Gå til innhold

Føde på Ullevål eller Rikshospitalet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal føde i desember og kan velge mellom Ullevål sykehus eller Rikshospitalet. Har ingen tidligere erfaring og vet ikke om det egentlig er særlig forskjell engang. Har noen erfaring med å føde på ett eller begge av disse sykehusene? Noen anbefalinger?

Anonymkode: 40825...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig trygt for mor og barn begge steder- det er jo viktigst. Ullevål har barselhotell, så der kan dere bo alle tre og få hjelp der. På riksen er det dobbeltrom, pappa får ikke være der om natta. Det får han nok heller ikke på barsel Ullevål, men du får dra på hotellet med mindre det er noe spesielt.

Anonymkode: 61dc4...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ullevål nå i mai og var knallfornøyd! Var nesten litt vemodig å dra 😅

Jeg fikk tilbud om badekar da jeg kom dit, og hadde verdens beste jordmor. Hun var heelt rolig og jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Etter fødselen fikk vi komme på barselhotellet, og som førstegangsfødende var det utrolig deilig å kunne ha barnefar der 24/7.. og eget privat bad var himmelsk!! Jordmødrene kom innom rommet og tok alt av tester og ga oss masse info. De var kun en telefon unna om det skulle være noe. Jeg slet med ammingen og ringte de sikkert 5 ganger siste natta. De kom rolig inn 1 minutt etter jeg hadde ringt hver gang og bistod. Følte jeg fikk all hjelpen jeg trengte :)

Tror det har mye å si hvem som er på jobb når man kommer.. jeg hadde hvert fall kun god erfaring.

Anonymkode: 801ec...467

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt riksen, men jeg skal føde tvillinger så da var riksen sterkt anbefalt :) 

 

Anonymkode: e9d42...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Rikshospitalet i 2017. Fantastiske jordmødre og oppfølging hele tiden. Dessverre trakk det å dele rom med andre ned.. Fikk sjelden fred da folk ofte gikk inn og ut av rommet. Man er gjerne sliten og sårbar og da er det viktig med fred og ro, synes jeg.

Anonymkode: de49c...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullevål. Uvurderlig å kunne ha far der og ikke måtte dele rom med andre. Vil spesielt anbefale abc på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, moroklompen said:

Ullevål. Uvurderlig å kunne ha far der og ikke måtte dele rom med andre. Vil spesielt anbefale abc på Ullevål.

Så du kunne bo på enerom på barselhotellet? Er det slik at barselhotellet er et alternativ til vanlig flermannsrom på sykehuset?

Anonymkode: 40825...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du havner kun på barsel om du har hatt keisersnitt eller komplikasjoner under fødsel, de har både enerom og flermannsrom. Har du en ukomplisert fødsel så havner du på pasienthotellet og der er det bare enerom slik at du, far og baby får være alene sammen men fortsatt har jordmødre lett tilgjengelig nede i korridoren.

Endret av moroklompen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke ha med mannen min inn på Ullevål dessverre. Måtte vente til jeg kom på barselhotell. 

Anonymkode: e9d42...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kunne bo på enerom på barselhotellet? Er det slik at barselhotellet er et alternativ til vanlig flermannsrom på sykehuset?

Anonymkode: 40825...757

Barselhotellet har vanlige hotellrom med dobbeltseng og bad. Hvis far vil bo der må han betale for overnatting. Mor får bo gratis selvfølgelig. På Ullevål får alle som ikke har hatt komplikasjoner bo på barselhotellet (så fremt det er ledig.. som det oftest er). På riksen har de ikke hotell. Så der risikerer du å dele rom med andre.

Anonymkode: 801ec...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ullevål. Jeg hadde helt fanatiske jordmødre og leger, alle var så gode og flinke og jeg følte meg utrolig godt ivaretatt. Det eneste minuset var at lokalene er slitte, jeg fikk til bittelite rom, det var ingen air condition (det ble nesten ulidelig varmt!) og de hadde bare en pilatesball på deling på hele avdelingen så jeg fikk aldri testet den på de 15 timene jeg lå der. Jeg og mannen sov på barselhotellet, fine lokaler og god mat, men det var litt hit or miss på de ansatte der. Tydelig at de hadde mye å gjøre og ca halvparten som jobbet der var ganske bryske og strenge. Resten av personalet var hyggelige og hjelpsomme. Ville nok født på Ullevål igjen da jordmødrene og legene var så ålreite og flinke. Det viktigste er jo det, tenker jeg. Hjelper ikke med fancy lokaler dersom ikke de som jobber der er flinke og man ikke føler seg sett og ivaretatt. 

