Gå til innhold

Ville du stemt på dette om det var et parti?


Gjest Mask

Anbefalte innlegg

Satt her og kjedet meg om dagen og tenkte bare å legge ut noen tanker jeg har hatt i et "parti" som jeg 
tilfeldigvis kaller det republikanske parti, håper da på ærlige seriøse meninger. Jeg er åpen for endring dersom
dette virker helt hinsides. Dette er på ingen måte ment på som noe "seriøst" men mer som en krussedull av noen ideer.

______________________________________________________________________
Republikanske parti 

Det norske republikanske partiet er et konservativt parti som baserer seg på den norske kulturen og historie, vi ønsker å bevare trygge
Norge og bygge opp den norske økonomien, infrastruktur og forsvar.

1. Partiet ønsker å øke budsjettet fra 75 milliarder norske kroner til 250 milliarder norske kroner til forsvaret, øke antall 
soldater til 100 000. Utvikle atomvåpen med "First use law" Vi ønsker å etablere Norge som en nøytral stat, derfor ønsker vi folke avstemning
om Nato.
Vi ønsker å beholde atom avtalen med Iran, vi ønsker ikke å delta i kriger i midtøsten og vi ønsker å beholde våre soldater hjemme.

2. Partiet ønsker å øke infrastruktur budsjettet med 2000 milliarder fra oljefondet, vi ønsker å fjerne bomstasjonene, vi har
driftstoffavgiften og det er nok. Målet er å bygge 4 felts motorvei fra Oslo til Kirkenes for framtidens økonomiske utvikling, vi
ønsker også å bruke betydelige beløp til å bygge ut eller bygge ny stor havn

3. Partiet ønsker å avvikle asyl systemet, stoppe flyktninger fra å entre Norge, vi skal istedet bruke milliardene det tar 
for å få noen tusen inn i Norge til mottakene i midtøsten som desperat trenger mat, vann, klær og nødvendige medikamenter. Det løser ingen ting 
for noen med dagens system

4. Partiet ønsker å avvikle det parlamentarisk system og monarkiet med føderalisme, hvor hver fylke får selvråderett
og selvbestemmelse uten særlig statlig innflytelse, med president som valgbar statsoverhode, med kongress og et senat.

5. Partiet ønsker at folk kommer til Norge basert på fortjeneste ("merit"), derfor ønsker vi utmeldelse av EØS og Schengen
Vi ønsker også ut av FN's migrasjons avtale. Du må bo her i 10 år før du kan søke om statsborgerskap, kriteriene som blir stilt vil bli
strenge, som noen av forslagene gitt under:
* Du må kunne norsk flytende
* Du må kunne norsk historie
* Du må kunne forsørge deg selv
* Du må kunne erkjenne troskap til den norske stat, flagg, kultur, folk og land

6. Partiet ønsker handel med land basert med WTO regler for rettferdig handel.
______________________________________________________

Endret av Mask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I praksis så er dette i hovedsak et enkeltsaks parti. du har ingen helhetlig politikk og der du prøver å gå utenfor asyl og innvandringspolitikken, så viser du et total mangel på forståelse av de virkelige mekanismene som dikterer hvordan politikk fungerer i praksis.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, K.B. said:

I praksis så er dette i hovedsak et enkeltsaks parti. du har ingen helhetlig politikk og der du prøver å gå utenfor asyl og innvandringspolitikken, så viser du et total mangel på forståelse av de virkelige mekanismene som dikterer hvordan politikk fungerer i praksis.

Takk for god kritikk, det skal jeg ta med meg. Dette er hva jeg ønsker i svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.
Demokratene er til høyre for norske høyre. Da blir Republikanerne til høyre for FrP og deler av dem enda lenger til høyre.
De som er lengst til Høyre i FrP ( f.eks. Christian Tybring-Gjedde) dro til USA for å hylle Trump ved innsettelsen for 3 år siden selv om han (Tybring-Gjedde) ligger til høyre for Trump.
Dette forteller litt om hva et parti som følger politikken til republikanerene i USA ville medført.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvordan har du tenkt å finansiere økningen i militærbudsjettet fra 75 mrd i året til 250 mrd i året? Det er en økning på 175 mrd. Statens samlede inntekter i 2018 var på 1 351 mrd. Hvilke skatter vil du øke, og hvor mye?

https://www.statsbudsjettet.no/upload/Revidert_2019/dokumenter/stm2.pdf

2. Du vil øke infrastrukturbudsjettet med 2000 milliarder. På ett år? Skal økningen være permanent?

Den samlede verdiproduksjonen i Norge var i 2017 på 3 299 mrd. Dette er hva vi alle skapte det året. Du vil altså bruke 2 000 mrd ekstra på infrastruktur. Hvem skal bygge disse veiene m.m.? Vi har jo nesten full sysselsetting. 

Dette vil du ta fra Statens pensjonsfond, men hvordan vil du da sørge for pensjoner for oss som ikke allerede er gamle?

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/hva-er-egentlig-bnp

4. Du vil gjøre Norge til en føderasjon hvor hvert fylke får selvråderett. Hva vil du oppnå med dette? Norge er et lite land med en befolkning som i det alt vesentlige består av en etnisitet. Hva er da vitsen med å dele opp Norge? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Testosteron said:

1. Hvordan har du tenkt å finansiere økningen i militærbudsjettet fra 75 mrd i året til 250 mrd i året? Det er en økning på 175 mrd. Statens samlede inntekter i 2018 var på 1 351 mrd. Hvilke skatter vil du øke, og hvor mye?

https://www.statsbudsjettet.no/upload/Revidert_2019/dokumenter/stm2.pdf

2. Du vil øke infrastrukturbudsjettet med 2000 milliarder. På ett år? Skal økningen være permanent?

Den samlede verdiproduksjonen i Norge var i 2017 på 3 299 mrd. Dette er hva vi alle skapte det året. Du vil altså bruke 2 000 mrd ekstra på infrastruktur. Hvem skal bygge disse veiene m.m.? Vi har jo nesten full sysselsetting. 

