Gå til innhold

Hvilke kjøttprodukter er trygge å kjøpe dyrevelferdsmessig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer stadig frem hvilke grusomme forhold husdyr lever under, og nå nylig grisen. Det er helt forjævlig, og jeg (og forhåpentlig mange med meg) ønsker ikke å støtte dette. 

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer svineprodukter, blir helt dårlig av tanken på at jeg senest i går kjøpte leverpostei av svin. 

Men så er jeg ikke veganer, og lurer på hvilke (om det finnes noen) kjøttprodukter eller produsenter som faktisk driver etisk og human kjøttproduksjon der dyrene har et godt liv, har nok plass, får være ute, blir tatt vare på og blir slaktet på en smertefri og redselsfri måte? 

Jeg har inntrykk av at fisk er greit? 

Inntil videre kjøper jeg ikke kjøtt av noe slag, vil være helt sikker på at jeg ikke støtter oppunder dyreplageri. Håper samtidig på en gjennomgang av industrien, man kan ikke behandle levende vesener slik. Det er helt uforståelig at mennesker kan være så jævlige😭

 

Anonymkode: 5e5a2...779

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer stadig frem hvilke grusomme forhold husdyr lever under, og nå nylig grisen. Det er helt forjævlig, og jeg (og forhåpentlig mange med meg) ønsker ikke å støtte dette. 

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer svineprodukter, blir helt dårlig av tanken på at jeg senest i går kjøpte leverpostei av svin. 

Men så er jeg ikke veganer, og lurer på hvilke (om det finnes noen) kjøttprodukter eller produsenter som faktisk driver etisk og human kjøttproduksjon der dyrene har et godt liv, har nok plass, får være ute, blir tatt vare på og blir slaktet på en smertefri og redselsfri måte? 

Jeg har inntrykk av at fisk er greit? 

Inntil videre kjøper jeg ikke kjøtt av noe slag, vil være helt sikker på at jeg ikke støtter oppunder dyreplageri. Håper samtidig på en gjennomgang av industrien, man kan ikke behandle levende vesener slik. Det er helt uforståelig at mennesker kan være så jævlige😭

 

Anonymkode: 5e5a2...779

Du kan kjøpe vegetarburger, vegetarpølser og vegetardeig. https://www.dyrevern.no/politikk_samfunn/forbruker/vegetar_eller_bare_litt_mindre_kjott

Anonymkode: 09eed...828

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer stadig frem hvilke grusomme forhold husdyr lever under, og nå nylig grisen. Det er helt forjævlig, og jeg (og forhåpentlig mange med meg) ønsker ikke å støtte dette. 

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer svineprodukter, blir helt dårlig av tanken på at jeg senest i går kjøpte leverpostei av svin. 

Men så er jeg ikke veganer, og lurer på hvilke (om det finnes noen) kjøttprodukter eller produsenter som faktisk driver etisk og human kjøttproduksjon der dyrene har et godt liv, har nok plass, får være ute, blir tatt vare på og blir slaktet på en smertefri og redselsfri måte? 

Jeg har inntrykk av at fisk er greit? 

Inntil videre kjøper jeg ikke kjøtt av noe slag, vil være helt sikker på at jeg ikke støtter oppunder dyreplageri. Håper samtidig på en gjennomgang av industrien, man kan ikke behandle levende vesener slik. Det er helt uforståelig at mennesker kan være så jævlige😭

 

Anonymkode: 5e5a2...779

Etter gårsdagens tv program så bør alle boikotte produkter av svin. Men beklageligvis så er det nok ikke bare wvin som lever under grusomme forhold. Dette handler om mennesker som mangler totalt respekt for andre levende vesens liv og verdighet. 

Jeg tror ikke noe er trygt å støtte opp under etter gårsdagens program. Før har jeg spist uten å tenke, nå tenker jeg før jeg spiser, nå blir det fisk en stund. 

Anonymkode: ae95d...989

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk neshornfilet og nakkekoteletter av flodhest. Kun det.

Anonymkode: 2665e...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter gårsdagens tv program så bør alle boikotte produkter av svin. Men beklageligvis så er det nok ikke bare wvin som lever under grusomme forhold. Dette handler om mennesker som mangler totalt respekt for andre levende vesens liv og verdighet. 

Jeg tror ikke noe er trygt å støtte opp under etter gårsdagens program. Før har jeg spist uten å tenke, nå tenker jeg før jeg spiser, nå blir det fisk en stund. 

Anonymkode: ae95d...989

Jo, fiskevelferden i Norge er viden kjent for sine flotte forhold...

Anonymkode: 2665e...7d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økologiske produkter fra småskalaprodusenter (Unntak finnes siden en del småskalaprodusenter ikke driver økologisk, men likevel baserer driften på de reglene som gjelder for dyrevelferd når man driver økologisk) og vilt er vel det eneste hvor man kan være rimelig sikker på at dyrene har hatt et greit liv. 

Dette koster selvfølgelig mye mer enn om man skal kjøpe ribbe til 30 kroner kiloen og påleggsskinke til 10 kroner pakken, men da må man heller begrense bruken. Da jeg vokste opp, og det er tross alt ikke så lenge siden, var kjøttpålegg for eksempel en luksusvare som de færreste hadde råd til i daglige. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, fiskevelferden i Norge er viden kjent for sine flotte forhold...

