Gå til innhold

Hva tror du snittet ender på? Umulig å svare på, men desperat.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! ☺️

Altså, jeg skjønner dette innlegget kan framstå noe idiotisk, men som dere ser er jeg desperat etter kun en pekepinn. Jeg har sett liknende tråder, med folk som faktisk har gjettet riktig. Jeg skjønner at det er nærmest umulig grunnet flere faktorer, men hva vil dere tro snittet havner på i år? Dette er snittene over rettsvitenskap på UIT de siste årene. I år er snittet på 58.8, med et søkertall på 566. Kanskje noen tilfeldigvis kjenner til UIT ganske godt? Haha jaaa, jeg skjønner dette er teit. 

Jeg håper det er mulig å se, men under ser dere altså snittet opp mot søkertallet. Jeg har også satt y=566, som er årets søkertall, med punkt A som bevegelig nytt snitt. Jepp, desperat. 

Til slutt; jeg håper folk kan ta dette innlegget litt alvorlig. 

2064882132_Skjermbilde2019-06-21kl_02_38_34.thumb.png.7ea86f78bdc608d33b3d614470acef7f.png

Anonymkode: c881d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops, rettelse: i år vet vi ikke snittet, men søkertallet er på 566.
I 2018 var snittet på 58.8, med et søkertall på 540. Dette ser dere i tabellen.

 

TS

Anonymkode: c881d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette for de 8 siste årene? Det aller enkleste er jo å se på gjennomsnittlig økning per år, som er på 0,55 poeng? Vært interessant å se utviklingen over tid.

Anonymkode: 9c102...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg en oversikt over snittene:

https://jusleksikon.no/wiki/Poenggrenser_for_femårig_masterprogram_i_rettsvitenskap

 

Haha har dere sett noen så desperat før? Uff 😂😓

 

TS

Anonymkode: c881d...490

 

Selvsagt har jeg det! Jeg ser jo meg selv i speilet både titt og ofte... 

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men: 

Spørr du fordi du er usikker på hvor du skal plassere studiet på lista? 

Vet du hvor mange som kommer inn på studiet?

Hva var fjorårets nedre poenggrense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere!! ☺️

Jeg har faktisk allerede beregnet gjennomsnittet, men tenkte det ville gi meg en oversikt å analysere hele smørja også.
Viser ikke den retoriske analysen jeg vedla som dokument i hovedinnlegget, utviklingen over tid? ☺️ Eller mener du over lenger tid enn det? Dette var alt jeg fant av tall fra Samordna, i hvert fall.

 

Haha, godt vi er flere desperate 👍
Hmm jeg spør egentlig fordi jeg håper jeg kommer inn enten i Tromsø eller Bergen, men tipper det blir Tromsø om ikke snittet hopper til værs. 

Du, det er jeg faktisk usikker på. Lurt! Vet noen hvor jeg kan finne hvor mange plasser UIT gir ut? 

Fjorårets lå på 58.8, eller tar jeg feil? 

 

Anonymkode: c881d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Fjorårets lå på 58.8, eller tar jeg feil? 

 

Anonymkode: c881d...490

 

Er ikke helt sikker, men snitt er vel ikke det samme som nedre poengrense? 

Snitt er jo gjennomsnittet av karaktersnittet til alle som kom inn på studiet, mens nedre poengrense er det laveste karaktersnittet som noen kom inn med. 

Så vidt jeg vet så pleier antall plasser å stå i brosjyrer eller på hjemmesiden til Universitetet. 

Endret av Neverwhere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere!! ☺️

Jeg har faktisk allerede beregnet gjennomsnittet, men tenkte det ville gi meg en oversikt å analysere hele smørja også.
Viser ikke den retoriske analysen jeg vedla som dokument i hovedinnlegget, utviklingen over tid? ☺️ Eller mener du over lenger tid enn det? Dette var alt jeg fant av tall fra Samordna, i hvert fall.

 

Haha, godt vi er flere desperate 👍
Hmm jeg spør egentlig fordi jeg håper jeg kommer inn enten i Tromsø eller Bergen, men tipper det blir Tromsø om ikke snittet hopper til værs. 

Du, det er jeg faktisk usikker på. Lurt! Vet noen hvor jeg kan finne hvor mange plasser UIT gir ut? 

Fjorårets lå på 58.8, eller tar jeg feil? 

 

Anonymkode: c881d...490

Ved Universitetet i Tromsø er det 566 personer som ønsker seg rettsvitenskap som førstevalg. Her er det planlagt 150 studieplasser. - https://juristen.no/nyheter/2019/04/flere-vil-starte-jus­studiet-på-våren


 Jeg håper du kommer inn! Fint og gøyalt med personer som lager matematiske oversikter. Lykke til! 

Anonymkode: 0af05...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere!! ☺️

Jeg har faktisk allerede beregnet gjennomsnittet, men tenkte det ville gi meg en oversikt å analysere hele smørja også.
Viser ikke den retoriske analysen jeg vedla som dokument i hovedinnlegget, utviklingen over tid? ☺️ Eller mener du over lenger tid enn det? Dette var alt jeg fant av tall fra Samordna, i hvert fall.

