Gå til innhold

Krav til avvikling av ferie når feriepenger er opptjent, men ikke utbetalt pga manglende likviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En litt vrien sak: Er man pliktig som arbeidstaker å avvikle ferie når feriepenger er opptjent hos tidligere arbeidsgiver, men ikke utbetalt pga manglende likviditet? Under avvikling av eget AS var det ikke penger nok i boet til å betale ut feriepenger, disse ble satt i minus. Alt annet er oppgjort slik at firmaet er avviklet og ikke slått konkurs. Regnes da feriepengene som brukt opp, slik at man er pliktig til å avvikle ferie hos ny arbeidsgiver?

Anonymkode: fe841...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres veldig rart ut. Lønn er jo det første som skal betales ut av et firma. Har det gått rett før seg?

Anonymkode: 77ec1...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

En litt vrien sak: Er man pliktig som arbeidstaker å avvikle ferie når feriepenger er opptjent hos tidligere arbeidsgiver, men ikke utbetalt pga manglende likviditet? Under avvikling av eget AS var det ikke penger nok i boet til å betale ut feriepenger, disse ble satt i minus. Alt annet er oppgjort slik at firmaet er avviklet og ikke slått konkurs. Regnes da feriepengene som brukt opp, slik at man er pliktig til å avvikle ferie hos ny arbeidsgiver?

Anonymkode: fe841...434

Ferieloven er klar. Ferieloven tar ikke hensyn til småligheter som i dette eksempelet. 

Er her ikke meldt sak og krav inn? 

Anonymkode: 11840...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som noe som burde gått til lønnsgarantiordningen for lenge siden.

Anonymkode: 7c8dc...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som noe som burde gått til lønnsgarantiordningen for lenge siden.

Anonymkode: 7c8dc...59d

Dersom det skal gå til lønnsgarantiordningen måtte vel firmaet blitt slått konkurs? Dette var ikke et ønske, og feriepengene ble da valgt ansett som tapt og derfor ikke utbetalt. Gjaldt bare for hovedaksjonær (eneste aksjonær), og ikke de ansatte som fikk sine feriepenger utbetalt da de ble sagt opp. 

Spørsmålet er da om feriepengene faktisk må være utbetalt for at ny arbeidsgiver kan pålegge ferie, eller om det er tilstrekkelig å bevise at det ikke er gjort noen feriepengeutbetaling.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres veldig rart ut. Lønn er jo det første som skal betales ut av et firma. Har det gått rett før seg?

Anonymkode: 77ec1...7d8

Antar det da regnskapsfører og senere revisor har godkjent dette. Er som nevnt kun hovedaksjonær (eneste aksjonær) dette gjelder. De ansatte fikk sine utbetalt på siste lønning.

Men saken er forsåvidt ikke gjeldende lengre da jeg har valgt å godta å ta ut 5 uker til i år. Anser det som en minst like stor ulempe for arbeidsgiver da jeg allerede har hatt 1 uke, men som lønnsavdelingen ikke har registrert som ferie, men ulønnet permisjon. Deres tap å enda måtte gi meg 2 uker i tillegg til sommerferie når jeg vet det egentlig ikke er tid til det ut i fra oppdragsmengde.

Anonymkode: fe841...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ferieloven er klar. Ferieloven tar ikke hensyn til småligheter som i dette eksempelet. 

Er her ikke meldt sak og krav inn? 

Anonymkode: 11840...287

Se svar lengre lengre ned, der det forklart. 

Anonymkode: fe841...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ferieloven er klar. Ferieloven tar ikke hensyn til småligheter som i dette eksempelet. 

Er her ikke meldt sak og krav inn? 

Anonymkode: 11840...287

Foresten, hvilke småligheter sikter du til?

Anonymkode: fe841...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at hovedaksjonær da hadde mulighet til å kreve konkurs og få opptjente feriepenger utbetalt via lønnsgarantiordningen på lik linje med de andre arbeidstakerne, så dersom vedkommende har valgt å frasi seg kravet så må jo h*n ta dette på egen kappe.

Anonymkode: 8db03...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres så rart ut. Jeg startet i ny jobb i september i fjor og har opptjent 8 feriedager i den nye jobben. Ingen problem for dem at jeg kun tar 8 dager ferie i år. Fikk dermed en del ekstra kroner i juni da jeg fikk feriepenger fra gamlejobben også. 

Anonymkode: 2cb5e...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirblomst
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres så rart ut. Jeg startet i ny jobb i september i fjor og har opptjent 8 feriedager i den nye jobben. Ingen problem for dem at jeg kun tar 8 dager ferie i år. Fikk dermed en del ekstra kroner i juni da jeg fikk feriepenger fra gamlejobben også. 

Anonymkode: 2cb5e...617

Jo, så lenge du har opptjent feriepenger hos tidligere arbeidsgiver så er det et problem. De bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Papirblomst skrev:

Jo, så lenge du har opptjent feriepenger hos tidligere arbeidsgiver så er det et problem. De bryter loven.

Det samme gjelder arbeidstaker. Man har plikt til å ta ut ferie. 

Anonymkode: 1bdb4...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjonærer har ikke rett på utbetaling gjennom lønnsgarantifondet, så de pengene er tapt uavhengig av avvikling eller konkurs. 

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg kan se argumenter for både at du må og ikke må ta full ferie. Jeg synes uansett det er litt lite smidig av arbeidsgiver å tvinge deg ut i en ferie du (på sett og vis uforskyldt) ikke har råd til, så lenge de har behov for arbeidskraften din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Papirblomst skrev:

Jo, så lenge du har opptjent feriepenger hos tidligere arbeidsgiver så er det et problem. De bryter loven.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, det var derfor med stor overraskelse at jeg oppdaget at min nye statlige arbeidsgiver kun krevde at jeg tok ut ferie tilsvarende det jeg hadde opptjent hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anta at hovedaksjonær da hadde mulighet til å kreve konkurs og få opptjente feriepenger utbetalt via lønnsgarantiordningen på lik linje med de andre arbeidstakerne, så dersom vedkommende har valgt å frasi seg kravet så må jo h*n ta dette på egen kappe.

Anonymkode: 8db03...6c4

Du må slutte å anta. Dette har du virkelig ikke greie på. Vennligst hold deg til ting du vet noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...