Gå til innhold

Hvorfor deltar ikke folk på dugnad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det mange som ikke deltar på dugnad i f.eks. sameie? Jeg forstår de fleste har andre ting å gjøre etter arbeid en ukedag. Men det er snakk om kanskje 1 ettermiddag/kveld på våren og 1 på høsten. Ser ikke folk verdien i å delta for fellesskapet i nabolaget? Holde utgifter nede? Om ingen eller få deltar må man kanskje leie inn folk...Da vil det koste for alle. 
Hos oss er det veldig få som deltar og stort sett de samme. Noen kan selvsagt ha "skjulte" grunner til å ikke delta. Forstår selvsagt at syke og eldre gjerne ikke kan delta. Men utenom det så er det jo alltids noe man kan gjøre selv om man ikke skulle klare å delta hele dugnaden. 

Anonymkode: da978...628

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det overalt... Her er det mange dugnader på stadion i regi av idrettslaget, og det er alltid de samme folkene som deltar. Resten gidder ikke engang svare på forespørslene. 

Anonymkode: fe106...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi droppet sist dugnad i bhg fordi man ikke kan ha med barn og da blir det litt vanskelig når man er alene med barn... hadde vært enklere om barna kunne være med hvis man ikke hadde barnevakt og «hjulpet til», selvsagt under oppsyn av egne foreldre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så enkelt soma t man prioriterer andre ting. økonomien er vel så god at noen kr her i økte utgifter ikke er så skremmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er kjedelig.

Anonymkode: e56e0...985

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk er egoistiske, dessverre 

Anonymkode: 8967f...89e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det aldri står 1) hva som skal gjøres og 2) hvor lang tid det tar, så jeg er livredd for å møte opp også aldri komme meg vekk. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her droppet vi dugnaden i velforeningen fordi vi har en på 2,5 år og en nyfødt og mannen fikk kink i ryggen et par dager før dugnaden... 

Anonymkode: 2a5ed...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er 2 i turnus så passer det som regel ikke. Hvem skal passe barnet?

Anonymkode: c62e1...4ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Nordmenn er veldig dårlig på sånt.

Jeg har brukt mange år av livet mitt på frivillig arbeid for å gjøre samfunnet til et bedre sted, og folks vilje til å hjelpe til er pinlig lav.

Selv eier jeg ikke bolig, men har alltid deltatt på dugnadene. Jeg synes at det er hyggelig å bli bedre kjent med naboene. Dessuten synes jeg det er godt å bruke kroppen til løvraking, maling og lignende. Innså nettopp at jeg høres ut som ei dame på 60, men det er sant! :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nuttery skrev:

Fordi det aldri står 1) hva som skal gjøres og 2) hvor lang tid det tar, så jeg er livredd for å møte opp også aldri komme meg vekk. 

Hvor lang tid det tar avhenger vel av hvor mange som møter :P Det er forskjell på om det er to eller 40 personer, liksom.

Men hva som skal gjøres kan jeg være enig i at burde vært informert om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk driter i fellesskap, og tenker på seg og sitt. 

Unntaket er de som har gyldig grunn til å ikke stille. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk ikke gidder å bidra hvis de ikke må. Det er ikke bare i sameier. Det er alltid de samme foreldrene som bidrar i idrettslag, skoleavslutninger osv. I velforeningen min arrangerer de dugnad uten å informere folk, for så å klage over at ingen deltok. Kanskje det er litt av grunnen også. Vanskelig å delta på en dugnad du ikke blir informert om

Anonymkode: 72c9f...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er så enkelt at mange rett og slett er upraktisk og korttenkt. De ser behov i sin egen enhet men begriper ikke at hele bygget og eiendommen må taes vare på og at den strukturen er mye viktigere enn hva som skjer inni din egen lille boks i et bygg. 

Anonymkode: f702b...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kultur problemer, lite prat med hverandre bidrar til lite engasjement. Ps. jeg er ikke rakettforsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt inne med angst og selvmordstanker. Folk trodde sikkert jeg bare var en unnasluntrer. Det er lett å tro at alle er friske, men mange har gode skjulte grunner til å la være.

Anonymkode: ec9c8...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen

Fordi dugnad her på bygget bare er tull. To år på rad var jeg med å bygge pynte gjerde av store steiner. De ville ikke bruke penger på sparkel eller annen masse for å holde det på plass så hver vinter raser veggen av stein på 25 meter sammen. Ga beskjed allerede første året om at det ikke ville holde. 

Kom ikke på dugnaden i år pga senvakt, og når jeg kom hjem klokken ti på tolv stod enda fire stykker å stablet steiner uten sparkel imellom. Jeg gir opp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tibbie skrev:

Hvor lang tid det tar avhenger vel av hvor mange som møter :P Det er forskjell på om det er to eller 40 personer, liksom.

Men hva som skal gjøres kan jeg være enig i at burde vært informert om. 

Selvfølgelig, men siden det ikke står noe annet enn at det er dugnad og oppmøtetidspunkt får jeg ganske noia for at det skal dra ut hele dagen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltar med glede med dugnader som er godt organisert, med konkrete oppgaver som gir mening og der jeg føler jeg gjør noe nyttig og meningsfylt. Men dugnader der man kommer og det er ingen organisering og man bare står litt rundt på måfå og raker løv uten mål og mening og må småsnakke med folk jeg ikke har noe til felles med, det gidder jeg faktisk ikke hvis jeg har bedre ting å gjøre. 

Anonymkode: acea6...07e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, gullmedalje skrev:

Vi droppet sist dugnad i bhg fordi man ikke kan ha med barn og da blir det litt vanskelig når man er alene med barn... hadde vært enklere om barna kunne være med hvis man ikke hadde barnevakt og «hjulpet til», selvsagt under oppsyn av egne foreldre.

Helt enig! Jeg måtte skulke 17. Mai jobbing på skolen rett og slett fordi jeg er 100% totalt alene med barnet. Hadde jeg stilt opp på 17. Mai hadde barnet mitt vært helt alene på 17. Mai. 

Anonymkode: 53d23...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...