 

Haha, godt vi er flere desperate 👍
Hmm jeg spør egentlig fordi jeg håper jeg kommer inn enten i Tromsø eller Bergen, men tipper det blir Tromsø om ikke snittet hopper til værs. 

Du, det er jeg faktisk usikker på. Lurt! Vet noen hvor jeg kan finne hvor mange plasser UIT gir ut? 

Fjorårets lå på 58.8, eller tar jeg feil? 

 

Anonymkode: c881d...490

Jeg ordla meg litt feil, jeg mente snittet år for år. Hvis alle prikkene langs x-aksen er i kronologisk rekkefølge så ser det ikke ut som om snitt har sammenheng med søkertall. 

Anonymkode: 9c102...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Neverwhere skrev:

Er ikke helt sikker, men snitt er vel ikke det samme som nedre poengrense? 

Snitt er jo gjennomsnittet av karaktersnittet til alle som kom inn på studiet, mens nedre poengrense er det laveste karaktersnittet som noen kom inn med. 

Så vidt jeg vet så pleier antall plasser å stå i brosjyrer eller på hjemmesiden til Universitetet. 

Poenggrense og snitt brukes om hverandre har jeg sett og hørt, så jeg gikk i hvert fall ut i fra at ts snakket om poenggrensen. :)

Anonymkode: 9c102...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenggrense og snitt brukes om hverandre har jeg sett og hørt, så jeg gikk i hvert fall ut i fra at ts snakket om poenggrensen. :)

Anonymkode: 9c102...860

Dessverre blir det nok brukt mye om hverandre ja, til min store frustrasjon. 

Tror det nok er smart å gjøre slik dere har gjort og gå ut i fra at det var poenggrensen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! ☺️ 

Åja, forstår! ☺️ Det er sant, det ser ikke ut til at søkertallet og snitt korrelerer. Blir spennende å se hvor poenggrensen ender opp, altså 🙈

Jeg er litt dårlig på å ordlegge meg riktig og går fort i surr ang. poenggrense og snitt, men her sikter jeg til nettopp poenggrensen. ☺️

Men den nettsiden jeg viste til, den viser vel til den nedre poenggrensen eller? 

Takk for tips! 👍

 

TS

Anonymkode: c881d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, jeg trekker tilbake spørsmålet. Det står på nettsiden at det er poenggrensene, de med lavest snitt som kom inn. ☺️

Anonymkode: c881d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha regnet med enten 1) tilnærmet den samme poenggrensen eller 2) noe økning. Hvis du ligger ett poeng over fjorårets grense vil jeg si at du er veldig sikker. Hvis du ligger et halvt poeng over er du ganske sikker. Kan ikke tenke meg at det øker med maksimalt 0,2-0,3 poeng. 

Dette baserer jeg på trenden til studier med høye opptakskrav. Det er så klart bare gjetning, selv om jeg mener den er kvalifisert. :)

Anonymkode: fadc6...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De juristene jeg har vært borti kan ingenting om matematikk eller Excel. Enten blir du et unikum eller så kan du gjøre suksess i andre yrker også, ingeniør kanskje? Lykke til med opptaket uansett 😊

Anonymkode: b9299...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De juristene jeg har vært borti kan ingenting om matematikk eller Excel. Enten blir du et unikum eller så kan du gjøre suksess i andre yrker også, ingeniør kanskje? Lykke til med opptaket uansett 😊

Anonymkode: b9299...e11

GeoGebra, som brukes i dette tilfelle, eller andre digitale verktøy lærer alle elever i obligatoriske matematikkfag på videregående nivå. GeoGebra er nå ganske rett frem, og det eneste TS har gjort er jo egentlig bare å plotte inn noen verdier. 

Anonymkode: fadc6...4e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ingen korrelasjon eller lineær sammenheng mellom søkertall og poenggrense, MEN! Det er en god indikasjon på at poenggrensa forblir høy. 

Skal inn på medisin til høsten, og har holdt på med samme «analyser». Hvor mange har søkt, hvor mange har det på første pri. 

Men siden utvalget som danner poenggrensen ikke er spesielt stort så vil det være umulig å regne seg frem til en økning/nedgang basert på søkertall. 

Det å gruble hjelper aldri. Du tror du kanskje finner svaret om du regner eller tenker nok, det er sjelden/aldri tilfellet. Om noe så stresser du deg selv mer. 

 

Anonymkode: 47564...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det vi ser er jeg ganske enig med AB over meg: søkertallene er en god indikasjon på at poenggrensa forblir høy, selv om det kanskje ikke er en tydelig korrelasjon.

Hvis jeg skal våge meg ut på spekulasjoner, ville jeg dessuten tenkt at det er større sannsynlighet for (men ikke HELT sikkert) at poenggrensen går opp enn at den går ned sammenliknet med i fjor. Dette av to grunner:
1. poenggrensen har gått opp hvert eneste år (hvis jeg ikke har blingset)
2. det er flere søkere i år enn i fjor 

Forbeholdet er selvsagt at antall studieplasser er det samme som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...