Gå til innhold

Gjør jeg en forskjell om jeg går KUN for økologisk kjøtt og egg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja absolutt. Økologisk har bedre plass, bedre for (bra for både oss og dyra), ingen kjemisk-syntetiske sprøytemidler, dyrene får gå ut, og man har uanmeldte kontroller på det, noe som ikke finnes i konvensjonelt landbruk.

http://dyrevennlig.org/dyr/kologisk-vs-konvensjonell-er-dyrevelferden-bedre/bedre-kontroller-i-oekologisk-landbruk/

Anonymkode: c3906...6e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltids sende et signal om at forbrukerne ønsker økt dyreveldferd. Desto mer blir de som selger tvunget til å ta hensyn til dyrevelferd om de skal klare selge til kunden. Selv om økologisk ikke er perfekt, så handler det om å gradvis bli bedre. 

Anonymkode: d02a9...7a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell i forhold til hva? 

Anonymkode: 0e020...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukermakt skal ikke undervurderes, selv om du som enkeltperson naturlig nok ikke velter lasset alene. 

Er det dyrevelferd du tenker på, eller er du redd for sprøyting etc? Dyrevelferdsmessig: Økologisk egg og kylling: klart bedre enn i konvensjonelt landbruk. Annet kjøtt: ikke store forskjellen. Enkelte produsenter, feks Grøstad gris er OK. I tillegg kan du lete etter dyrevelferdsmerket. Selv kjøper jeg mest vilt, i tillegg til kjøtt direkte fra produsenter hvor jeg er mer sikker på at dyret har hatt det OK. Litt problemer med å finne melkeprodukter jeg kan forsvare - og ja, jeg drikker melk og spiser ost. Mulig jeg må legge om her også. 

Blir sikkert hengt her, men har altså ikke problemer med å spise kjøtt, ei hellet å avle med formål å spise kjøtt. Ser helst at dyret ikke har lidd altfor mye før jeg spiser dem, da. 

Anonymkode: c5612...36d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Tøytigern said:

Nei.

Finn en økologisk gård med samme forhold som de i programmet så skal jeg tro deg.

Anonymkode: c3906...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Selvfølgelig, men man bør også kutte noe i kjøttforbruket sitt. Det er rett og slett ikke plass og gode nok forhold om man skal gå over til kun frilandsgris. Per i dag går vel under 1 % ute og de resterende 99 % har det som i dokumentaren, så det er absolutt et viktig signal om at man ønsker bedre dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Selvfølgelig, men man bør også kutte noe i kjøttforbruket sitt. Det er rett og slett ikke plass og gode nok forhold om man skal gå over til kun frilandsgris. Per i dag går vel under 1 % ute og de resterende 99 % har det som i dokumentaren, så det er absolutt et viktig signal om at man ønsker bedre dyrevelferd.

99% av alle norske griser har det aldeles ikke slik som i dokumentaren. Det er direkte løgn og grov feilinformasjon. 

Anonymkode: f472c...18d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne forskjellen er nærmest ikke-eksisterende. 

Kjøtt er kjøtt. Uansett om noen påstår at den viss nok skal være "økologisk" produsert eller what ever... 

Anonymkode: 1dda6...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk er for de priviligerte. Hadde alle skulle spist økologisk hadde vi ikke hatt nok areal til alle på jorden.

https://forskning.no/okologi-kommentar-landbruk/kommentar-bort-med-okologisk-mat/1165858

Dersom du vil redusere co2-avtrykket ditt, så slutt å reise og konsumere. Spise plantekost, så lite som du trenger. 

Anonymkode: 28e1b...e63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3 kilo pyretrin – 883 tonn pesticider

Er elefanter redde for mus? Neppe, men det er en myte som vekker nysgjerrigheten vår. I Folkeopplysningen lager de størst mulig poeng ut av at det i økologisk landbruk er tillatt å bruke det giftige plantevernmiddelet pyretrin.

