Gå til innhold

Erfaring med storsekk til fjelltur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Valget står om jeg skal kjøpe Gregory Deva 70 eller Osprey Aura 65. Noen med erfaring med en, eller begge sekkene?

Begge sitter godt på, og slik jeg klarer å lese meg opp så er det litt hipp-som happ, men kunne tenke meg å høre fra noen som har brukt sekken på tur om de er fornuftige mtp størrelse/ rom/ stropper osv for 2-3 overnattinger i naturen. Gregory er noe dyrere, er den da bedre? 

Liker fargen på Osprey bedre, fordi den kan jeg få i grå med en liten turkis stripe på. Gregory er enten lilla eller turkis helfarget. Ikke at fargen betyr kjempemye, men på lang sikt er nøytral grått å foretrekke, men vil ha den beste sekken selv om det betyr at jeg må ha farget sekk...

Anonymkode: 41266...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør prøve sekkene og kjenne hvordan de sitter på din rygg og om de sitter godt på hoftene dine som er viktig om du skal gå langt med veldig mange kilo. 

Anonymkode: ab6fa...823

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har, som jeg skrev i første innlegg, prøvd begge to, og begge sitter godt på. Den ene butikken vil selge Osprey, den andre Gregory. Lurer derfor på om noen har erfaring med en, eller begge sekkene i bruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å prøve en sekk i butikk, og å se hvordan den funker med 15-20 kg oppakning i ulendt terreng blir ikke helt det samme, så er derfor jeg spør om erfaringer. Den ene sekken koster 2500,- den andre 2800,- (-30%). Altså en liten investering, så erfaring fra andre er det jeg lurer på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke prøvd noen av sekkene, så kan ikke uttale meg om det. Men etter å ha hørt mye lovprisning av Osprey kjøpte jeg meg en dagstursekk fra det merket når jeg trengte ny før påske, veldig mange finurlige løsninger, helt grusom å bære når den var full. Gnagde på halsen, satt dårlig på ryggen. 

Min erfaring etter mye langturer i fjellet er at store sekker må testet med mye vekt i for å sjekke hvordan den faktisk sitter på din kropp. Dvs at har du prøvd den på i butikken i tom tilstand, eller med 4-5 kg på ryggen er det for lite. Butikken bør fylle sekke godt opp, men en vekt på ca 15 kg for at du kan kjenne hvordan den faktisk sitter på. Tenk også på hvilke funksjoner du har bruk for underveis. Skal det være plass til drikkesystem? Feste for staver eller isøks? Åpning av hele frontrommet eller kun toppåpning? Hva er sekkens egenvekt? Skal du ha med telt eller skal du gå fra hytte til hytte? Du bør ikke velge sekk ut fra farge, fuksjinalitet og hvordan den sitter på bør veie absolutt tyngst. 

Anonymkode: a974f...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ikke disse, men det som er desidert viktigst er hvordan sekken kjennes på kroppen når den er lastet med 10-20 kilo. Det ser ut som om begge sekkene du nevner har brukbar polstring på skulder- og hoftestropper, og det er bra.

Anonymkode: 7a780...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig med AB over her, kjøp den største.
Har du googlet rewiews av sekkene, Vet at Gregory kom best ut når det gjelder en enda større sekk de har, har ingen erfaring med noen av disse.

Anonymkode: f2b7f...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.6.2019 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Å prøve en sekk i butikk, og å se hvordan den funker med 15-20 kg oppakning i ulendt terreng blir ikke helt det samme, så er derfor jeg spør om erfaringer. Den ene sekken koster 2500,- den andre 2800,- (-30%). Altså en liten investering, så erfaring fra andre er det jeg lurer på nå. 

Håper du har prøvd sekkene i butikk med vekt i sekken? Da får du en følelse av hvor det butter om en stropp skulle gnage osv.

En fjellsekk skal vare i mange år og tåle mye. Derfor er farge og merke det siste jeg bryr meg om. Jeg kjenner ikke de sekkene du har nevnt, men det du bør vektlegge i tillegg til om den sitter godt, er om den er praktisk på andre måter. Har den ett stort rom eller to avdekte? (Hva foretrekker du?) Har den glidelås som kan trekkes ned slik at du når alt innhold eller ikke? Har den gode lommer på siden og i lokket? Er lokket justerbart i høyden slik at du kan få plass til liggeunderlag e.l? Er det solide stropper og fester? Hvordan er sømmene? Følger det regntrekk med, kan ryggen justeres, sitter bryststroppen der den skal? Skal du ha feste for ski/gåstaver på sekken, hvordan kan du få festet de? Camel back? Hvor viktig er pris? 

Da et viktigste er at du får dekket det som er dine behov når det kommer til bruk. Er disse tingene noenlunde like ville jeg gått for den billigste.

Anonymkode: 066ae...e59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt råd er ikke å kjøpe den største bare fordi den er størst. Husk at du skal bære alt som er oppi, og jo mindre plass du har jo smartere må du pakke. Stor sekk fører ofte til at man drar med seg altfor mye. 65-70L er som regel nok til kvinne.

Anonymkode: 066ae...e59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...