Gå til innhold

50/50 situasjon med 1 åring, problemer! Erfaringer søkes!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et dårlig samarbeid i grunn det jeg aldri får noe informasjon av far om hvordan det er når barnet er der. Når jeg først spør og graver litt så får jeg forskjellige svar hele veien. "Barnet sover godt hele tiden og er lett å legge." Kan jeg først få høre i første linje i samtalen. Så snur det til at "Barnet er vanskelig å legge, men sover godt hele natten." Så er det noen andre i nærheten og jeg får høre at "barnet hoster gjennom hele natten og sover dårlig." Alt dette gjennom et par minutters samtale og slikt er det på alle punkter. F.eks med barnebidrag så er det betalt får jeg beskjed om, jeg gjorde det i går kan han si. Så spør jeg om bevis, så på beviset står det at det er sendt over den datoen vi står på. Når jeg spør om dette så sier han at han aldri har sagt noe annet.

Hele forholdet vårt bar også stort preg av at han var en lystløgner. Han var heller ikke hjemme noe særlig da vi bodde sammen, han bidro sjeldent med barnet og alt var et ork. Han kunne finne på å la barnet stå å hyle i 15 min mens han selv satt på do å leste vg. Andre ganger når jeg ba ham om  se etter barnet mens jeg tok oppvasken så sa han ja, men glodde heller på tvn. Så hørte jeg hyl og bråk så hadde barnet fælt ned trappen f.eks. Altså, jeg har selv sett at han ikke er til å stole på.

Nå har vi hatt 50/50 i over 3 mnd og det blir verre og verre. Hjemme hos meg så har jeg barnet på armen konstant, barnet er livredd for at jeg skal gå vekk. Barnet tåler ikke å være med andre enn meg før det blir sutrete. Barnet er mye trist, syk og slitent når det kommer til meg. Så vi koser og hviler mye. Jeg får høre av barnefar at der er barnet alltid blid og fornøyd, lett å legge og alltid frisk. Min første tanke var jo, hva gjør jeg galt, men så tenker jeg at hvor mye lyver han egentlig.. Hva foregår egentlig hos far.. Jeg får også høre av barnehagen at barnet henger oppå de hele tiden, vil ha smokken hele tiden og leker lite med andre og alene. Altså det er motsatt av min erfaring med barnet, men jeg ser det mer og mer selv også. 

Time på fvk er rett rundt hjørnet, jeg vil helst be om å ha barnet 80/20 pga alt dette. Samtidig er jeg redd det er meg det er noe galt med? Hva kan jeg gjøre for å få ting mer riktig? Burde barnet fortsette denne delte tiden slik når det får flere og flere tegn på at dette ikke er ok? 

Jeg er også redd for barnefar og hva han vil finne på om jeg vet om dette. Han er noe ustabil, jeg vet at han ruser seg på fest de helgene han ikke har barnet, men ingen synlige beviser. For alt jeg vet kan det hende at han ruser seg ellers også. Det er ikke lenge siden han sonet for noe. Da det ble snakk om at jeg ønsket ny time på fvk så klikket han helt og truet med å ta fra meg barnet.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 16ced...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med fare for å være krass: 50-50 anbefales ikke når man ikke kan samarbeide.

Og punkt to: 50-50 for en 1-åring har aldri vært anbefalt! Hvorfor begynte dere med den løsningen?

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, stakkars unge. En av dere bør trå til side og la dette barnet få det litt stabilt. Ufattelig at barnet er stuck med TO foreldre som er så lite oppegående at de går med på 50/50 for en slik liten en. 

Anonymkode: d9a0a...7d2

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne samværsløsningen er ikke anbefalt når barnet er så lite. Og ihvertfall ikke når dere ikke kan samarbeide. I tillegg driver han med rus. Ta opp alt på familievernkontoret. 

Ps: om han klikker, truer deg og har et rusproblem, så er det ikke han som får hovedomsorgen, for å si det slik. Spar på meldinger, ta opp samtaler på telefon og ellers. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette høres ut som en utrygg og overveldet liten 1 åring. Ingen 1 åring bør ha 50/50 og definitivt ikke hos en far som du beskriver. Du må ta ansvar og sørge for å få hovedomsorgen for barnet. Ta opp på FVK at du ser at delt omsorg ikke er godt for barnet og barnehagen bemerker atferd som bekrefter det. 

Anonymkode: 3dec0...f92

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sylveon skrev:

Hvorfor har dere 50/50 for en 1-åring? 

Fordi ingen av de klarer å sette BARNETS behov først. 

Anonymkode: 5233e...cb3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ulrikke skrev:

Med fare for å være krass: 50-50 anbefales ikke når man ikke kan samarbeide.

Og punkt to: 50-50 for en 1-åring har aldri vært anbefalt! Hvorfor begynte dere med den løsningen?

Fikk dette via første møtet med fvk. 

Anonymkode: 16ced...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk dette via første møtet med fvk. 

