Gå til innhold

16 åringen sier at hun er gravid og abort er uaktuelt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007
Akkurat nå, Fireflies skrev:

Du skriver "Hun er faktisk moren hennes og jenta er ikke myndig. Tror mor har mye hun skulle ha sagt. " Ser ikke helt hva jeg skrev annet enn at man ikke kan tvinge en til abort som den kommentaren der kan hinte til.

Da tolker du feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også tenke meg at det er en fortvilet gutt og noen fortvilte foreldre (hans foreldre) oppi det her også. Jeg har selv tre sønner og dette er mitt ultimate mareritt. Livet blir jo ødelagt for gutten også.

Anonymkode: 9b0bb...6f0

Dette er en dust kommentar. Har man pult så har man pult, og da får man ta konsekvensene. Du kan be guttesnoppene dine holde seg inne, til de får kontroll på tissen sin! Det vil nok spare deg for ytterligere redsel. Jeg har ikke respekt for slike guttemødre som tvinger ungenes ekser til å ta abort. Disse eldre kvinnene er forherdete trollkjerringer, og de har blod på hendene. Hold dere for god til å legge dere opp i andre kvinners valg!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tvinge jenta mi til noe som helst. Det er hennes valg, jeg synes bare det er synd at hun skal kaste bort livet sitt på den måten. Jeg vet at hun har potensiale til å bli alt hva hun vil hvis hun kunne gitt mye innsats, jeg ser for meg at dette barnet kommer til å hindre henne i det. Jeg elsker henne og ønsker henne alt godt av hele mitt hjerte, jeg vet bare det at å få et barn i en alder av 16 ikke er det beste. Jeg er veldig lei meg, men herregud, hvis hun velger å få dette barnet kan jeg ikke gjøre noe annet enn å støtte henne. Jeg håper bare hun tenker seg godt om. Et barn passer ikke helt inn med de verdiene hun har hittil vist at hun har.

Anonymkode: e7a9a...b4d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ablaze skrev:

Jeg ville prøvd,som noen sa, å be henne sette opp budsjett og gi henne en forståelse for hvor mye alt koster. Så ville jeg prøvd å lånt en baby av noen og latt jenta ta seg av baby lenge nok til at hun forstår hvor mye arbeid det er. Jeg vil tro at litt reell erfaring er mer effektivt enn å prøve å prate henne ut av det. Som mange sier har det å bli ung mor blitt glorifisert flere plasser og jeg er redd veldig mange får seg en skikkelig overraskelse etter at baby har kommet.

Enig i dette. Og hør med denne jenta - hvor har hun tenkt til å bo? Moren er ferdig med babytiden, dersom hennes datter vil ha baby så må det babylivet skje et annet sted. Jeg hadde blitt fullstendig knekt om min 16 år gamle datter kom og saat hun skulle ha baby. Da hadde jeg bestilt time på familievernkontoret og bedt dem presentere budsjett, ansvar, livet videre, samværsavtaler osv.

Om man er voksen nok til å få et barn så får man faen meg tåle å ta ansvar for sitt eget liv også, hva angår bopel og økonomi. Eller ta abort.

Anonymkode: 9b0bb...6f0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke tvinge jenta mi til noe som helst. Det er hennes valg, jeg synes bare det er synd at hun skal kaste bort livet sitt på den måten. Jeg vet at hun har potensiale til å bli alt hva hun vil hvis hun kunne gitt mye innsats, jeg ser for meg at dette barnet kommer til å hindre henne i det. Jeg elsker henne og ønsker henne alt godt av hele mitt hjerte, jeg vet bare det at å få et barn i en alder av 16 ikke er det beste. Jeg er veldig lei meg, men herregud, hvis hun velger å få dette barnet kan jeg ikke gjøre noe annet enn å støtte henne. Jeg håper bare hun tenker seg godt om. Et barn passer ikke helt inn med de verdiene hun har hittil vist at hun har.

