Gå til innhold

Er det et helvete å selge bil på finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selvfølgelig klar over at det kommer an på hva slags bil der er og hvilken tilstand den er i. Men jeg ønsker likevel å høre andres erfaringer generelt. 

Tidligere har jeg solgt småting på finn, som sykkel, ski, barneutstyr o.l. Og det har vært et jævla helvete for å si det rett ut. Useriøse folk, folk som forsvinner midt i salgsprosessen, folk som pruter for mye osv..

Det er nesten sånn at jeg bare tenker å selge til verkstedet kun for å unngå styret på finn. Men da taper jeg nok penger. 

Anonymkode: b556d...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er risikabelt å selge bil privat. Oftere og oftere treffer du på kjøperen fra helvetet som tror han har fått en feilfri bil med garantier, ikke en som er fem eller ti år gammel og der verkstedregningene begynner å strøyme på. Og det verste er at lovene i nisselandet i stor utstrekning gir ham rett. Å selge bilen "som den er", holder ikke. Aldri blir du ferdig med saken, heller.
Det er blitt så galt at flere har kommet til at har du en tre år gammel bil, må du bestemme deg: Selg til forhandler og få deg en ny, eller behold den til den vrakes. Aldri selg privat!

Endret av Vox_populi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er risikabelt å selge bil privat. Oftere og oftere treffer du på kjøperen fra helvetet som tror han har fått en feilfri bil med garantier, ikke en som er fem eller ti år gammel og der verkstedregningene begynner å strøyme på. Og det verste er at lovene i nisselandet i stor utstrekning gir ham rett. Å selge bilen "som den er", holder ikke. Aldri blir du ferdig med saken, heller.
Det er blitt så galt at flere har kommet til at har du en tre år gammel bil, må du bestemme deg: Selg til forhandler og få deg en ny, eller behold den til den vrakes. Aldri selg privat!

Dette er bare vås og tull! 

Du kan helt fint selge bilen din trygt på Finn.no. Jeg solgt flere biler helt uproblematisk. Problemet kommer først dersom du holder informasjon som du vet, eller burde vite, skjult for kjøperen. 

Anonymkode: ca720...e7b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 9 år gammel dieselbil. Yaris. Er det noen som vil ha dieselbil i disse dager  da?

Ts.

Anonymkode: b556d...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgt flere biler helt uproblematisk

Gud hjelpe meg for et argument... 
Bare fortsett å selge biler privat du, så treffer du nok snart på en vriompeis som kjenner sine rettigheter og aldri gir seg. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har ekstremt god kunnskap om bil  vil mitt råd være: ikke gjør det!!

Vi tok salgstest hos NAF,  opplyste om alle kjente feil og mangler, skrev kontrakt, og hadde alt vært på det tørre.

Kjøper var grei der og da, men da det ble problemer med bilen noen få uker etter kjøp var han ikke like grei lenger.

Som sagt hadde vi alt vårt på det tørre, og han kom ingen vei med kravene sine, men det var noen slitsomme uker med trusler om forbrukerrådet, forliksrådet, mailer og meldinger i hytt og pine. 

Jeg skal aldri mer selge bil privat! 

Anonymkode: e1a91...f85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vox_populi skrev:

Gud hjelpe meg for et argument... 
Bare fortsett å selge biler privat du, så treffer du nok snart på en vriompeis som kjenner sine rettigheter og aldri gir seg. Lykke til.

Er det noe bedre å klemme ut av seg "Aldri selg privat!", helt kategorisk, som du gjorde da? Det er vel ikke mye av et argument, det heller. Som om det ALLTID går galt når man selger bil privat, ikke bare i en liten prosent av tilfellene?

Anonymkode: 4a136...900

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvier meg for å selge bil privat. Et hav av useriøse kjøpere, og kjøpere som forventer en 100% feilfri bruktbil som f.eks har gått 200.000km. Skriver du at bilen har enkelte skavanker, da mottar du kun skambud. Tror du selv at bilen er i usedvanlig bra stand fordi den har gått igjennom EU-kontrollen og service uten merknader, og hvis noe ryker på bilen innen 3-12 mnd etter kjøp, så kommer dem tilbake til deg. Med få unntak. 
Opplever det som høyrisiko å selge privat. Spesielt i situasjoner hvor du ikke kjenner kjøper, eller vet hva vedkommende er i stand til. Det går fint an å selge på finn.no, men "helt trygt" er det definitivt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe bedre å klemme ut av seg "Aldri selg privat!", helt kategorisk, som du gjorde da? Det er vel ikke mye av et argument, det heller. Som om det ALLTID går galt når man selger bil privat, ikke bare i en liten prosent av tilfellene?

