Gå til innhold

Automatgir eller manuelt gir?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Nei, ikke egentlig. Det er bare det at jeg ikke har noen føling med bilen, at jeg selv ikke kan justere som jeg vil. Det er sikkert bare folk som selv kjører bil med manuelt gir, som forstår hva jeg mener.

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg misliker sterkt å kjøre bil med automatisk gir. Føler meg rett og slett som ei kløne bak rattet.  Selv om jeg har kjørt bil i 26 år:)

Jeg kommer til å sverge til manuelt, så lenge det er mulig:)

Anonymkode: 8b9f4...6bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 timer siden, Made4u skrev:

Bil med automatgir forsøker jeg så langt det lar seg gjøre å unngå, blir alt for ofte problemer med de bilene og ironisk nok er det ofte girkassen som blir problemet og utgiftsposten. Selv foretrekker jeg definitivt manuell, å gire en privatbil er ikke noe stress og i alle fall ikke noe som får meg til å søke mot automatgir, snarere heller så anstrenger jeg meg for å unngå biler med automatgir.

Men nå er jeg vant med å kjøre lastebil med split og range, blir få gir å velge mellom på en vanlig bil, personlig likte jeg best Subaru Impreza'en jeg hadde tidligere da den hadde høy og lav-serie, noe som var mye mer praktisk enn å bare ha fem gir i noen sammenhenger. Har ALDRI likt automatgir, i alle fall ikke i lastebiler og foretrekker også manuellgir i personbiler.

Ville ikke anbefalt noen som helst å ta lappen på bare automatgir, det gir jo utelukkende bare begrensninger.

Vanlig automatgir er også på vei ut. Hybridene har stort sett trinnløs giring ved hjelp av elmotor og planetgir. Toyota Prius var vel først ute med dette, og mer solid drivverk skal du lete lenge etter. Det er bortimot null problemer med dette på Toyotas hybrider, så en eldre Prius er vel blant de sikreste bruktbilkjøpene man kan gjøre. 

Skrevet
9 timer siden, Arabella skrev:

Nei, ikke egentlig. Det er bare det at jeg ikke har noen føling med bilen, at jeg selv ikke kan justere som jeg vil. Det er sikkert bare folk som selv kjører bil med manuelt gir, som forstår hva jeg mener.

I så fall gjentar jeg oppfordringen om å prøve elbil. En elbil med god enpedals-løsning som Tesla eller BMW i3 er en drøm i bytrafikk. Den reagerer umiddelbart, og du trenger sjelden å røre bremsepedalen. i3 må vel være den ultimate bybilen, rett og slett.

  • Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet
3 timer siden, -jk- skrev:

Vanlig automatgir er også på vei ut. Hybridene har stort sett trinnløs giring ved hjelp av elmotor og planetgir. Toyota Prius var vel først ute med dette, og mer solid drivverk skal du lete lenge etter. Det er bortimot null problemer med dette på Toyotas hybrider, så en eldre Prius er vel blant de sikreste bruktbilkjøpene man kan gjøre. 

Å kjøre rundt med rekkevidde-angst unner jeg ingen, så en ren elbil ser jeg ikke for meg å kjøpe før utviklingen er kommet dit at de kan benyttes til enhvert behov, selv ligger jeg ut på langtur over fjellet 8-10 ganger i året bl.a. Hybrid blir en annen historie, men da kan man nesten like gjerne kjøpe en bil med ren forbrenningsmotor tenker jeg, årsaken er den at hybridbiler er mer avanserte biler med desto mer som kan gå galt og det koster mer enn det smaker å reparere biler.

Så selv avventer jeg, og når jeg eventuelt skal handle noe med elmotor så skal det være en splitterny modell med den beste rekkevidden man finner på markedet når den tid kommer... Som yrkessjåfør som kjører veldig mye på Norske veier, så opplever jeg for ofte å møte på elbiler som har gått tom for strøm på diverse steder, ringer da og varsler om dette og møter da en som sier at det er typisk heller enn å være overrasket. Selv vil jeg ikke sette meg i den situasjonen.

