Gå til innhold

Hvor viktig er egentlig hudpleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rens, toner, serum, kremer, maske osv, er det nødvendig? Ja, man føler seg ofte finere og freshere etter en ansiktsmaske og en god fuktighetskrem, men er den effekten bare midlertidig eller gjør det noe for huden i det lange løp? Jeg tenker da spesielt på aldring av huden. 

Anonymkode: 8af17...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ganske fin tekstur i huden til å være såpass gammel som jeg er (40 åra).  Jeg er ganske glatt og har få rynker, tror det for det meste skyldes gode gener.  Men jeg tror også at syrer, rens og god fukt hatt hatt endel å si. Har vært uforsiktig med soling opp igjennom og har litt pigmentflekker som jeg sliter med å bli kvitt men det kan heldigvis skjules med sminke.  Tekstur er verre å skjule. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solkrem!!! Uanett årstid, solkrem! Selvfølgelig annen hudpleie i tillegg men avslutt med solkrem for ansikt, og finn en som passer din hudtype. Har lest, sett og hørt av så ekstremt mange fra 40-70 årene med fin nesten rynkefri hud at solkrem er faktisk tingen. Ikke kjøp en billig fet solkrem som koster 100 kr på Vita eller HM, kjøp som gir eksem og kviser.

Anonymkode: 3652a...531

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Solkrem!!! Uanett årstid, solkrem! Selvfølgelig annen hudpleie i tillegg men avslutt med solkrem for ansikt, og finn en som passer din hudtype. Har lest, sett og hørt av så ekstremt mange fra 40-70 årene med fin nesten rynkefri hud at solkrem er faktisk tingen. Ikke kjøp en billig fet solkrem som koster 100 kr på Vita eller HM, kjøp som gir eksem og kviser.

Anonymkode: 3652a...531

Er solkrem viktig på vinteren selv om man er minimalt ute også? Har du noen solkremer du vil anbefale? 

Anonymkode: 8af17...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg har ganske fin tekstur i huden til å være såpass gammel som jeg er (40 åra).  Jeg er ganske glatt og har få rynker, tror det for det meste skyldes gode gener.  Men jeg tror også at syrer, rens og god fukt hatt hatt endel å si. Har vært uforsiktig med soling opp igjennom og har litt pigmentflekker som jeg sliter med å bli kvitt men det kan heldigvis skjules med sminke.  Tekstur er verre å skjule. 

Ja gener har nok mye å si. Har du vært nøye med hudpleie hele tiden? 

Anonymkode: 8af17...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja gener har nok mye å si. Har du vært nøye med hudpleie hele tiden? 

Anonymkode: 8af17...09c

Njaa, begynte i 20 årene...men da hadde jeg jo ikke råd til å kjøpe meg dyre kremer fra serier som Dermologica, Peter Thomas Roth, Clarins, Skinplan osv.  Men nå finnes det jo anledning for alle til å finne god hudpleie, syns The Ordinary er veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel... jeg er i slutten av 30-årene. Bruker ikke hudpleieprodukter utenom diverse oljer (jojoba, argan, kokos). Bruker dem som rens og fukt hvis jeg har behov. Et par ganger i uken. Solkrem om jeg skal være lenge i solen, eller når jeg er i påskefjellet eller i "Syden", men ikke sånn til daglig. Huden min er veldig fin om jeg skal si det selv, ikke rynker, linjer eller uren hud. Tror ikke det er bare genetisk, når jeg ser på kvinnene i familien, som driver med hudpleie til tusenvis av kroner. Jeg bruker 2-300 i året. Tror at ofte er det enkle det beste.  

Anonymkode: ef2f5...e2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er solkrem viktig på vinteren selv om man er minimalt ute også? Har du noen solkremer du vil anbefale? 

Anonymkode: 8af17...09c

Hele året, selv på vinteren og selv om du bare er inne. Strålene som skader huden din blir ikke blokkert av vinduer eller skyer. 

