen har bedre hud enn andre. Jeg skulle ønske jeg var en av de som kunne si at jeg hadde flott hud ved å bare vaske huden med vann hver dag. Men dessverre, min hud krever mer. Er ikke jeg nøye med hudpleie, så kommer urenheter mm. Jeg har dog veldig sensitiv hud som reagerer på kulde, varme, sol, mat, sminke mm. Heldigvis har jeg funnet ut hva som fungerer for meg, så for meg er hudpleierutinen min ett must i hverdagen og noe jeg ikke kan være foruten. Ettersom jeg ser at begge mine foreldre har relativt mye rynker, og jeg selv er så og si rynkefri i en alder av 42, så tror jeg nok at hudpleien min har noe å si for det, eller jeg har bare vært heldig på det området. Uansett har jeg ingen planer om å droppe produktene mine. 

Anonymkode: 5502b...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tjener bra på det også, eller? 😉

Anonymkode: aedae...1a8

Ikke ei krone faktisk! Er bare nøye på hvor og hvem jeg kjøper produkter fra, gode verdier er ikke en selvfølge i verden i dag☺️

Anonymkode: 8992d...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i 40 årene. Vasker ansiktet hver morning ned vann. Tar så på fuktighetskrem (aqua ettellerannet). Det er det. Ingenting annet før jeg gjentar det neste morning.

Bruker aldri solkrem

Ingen rynker, ser ung ut. 

Anonymkode: 78190...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har funnet ut at min hud trives best med å styre med alt selv. Jeg vasker fjeset godt med vann 3 ganger om dagen og bruker fuktighets krem, det er alt:)

Anonymkode: c8c2f...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det veldig på huden min om jeg ikke renser huden eller sover med hudsminke osv. Får raskt urenheter da. Derfor prøver jeg å være nøye med å bruke rens, toner osv. Har også veldig tørr hud så er avhengig av krem/olje:)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2019 den 2.03, SupaWoman skrev:

Vinduer og skyer tar endel uv-stråler.  Man får ikke pigmentflekker og rynker av å sitte inne på et kontor med vindu så lenge ikke sola steker på deg gjennom vinduet hele dagen, de fleste har solskjerming. 

Jo, det kan man. UV- stråling når igjennom både skyer og vinduer, samt det reflekteres. 

Anonymkode: 32188...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2019 den 3.20, AnonymBruker skrev:

Da bør du sette deg litt inn i hvilke skadelige stoffer solkremer oftest inneholder.

Det er nok helt andre grunner til at de du nevner har rynkefri hud. ;) 

Anonymkode: aba82...92b

Det er jo ulikheter på hvilke virkestoffer de ulike solkremene inneholder. Det skilles også på såkalt naturlig og kjemisk. Man risikerer å få hudkreft, dårlig hud, føflekkreft og rynker ved å eksponere seg for sol uten solkrem, så jeg vil mye heller smøre meg 

Anonymkode: 32188...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...