Gå til innhold

Får dere også denne lyden i øre/hode ved gjesping osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hele livet når jeg har strukket meg veldig eller gjesper fått en lyd i øret/hodet, akkurat som lyden av at det blåser skikkelig eller noe. 

Jeg har aldri tenkt over det før nå, jeg strakk meg veldig +gjespet sånn 5 ganger på rad, så rakk virkelig å legge merke til det 🤣 

Prøvde å søke på google, men fant ikke noe, så heg bare lurer av nysgjerrighet: får dere også sånn brusende/blåsende (eller som om man dykker i urolig vann) lyd når dere gjesper eller strekker dere ? 

Anonymkode: b7349...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er trommehinnen(e) din som blir strukket når du gjesper og kjevebeinet strekkes maks ut. Jeg kan noen ganger høre en sånn lyd hvis jeg gjesper når jeg er forkjølet og har "tette ører", men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Det er trommehinnen(e) din som blir strukket når du gjesper og kjevebeinet strekkes maks ut. Jeg kan noen ganger høre en sånn lyd hvis jeg gjesper når jeg er forkjølet og har "tette ører", men ikke ellers.

Men jeg får det når jeg strekker kroppen også da!

Anonymkode: b7349...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg får det når jeg strekker kroppen også da!

Anonymkode: b7349...43d

Er det din egen puls du hører da? Når du strammer og strekker alle muskler? Det er det eneste jeg kan komme på som kan lage en lyd som om "det blåser", som du skriver i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Er det din egen puls du hører da? Når du strammer og strekker alle muskler? Det er det eneste jeg kan komme på som kan lage en lyd som om "det blåser", som du skriver i hovedinnlegget.

Nei det er ikke puls, det er en uverslyd eller ja, sånn som forklart 

Anonymkode: b7349...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke puls, det er en uverslyd eller ja, sånn som forklart 

Anonymkode: b7349...43d

Ja, og det eneste som lager den lyden, er lyden av ditt eget blod som rusjer forbi øret i alle blodårer. Det er den eneste tingen som kan lage en sånn lyd i kroppen din.

Hvorfor lyden forsterkes og blir så tydelig når man strekker seg og gjesper, vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Ja, og det eneste som lager den lyden, er lyden av ditt eget blod som rusjer forbi øret i alle blodårer. Det er den eneste tingen som kan lage en sånn lyd i kroppen din.

Hvorfor lyden forsterkes og blir så tydelig når man strekker seg og gjesper, vet jeg ikke. 

Okei, men det er ikke pulserende eller dunkende, men ja litt interessant om jeg hører mitt eget blod da, kanskje noen andre her vet svaret på hvorfor :)

Anonymkode: b7349...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men det er ikke pulserende eller dunkende, men ja litt interessant om jeg hører mitt eget blod da, kanskje noen andre her vet svaret på hvorfor :)

Anonymkode: b7349...43d

Du har kanskje hørt det gamle "eventyret" at hvis du holder en tom konkylie (et slags stort skjell) opp til øret og lytter, så kan du høre havet bruse? (les litt om det her) Det er jo ikke havet da naturligvis, men ens eget blod man hører suse i årene. Skjellet gjør at man kan høre det. Jeg tenker at det er noe lignende som skjer når du strekker deg. Kanskje presses noen viktige blodårer midlertidig litt nærmere øregangene, slik at du hører dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...