Anonymkode: e7a9a...b4d

Hvilke verdier har hun vist at hun har? Er hun svært materialistisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er et barn og har verdier deretter.

Anonymkode: e7a9a...b4d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Dette er en dust kommentar. Har man pult så har man pult, og da får man ta konsekvensene. Du kan be guttesnoppene dine holde seg inne, til de får kontroll på tissen sin! Det vil nok spare deg for ytterligere redsel. Jeg har ikke respekt for slike guttemødre som tvinger ungenes ekser til å ta abort. Disse eldre kvinnene er forherdete trollkjerringer, og de har blod på hendene. Hold dere for god til å legge dere opp i andre kvinners valg!

Jeg har selv et barn som ble til ved sprukket kondom (dette skjedde heldigvis kun 2 uker før barnefar og jeg giftet oss). Det er ikke alltid at et kondom holder! Jeg skal love deg at mine sønner blir tutet ørene fulle av at de MÅ bruke kondom, for jeg har selv vært ung og singel og erfart at mine partnere har vært ansvarsløse angående dette. Men jeg skal love deg at det er bra grusomt å sitte der som guttens mor, om jenta er gravid etter et sprukket kondom. Nå for tiden så finnes det spiraler for tenåringsjenter som ikke har født barn til og med; Jaydess og Kyleena. Jeg skal love deg at om mine barn var jenter så hadde vi snakket såpass mye om dette hjemme til at de hadde gått og fått smekket inn en slik straks de ble seksuelt aktive. Jeg skulle inderlig ønske at det fantes slikt for gutter også.

Anonymkode: 9b0bb...6f0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er 16 år så er man naturligvis verdensmester og ser nøyaktig like langt som sin egen nesetipp. Altså; man er to år unna å være RUSS! Selvfølgelig så bør mor prøve å snakke litt ung vett inn i datteren sin; mor sier at hun ikke ønsker å ta seg av enda en baby nå og at hun er ferdig med småbarnstiden. En 16-åring har ingen økonomi til å flytte for seg selv, og regner nok med å dele babyansvaret 50/50 med moren.

Anonymkode: 9b0bb...6f0

Selvsagt har hun økonomi til å bo alene! Var selv 23 år når jeg fikk sønnen min å klarte meg fint med overgangsstønad og de pengene jeg fikk av NAV. Når småen var 1 år så begynte jeg på utdannelsen å fikk forsatt overgangsstønad som vi levde greit på. Den fikk jeg frem til jeg var ferdig utdannet så penger var aldri noe problem!

Anonymkode: dce5a...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være greit å fortelle henne er at det aldri er noe garanti for å få et friskt barn, selvom alt ser bra ut på ultralyd. 

Har selv et barn med autisme og ble mamma tidlig (23 år). Trodde jeg var klar jeg... og det var jeg kanskje, dersom jeg hadde fått et barn som utviklet seg normalt. Jeg har derimot et barn som krever ekstremt mye og føler jeg ble mamma alt for tidlig med tanke på det enorme ansvaret jeg har fått (utover det normale altså)

Anonymkode: 0c87e...b1e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv et barn som ble til ved sprukket kondom (dette skjedde heldigvis kun 2 uker før barnefar og jeg giftet oss). Det er ikke alltid at et kondom holder! Jeg skal love deg at mine sønner blir tutet ørene fulle av at de MÅ bruke kondom, for jeg har selv vært ung og singel og erfart at mine partnere har vært ansvarsløse angående dette. Men jeg skal love deg at det er bra grusomt å sitte der som guttens mor, om jenta er gravid etter et sprukket kondom. Nå for tiden så finnes det spiraler for tenåringsjenter som ikke har født barn til og med; Jaydess og Kyleena. Jeg skal love deg at om mine barn var jenter så hadde vi snakket såpass mye om dette hjemme til at de hadde gått og fått smekket inn en slik straks de ble seksuelt aktive. Jeg skulle inderlig ønske at det fantes slikt for gutter også.

