Gå til innhold

Hvilke kjøttprodukter er trygge å kjøpe dyrevelferdsmessig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå ser vi at det finnes fiskeyngel som foretrekker å spise plast som mat, så spørs hvor lenge det er trygt å spise fisk som liker spise plast. Vi får allerede i oss mye mikroplast, og dette er nok et problem som bare vil øke

Anonymkode: 0912c...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Økologiske produkter er et hav unna dette programmet dyrevelferdsmessig, og de som har det best av de konvensjonelle er storfe, sau og geit. Konvensjonelt svin og fjørfe er det man bør holde seg helt unna, også oppdrettsfisk.

Når det gjelder slakting og behandling under transport og på slaktehus så har man ikke så stor kontroll, hverken som konvensjonell eller økologisk bonde. Det er mange som ønsker å slakte på gården, men norske regler gjør dette vanskelig. Man kan dog slakte hjemme til eget bruk, så om du bestiller et halvt dyr av en bonde så kan du få det garantert humant slaktet også.

Anonymkode: 9807f...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Man kan dog slakte hjemme til eget bruk, så om du bestiller et halvt dyr av en bonde så kan du få det garantert humant slaktet også.

Anonymkode: 9807f...769

Om man dreper en frisk, 2 år gammel hund, er det humant? Har alltid synes bruken av ordet human avliving er litt rar når det er snakk om å drepe friske dyr. Jeg tenker at human avliving av dyr handler om at de er syke og lider. Da dreper man dem for at de ikke skal lide mer. Når man dreper friske dyr fratar man de muligheten til å leve lenger. Er det humant?

Anonymkode: 0912c...e42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Vilt først og fremst. De har jo levd fritt frem til de, forhåpentligvis, dør kjapt og uten lidelse.

Så småskala produsenter, der du selv kan se hvordan dyrene har det. Merket økologisk er ikke alltid en stempel på god dyrevelferd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

At dyrene er økologiske har faktisk ingenting å si for hvordan menneskene har behandlet dyrene før de havner i butikken for salg. Økologisk betyr bare hva dyrene har fått av for og kanske noe om slaktemåten. Dyrene kan like fullt ha blitt kastrert på samme måte som vi så på tv i går, dratt i ørene pint og plaget selv om de har fått gå fritt og har spist mat etter reglene om økologisk foring. 

 

Og det samme gjelder om grisen heter frilandsgris. 

Anonymkode: ae95d...989

Her tar du feil, kanskje du skulle sette deg inn i dette. Blant annet har alle økologiske dyr krav på uteareal, noe de IKKE har i konvensjonelt landbruk, og det er en stor forskjell. Frilandsgrisen betyr altså nettopp frilandsgris, mens en konvensjonell gris har som regel levd inne i trengsel hele livet og aldri sett himmelen. Økologiske bønder har også lagt om blant annet på grunn av dyrevelferd, så at de piner og plager dyrene er usannsynling. Du vil aldri finne økologiske gårder i et slikt program.

http://dyrevennlig.org/dyr/kologisk-vs-konvensjonell-er-dyrevelferden-bedre/bedre-kontroller-i-oekologisk-landbruk/

Anonymkode: 9807f...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer stadig frem hvilke grusomme forhold husdyr lever under, og nå nylig grisen. Det er helt forjævlig, og jeg (og forhåpentlig mange med meg) ønsker ikke å støtte dette. 

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer svineprodukter, blir helt dårlig av tanken på at jeg senest i går kjøpte leverpostei av svin. 

Men så er jeg ikke veganer, og lurer på hvilke (om det finnes noen) kjøttprodukter eller produsenter som faktisk driver etisk og human kjøttproduksjon der dyrene har et godt liv, har nok plass, får være ute, blir tatt vare på og blir slaktet på en smertefri og redselsfri måte? 

Jeg har inntrykk av at fisk er greit? 