Anonymkode: 4a136...900

Ja, det er fornuftig å si. På samme måte som "Aldri kjør bil i fylla!".  Vi vet jo at det i 9 av 10 tilfeller, minst, går helt fint. Men den gangen det går galt, kan det gå riktig galt:  kjempebot, millioner i erstatningsansvar, kanskje fengsel. Det er rett og slett ikke verdt risikoen, selv om det forsåvidt er sjelden det går galt. 
Noe lignende er det med privat bilsalg. Heller tape noen sedler fordi en selger til proffe, enn å risikere en evighet med krangel med en kverulant. Synes jeg og andre (se VGDs bilforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare opplyse om at når du selger noe på finn og kjøper har bekreftet at h*n skal ha varen, er det er salg. Trekker kjøper seg, skal kjøper etter det som står dekke kostnadene for det du evt må tape for at du må finne ny kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare vås og tull! 

Du kan helt fint selge bilen din trygt på Finn.no. Jeg solgt flere biler helt uproblematisk. Problemet kommer først dersom du holder informasjon som du vet, eller burde vite, skjult for kjøperen. 

Anonymkode: ca720...e7b

Det er derfor problemer kommer jo... herregud.

Anonymkode: b1acf...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke du har ekstremt god kunnskap om bil  vil mitt råd være: ikke gjør det!!

Vi tok salgstest hos NAF,  opplyste om alle kjente feil og mangler, skrev kontrakt, og hadde alt vært på det tørre.

Kjøper var grei der og da, men da det ble problemer med bilen noen få uker etter kjøp var han ikke like grei lenger.

Som sagt hadde vi alt vårt på det tørre, og han kom ingen vei med kravene sine, men det var noen slitsomme uker med trusler om forbrukerrådet, forliksrådet, mailer og meldinger i hytt og pine. 

Jeg skal aldri mer selge bil privat! 

Anonymkode: e1a91...f85

Etter eu godkjennelse så er alt blitt sett med laser syn. 

Anonymkode: b1acf...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Juks skrev:

og hvis noe ryker på bilen innen 3-12 mnd etter kjøp, så kommer dem tilbake til deg

Kjøper har jo ingen ting å hente her såfremt du har "spilt med åpne kort". 

Jeg vil påstå at problemet med bruktbilhandel er like mye usikre (og useriøse) selgere som kranglete kjøpere. 

Hvis du opptrer ærlig som selger, null problem. 

Anonymkode: ca720...e7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte bilen min som rep objekt. Det kom tydelig frem i annonsen og da bilen ble forevist. Da han to uker senere sendte meg mld om at den ikke startet lenger så var det jo det han fikk - et rep objekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom man skulle være så uheldig å få en kranglefant som kjøper som ikke gir seg, bare la han true med å gå til rettsak mot deg. Det gjør han selvsagt ikke, med mindre det dreier seg om en meget dyr bil. 

Anonymkode: ca720...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper har jo ingen ting å hente her såfremt du har "spilt med åpne kort". 

Jeg vil påstå at problemet med bruktbilhandel er like mye usikre (og useriøse) selgere som kranglete kjøpere. 

Hvis du opptrer ærlig som selger, null problem. 

Anonymkode: ca720...e7b

Ja, enig i det. Enn hvis du spiller med åpne kort der du selger en godt holdt bil med null kjente feil og mangler, og null anmerkninger på EU kontroll og siste service. Men så ryker turboen 1 måned etter salg. Hva da iht reklamasjonslovverket, og en illsint bilkjøper hengende over deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter eu godkjennelse så er alt blitt sett med laser syn. 

Anonymkode: b1acf...25f

Hva mener du?

Bilen vi solgte var nylig eu-godkjent, hadde salgstest fra NAF, men disse testene ser tilstanden der og da.  De forutser ikke alle problemer som kan dukke opp de neste månedene.

Anonymkode: e1a91...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte en bil privat en gang. Aldri igjen.

Alt gikk fint i starten. Men etter en uke begynte det med sms-er om den ene feilen etter den andre som kjøper ville ha penger for. Selv om jeg visste han ikke kom noen vei med det var det slitsomt å bli bombardert med sms-er og telefoner. Npår han og noen kamerater faktisk stod utenfor døren min en gang jeg kom hjem fra jobb bare betalte jeg. Orker ikke risikere livet for noen ti-tusener. Mon tro hvor mange andre han gjort det samme mot, det er det eneste jeg har dårlig samvittghet for.

Anonymkode: 555bd...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Bilen vi solgte var nylig eu-godkjent, hadde salgstest fra NAF, men disse testene ser tilstanden der og da.  De forutser ikke alle problemer som kan dukke opp de neste månedene.

Anonymkode: e1a91...f85

da har den blitt kvalitetssikret så det suser. Og da har man det på papiret. Umulig å passere eu godkjennelse om det er en feil. 

Det er da ikke din feil om ting skal skje etterpå.. Men det er sjelden det skjer alvorlige ting. 

Anonymkode: b1acf...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...