Gå til innhold

Gutt på 9 år, kan det være pubertet allerede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 9,5 år har begynt å lukte svette. Jeg har forstått det slik at svette er et av de første tegnene på begynnende pubertet? 

Han har også fått noen sånne "talg-prikker" i pannen....ikke kviser, bare små "nupper" liksom, og humøret er svært svingende for tiden.

Men han er 9. Ser ut som han er 11-12 derimot, for han er lang (lengst i klassen) og ser "stor og sterk" ut.

Kan det være begynnende pubertet - og hva er andre tegn på dette? Bør vi ta opp med lege dersom vi mistenker pubertet, har hørt at man bør ikke komme i puberteten for tidlig...

Anonymkode: e5d44...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis. Min sønn begynte å lukte svette da han var 4 (!), tror noen bare har mer kroppslukt enn andre (det merker man jo generelt blant folk), han får ofte stinkende føtter også. Han er nå 11 og har så vidt begynt å få hår under armene.

Dersom sønnen din kommer i puberteten nå, er det tidlig, men innenfor normalen på den måten at det ikke blir karakterisert som tidlig pubertet. Tror grensa er 9 år for gutter (8 år for jenter).

Anonymkode: 19735...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge guttene mine har hatt «forstadier» til puberteten fra 8 års alder. Så har det stoppet opp, nå er eldste snart 12 og først nå virker det som om puberteten er på vei i full fart. 

Anonymkode: de061...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men jeg leste et sted at dersom gutter rundt 9 års alder viser tegn til svettelukt og muligens andre tegn, så bør man ta dem til lege for en sjekk? Er det lurt?

Anonymkode: e5d44...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men jeg leste et sted at dersom gutter rundt 9 års alder viser tegn til svettelukt og muligens andre tegn, så bør man ta dem til lege for en sjekk? Er det lurt?

Anonymkode: e5d44...934

Hvorfor det? Er det unormalt å komme i puberteten da?

Anonymkode: 540c5...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Er det unormalt å komme i puberteten da?

Anonymkode: 540c5...ebe

Nei, men det er veldig tidlig å være 9 år og komme i tidlig pubertet. Hørte fra en helsesøster en gang at kommer gutter i pubertet på den alderen, bør de sjekkes av lege.

Anonymkode: e5d44...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig at grensen er 8 år hos jenter og 9 år hos gutter. Det kan godt være pubertetstegn han har, men i definisjonen inngår en viss økning av testiklene, kjønnshår og penisvekst. Jeg vet ikke om det er noe din sønn har, men uansett er det som 9-åring ikke uvanlig. 

Anonymkode: 19fc3...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe som heter pre-pubertet.

Anonymkode: 9fca5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men det er veldig tidlig å være 9 år og komme i tidlig pubertet. Hørte fra en helsesøster en gang at kommer gutter i pubertet på den alderen, bør de sjekkes av lege.

Anonymkode: e5d44...934

Da ringer du legekontoret og sier akkurat det der. Evt ring helsestasjon.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (jente) begynte også å lukte svette i den alderen, men jeg fikk derimot ikke mensen før jeg var 13. Jeg tror ikke det er unormalt at svettelukten kommer tidlig, men du kan jo gjerne ta kontakt med legen bare for å være sikker. 

Anonymkode: 2d100...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svettelukten kan komme lenge før puberteten startet. Hadde ikke bekymret meg. Er ikke unormalt at barn kan lukte svette når de er 9 år.

Anonymkode: 8f93f...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min skal starte på medisin før pubertetstart. De fleste gutter starter ved ca 8 år (jenter ca 6 år) så kan være puberteten er i gang 

Anonymkode: a6c95...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...