Gå til innhold

Hvilken bok åpnet dine øyne for andre sjangere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å utvide horisonten min. Jeg leser mye, men 90% av det jeg leser er fantasy. Jeg kunne tenkt meg å kose meg like mye med krim og romaner... jeg har og lyst til å støtte lokale butikker og da er fantasysjangeren snever. 

Hvilken bok åpnet dine øyne for en annen sjanger enn den du leser mest?

Anonymkode: 719b9...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neil Gaiman - Neverwhere. Det hjelper deg kanskje ikke 😄

Men vil du lese krim er jo Harry Hole-bøkene et must. 

Når det gjelder romaner er det helt umulig å vite hva du kan like. Det finnes jo så uhorvelig mye. Hvilke tema fenger? 

Anonymkode: fc7ae...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mye krim. Personlig liker jeg ikke bøkene til Jo Nesbø, men kan absolutt anbefale bøkene til H. K. Fauskanger! 

Anonymkode: 7faf1...357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse var blant mine døreåpnere for mange år siden, og de jeg kom på i farta. 

Dette er bøker jeg kan lese igjen:

Krim: Lars Kepler (egentlig ikke så fan av krim)

Roman: Hellemyrsfolket-serien, Huset med den blinde glassverandaen (Liker realistiske romaner)

Økologisk Krim: Mengele Zoo (MÅ leses!!! )

Biografi: Natascha Kampusch, Idas Dans, Engelen på det syvende trinn 

Engelsk: Jane Austen, J.R.R Tolkien, Roald Dahl 

Fantasy: The Hitchhikers Guide To The  Galaxy, Terry Pratchett, 

Endret av LittleMermaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en ihuga krimelsker da jeg var yngre. Helt til jeg hadde lest ut hele krimhylla på biblioteket. Forflyttet meg over til fantasy og leste da en liten serie om Arthur før jeg startet på wheel of time serien. Så leste jeg jevnt over bare fantasy i minst ti år før jeg kjente jeg smått begynte å gå litt lei de samme plottene i ulike varianter. Hadde hørt mye om Luinda Riley, og begynte på en av hennes bøker, husker ikke hvilken akkurat nå, og derfra bare ballet det på seg. Så nå leser jeg faktisk mest "vanlige" bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lest alt mulig, så det er ikke noe revolusjonerende som åpnet en retning, bortsett fra fantasy, men der er du jo allerede golden. 

Av krim leser jeg for tiden Tana French sin serie "Dublin murder squad", hvor hovedpersonen endres fra bok til bok, men de tilhører alle samme politikontor. Synes det er glimrende utført. Bøkene er også oversatt til norsk, og finnes på biblioteket om du ikke er så heldig å få tak i dem i butikk. 

Dystopi som er uforglemmelig for meg er "Life as we knew it" - serien til Susan Pfeffer. Desverre ikke oversatt. Månen treffes av en meteor og flyttes nærmere jorda, noe som fører til tsunamier, vulkanutbrudd og andre naturkatastrofer. Historien fortelles i dagbokform. På biblioteket, høyst sannsynlig ikke i en lokal bokhandel. 

Jeg har alltid likt oppvekstromaner, spesielt godt liker jeg bøkene til Tore Renberg, serien om Jarle Klepp. "Mannen som elsket Yngve" er en tidskapsel fra 80-tallets Stavanger. Jeg likte spesielt godt at hvert kapittel innledes av sitater fra ulike sanger fra tidsperioden. Og at mitt favorittband R.E.M. nevnes 4 ganger de første 50 sidene. 

Er du lysten på frustrasjon og humring, les bøkene om Elling av Ingvar Ambjørnsen. De kan jeg lese igjen og igjen. Her er det sidelange kveruleringer om ekstreme bagateller, og jeg har ofte tatt meg i å le høyt på bussen når jeg leser dem. Er sjelden jeg opplever det 😂

Anonymkode: 4f8c9...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...