Dette vil du ta fra Statens pensjonsfond, men hvordan vil du da sørge for pensjoner for oss som ikke allerede er gamle?

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/hva-er-egentlig-bnp

4. Du vil gjøre Norge til en føderasjon hvor hvert fylke får selvråderett. Hva vil du oppnå med dette? Norge er et lite land med en befolkning som i det alt vesentlige består av en etnisitet. Hva er da vitsen med å dele opp Norge? 

Jeg kommer til å kutte unødvendig sløsing av våre penger ved å melde Norge ut av EØS, som bare i seg selv vil spare oss 14 milliarder f.eks

Som sagt dette er bare en krussedull av noen tanker jeg har hatt, så du må ta noe med en klype salt. Men det jeg ville gjort for å øke forsvarsbudsjettet er å øke skattene til de rikeste og gjøre det enklere å etablere bedrifter slik at verdiproduksjonen øker.

Regjeringen har jo allerede et infrastruktur budsjett på 1000 milliarder, jeg burde vel være spesifikk å si at det er snakk om å øke med 1000 til, ved å ta 1000 fra oljefondet vil ikke ha stor betydning fra pensjonistene da pengene som brukes til infrastruktur hvor de fleste pengene blir brukt til vei vil bli tjent tilbake da jeg ønsker å gjøre Norge klar for den globale oppvarmingen i arktisk som åpner for nye ruter. Må også nevne at Norge har et 600 milliarder stor fond som brukes til innland, dette kan være en mulighet.

Grunnen for ønske om føderasjon er jo fordi jeg ønsker å styrke det lokale demokratiets selvbestemmelse, ikke for å dele raser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Jeg kommer til å kutte unødvendig sløsing av våre penger ved å melde Norge ut av EØS, som bare i seg selv vil spare oss 14 milliarder f.eks

Som sagt dette er bare en krussedull av noen tanker jeg har hatt, så du må ta noe med en klype salt. Men det jeg ville gjort for å øke forsvarsbudsjettet er å øke skattene til de rikeste og gjøre det enklere å etablere bedrifter slik at verdiproduksjonen øker.

Regjeringen har jo allerede et infrastruktur budsjett på 1000 milliarder, jeg burde vel være spesifikk å si at det er snakk om å øke med 1000 til, ved å ta 1000 fra oljefondet vil ikke ha stor betydning fra pensjonistene da pengene som brukes til infrastruktur hvor de fleste pengene blir brukt til vei vil bli tjent tilbake da jeg ønsker å gjøre Norge klar for den globale oppvarmingen i arktisk som åpner for nye ruter. Må også nevne at Norge har et 600 milliarder stor fond som brukes til innland, dette kan være en mulighet.

Grunnen for ønske om føderasjon er jo fordi jeg ønsker å styrke det lokale demokratiets selvbestemmelse, ikke for å dele raser.

 

Du forstår ikke grunnleggende økonomi og politikk. Hvis du har et ønske om å være beinhard republikaner, så står du fritt til å være det, men sjekk litt hvor skakkjørt USA faktisk er da, så prøv å overfør det til norsk geografi og med et innbyggertall som tilsvarer et par bydeler i NY... 

Jeg hadde en bekjent som trodde han kunne cashe ut sine aksjer i "a/s norge" din tankerekke minner litt om det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, K.B. said:

Du forstår ikke grunnleggende økonomi og politikk. Hvis du har et ønske om å være beinhard republikaner, så står du fritt til å være det, men sjekk litt hvor skakkjørt USA faktisk er da, så prøv å overfør det til norsk geografi og med et innbyggertall som tilsvarer et par bydeler i NY... 

Jeg hadde en bekjent som trodde han kunne cashe ut sine aksjer i "a/s norge" din tankerekke minner litt om det. 

Hva er det jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig enig i alt, bortsett fra nr 1... synes det blir litt sløsing av penger. Hadde derimot vært veldig glad for punkt nr 4, jeg har aldri litt monarkiet og alt det representerer. Ingen i Norge skal bli født inn i et såpass priviligert liv, for ikke å snakke om ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde fått min stemme. Ved siste stortingsvalg stemte jeg ikke, syntes alle partiene var forrædere mot Norge og bare tenkte på sine egne topp-politikeres bein og karriere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. 

Det sier ingenting om barnevern, barnehager, utdanning, helsevesen, miljø, bevaring av natur og sårbare arter, landbruk, og så virker det som det bygger på veldig kortsiktige økonomiske løsninger. 

Ikke ønsker jeg å avvikle monarkiet heller. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her står det jo ingenting om hvordan barn, eldre og syke skal behandles? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i samtlige punkter. Et av de verste forslagene til et nytt parti jeg noensinne har lest.

Endret av Stonegiant
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bixity said:

Nei. 

Det sier ingenting om barnevern, barnehager, utdanning, helsevesen, miljø, bevaring av natur og sårbare arter, landbruk, og så virker det som det bygger på veldig kortsiktige økonomiske løsninger. 

Ikke ønsker jeg å avvikle monarkiet heller. 

 

Dette var jo som jeg har nevnt et antall ganger bare noe krusedull av noe tanker jeg har hatt, blir ikke noe fullverdig parti uansett. Tanken med tråden var bare å høre hva dere mener om de få punktene jeg la frem, hadde ikke orket å skreve en hel liste over hver enkelt sak, dette var mest for skøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...