Anonymkode: 1658c...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele året, selv på vinteren og selv om du bare er inne. Strålene som skader huden din blir ikke blokkert av vinduer eller skyer. 

Anonymkode: 1658c...d59

Vinduer og skyer tar endel uv-stråler.  Man får ikke pigmentflekker og rynker av å sitte inne på et kontor med vindu så lenge ikke sola steker på deg gjennom vinduet hele dagen, de fleste har solskjerming. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele året, selv på vinteren og selv om du bare er inne. Strålene som skader huden din blir ikke blokkert av vinduer eller skyer. 

Anonymkode: 1658c...d59

Ganske hysterisk å smøre seg med solkrem hele tiden. Unødvendig for de aller fleste. 

Anonymkode: ef2f5...e2e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun skrubb, og ansiktskrem 😆 aldri hatt uren hud. Aldri vert plaget med kviser. 

Aldri brukt solkrem i ansiktet heller. Ser ut som jeg er 20 år, selv om jeg er 31. Jeg kanskje gode gener 🙈 

Anonymkode: be015...168

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok kanskje for ung til å si noe enda. Er 25 og kun brukt ansiktsktem fra matbutikken og en skrubb innimellom og bruker sunblock i ansiktet når jeg soler meg, viktigste for meg er å få farge på kroppen, også kan jeg bruke solpudder i ansiktet. Føler ikke at jeg trenger å bruke foundation osv. Har ingen linjer eller rynker som jeg ser at enkelte av mine venninner som er like gamle faktisk har begynt å få alerede. Men jeg har bittelitt store porer syntes jeg og vurderer å prøve kjemisk peeling. Men det er ikke sikkert de er så unormale, jeg må jo se helt inni speilet for å se dem. 

Anonymkode: 45243...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Solkrem!!! Uanett årstid, solkrem! Selvfølgelig annen hudpleie i tillegg men avslutt med solkrem for ansikt, og finn en som passer din hudtype. Har lest, sett og hørt av så ekstremt mange fra 40-70 årene med fin nesten rynkefri hud at solkrem er faktisk tingen. Ikke kjøp en billig fet solkrem som koster 100 kr på Vita eller HM, kjøp som gir eksem og kviser.

Anonymkode: 3652a...531

Da bør du sette deg litt inn i hvilke skadelige stoffer solkremer oftest inneholder.

Det er nok helt andre grunner til at de du nevner har rynkefri hud. ;) 

Anonymkode: aba82...92b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 40 og har investert i dyre hudpleieprodukter siden jeg var tenåring. Begynnte tidlig med Øyekrem mot rynker og diverse masker og serumer. Solkrem har jeg bare brukt om sommeren eller på påskefjellet og sydenturer. Har minimalt med rynker, men har  andre aldringstegn som litt slappere  hud uten volum (fett) og pigmentflekker. Begge foreldrene mine (75+) har også svært lite rynker, så om det skylles hudpleien eller gener er ikke godt å si! 

Anonymkode: 97045...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Rens, toner, serum, kremer, maske osv, er det nødvendig? Ja, man føler seg ofte finere og freshere etter en ansiktsmaske og en god fuktighetskrem, men er den effekten bare midlertidig eller gjør det noe for huden i det lange løp? Jeg tenker da spesielt på aldring av huden. 

Anonymkode: 8af17...09c

Det er alt ettersom. Hudpleie er viktig og i f.eks Sør Korea er de svært nøye med hudpleie. Der lærer barna seg det like tidlig som de lærer seg å vaske seg selv. Huden er vårt største organ og det er viktig å ta vare på den. Med riktig hudpleie kan du minske tidlige aldringstegn. Se på mange 20 åringer nå til dags, flere av dem har solrynker, røykerynker osv. Husk også at mesteparten av rynkene kommer av soleksponering. Med andre ord kan du unngå ganske mange rynker om du smører deg med solkrem daglig, men begynner du med det først i 40 åra er skaden allerede skjedd, men skader ikke å motvirke videre skade. Smører man seg med rikelig solkrem hver 2 time man er i sola så er man safe. Det beste er dog å ikke oppholde seg altfor mye i sola. 