Anonymkode: 2665e...7d2

Nå finnes det jo andre fiskeslag enn oppdrettslaks og -ørret da! ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, fiskevelferden i Norge er viden kjent for sine flotte forhold...

Anonymkode: 2665e...7d2

Noen fisker faktisk fisken sin selv, og tar hånd om fisken på skikkelig vis, tenk :jolie:

Anonymkode: ae95d...989

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest B_K_W

Jeg har kjøpt en del kjøtt av frilandsgris. Det er flere produsenter rundt om i Norge :) Nå er ikke svin det vi spiser mest, men prøver å være en bevisst forbruker når vi skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Økologiske produkter fra småskalaprodusenter (Unntak finnes siden en del småskalaprodusenter ikke driver økologisk, men likevel baserer driften på de reglene som gjelder for dyrevelferd når man driver økologisk) og vilt er vel det eneste hvor man kan være rimelig sikker på at dyrene har hatt et greit liv. 

Dette koster selvfølgelig mye mer enn om man skal kjøpe ribbe til 30 kroner kiloen og påleggsskinke til 10 kroner pakken, men da må man heller begrense bruken. Da jeg vokste opp, og det er tross alt ikke så lenge siden, var kjøttpålegg for eksempel en luksusvare som de færreste hadde råd til i daglige. 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grøstad har økologisk frilanandsgris. Finnes på meny:)

 

http://grostadgris.no/

Anonymkode: fd9db...069

At dyrene er økologiske har faktisk ingenting å si for hvordan menneskene har behandlet dyrene før de havner i butikken for salg. Økologisk betyr bare hva dyrene har fått av for og kanske noe om slaktemåten. Dyrene kan like fullt ha blitt kastrert på samme måte som vi så på tv i går, dratt i ørene pint og plaget selv om de har fått gå fritt og har spist mat etter reglene om økologisk foring. 

 

2 minutter siden, B_K_W skrev:

Jeg har kjøpt en del kjøtt av frilandsgris. Det er flere produsenter rundt om i Norge :) Nå er ikke svin det vi spiser mest, men prøver å være en bevisst forbruker når vi skal kjøpe.

Og det samme gjelder om grisen heter frilandsgris. 

Anonymkode: ae95d...989

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøstad Gris er trygge :) Har ikke sett dokumentaren i går, men alle produkter merket økologisk skal også ha en god dyrevelferd. 

Anonymkode: 52a0e...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal absolutt sjekke ut vegetar/kjøtterstatninger. 

Hvordan vet dere at Grøstad Gris dyrene har hatt et godt liv og blir slaktet på en human måte? Jeg tør ikke kjøpe før jeg er helt sikker. 

Og du som nevnte negative ting ift fisk, er det da oppdrettsfisk du sikter til, eller alle typer fisk? 

Anonymkode: 5e5a2...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre en produserer maten selv kan man vel aldri være sikker på om maten er produsert under gode forhold. Bønner, linser og vitamin B12 er vel alltids et godt alternativ til kjøtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker jo ikke i lengden uansett for når etterspørselen på økologisk og frittgående gris går opp må de produsere mer og da blir forholdene dårligere, fordi penger er viktigere enn dyrevelferd. Kjøp vegetarerstatninger!

Anonymkode: 79536...1bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

At dyrene er økologiske har faktisk ingenting å si for hvordan menneskene har behandlet dyrene før de havner i butikken for salg. Økologisk betyr bare hva dyrene har fått av for og kanske noe om slaktemåten. Dyrene kan like fullt ha blitt kastrert på samme måte som vi så på tv i går, dratt i ørene pint og plaget selv om de har fått gå fritt og har spist mat etter reglene om økologisk foring. 

 

Og det samme gjelder om grisen heter frilandsgris. 

Anonymkode: ae95d...989

Nå foreslo jeg en konkret produsent, og foreslo ikke økologisk frilandsgris generelt. Grøstad har få leverandører, og en av leverandørene er godt kjent lokalt her jeg kommer fra med godt dyrevern der grisen faktisk går fritt.

Anonymkode: fd9db...069

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Leo skrev:

Nå finnes det jo andre fiskeslag enn oppdrettslaks og -ørret da! ;) 

Har jeg sagt noe om det?

Anonymkode: 2665e...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal absolutt sjekke ut vegetar/kjøtterstatninger. 

Hvordan vet dere at Grøstad Gris dyrene har hatt et godt liv og blir slaktet på en human måte? Jeg tør ikke kjøpe før jeg er helt sikker. 

Og du som nevnte negative ting ift fisk, er det da oppdrettsfisk du sikter til, eller alle typer fisk? 

Anonymkode: 5e5a2...779

Anbefaler deg og søke litt og lese om dette. Som jeg nevnte tidligere kjenner jeg til en av leverandørene til Grøstad siden den er lokalt kjent her jeg bor.

Anonymkode: fd9db...069

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kjøtt fra lokale bønder. De dyra vet jeg har det bra. Resten av kjøttet har jeg jaktet selv.

Anonymkode: 4839d...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...