AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Mannen har arvet en odelsgård. Vi giftet oss flere år før han tok over men har ennå ikke fått barn, er nå igang med IVF og det har slitt på forholdet. Vi har investert mye i gården, tatt opp store lån for å forbedre den og gjøre den i best mulig stand til våre etterkommere. Investeringene er felles og jeg står som medeier. Nå viser det seg at han har hatt ett lite sidesprang, og hun andre har blitt gravid. Det er mange tanker som svirrer, men av alle ting bekymrer jeg meg for om det er dette barnet, og ikke våre felles barn (om vi får noen) som vil ha odel på gården? Det føles utrolig urettferdig ut at noen andres barn skal ha rett til å Arve mitt livsverk foran mine barn... Anonymkode: 036de...439
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen har arvet en odelsgård. Vi giftet oss flere år før han tok over men har ennå ikke fått barn, er nå igang med IVF og det har slitt på forholdet. Vi har investert mye i gården, tatt opp store lån for å forbedre den og gjøre den i best mulig stand til våre etterkommere. Investeringene er felles og jeg står som medeier. Nå viser det seg at han har hatt ett lite sidesprang, og hun andre har blitt gravid. Det er mange tanker som svirrer, men av alle ting bekymrer jeg meg for om det er dette barnet, og ikke våre felles barn (om vi får noen) som vil ha odel på gården? Det føles utrolig urettferdig ut at noen andres barn skal ha rett til å Arve mitt livsverk foran mine barn... Anonymkode: 036de...439 Odel følger far i dette tilfellet. Fars førstefødt har odel foran fars andre, tredje og diverse flere født. Så her burde mannen tenkt med og latt seg styre med det øverste og ikke det nederste hodet. Men han har i det minste sikret en arving til eiendommen. Anonymkode: 737bc...5b9 46
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Uekte barn??? Hvilket årtusen lever du i? Ingenting som heter uekte barn, de er ekte nok. Livsarvinger arver uansett. Anonymkode: 1d0e7...98f 41
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Ja det blir dette barnet som får odel på gården. Føler med deg, men dette barnet er jo like mye hans barn som deres felles blir det. Og siden det blir hans førstefødte så får han eller henne odel på gården, Anonymkode: b4005...faf 17
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Medeier på en hård med Odel? Anonymkode: c85d5...57a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 Dessverre for deg vil dette barnet få best odel. Likevel, det er ikke sikkert at barnet vil arve gården, det er jo dyrt og mye arbeid, så det er ikke sikkert du trenger å få panikk enda. Jeg ville nok revurdert hele forholdet jeg da, så da ville det ikke vært en problemstilling i det hele tatt. Anonymkode: 86301...0dd 22
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen har arvet en odelsgård. Vi giftet oss flere år før han tok over men har ennå ikke fått barn, er nå igang med IVF og det har slitt på forholdet. Vi har investert mye i gården, tatt opp store lån for å forbedre den og gjøre den i best mulig stand til våre etterkommere. Investeringene er felles og jeg står som medeier. Nå viser det seg at han har hatt ett lite sidesprang, og hun andre har blitt gravid. Det er mange tanker som svirrer, men av alle ting bekymrer jeg meg for om det er dette barnet, og ikke våre felles barn (om vi får noen) som vil ha odel på gården? Det føles utrolig urettferdig ut at noen andres barn skal ha rett til å Arve mitt livsverk foran mine barn... Anonymkode: 036de...439 Var i samme situasjon som deg. Var gift med odelsgutten og vi brukte mange år på gården. Men mannen min hadde et barn fra før, så selv om våre barn vokste opp på gården så var det fremdeles hans førstefødte som har odel. Det er lite å gjøre med. Anonymkode: b4005...faf 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 Hadde jeg vært deg hadde jeg skilt meg. Anonymkode: d92a9...f83 21
chouette Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 Det er ikke ditt livsverk 😂 Dessuten er det ikke sikkert at deres kommende barn ønsker odel. Forøvrig, ønsker du å fortsette et forhold med en utro mann? 15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 Førstefødte har odel. Det er ikke noe som heter «uekte» barn i dag, vi lever i 2019 Anonymkode: 88b1d...0ec 13