Anonymkode: 9b0bb...6f0

Dette er jo helt hinsides! Hva med å la guttene ta ansvar selv? OK så sprekker kondomet, og de må bruke resten av livet på å forsørge en unge som de ikke hadde planlagt. Vel, dette skulle de ha tenkt på før de dyppet seg. Det er for sent å forsøke å redde ungdommene, når de har blitt gravide. De bør få lov til å leve livet, og klare seg selv!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Dette er jo helt hinsides! Hva med å la guttene ta ansvar selv? OK så sprekker kondomet, og de må bruke resten av livet på å forsørge en unge som de ikke hadde planlagt. Vel, dette skulle de ha tenkt på før de dyppet seg. Det er for sent å forsøke å redde ungdommene, når de har blitt gravide. De bør få lov til å leve livet, og klare seg selv!

Så du ser ikke dilemmaet ved at gutten har vært ansvarlig og brukt beskyttelse som failet, og jenta har egenhendig bestemt seg for å bære frem og føde dette barnet, som gutten deretter også er ansvarlig for både følelsesmessig og økonomisk for resten av sitt liv? Flott at du var fornuftig og ventet med sex helt til du var klar til å bli forelder, men slik er det faktisk ikke for de aller fleste unge nå til dags. Det fødes ekstremt mange barn i verden, man må trolig starte med globale matrasjoner allerede om noen få tiår. Å heie på tenåringer som formerer seg nærmest blindt og satser på et liv på stønader er IKKE ansvarlig! 

Anonymkode: 9b0bb...6f0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke ha barn. Og heldigvis forstår de fleste det. Vis henne denne artikkelen og SNAKK om det. Det er kun 56 16åringer som fikk barn i hele landet i fjor. Det betyr ikke at det ikke var flere som var gravide, eller måtte ta et vanskelig valg, Men at en rett og slett må forstå at det ikke er tiden for å få barn. Og at de fleste innser det. At datteren din har hatt et aktivt sexliv uten å bruke prevensjon er veldig trist, Og valget ER hennes, men sørg da i allefall for at det blir tatt på bredest mulig grunnlag. Aldri har færre jenter i Norge under 17 år fått barn | Sykepleien

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Olaug Olsen said:

Dette er en dust kommentar. Har man pult så har man pult, og da får man ta konsekvensene. Du kan be guttesnoppene dine holde seg inne, til de får kontroll på tissen sin! Det vil nok spare deg for ytterligere redsel. Jeg har ikke respekt for slike guttemødre som tvinger ungenes ekser til å ta abort. Disse eldre kvinnene er forherdete trollkjerringer, og de har blod på hendene. Hold dere for god til å legge dere opp i andre kvinners valg!

Uempatisk sexist. 

Anonymkode: 72bd1...178

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKJERP DEG TS! Datteren din er gravid og trenger deg mer en noensinne. Det er ikke lettere for en 16!! åring å ta en abort, enn det det ville vært for deg å abortere henne f.eks. Hun har sagt hun ønsker beholde barnet. Det er HENNES beslutning å ta fordi det er HENNES BARN. IKKE DITT. Men hun er et barn selv og trenger deg. Vær der for henne og slutt å straff henne fordi du er misfonøyd med valgene hennes. Har du tenkt på hva som kan skje om du trumfer gjennom en abort? Hun kan komme til å hate livet ut for det. Bare vær der for henne og vær glad i henne, selv om DU ville handlet enderledes. Dette er hennes liv, ikke ditt.

Anonymkode: 4076d...1c5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiser at du aldri vil være barnevakt eller støtte økonomisk for barnet. Hun må få seg jobb, og hun skal ut når hun bikker 18. Vis henne fødselsvideoer og vis henne risikoer. Forklar at det ikke blir festing, drikking eller fritid på noen år - og forklar hvor vanskelig det vil være å få seg partner med unge fra før. Ut over dette er det ikke ye du kan gjøre.

