Gå til innhold

Progesteron verdi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tokblodprøve hos legen, og fikk vite progesteron referanseverdi (eller hva det nå heter). Hun sa at den skulle være mellom 0 og 3. Og at min var på 4.. hva betyr dette? Til info hadde jeg eggløsning samme dag. Er det i såfall noe dumt å ha høye nivåer av dette hormonet?

Anonymkode: a363f...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tokblodprøve hos legen, og fikk vite progesteron referanseverdi (eller hva det nå heter). Hun sa at den skulle være mellom 0 og 3. Og at min var på 4.. hva betyr dette? Til info hadde jeg eggløsning samme dag. Er det i såfall noe dumt å ha høye nivåer av dette hormonet?

Anonymkode: a363f...0d0

Det er normalt/nødvendighet at progesteron stiger som følge av eggløsning. Det kan være at du akkurat hadde begynt å produsere hormoner etter eggløsningen da progesteronprøven ble tatt. Hadde du tatt en tidligere i syklusen også? Hvilken dag tok du prøven på? 

Man pleier å ta en prøve en av de første dagene i syklusen og så syklusdag 22-23 igjen, for å sjekke at det har vært en stigning i progesteron. Om du har senere eggløsning enn syklusdagen du tar prøve nr to på den syklusen vil det ikke være stigning. Hvis du bare har tatt en prøve midt i syklus gir det egentlig ingen verdi i det hele tatt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...