Inntil videre kjøper jeg ikke kjøtt av noe slag, vil være helt sikker på at jeg ikke støtter oppunder dyreplageri. Håper samtidig på en gjennomgang av industrien, man kan ikke behandle levende vesener slik. Det er helt uforståelig at mennesker kan være så jævlige😭

 

Anonymkode: 5e5a2...779

Ingen. Er selv veganer og lever så mye bedre med meg selv etter at jeg tok valget 💚

Anonymkode: e66ba...ad8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer stadig frem hvilke grusomme forhold husdyr lever under, og nå nylig grisen. Det er helt forjævlig, og jeg (og forhåpentlig mange med meg) ønsker ikke å støtte dette. 

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer svineprodukter, blir helt dårlig av tanken på at jeg senest i går kjøpte leverpostei av svin. 

Men så er jeg ikke veganer, og lurer på hvilke (om det finnes noen) kjøttprodukter eller produsenter som faktisk driver etisk og human kjøttproduksjon der dyrene har et godt liv, har nok plass, får være ute, blir tatt vare på og blir slaktet på en smertefri og redselsfri måte? 

Jeg har inntrykk av at fisk er greit? 

Inntil videre kjøper jeg ikke kjøtt av noe slag, vil være helt sikker på at jeg ikke støtter oppunder dyreplageri. Håper samtidig på en gjennomgang av industrien, man kan ikke behandle levende vesener slik. Det er helt uforståelig at mennesker kan være så jævlige😭

 

Anonymkode: 5e5a2...779

Bli jeger. Da lever dyrene frie og naturlige liv. Hvor humant de avlives vet du jo, for det er du som har gjort det. Du får en nærhet til råvaren og kanskje et perspektiv på liv, natur og miljø. 

Anonymkode: d7f9a...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skrive om krav til dyrevelferd i økologisk landbruk - takk til AB som kom meg i forkjøpet! :blomst: 

Skulle ønske folk googlet før de slenger om seg med feilinformasjon om økologisk landbruk - det er ikke veganer eller ingenting, for å si det sånn.

Ellers, her er kjøttprodusenter jeg bruker:

https://www.haugengardsmat.no/
http://www.homlagarden.no/
https://larsastova.no/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=157

Og Grøstadgris for feks gode pølser av økologisk svin. Men jeg savner mer utvalg i økologisk kjøttpålegg, det er ikke like tilgjengelig alltid fra Grøstad.

Fisk: Velg linefanget bifangst om nødvendig, samt unngå fiskeslag på rødlisten.

Anonymkode: e591f...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen fisker faktisk fisken sin selv, og tar hånd om fisken på skikkelig vis, tenk :jolie:

Anonymkode: ae95d...989

Sånn når det kommer til behandling og slakt synes jeg ikke en krok i munnen og dragkamp opp på land før man blir dæljet noen ganger i hodet med en stein høres så mye bedre ut enn å bli dratt i ørene og slaktet med gass.... 

Heller ikke å sette seg fast i et garn og sakte kveles til døde... 

Frilandsgris har det like godt som frittsvømmende fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man dreper en frisk, 2 år gammel hund, er det humant? Har alltid synes bruken av ordet human avliving er litt rar når det er snakk om å drepe friske dyr. Jeg tenker at human avliving av dyr handler om at de er syke og lider. Da dreper man dem for at de ikke skal lide mer. Når man dreper friske dyr fratar man de muligheten til å leve lenger. Er det humant?

Anonymkode: 0912c...e42

Så lenge avlivingen skjer raskt og smertefritt, uten unødvendig stress: Ja. 

Anonymkode: 1446a...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge avlivingen skjer raskt og smertefritt, uten unødvendig stress: Ja. 

Anonymkode: 1446a...87f

 

Anonymkode: e66ba...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøstad er absolutt å anbefale. Selv følger jeg dem på Facebook hvor de ofte poster videoer og bilder av sine frilandsgriser. Grisene har store arealer de kan bevege seg fritt på, deriblant en skog de liker seg særlig godt. 