Det vil gjøre noe for deg i det lange løp, men tenker at 10 produkter om dagen ikke er nødvendig. En god rens, et serum eller en toner, øyekrem og en god krem er nok. Trenger ikke være dyrt, kan være billig og bra. 

Anonymkode: 65859...bcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på aldring er gener og det å unngå overdreven soling viktigst. Er skaden først skjedd kan syrebehandling redusere små, overflatiske linjer. 

Med tanke på hudsykdommer som acne, kan man forebygge noe ved å hindre tilstopping av talg. Det vil si kjemisk el mekanisk peeling og daglig vask av overskuddsfett. Ikke for ofte peeling, det stimulerer takgoroduksjon. Unngå fettbaserte kremer og makeup. 

Har null tro på at pris på hudpleieproduktene har noen betydning. De viktigste tiltakene er gratis. 

Anonymkode: d3275...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alt ettersom. Hudpleie er viktig og i f.eks Sør Korea er de svært nøye med hudpleie. Der lærer barna seg det like tidlig som de lærer seg å vaske seg selv. Huden er vårt største organ og det er viktig å ta vare på den. Med riktig hudpleie kan du minske tidlige aldringstegn. Se på mange 20 åringer nå til dags, flere av dem har solrynker, røykerynker osv. Husk også at mesteparten av rynkene kommer av soleksponering. Med andre ord kan du unngå ganske mange rynker om du smører deg med solkrem daglig, men begynner du med det først i 40 åra er skaden allerede skjedd, men skader ikke å motvirke videre skade. Smører man seg med rikelig solkrem hver 2 time man er i sola så er man safe. Det beste er dog å ikke oppholde seg altfor mye i sola. 

Det vil gjøre noe for deg i det lange løp, men tenker at 10 produkter om dagen ikke er nødvendig. En god rens, et serum eller en toner, øyekrem og en god krem er nok. Trenger ikke være dyrt, kan være billig og bra. 

Anonymkode: 65859...bcf

Dagens 20 åringer både røyker minder og soler seg mer vettugt en vi gjorde på 90 tallet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SupaWoman skrev:

Dagens 20 åringer både røyker minder og soler seg mer vettugt en vi gjorde på 90 tallet!

Jepp! 20 åringene snuser og smører seg med spf50 i ansiktet. Mye mer fokus på det nå enn bare for 20 år siden (da jeg var 20). 

Anonymkode: 97045...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 0.31, AnonymBruker skrev:

Det er alt ettersom. Hudpleie er viktig og i f.eks Sør Korea er de svært nøye med hudpleie. Der lærer barna seg det like tidlig som de lærer seg å vaske seg selv. Huden er vårt største organ og det er viktig å ta vare på den. Med riktig hudpleie kan du minske tidlige aldringstegn. Se på mange 20 åringer nå til dags, flere av dem har solrynker, røykerynker osv. Husk også at mesteparten av rynkene kommer av soleksponering. Med andre ord kan du unngå ganske mange rynker om du smører deg med solkrem daglig, men begynner du med det først i 40 åra er skaden allerede skjedd, men skader ikke å motvirke videre skade. Smører man seg med rikelig solkrem hver 2 time man er i sola så er man safe. Det beste er dog å ikke oppholde seg altfor mye i sola. 

Det vil gjøre noe for deg i det lange løp, men tenker at 10 produkter om dagen ikke er nødvendig. En god rens, et serum eller en toner, øyekrem og en god krem er nok. Trenger ikke være dyrt, kan være billig og bra. 

Anonymkode: 65859...bcf

Og 20 åringer med solrynker og røykerynker? I think not😏

Anonymkode: 97045...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og 20 åringer med solrynker og røykerynker? I think not😏

Anonymkode: 97045...7e3

Ungdom får tidligere rynker enn før, pga mye skjermbruk.

Anonymkode: da9d1...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...