Ja, faktisk er det solgt hele 3 kilo av dette middelet – til hobbybruk per år. De 883 tonnene med pesticider som selges til konvensjonelt landbruk, er helt normalt. Så hvorfor bruke disse 3 kiloene til å skape en myte at alt økologisk frukt og grønt er farlig å spise?" https://www.nrk.no/ytring/okologisk-skivebom-1.13152010

Anonymkode: c3906...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Programmet legger ikke skjul på at vi finner massevis av giftige rester etter plantevernmidler i «vanlig» mat, og mindre i økologisk mat. For eksempel fremgår det i programmet at mattilsynet finner giftstrester i over 50% av «vanlig» frukt og grønt, men så og si ingenting i økologisk. Er det tryggere å spise økologisk mat lurer programlederen dermed på, og spør Edgar Rivedal, toksikolog, kreftforsker og medlem i den regjeringsoppnevnte norske vitenskapskomiteeen for mattrygghet.

På tross av at svaret er innlysende, i alle fall for meg, og logisk ettersom mer fremmede giftstoffer i kroppen impliserer mindre trygghet, så har altså fysikeren funnet fram til en kollega på et annet vitenskapelig felt som, passende nok for programmets forhandsbestemte konklusjon, faktisk klarer å lire av seg et «nei». Forklaringen er den samme som vanlig, den som vi får fra mattilsynet når de forsvarer oppdrettlaks, den som bananplantasjearbeiderne fikk fra de «uavhengige ekspertuttalelsene» presentert av arbeidsgiveren sin 10 år før han døde av en mystisk sykdom og den som brukes for å forsvare dumping av giftig gruveavfall i norske fjorder: at det er så lite at det ikke gjør noe."

https://infinitummovement.no/blogg/folkeforvirringen-pa-nrk/

Anonymkode: c3906...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg merker at tilgangen på økologiske vare blir bedre og bedre for hvert år her i Norge. Egg, for eksempel, vil folk nesten bare ha økologisk av. Hadde jo fipronilskandalen i egg for noen få år siden (ulovlig bruk av fipronilgift i konvensjonell verpehøneproduksjon). Det hjelper å kjøpe økologisk. Vi skal ikke bare tenke trygg mat, men også sunn dyrehelse og rent miljø! 

Anonymkode: 5eec8...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart det er mye bare. Både for deg selv og alle andre og alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

99% av alle norske griser har det aldeles ikke slik som i dokumentaren. Det er direkte løgn og grov feilinformasjon. 

Anonymkode: f472c...18d

For noe tull. Som følge av dokumentaren ble det senere avdekket at 3 av 4 grisebønder i Rogaland alene hadde vesentlige avvik i godt dyrehold. 

Anonymkode: 85df7...885

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Økologisk er ikke ensbetydende med bra, avhengig av hva du tenker på å "utgjøre forskjell". Økologiske "frittgående" høns f.eks, er ikke alltid så frittgående. Økologisk kjøtt/melk, dyrene får bedre fôr/ikke antibiotika osv. Og de lar kalvene drikke kuas melk vesentlig lenger. Så det er bra. Men kyr tar fortsatt opp svært mye ressurser av planeten vår. Jord areal, og ikke minst 100 liter vann daglig, per ku. 
Så er du opptatt av klima, så er det beste å ikke spise det i det hele tatt. Vi fråtser så mye i kjøtt og melkeprodukter, at etterspørselen har ført til at antall kyr på verdensbasis antas å øke med nesten 1 milliard neste 30 år. 

Anonymkode: 85df7...885

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2019 at 11:15 AM, AnonymBruker said:

Forbrukermakt skal ikke undervurderes, selv om du som enkeltperson naturlig nok ikke velter lasset alene. 

Er det dyrevelferd du tenker på, eller er du redd for sprøyting etc? Dyrevelferdsmessig: Økologisk egg og kylling: klart bedre enn i konvensjonelt landbruk. Annet kjøtt: ikke store forskjellen. Enkelte produsenter, feks Grøstad gris er OK. I tillegg kan du lete etter dyrevelferdsmerket. Selv kjøper jeg mest vilt, i tillegg til kjøtt direkte fra produsenter hvor jeg er mer sikker på at dyret har hatt det OK. Litt problemer med å finne melkeprodukter jeg kan forsvare - og ja, jeg drikker melk og spiser ost. Mulig jeg må legge om her også. 