Anonymkode: 9e923...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksen, så har du all ekspertise i samme bygning hvis noe (Gud forby) skulle gå galt under fødselen. 

Anonymkode: c8916...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte på Ullevål nå i mai og var knallfornøyd! Var nesten litt vemodig å dra 😅

Jeg fikk tilbud om badekar da jeg kom dit, og hadde verdens beste jordmor. Hun var heelt rolig og jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Etter fødselen fikk vi komme på barselhotellet, og som førstegangsfødende var det utrolig deilig å kunne ha barnefar der 24/7.. og eget privat bad var himmelsk!! Jordmødrene kom innom rommet og tok alt av tester og ga oss masse info. De var kun en telefon unna om det skulle være noe. Jeg slet med ammingen og ringte de sikkert 5 ganger siste natta. De kom rolig inn 1 minutt etter jeg hadde ringt hver gang og bistod. Følte jeg fikk all hjelpen jeg trengte :)

Tror det har mye å si hvem som er på jobb når man kommer.. jeg hadde hvert fall kun god erfaring.

Anonymkode: 801ec...467

Fikk du tilbud om badekar på vanlig fødeavdeling, eller var du på ABC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På riksen er det vel 3000 plasser å på Ullevål 7000. Kjenner flere som har født på begge og de foretrekker riksen. Finere lokaler. Bedre plass da det er færre pasienter. Men om du vil ha plass på riksen må du søke tidlig da det er populært å fylles fort. I hovedsak prioriteres fødsler hvor det er en form for risiko som tvillinger etc da de har mye ekspertise rundt dette. Har ikke født selv så har ingen personlig erfaring. 

Anonymkode: e9d42...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Charge skrev:

Fikk du tilbud om badekar på vanlig fødeavdeling, eller var du på ABC?

På vanlig fødeavdeling :) de har ett per avdeling. Jeg hadde ikke ytret ønske om det fra før.. fikk tilbudet da jeg kom dit.

Anonymkode: 801ec...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født begge mine på Riksen og er godt fornøyd med valget. Far kan være der hele dagen med unntak av 2 timer siesta, hadde uansett ikke behov for at han sov der om natten. Gikk helt fint å dele dobbeltrom også. 

Anonymkode: 65663...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde glatt kjørt en time ned til Kalnes i Sarpsborg. Enkeltrom til alle, og til og med dobbelseng i noen rom. Der det ikke er dobbelseng sover far i egen seng ved siden av. Far kan være med hele veien, dag og natt. Flunka nytt, og veldig flinke folk både på føden, operasjon og nyfødtintensiven. Badekar på fødestuene og god mat. Og lystgass! 

Endret av Sheltay Retrac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte Riksen, fødte i januar. Mannen fikk sove på rom med oss de to første nettene, siden god kapasitet. Siste natta delte jeg rom fra midnatt. Veldig fornøyd med sykehusvalget!

Anonymkode: c3a19...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sheltay Retrac said:

Hadde glatt kjørt en time ned til Kalnes i Sarpsborg. Enkeltrom til alle, og til og med dobbelseng i noen rom. Der det ikke er dobbelseng sover far i egen seng ved siden av. Far kan være med hele veien, dag og natt. Flunka nytt, og veldig flinke folk både på føden, operasjon og nyfødtintensiven. Badekar på fødestuene og god mat. Og lystgass! 

Ikke aktuelt med sykehuset i Østfold,har hørt endel negativt fra to medisinstudenter som har hatt turnus der.....

Anonymkode: 40825...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke aktuelt med sykehuset i Østfold,har hørt endel negativt fra to medisinstudenter som har hatt turnus der.....

Anonymkode: 40825...757

På føden, eller en annen avdeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...