Gå til innhold

Gå til lege framfor jordmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om å gå til jordmor framfor lege så lurer jeg på det motsatte, om man kan gå mye til kontroll hos legen framfor jordmor. 

Jeg har en superflink lege, og jeg er veldig trygg på henne. Jordmødre har jeg hørt litt forskjellig om, noen er flinke mens andre driver skremselspropaganda. Jeg er litt redd for å få en dårlig jordmor, og tenker at når jeg er så heldig å ha en veldig bra lege så kan jeg kanskje gå mest hos legen? 

Jeg har tenkt å bestille en time hos jordmor og se hvordan det er, altså, jeg skal gi det en sjans. Men, hvis det ikke er det helt store, er det problemfritt å gå resten av kontrollene hos fastlegen sin? Eller prøver noen å tvinge deg over til jordmor? 

Legen min er såpass hyggelig og grundig at selv om jeg får en flink jordmor kunne jeg egentlig tenkt meg å gå annenhver gang, det står på helsenorge.no at det er en mulighet. Funker det sånn i praksis også? 

Er det noen av dere som har prøvd å gå mest hos lege, eller annenhver gang fram til fødsel?

Anonymkode: 91517...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doggo

I første graviditeten gikk jeg 2 ganger til jordmor og resten lege. De turene til jordmor var bortkastet, så nå i andre graviditet har det så langt bare blitt lege. Kanskje jeg ringer en annen jordmor for en time, men kjenner at jeg ikke har så stort behov for oppfølging/info denne gangen siden jeg har vært gravid før.

Men hva med å prøve en time hos jordmor? Så kan du kjenne litt etter hva du selv foretrekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang, det gikk fint det. Andre gangen ba legen meg om å bruke jordmor i størst mulig grad, da fastlegene er veldig presset i vår kommune, og han rett og slett ikke hadde tid til å følge opp en frisk gravid. 

Gå der det passer deg best :)

Anonymkode: f2861...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endt opp med å gå annenhver gang til fastlegen og jordmor. Fastlegen min er flink og hyggelig, har hatt henne i mange år, men hun har veldig dårlig tid og alt for mange pasienter. Så jeg har "brukt" henne til ting som blodprøver, henvisninger, forklaringer på behandling jeg trengte, sykemelding osv. Hun har og sjekket hjertelyden og tatt symfysemål og laben har sjekketriks urinen hver gang jeg har vært der, men det blir en mer mekanisk ting som er over på 15-20 min. Jordmor derimot har alltid satt av en hel time, og har snakket mer om hvordan svangerskapet oppleves, tanker om fødsel og barsel, hvordan livet blir framover. De har jo og sjekket alt  hver gang, men det har vært større fokus på det mentale i tillegg. Så for min del utfylte de hverandre perfekt, jeg trengte ganske mange kontroller og undersøkelser og div i svangerskapet, og det var greit at det var flere å henvende seg til dersom noe oppsto.. 

Både fastlegen og jordmor har vært tydelige på at det er mitt valg hvem av dem jeg går til, de har kommet med råd om hvem jeg burde ha neste time hos angående forskjellige problemer, og alt har blitt tilrettelagt ganske bra. Man kan si mye rart om helsevesenet i Norge, men akkurat mitt svangerskap her har de hatt god kontroll på 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ha førstefødte så var menn fastlege urutinert. Klarte ikke ta korrekte sf-mål. Han mente barnet var lite, men det var 4200 gram ved fødsel. Jordmor var en klippe 😊 Så jeg hadde heller valgt jordmor fremfor lege.

Anonymkode: 60e73...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Doggo skrev:

I første graviditeten gikk jeg 2 ganger til jordmor og resten lege. De turene til jordmor var bortkastet, så nå i andre graviditet har det så langt bare blitt lege. Kanskje jeg ringer en annen jordmor for en time, men kjenner at jeg ikke har så stort behov for oppfølging/info denne gangen siden jeg har vært gravid før.

Men hva med å prøve en time hos jordmor? Så kan du kjenne litt etter hva du selv foretrekker?

Ja, jeg skal teste jordmor 🙂 Men det er så lenge til siden jeg skal ha første kontroll hos lege, og kontroll nr 2 er ultralyd, så deilig å slippe å bekymre meg for det helt til da. Det er trygt å vite at jeg kan velge legen om jeg ønsker 🙂 

Jeg er førstegangs, men siden jeg er en av de siste til å få barn av familie/venner så er det ikke egentlig så voldsomt mye jeg lurer på hittil, det står jo masse fin info på helsenorge.no også. Det dukker sikkert opp noe jeg lurer på etterhvert, men jeg ser ikke for meg at jeg trenger lange, store samtaler sånn egentlig, legen klarer sikkert fint å svare ser jeg for meg. 

Anonymkode: 91517...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg har endt opp med å gå annenhver gang til fastlegen og jordmor. Fastlegen min er flink og hyggelig, har hatt henne i mange år, men hun har veldig dårlig tid og alt for mange pasienter. Så jeg har "brukt" henne til ting som blodprøver, henvisninger, forklaringer på behandling jeg trengte, sykemelding osv. Hun har og sjekket hjertelyden og tatt symfysemål og laben har sjekketriks urinen hver gang jeg har vært der, men det blir en mer mekanisk ting som er over på 15-20 min. Jordmor derimot har alltid satt av en hel time, og har snakket mer om hvordan svangerskapet oppleves, tanker om fødsel og barsel, hvordan livet blir framover. De har jo og sjekket alt  hver gang, men det har vært større fokus på det mentale i tillegg. Så for min del utfylte de hverandre perfekt, jeg trengte ganske mange kontroller og undersøkelser og div i svangerskapet, og det var greit at det var flere å henvende seg til dersom noe oppsto.. 