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Førstefødte har odel. Det er ikke noe som heter «uekte» barn i dag, vi lever i 2019 Anonymkode: 88b1d...0ec Alle barn født av foreldre på en odelsgår har odelsrett, men fødselsrekkefølgen sier noen om hvem som har best odel. Førstefødte står alltid først i rekken. Senere fødte har også odelsrett. Før en eiendom kan selges på det åpne markedet bør alle ha frasagt seg odelen, fordi disse ellers kan komme og si de vil benytte sin odelsrett, og den som da har kjøpt på det åone markedet må vike setet. Det samme gjelder der eldre søsken ikke vil overta. Overtar da et yngre søsken kan den eldre komme tilbake og overta eiendommen på odel og til odelstakst. Anonymkode: 737bc...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle barn født av foreldre på en odelsgår har odelsrett, men fødselsrekkefølgen sier noen om hvem som har best odel. Førstefødte står alltid først i rekken. Senere fødte har også odelsrett. Før en eiendom kan selges på det åpne markedet bør alle ha frasagt seg odelen, fordi disse ellers kan komme og si de vil benytte sin odelsrett, og den som da har kjøpt på det åone markedet må vike setet. Det samme gjelder der eldre søsken ikke vil overta. Overtar da et yngre søsken kan den eldre komme tilbake og overta eiendommen på odel og til odelstakst. Anonymkode: 737bc...5b9 Men i de tilfeller der den eldste ikke vil overta, må jo nr 2 sørge for at nr 1 har sagt fra seg odelen. Hvis ikke er han/hun pære dum. Få ting står så sterkt i det norske lovverket som odelsloven. Til TS: Hvis du skal skille deg, sørg for at du får med deg halve verdien av gården. Da mener jeg ALT, maskinpark, driftsbygning, evt, skog og utmark, stølsretter, evt. fiskerett, etc. Ja, ingenting skal unndras. Anonymkode: b8c03...084 12
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 Siden mannen ikke har vokst opp her, vi var i 20-årene når vi flyttet inn og planen min er å bli her til jeg dør så vil jeg si det er like mye mitt livsverk som hans. Det er jeg som er hovedbonde og jobber redusert for å drive gården etc. Også mitt navn i foretaksregisteret. Men selvfølgelig deler vi arbeidet, slik er det å bo på gård. Vi eier eiendommen 50-50, men ved brudd er det han som har forkjøpsrett. Er mest bare lån for tiden men vi jobber med å betale ned. Jeg forstår til en viss grad at han havnet i seng med hun andre, og velger å tilgi. Det blir dermed ikke relevant. Men jeg er den som utvikler gården, så det føles helt feil ut at det er hans barn og ikke våre som skal ha førsterett TS Anonymkode: 036de...439 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i de tilfeller der den eldste ikke vil overta, må jo nr 2 sørge for at nr 1 har sagt fra seg odelen. Hvis ikke er han/hun pære dum. Få ting står så sterkt i det norske lovverket som odelsloven. Til TS: Hvis du skal skille deg, sørg for at du får med deg halve verdien av gården. Da mener jeg ALT, maskinpark, driftsbygning, evt, skog og utmark, stølsretter, evt. fiskerett, etc. Ja, ingenting skal unndras. Anonymkode: b8c03...084 Landbrukseiendom takseres etter egne landbrukstakster langt under andre eiendommer. Så her er ikke millioner å hente uansett. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden mannen ikke har vokst opp her, vi var i 20-årene når vi flyttet inn og planen min er å bli her til jeg dør så vil jeg si det er like mye mitt livsverk som hans. Det er jeg som er hovedbonde og jobber redusert for å drive gården etc. Også mitt navn i foretaksregisteret. Men selvfølgelig deler vi arbeidet, slik er det å bo på gård. Vi eier eiendommen 50-50, men ved brudd er det han som har forkjøpsrett. Er mest bare lån for tiden men vi jobber med å betale ned. Jeg forstår til en viss grad at han havnet i seng med hun andre, og velger å tilgi. Det blir dermed ikke relevant. Men jeg er den som utvikler gården, så det føles helt feil ut at det er hans barn og ikke våre som skal ha førsterett TS Anonymkode: 036de...439 Merkelig svar av en hustru hvis mann angivelig har vært utro. Anonymkode: 737bc...5b9 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 Selv om det er odel på gården vil vel ikke arven etter TS gå til mannens særkullsbarn? Tror du bør kontakte advokat for å høre hvordan de eksakte reglene for dette er.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 I og med at du bruker uttrykket uekte barn i 2019, så ligger vel denne gården så grisgrendt det går an å komme, så særlig verdi er det muligens ikke? Anonymkode: 84be1...88d 10
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 12 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Selv om det er odel på gården vil vel ikke arven etter TS gå til mannens særkullsbarn? Tror du bør kontakte advokat for å høre hvordan de eksakte reglene for dette er. Det er mannen som har odel og mannen sitt barn. Anonymkode: 5d743...95a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 Jeg kan ingenting om dette, men i slike tilfeller burde det være mulig å skrive over hele gården på deg ettersom det jo er du som driver den. Anonymkode: d09f1...ff9 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 Enten få mannen til å skrive over hele gården på deg, slik at det er dine barn for får odelsrett - han skyller deg såpass når han er så respektløs mot deg. Alternativet hadde vært å gjort livet hans så vanskelig som overhodet mulig, også til slutt skille seg og ta 50%. Å jobbe å brue tid og energi på noe som uansett ikke går til dine, er ikke mye vits. Anonymkode: b5f5f...65e 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå