Gå til innhold

ferie, fri fra barnehage og skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en baby men begynner å tenke litt om framtida og hvordan det kommer til å bli. Tenker mest på ferie og hvirdan vi skal løse dette når barnet har fri fra barnehage og særlig skole (2 måneder).

I min nåværende jobb så er sommer en ganske travel måned og det kommer til å være vanskelig å få fri hele juli.

Jeg og mannen har ikke familie som bor nært, dessuten er både mora mi og mora hans syke. faren min er død og faren hans er ganske gammel. 

Hvordan løser dere dette? Vil særlig høre fra de som ikke har familie som kan passe på barnet/barna.

Anonymkode: 20e7f...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Man kan betale for sfo stort sett i juni og august
-Mannen får ta ferie de ukene du ikke kan 
-Man hyrer inn en privat barnevakt, feks en eldre elev/student som vil ha sommerjobb 
-Man bytter uker med andre foreldre, feks. at dere har en til en uke da dere har fri, og så er deres barn hos den andre en annen uke

Jeg er forresten lærer, og har mange uker fri hver sommer. Da mitt barn kommer i skolealder håper jeg noen vil la deres barn være hos oss noen dager/en uke, siden vi ikke skal bruke sfo. 

Anonymkode: 48e65...d43

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen barnevakt. 

I barnehagen har det vært 3 uker ferie, gjerne de 3 siste i juli når bhg har vært stengt. En eller begge av oss har hatt ferie. Har vært heldig og har som regel fått alle ferieuker sammen, men har vært forberedt på å ikke få det.. 

Nå med skolebarn: Med SFO så blir sommerferien bare 4 uker (men er 3 dager med planleggingsdager i august også).. Løser det med at en av oss har ferieuke alene ei uke, så 2-3 uker sammen, så har en ferieuke den uka det er planleggingsdager. Ellers i året må vi bruke mye ferie-SFO, men det synes barnet vårt er gøy, for de er veldig flinke til å gjøre aktiviteter i feriene :)

Anonymkode: d41a1...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager er stort sett åpne hele sommeren og frem til barnet er gammelt nok til å finne på ting selv så er det aktivitetsskole, sfo, sommerskole, osv,mase tilbud man kan benytte seg av  

Anonymkode: 47eef...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnehager er stort sett åpne hele sommeren og frem til barnet er gammelt nok til å finne på ting selv så er det aktivitetsskole, sfo, sommerskole, osv,mase tilbud man kan benytte seg av  

Anonymkode: 47eef...ca2

Mange barnehager som har 3 eller 4 uker stengt i juli. 

Anonymkode: 2d155...95f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange barnehager som har 3 eller 4 uker stengt i juli. 

Anonymkode: 2d155...95f

Eller pålagt ferie for barnet, minst 3 uker sammenhengende i jun- aug. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SFO for skolebarnet og 3 uker ferie med barnehagebarnet får dere til. Ikke sikkert dere får ferie sammen da, men sånn er det. Arbeidsgiver må ta hensyn også. Her prøvde sjefen min å sette meg på ferie lenge før bhg stenger for sommeren. Jeg nekta, så hun ble fint nødt til å endre på det. Ble litt sur, men det driter jeg i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pollen skrev:

SFO for skolebarnet og 3 uker ferie med barnehagebarnet får dere til. Ikke sikkert dere får ferie sammen da, men sånn er det. Arbeidsgiver må ta hensyn også. Her prøvde sjefen min å sette meg på ferie lenge før bhg stenger for sommeren. Jeg nekta, så hun ble fint nødt til å endre på det. Ble litt sur, men det driter jeg i.

kjipt å ikke få ferie sammen 😔

Anonymkode: 20e7f...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjipt å ikke få ferie sammen 😔

Anonymkode: 20e7f...8fc

Er jo det, men noen ganger må det bare bli sånn. Vi har to uker sammen i år, og 1 uke hver for oss.

Anonymkode: 49229...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har en baby men begynner å tenke litt om framtida og hvordan det kommer til å bli. Tenker mest på ferie og hvirdan vi skal løse dette når barnet har fri fra barnehage og særlig skole (2 måneder).

I min nåværende jobb så er sommer en ganske travel måned og det kommer til å være vanskelig å få fri hele juli.

Jeg og mannen har ikke familie som bor nært, dessuten er både mora mi og mora hans syke. faren min er død og faren hans er ganske gammel. 

Hvordan løser dere dette? Vil særlig høre fra de som ikke har familie som kan passe på barnet/barna.

Anonymkode: 20e7f...8fc

du har sfo i juni og aug. og bhg. i juli tar du eller mannen fri eller begge to.. 5.klasse klarer de å være litt alene. Vet om flere som slutter tidlig på sfo. 

Dette går finr.Desverre lagt opp til 8uker ferie.Noe som er helt sykt med dagens likestilling der begge jobber.Lettere når en er hjemme som før.

Anonymkode: 0ee3c...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du har sfo i juni og aug. og bhg. i juli tar du eller mannen fri eller begge to.. 5.klasse klarer de å være litt alene. Vet om flere som slutter tidlig på sfo. 

Dette går finr.Desverre lagt opp til 8uker ferie.Noe som er helt sykt med dagens likestilling der begge jobber.Lettere når en er hjemme som før.

Anonymkode: 0ee3c...b45

Vi har ikke barnepass eller familie. 3uker sommerstengt var det i juli her og.. Sånn er det. De vil vi skal sy puter under armene på barna.Og de kommer før alt annet.Men i systemet er det ikke sånn.Når mor og far ikke kan  feiriere sammen..sykt.. er det happy family?nei...

Anonymkode: 0ee3c...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen vår har noe de kaller for sommerskole, som man kan melde barnet sitt på. Det er ca. 6 timer om dagen, også bindende påmelding. Det er for de barna som er for store for sfo. Så er det gratis. Det er ganske lærerikt.

 

Når de blir enda større enn mellomtrinnet, så finnes det ofte mange aktiviteter som arrangeres i regi av kommunen. Disse koster gjerne noe, men om du/dere har full jobb begge to, så burde jo det gå bra.

Anonymkode: ac28d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kommunen vår har noe de kaller for sommerskole, som man kan melde barnet sitt på. Det er ca. 6 timer om dagen, også bindende påmelding. Det er for de barna som er for store for sfo. Så er det gratis. Det er ganske lærerikt.

 

Når de blir enda større enn mellomtrinnet, så finnes det ofte mange aktiviteter som arrangeres i regi av kommunen. Disse koster gjerne noe, men om du/dere har full jobb begge to, så burde jo det gå bra.

Anonymkode: ac28d...618

NB: Sommerskolen er da slik at man blir trukket ut til å være med på én av de ukene de har det, også får barnet være med én uke.

Anonymkode: ac28d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Pollen skrev:

SFO for skolebarnet og 3 uker ferie med barnehagebarnet får dere til. Ikke sikkert dere får ferie sammen da, men sånn er det. Arbeidsgiver må ta hensyn også. Her prøvde sjefen min å sette meg på ferie lenge før bhg stenger for sommeren. Jeg nekta, så hun ble fint nødt til å endre på det. Ble litt sur, men det driter jeg i.

Mange arbeidsplasser har et system å ta hensyn til, hver og en kan ikke nekte/bestemme selv når ferien skal tas. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For skolebarn er det både SFO/aktivitetsskole, idrettsuker, sommerskole, ferieklubber, korpskurs, fotballskole, friluftsleir og massevis av tilbud i sommerferien. Men de fleste tilbud er i juni og august. Ukene i juli er man som regel avhengig av å ha fri. 

Men har du baby nå, synes jeg ikke fu trenger engste deg for dette nå. Det ordner seg som regel. 

Anonymkode: 6b08d...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke barnepass eller familie. 3uker sommerstengt var det i juli her og.. Sånn er det. De vil vi skal sy puter under armene på barna.Og de kommer før alt annet.Men i systemet er det ikke sånn.Når mor og far ikke kan  feiriere sammen..sykt.. er det happy family?nei...

Anonymkode: 0ee3c...b45

det syntes jeg også er trist. å ikke kunne være sammen i sommerferien.

Anonymkode: 20e7f...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Nerine_ skrev:

Mange arbeidsplasser har et system å ta hensyn til, hver og en kan ikke nekte/bestemme selv når ferien skal tas. 

det er flere på jobb med barn og alle kan ikke få fri i juli.

Anonymkode: 20e7f...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er flere på jobb med barn og alle kan ikke få fri i juli.

Anonymkode: 20e7f...8fc

Nettopp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pollen skrev:

SFO for skolebarnet og 3 uker ferie med barnehagebarnet får dere til. Ikke sikkert dere får ferie sammen da, men sånn er det. Arbeidsgiver må ta hensyn også. Her prøvde sjefen min å sette meg på ferie lenge før bhg stenger for sommeren. Jeg nekta, så hun ble fint nødt til å endre på det. Ble litt sur, men det driter jeg i.

Arbeidsgiver har styringsrett på ferie. Du kan risikere at hun ikke endrer selv om du «nekter», og da må du ta ferie når de sier. 

Anonymkode: e1f8f...682

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...