Men at jeg ender i elbil en gang, det er jeg åpen for, men så langt finnes ikke den elbil som kan dekke mitt behov på samme måte som en bil med forbrenningsmotor kan.

Skrevet
2 timer siden, Made4u skrev:

Hybrid blir en annen historie, men da kan man nesten like gjerne kjøpe en bil med ren forbrenningsmotor tenker jeg, årsaken er den at hybridbiler er mer avanserte biler med desto mer som kan gå galt og det koster mer enn det smaker å reparere biler.

Nja, ihvertfall hos Toyota er det definitivt hybridene det er minst krøll med. Mulig det er fordi bensinmotoren stort sett får rusle og gå på optimal belastning? Planetgiret er også mye enklere enn en vanlig girkasse, og elmotorer er svært holdbare. Batteripakkene har vist seg å holde bilenes levetid. 

Klart, det går fint an å lage unødvendig avanserte hybrider også, så dette gjelder sikkert ikke alle merker. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, -jk- skrev:

Vanlig automatgir er også på vei ut. Hybridene har stort sett trinnløs giring ved hjelp av elmotor og planetgir. Toyota Prius var vel først ute med dette, og mer solid drivverk skal du lete lenge etter. Det er bortimot null problemer med dette på Toyotas hybrider, så en eldre Prius er vel blant de sikreste bruktbilkjøpene man kan gjøre. 

Dette er tull og tøv fra ende til annen!! Planetgiret er en sagablott. Toyota Prius har IKKE girkasse meg planetgir. Den har CVT girkasse, nøayaktig samme som Subaru har brukt siden 2011-2012. Hadde du kjørt begge bilene hadde du skjønt det, men det har du tydeligvis ikke.

Anonymkode: 557a8...529

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull og tøv fra ende til annen!! Planetgiret er en sagablott. Toyota Prius har IKKE girkasse meg planetgir. Den har CVT girkasse, nøayaktig samme som Subaru har brukt siden 2011-2012. Hadde du kjørt begge bilene hadde du skjønt det, men det har du tydeligvis ikke.

Anonymkode: 557a8...529

Der tror jeg du tar feil. Se på denne teardown av 4.gen Prius, det refereres til planetgir og vises bilder av det:

https://www.marklines.com/en/report_all/rep1473_201602

 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at giringen er den enkleste delen av kjøreopplæringen. Mens det å lære seg trafikkreglene, lære og kjenne trafikkbildet og generelt bli trygg i trafikken er den viktigste og mest krevende delen. Om dette skjer i en bil med automat eller manuell har lite å si. Når man først har automatisert det å være ute i trafikken, er det en smal sak å legge giringa på toppen.

Dette er i hvertfall min erfaring. Øvelseskjørte selv kun med automat, og kjørte da alltid når vi skulle noen sted fra jeg var 16-18. Brukte mindre timer enn det obligatoriske (vet ikke hva som egentlig skjedde, men byttet lærer midt i og tror kanskje det ble noe kluss da).

Anonymkode: 9ca3e...12b

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg venter på oppkjøring nå, mens jeg øvelseskjørte så har jeg prøvd både manuel og automat (pga forskjellige venner har forskjellige biler) og jeg liker ikke å kjøre med automat. Hvorfor? Fordi jeg føler ikke jeg får noen "kontakt" med bilen da. Det eneste positive med det var at det ble en ting mindre og konsentrere seg om når jeg skulle lære meg å tyde trafikkbildet.  Pr i dag er manuelt gir ikke noe jeg tenker på og jeg girer automatisk ned/opp ettersom motoren sier fra.

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, -jk- skrev:

Der tror jeg du tar feil. Se på denne teardown av 4.gen Prius, det refereres til planetgir og vises bilder av det:

https://www.marklines.com/en/report_all/rep1473_201602

 

Vet du hva et planetgir er egentlig? Hvor mange gir får du ut av ett planetgir? Har du ikke lagt merke til at ”giring” skjer trinnløst på Prius? Da er vi tilbake der om du egentlig har kjørt en Prius.

