Gå til innhold

Hvordan forholde seg til foreldre som ønsker at jeg besøker dem heletiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 24 og min mor ønsker at jeg besøker henne hver gang hun kjeder seg, saken er at hun bor ca 1 times kjøring fra meg +I tillegg har jeg jobb, studier, reising og andre ting jeg må ha under kontroll. Har det egentlig ganske hektisk og når jeg har fri liker jeg bare å være alene.  Men hun blir sur og sier at jeg er en dårlig sønn. Jeg blir ofte sur hver gang vi snakker sammen pga holdningene hennes og får et inntrykk at hun ikke har noe respekt for tiden min. 

Noe innspill til hvordan man skal takle sånt? 

Anonymkode: 8c760...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte besøker du henne da?

Anonymkode: 0bc85...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er et bra ord. Ellers synes jeg at du kan ta en ærlig samtale om at du har det travelt, og ikke har tid og anledning hver gang hun ønsker dette. At du selvfølgelig ikke ønsker å være en dårlig sønn, men at respekt og omtanke må gå begge veier. 

Du må rett og slett sette deg i respekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo besøke henne innimellom. Ellers så sier du bare at du ikke har tid pga jobb eller studier. Ferdig med det. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det. Et tips er å sette telefonen på lydløs når du er opptatt. Og ellers når hun ringer så kan du sende en melding om at du er opptatt og ringer tilbake når du har anledning 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 24 og min mor ønsker at jeg besøker henne hver gang hun kjeder seg, saken er at hun bor ca 1 times kjøring fra meg +I tillegg har jeg jobb, studier, reising og andre ting jeg må ha under kontroll. Har det egentlig ganske hektisk og når jeg har fri liker jeg bare å være alene.  Men hun blir sur og sier at jeg er en dårlig sønn. Jeg blir ofte sur hver gang vi snakker sammen pga holdningene hennes og får et inntrykk at hun ikke har noe respekt for tiden min. 

Noe innspill til hvordan man skal takle sånt? 

Anonymkode: 8c760...6f7

Det at hun kan si noe sånt sier meg at du kanskje ikke kommer så langt med å prøve å prate henne til fornuft. Har hun gitt deg mye dårlig samvittighet opp gjennom barndommen? Det er mammaen din og du er glad i henne, men det er helt normalt at èn på 24 ikke prioriterer å dra hjem for å underholde foreldrene.

Jeg tror du egentlig bare må si at du har andre planer også får hun heller bli sur. Du gjør ikke noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er det snakk om da?

Synes ikke det er greit å si at du er en dårlig sønn. Synes heller ikke det er voksne barns ansvar å underholde foreldrene sine og være deres venner. Her er det jo også en tidsgreie for deg, da hun bor langt unna (+ at 2 time kjøring i bil jo koster litt..ville betydd litt for meg når jeg var student).

Det er jo også relevant om hun stiller opp for deg og besøker deg ,eller om hun bare krever? Om hun stiller opp mye så tenker jeg du må stille opp tilbake, men det må jo være balansert. Men synes også foreldre må respektere at man gjerne har mange andre interesser når ham har flyttet hjemmefra, studerer, jobber osv. 

Personlig angrer jeg på at jeg ikke besøkte foreldre litt mer i 20årene men jeg ble heller aldri presset til det av dem da. 

Anonymkode: 5b3ed...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt forslag er at du setter av litt tid noen ganger i uka til å snakke med moren til på telefon (eller skype), altså du ringer henne. Vær mentalt forberedt på at du kan komme til å bli i dårlig humør, og bestem deg for at du ikke vil la det gå inn på deg. Til å begynne med klarer du det ikke helt, men etterhvert vil du bli flinkere til å bare la det være en rutine.

@visp har rett i at det er normalt at man ikke kan underholde foreldrene sine når man er på din alder, så ikke få dårlig samvittighet. Problemet ditt er det mange som opplever i større eller mindre grad. Jeg synes det er enda et hakk verre når venner og kjente tar kontakt fordi de kjeder seg, og tror at de har en slags rett til å bli underholdt.

Anonymkode: f94a1...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...