Både fastlegen og jordmor har vært tydelige på at det er mitt valg hvem av dem jeg går til, de har kommet med råd om hvem jeg burde ha neste time hos angående forskjellige problemer, og alt har blitt tilrettelagt ganske bra. Man kan si mye rart om helsevesenet i Norge, men akkurat mitt svangerskap her har de hatt god kontroll på 😊

 

Uff... Jeg kan ikke egentlig tenke meg noe verre enn å tørrprate med et fremmed menneske om alt det der. Hvis det er normen tror jeg det blir lite jordmor på meg 🤯 15-20 minutter hos legen for å bare se at alt er bra virker perfekt for meg, egentlig. 

Men godt vi er forskjellige her i verden, det er jo supert at de har det tilbudet med gode samtaler med jordmor til de som ønsker det ☺️

Anonymkode: 91517...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg skulle ha førstefødte så var menn fastlege urutinert. Klarte ikke ta korrekte sf-mål. Han mente barnet var lite, men det var 4200 gram ved fødsel. Jordmor var en klippe 😊 Så jeg hadde heller valgt jordmor fremfor lege.

Anonymkode: 60e73...28f

Huff da, nei da hadde jeg ikke følt meg så trygg hos legen jeg heller. Heldigvis har jeg en erfaren kvinnelig lege, men forstår godt at du foretrakk jordmor i det tilfellet. 

Anonymkode: 91517...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går kun til legen. Gikk en gang til jordmor og det holdt for meg. Vi hadde null kjemi, og for min del var fokuset hennes helt feil. Hun var opptatt av alt som kunne gå galt videre, men det er ikke akkurat det en har lyst å høre om når en har et helt normalt og problemfritt svangerskap (eller uansett). Kan hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde hatt super kjemi med henne, eller om det var noen andre. 

Men for min del så kjenner jeg det holder massevis med de 20-30 minuttene hos fastlegen. Får sjekket det nødvendige, og hvis jeg har lurt på ting hun ikke kan svare på så viser hun meg hvem jeg skal kontakte osv.

Anonymkode: 7415a...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff... Jeg kan ikke egentlig tenke meg noe verre enn å tørrprate med et fremmed menneske om alt det der. Hvis det er normen tror jeg det blir lite jordmor på meg 🤯 15-20 minutter hos legen for å bare se at alt er bra virker perfekt for meg, egentlig. 

Men godt vi er forskjellige her i verden, det er jo supert at de har det tilbudet med gode samtaler med jordmor til de som ønsker det ☺️

Anonymkode: 91517...edc

Hehe, det kommer veldig an på kjemien man har med vedkommende vil jeg tro. Jeg har møtt på mange jordmødre de siste månedene, og mange av dem har jeg knapt lyst til å svare hvis de spør hvordan det går 😛 Men "min" jordmor har jeg overraskende god kjemi med, hun er ung og har noe tilsvarende forhistorie som meg, så vi kunne kommunisere på et annet vis. Det at hun faktisk forsto hva jeg har gått gjennom for å få dette barnet gjorde at det ble langt enklere å snakke om de tingene. Men jeg tar ikke den samtalen med hvem som helst, så jeg skjønner skepsisen din 😊

Du kan jo prøve? Se hva som funker for deg 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg det som passer deg best 👍 Selv gikk jeg to ganger til lege, den ene var første kontroll fordi det skulle tas blodprøve og den andre pga ferie på helsestasjonen. Jeg følte meg godt ivaretatt av legen min også, men jeg følte at det ble litt dårlig tid der. Men hadde jeg ikke likt jordmora på helsestasjonen, så hadde jeg fint fortsatt med kontroller hos legen 😊

Anonymkode: 01bcb...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 31 nå, svangerskap nummer 2 - kun vært hos lege🤣 Jeg er og veldig fornøyd med legen min- så har ikke kjent behovet for jordmor den gangen her :)

i første svangerskap var jeg vel 3 ganger hos jordmor - var greit å snakke litt om fødsel osv med jordmor også, og de har jo gjerne litt mer tid enn fastlegen :)

Anonymkode: b867d...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor, da var jo alt nytt og det var nyttig med all informasjon og veiledning jeg fikk hos jordmor, spesielt mtp amming, der var min jordmor helt rå på å forberede meg, og amminga gikk som en lek, jeg følte jeg var ekspert fra første stund:) i svangerskap 2 og 3 gikk jeg kun til lege, da jeg ikke hadde behov for samme informasjonen, og brukte den erfaringa jeg hadde fra første (og etterhvert andre). For meg var det helt supert, og har inntrykk av at det er normalen her i alle fall, at man går til jordmor i første svangerskap, og så kun til lege i de neste. 

Anonymkode: 3abb1...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er helt innafor å gå dit man føler seg mest ivaretatt og sett. For min del har det vært jordmor, men hadde jeg hadde jeg hatt en fantastisk lege så hadde jeg nok tatt flere kontroller hos legen. Jeg trengte å gå til legen for sykemeldinger, og hadde jeg kunnet slått to fluer i en smekk innimellom hadde det vært positivt. Men jeg følte meg omtrent kastet ut av legekontoret med beskjed om hvor flinke jordmødrene på helsestasjon var, og hvor liten tid legene hadde i forhold til dem. Så jeg har kun vært hos legen når det var nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...