Blir sikkert hengt her, men har altså ikke problemer med å spise kjøtt, ei hellet å avle med formål å spise kjøtt. Ser helst at dyret ikke har lidd altfor mye før jeg spiser dem, da. 

Anonymkode: c5612...36d

Dette er feil, det er stor forskjell på både gris og fjørfe. Økologisk storfe skal også ha tilgang på uteareal hele året, det er ikke pålagt for konvensjonelt. Konvensjonelle okser kan altså stå inne hele livet, noe som er vanlig, det kan IKKE økologiske. Geit og sau er det minst forskjell på, men de skal også ha tilgang på uteareal hele året i motsetning til konvensjonelt: https://www.matmerk.no/no/okologisk/fakta/vil-du-vite-mer-om-okologisk-mat-her-finner-du-det-mest-nodvendige

Anonymkode: c3906...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Økologisk er ikke ensbetydende med bra, avhengig av hva du tenker på å "utgjøre forskjell". Økologiske "frittgående" høns f.eks, er ikke alltid så frittgående. Økologisk kjøtt/melk, dyrene får bedre fôr/ikke antibiotika osv. Og de lar kalvene drikke kuas melk vesentlig lenger. Så det er bra. Men kyr tar fortsatt opp svært mye ressurser av planeten vår. Jord areal, og ikke minst 100 liter vann daglig, per ku. 
Så er du opptatt av klima, så er det beste å ikke spise det i det hele tatt. Vi fråtser så mye i kjøtt og melkeprodukter, at etterspørselen har ført til at antall kyr på verdensbasis antas å øke med nesten 1 milliard neste 30 år. 

Anonymkode: 85df7...885

Hva mener du med det?

  • Økologiske høner er de eneste hønene som garantert får lov til å være ute, med tilgang til dagslys og en normal døgnrytme. 
  • Det er ikke lov å holde økologiske høns i bur.
  • Økologiske høns har vesentlig bedre plass til å bevege seg enn konvensjonelle høns.
  • Gulvarealet inne i det økologiske hønsehuset skal være 1 m² pr. 6 høner i økologisk, mens i vanlig eggproduksjon kan det være hele 9 høner pr m². 
  • Ute-arealene skal være minst 4 m² for hver økologiske høne. For andre høns er det ingen krav til at de får være ute i det hele tatt.
  • For økologiske høns, skal både hønsehuset og ute-arealene legges til rette for at dyrene i størst mulig grad kan utøve sin naturlige adferd.
    https://okologisknorge.no/fakta/oekologisk-husdyrproduksjon-og-dyrevelferd/oekologiske-hoener/visste-du-at/

Anonymkode: c3906...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økologisk er ikke ensbetydende med bra, avhengig av hva du tenker på å "utgjøre forskjell". Økologiske "frittgående" høns f.eks, er ikke alltid så frittgående. Økologisk kjøtt/melk, dyrene får bedre fôr/ikke antibiotika osv. Og de lar kalvene drikke kuas melk vesentlig lenger. Så det er bra. Men kyr tar fortsatt opp svært mye ressurser av planeten vår. Jord areal, og ikke minst 100 liter vann daglig, per ku. 
Så er du opptatt av klima, så er det beste å ikke spise det i det hele tatt. Vi fråtser så mye i kjøtt og melkeprodukter, at etterspørselen har ført til at antall kyr på verdensbasis antas å øke med nesten 1 milliard neste 30 år. 

Anonymkode: 85df7...885

Økologiske kalver får gå med mor i minst tre dager, i stedet for at de blir tatt fra mor rett etter fødsel. Ikke mye bedre, så jeg foretrekker plantemelk. Kyrne har det bedre enn i økologisk drift enn i vanlig drift, men for mor/kalv har det ingenting å si. Mulig det er verre for begge å skilles etter tre dager enn med en gang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...