Anonymkode: 16ced...dbd

Høres veldig spesielt ut..... Har aldri hørt om noen som har fått anbefalt å praktisere 50-50 for en ettåring..... Ingen fagpersoner anbefaler den ordningen når de er så små.... Og særlig ikke når foreldrene ikke kan samarbeide, praktiserer fullstendig ulike hverdager og ikke er fleksible..... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 anbefales ikke uten godt samarbeid, men aller viktigst ikke før barnet er 3 år gammelt..

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

50/50 anbefales ikke uten godt samarbeid, men aller viktigst ikke før barnet er 3 år gammelt..

 

 

Det leste jeg etterpå og ble veldig skeptisk og nå har jeg et barn jeg ikke kjenner igjen. Barnet viser alt av følelser hos meg tydeligvis, er det et godt tegn?

Anonymkode: 16ced...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk dette via første møtet med fvk. 

Anonymkode: 16ced...dbd

Tror jeg ingenting på. Da har en av dere foreslått det først som en løsning dere virket enige om. Ingen profesjonelle anbefaler 50/50 til så små barn. Hvis så er tilfelle, så må dere ha misforstått. Eller så bør dere snarest sende inn en klage, dette er virkelig ikke bra! Det er ikke bra for så små barn der foreldrene samarbeider engang. En så liten unge skal ikke være borte fra primæromsorgspersonen mer enn en natt om gangen! Og du forlater ungen din hos en ustabil mann i en uke?!

Anonymkode: a39b9...9f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Dette her er omsorgssvikt! Stakkars stakkars stakkars unge! Angrer meg hver gang jeg leser slike tråder. Hvordan kan du sende ungen din dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det leste jeg etterpå og ble veldig skeptisk og nå har jeg et barn jeg ikke kjenner igjen. Barnet viser alt av følelser hos meg tydeligvis, er det et godt tegn?

Anonymkode: 16ced...dbd

Nei, det er ikke et godt tegn. Det viser at barnet har utrygg tilknytning, barnet har opplevd at du forsvinner for henne, og får separasjonsangst. Gjør noe med situasjonen ASAP!

Anonymkode: a39b9...9f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har sendt barnet alene til samvær med far, når du vet at far ikke er til å stole på og heller leser vg enn å passe på ungen? 

Det er omsorgssvikt. Hvorfor gjør du det? Og hvorfor i all verden har dere 50/50 på et så lite barn? Eier dere ikke mer enn to små grå noen av dere? 

Beklager å si det, men her er det ikke bare fars egnethet jeg setter spørsmålstegn ved. 

Anonymkode: b0ccc...da1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker helt 80/20 og/eller at barnet får en natt midt i uken. Jeg kommer til å be om dette også når vi er der igjen. Helst ville jeg også hatt et møte alene med noen der, jeg er redd for å si alt jeg tenker mens barnefar er der.

Har ved to anledninger opplevd nå at barnefar ikke tar med barnet til lege. Den ene gangen møtte vi opp på legevakta. Den andre gangen da jeg tok i mot barnet så hadde barnet helt tydelig øyekatarr. Barnefar sa at barnet hadde hatt det slik i et par dager og sa at det var fordi det var så mye sol ute. Jeg trodde ikke på dette et sekund og tok med barnet til lege så fort de åpnet. Der fikk jeg vite at barnet hadde øyekatarr, halsbetennelse og ørebetennelse. 

Anonymkode: 16ced...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke et godt tegn. Det viser at barnet har utrygg tilknytning, barnet har opplevd at du forsvinner for henne, og får separasjonsangst. Gjør noe med situasjonen ASAP!

Anonymkode: a39b9...9f7

Ja, jeg skjønner at det virker slik, men da må det være pga situasjonen for når jeg har henne så er hun kun med meg. Jeg har ingen familie i nærheten og har aldri avlastning så barnet er kun på meg. 

Anonymkode: 16ced...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har sendt barnet alene til samvær med far, når du vet at far ikke er til å stole på og heller leser vg enn å passe på ungen? 

Det er omsorgssvikt. Hvorfor gjør du det? Og hvorfor i all verden har dere 50/50 på et så lite barn? Eier dere ikke mer enn to små grå noen av dere? 

Beklager å si det, men her er det ikke bare fars egnethet jeg setter spørsmålstegn ved. 

Anonymkode: b0ccc...da1

Har du noen gang opplevd en narsisisstisk, lystløgner som du selv er redd for så ville du forstått noe. Jeg stopper dette nå etter 3 mnd, prøvde å stoppe dette etter 1 mnd. Jeg ble kraftig truet og redd, ja, kjempe dumt. Jeg har vært veldig usikker på meg selv oppi dette, kanskje jeg tar feil, etc. 

Anonymkode: 16ced...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk dette via første møtet med fvk. 

Anonymkode: 16ced...dbd

Man får ingenting av fvk. Man blir enige.  Dere avtalte dette selv, frivillig. Og du får neppe noen svar av folk med erfaring her.  Sånt avtaler man bare ikke for en ettåring.  Du må bare få gjort noe med det nå, koste hva det koste vil. Advokat.

Anonymkode: 4250d...3fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...