Jeg hadde forklart dette (fordi det er fakta, og barnet ditt må innse hva hun står ovenfor). Deretter hadde hun såklart fått bodd hjemme så lenge hun hadde krav på det - men hadde ikke hjulpet noe ut over dette før hun selv tar snavr for egne handlinger og klarer seg selv fint økonomisk.

Anonymkode: 18aba...f20

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKJERP DEG TS! Datteren din er gravid og trenger deg mer en noensinne. Det er ikke lettere for en 16!! åring å ta en abort, enn det det ville vært for deg å abortere henne f.eks. Hun har sagt hun ønsker beholde barnet. Det er HENNES beslutning å ta fordi det er HENNES BARN. IKKE DITT. Men hun er et barn selv og trenger deg. Vær der for henne og slutt å straff henne fordi du er misfonøyd med valgene hennes. Har du tenkt på hva som kan skje om du trumfer gjennom en abort? Hun kan komme til å hate livet ut for det. Bare vær der for henne og vær glad i henne, selv om DU ville handlet enderledes. Dette er hennes liv, ikke ditt.

Anonymkode: 4076d...1c5

Dette vil jo gå ut over livet til TS, så nei - det er ikke bare hennes liv.

Anonymkode: 18aba...f20

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere snakke,snakke, snakke. Med hennes far, med gutten (han som gjorde henne gravid), hans foreldre hvis han er like ung, lege, etterhvert nav hvis dere kommer så langt.  Helsesøster og skolerådgiver er vel ikke tilgjengelige nå, men ring helsestasjon for ungdom snarest.  Få tak i så mye informasjon som mulig, rettet mot hennes aldersgruppe og generelt. Finn alt hun må sette seg inn i, alt medisinsk, økonomisk, alt ansvar. Hvis hun skal beholde, må hun ha en helt klar og realistisk holdning til det: skole, jobb. Det sosiale: venninner, gutter, all fritid utgår. Normal sosial ungdomstid utgår. Vanlige ting som skole og å ta lappen blir et slit. Når hun er 23, er hun ikke en kul student som kan velge hva hun vil gjøre og hvor hun skal bo, men en kjedelig, hardtarbeidende alenemor som må delta på dugnader, hjelpe til med lekser, gjøre husarbeid og lage sunne middager. Og det har hun da vært i 9 år allerede. Ingen russetid. Ingen studenthybler. Hva med interesser og fritidsaktiviteter? Reiser? 

Hvorfor ønsker hun å beholde? Har hun et dyptfølt ønske om bli voksen så fort? 

Hun må skjønne hvor vanskelig hun gjør det for seg selv. Hvor mye enklere dette vil være når hun er eldre og har en far og en familie å tilby barnet. 

Anonymkode: 211a6...bd8

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKJERP DEG TS! Datteren din er gravid og trenger deg mer en noensinne. Det er ikke lettere for en 16!! åring å ta en abort, enn det det ville vært for deg å abortere henne f.eks. Hun har sagt hun ønsker beholde barnet. Det er HENNES beslutning å ta fordi det er HENNES BARN. IKKE DITT. Men hun er et barn selv og trenger deg. Vær der for henne og slutt å straff henne fordi du er misfonøyd med valgene hennes. Har du tenkt på hva som kan skje om du trumfer gjennom en abort? Hun kan komme til å hate livet ut for det. Bare vær der for henne og vær glad i henne, selv om DU ville handlet enderledes. Dette er hennes liv, ikke ditt.

Anonymkode: 4076d...1c5

Dette går jo også utover ts. 16 åring, alenemor, fullføre videregående,  være  russ og småbarnsmor,  etterhvert få seg egen bolig,  jobb osv. Blir ikke rik av alle stønadene til nav.  Sier seg selv at ts må bidra økonomisk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 007_008_007 skrev:

Da tolker du feil. 

I så fall skjønner jeg ikke hva du mente med kommentaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...