Anonymkode: 557a8...529

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva et planetgir er egentlig? Hvor mange gir får du ut av ett planetgir? Har du ikke lagt merke til at ”giring” skjer trinnløst på Prius? Da er vi tilbake der om du egentlig har kjørt en Prius.

Anonymkode: 557a8...529

Planetgir gir trinnløs giring ja. Det har input fra bensinmotor og elmotor. Turtallet på begge disse motorene bestemmer turtallet på akslingen ut. Dvs. at man bruker elmotoren for å "gire" ved å endre hastigheten på den. 

Mer info her: http://eahart.com/prius/psd/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med lappen på manuell. Har kjørt en del med automat også. Det går raskere å ta lappen på automat. Å gire er noe du må lære deg, men om du gidder å bruke tid på det så er det ikke noe verre eller vanskeligere enn å kjøre manuell. Giringen blir automatisert.

Jeg synes det er bedre å kjøre med manuell. Føler liksom jeg har litt mer kontroll over bilen. 

Anonymkode: 9d440...39c

  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjørte opp til automat og angrer ikke! Foreldrene mine hadde også bare biler med automat, samt besteforeldre. Jeg visste på forhånd at jeg absolutt ikke hadde behov for bil med manuell, og i tillegg er det lettere å lære seg å kjøre med automat. Med manuell ble jeg bare stressa.

Hvis man skulle få bruk for bil med manuell, så er det bare å ta oppkjøring til det. Da kan man kjøre fra før og vet hva man har i vente. 

Skrevet (endret)
På 26.6.2019 den 18.01, AnonymBruker skrev:

En bil uten girstang er ikke en bil.

Anonymkode: 04753...895

Mener du i fullt alvor at en ihjelrusta bedriten manuellgira Yaris med 50 hester er mer bil enn en Audi RS6 med automatgir?

Endret av Ginavn
La til "manuellgira" og "automatgir" for å gjøre det klarere (kanskje)
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ginavn skrev:

Mener du i fullt alvor at en ihjelrusta bedriten Yaris med 50 hester er mer bil enn en Audi RS6?

Det er et hav av bilmerker mellom disse eksemplene.

Skrevet
2 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Så neste gang du trenger å leie bil, så skal du bare ta deg noen drop-by kjøretimer først?

Nei, da ber jeg selvsagt om en bil med automat. 

  • Liker 1
Skrevet

Hvilke bilmerker er det som ikke leverer modeller med manuel liksom da?

Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Det er et hav av bilmerker mellom disse eksemplene.

Ja, jeg er klar over det. Deler du samme oppfatning som personen jeg siterte?

Skrevet (endret)

Har lært opp en del med manuelt gir, på en stor parkeringsplass begynner vi i 1 gir og kjører litt rundt, så tar vi det sakte videre til neste gir, etter et par timer klarer alle sammen dette lett. Så er det ut på lite trafikkert vei der dette skal sitte sammen med andre ferdigheter. Har man ikke mulighet til å øve på dette tidlig som fra 16 års alder etter trafikkalt grunnkurs overlate dette til kjørelærer. Da går det enda raskere. Si 3 timer da, ca 3000 kroner på å lære seg dette her. Begynne å kjøpe bil med manuelt gir for å gjøre det er latterlig, det vil koste langt mer en det å la en kjørelærer øve det inn over noen timer. Hadde jeg bare hatt automatgir på bil,ville øvd med poden fra 16-18 år og gitt de grunnlaget for å ta den lappen billigst mulig. For det er mest mulig øvelseskjøring som gjelder, for å slippe et veldig dyrt sertifikat. Alle jeg har lært opp har klart oppkjøringen med godt under 20 kjøretimer. Men da selvfølgelig mange timer med øvelseskjøring med med på ren nyttekjøring som ville foregått uansett.

Endret av Duftavsommerregn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...