De som driver Grøstad tar sikkert i mot besøk, ihvertfall er mitt inntrykk at de både er humane og opptatt av dyras velferd. Det er jo er jo et alternativ om du vil se selv. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at prisen på produktet du kjøper nok i stor grad reflekterer kvaliteten både for selve kjøttet og dyrets velferd.. Med andre ord, når nordmenn forventer at kjøttmaten de spiser skal være grisebillig (pun intended..), så bør de ikke bli så sjokkerte over å få høre om forholdene dyrene lever under heller. Ikke at bonden er unnskyldt for å bruke vold mot dyra, men når prisene presses ned og bonden må produsere maksimalt det han klarer på arealet og uten å kunne ansette folk, vil det skje at de blir for mye dyr og for dårlig velferd. 

Det er jo heller ikke noe nytt, det er mange år siden jeg selv slutte tå kjøpe billiggris og billigkylling og håper et differansen ikke bare går rett i lomma på mellomleddene.

Jevnt over har vel vilt, sau og geit nok de beste forholdene. Vil tro at storfe også er ok, det har vært mye fokus på det før.

Anonymkode: b3d12...219

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal absolutt sjekke ut vegetar/kjøtterstatninger. 

Hvordan vet dere at Grøstad Gris dyrene har hatt et godt liv og blir slaktet på en human måte? Jeg tør ikke kjøpe før jeg er helt sikker. 

Og du som nevnte negative ting ift fisk, er det da oppdrettsfisk du sikter til, eller alle typer fisk? 

Anonymkode: 5e5a2...779

Det var ikke jeg som svarte i første omgang, men jeg har gjort meg noen tanker om fiskenæringen det siste året.. 

Oppdrettsfiskene kan man ikke si har noe bra liv. De lever tett i tett, og mange blir syke pga den raske spredningen av lus og parasitter. Visste du at laks og spesielt sjøørret egentlig er svært territorielle dyr? (Altså at de vil ha personal space, og ønsker helst ikke å se snurten av hverandre) Disse artene er også anadrome, og ville vandret enorme avstander hvis de var frie, istedet for å være fanget i en sånn bås. 

Når det gjelder villfisk, så er det faktisk et tankekors her. Fisk blir ofte fanget med stang eller garn. Men hvilke andre dyr er det vi godtar å lokke med mat, for så å kjøre en krok gjennom dem, slite dem ut og deretter dra dem opp så de henger etter kroken og kveles i lufta. Noen slipper til og med fiskene ut igjen pga størrelsen, selv om den er skadet og påført traumer. Det er heller ikke alle som avliver fisken når den er blitt fisket opp, de bare lar den kveles...

Ved garnfiske så lider fisken ofte en smertefull, langsom død, enten ved kvelning eller at de rett og slett sulter ihjel.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi godtar så grusom behandling av fisk. Med annen vilt er det forbudt med feller som skader dyret (uten momentan død), som f.eks revesaks, men å spidde en krok gjennom øyet, gjellene eller munnen til levende fisk er liksom helt ok. Jeg tror noe av problemet er at fisken er litt mystisk, bor nede i vannet, og ikke særlig søt. Vi identifiserer oss ikke med fisken. Pluss at den er taus. Se for deg at du hadde dratt opp en torsk som skrek for livet. Da ville det ikke vært like kjekt... 

Anonymkode: 96313...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: e66ba...ad8

Jeg svarte på et prinsipielt spørsmål om det i det hele tatt er "humant" å avlive et friskt dyr. Den videoen der er et argument i en helt annen diskusjon, og ikke relevant for det jeg svarte på. 

Anonymkode: 1446a...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg svarte på et prinsipielt spørsmål om det i det hele tatt er "humant" å avlive et friskt dyr. Den videoen der er et argument i en helt annen diskusjon, og ikke relevant for det jeg svarte på. 

Anonymkode: 1446a...87f

Om det er humant eller ikke å spise dyr er en annen diskusjon, men OM man skal slakte dem, så finnes det altså mer og midre humane måter å gjøre det på. 

Anonymkode: 9807f...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...