Jump to content
LittleMermaid

Brennpunkt - Griseindustriens hemmeligheter

Recommended Posts

bananbøy
Posted (edited)
24 minutter siden, Sol70 skrev:

Så når man går i butikken for å velge kjøtt bør man lete etter de gårdene som er mest automatisert mener du? Kommentaren min var til hva man skal velge istedenfor, og pr. idag er økologisk bedre enn konvensjonelt, spesielt når det gjelder gris og fjørfe.

Økologisk er ekstremt ueffektivt. Spesielt økologisk planteproduksjon, som da igjen gjør økologisk kjøttproduksjon ueffektivt fordi dyrene skal ha økologisk for.

Man kan selvsagt automatisere på måter som er gode for dyre velferden, eller dårlige. Men generelt sett er automatisert industriell kjøttproduksjon bedre for dyrene enn tilsvarende industriell manuell kjøttproduksjon. Fordi når det er automatisert så er maskinene ofte så effektive (har overkapasitet) at det ikke er billigere å gjøre det på en dårlig måte, mens når man må betale timepris for en manuell arbeider så kan snarveiene som tas for å spare tid innebære dårligere dyre velferd. Og en maskin har selvsagt heller ikke noe dårlige holdninger, eller en dårlig dag slik som menneskelige arbeidere. Så så lenge den er godt satt opp i utgangspunktet så vil den gi gode resultater i hele sin levetid.

Også er det jo enklere for myndigheter å kontrollere et automatisert anlegg når det er blitt installert for å se at det overholder krav og normer for dyre velferd, og at det dermed vil fortsette å gjøre det med mindre det blir endret på, enn å stadig kontrollere manuelle arbeidere for å sjekke at de ikke har utviklet dårlige holdninger og vaner etter hvert.

Edited by bananbøy

Fortsetter under...

Heisann1234
4 minutter siden, Sol70 skrev:

Ved økologisk drift skal dyrene ha tilgang til uteområde, og de har større arealer å bevege seg på, så det var nok ingen økologiske med her nei.

Men det er ikke bærekraftig. Det krever mye mye mer landeområder dersom alle skal begynne å spise økologisk. 

Sol70
6 minutter siden, Heisann1234 said:

Men det er ikke bærekraftig. Det krever mye mye mer landeområder dersom alle skal begynne å spise økologisk. 

Det er ikke det jeg diskuterer, jeg sier dyrevelferden er bedre. Noen annen diskusjon gidder jeg ikke å gå inn i.

LittleMermaid
2 minutter siden, Sol70 skrev:

Det er ikke det jeg diskuterer, jeg sier dyrevelferden er bedre. Noen annen diskusjon gidder jeg ikke å gå inn i.

Ikke nødvendigvis. Derfor jeg skrev at det som er fint på papiret ikke nødvendigvis er realiteten.

Økologisk ikke nok

"Mange velger økologisk, av den grunn av at de også tror at dyrene har hatt det bedre. Det stemmer langt på vei ikke.

NÅ: Vil merke glade griser

- Ut ifra de kriteriene som økoregelverket stiller, gir det bare grisene en marginal forbedring i livssituasjonen. Kriteriesettet for økologisk dyrehold er en blanding av etiske, miljømessige og dyrevernmessige krav, men det er ikke utformet med utgangspunkt med vitenskapelig kunnskap om dyrenes behov, sier Kleveland.

Hun viser til da Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) vurderte dyrevelferd i økolandbruket og fant at den ikke var vesentlig bedre enn i konvensjonelt dyrehold - med ett unntak: Verpehøns. Dyrevernalliansen har gjort liknende undersøkelser og kommet til samme konklusjon. "

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/mat/na-vil-merke-glade-griser/71208990/amp

Sol70

Jeg mener at det å ha dobbelt så stort areal å bevege seg på og å ha uteareal faktisk er en forskjell fra å leve hele livet inne, selv om den ut fra regelverket ikke er enorm. Det er også blant de økologiske produsentene man oftest finner dyr som har spesielt gode levevilkår, og de to griseprodusentene som kommer best ut ifølge Dyrevernalliansen, er økologiske, Grøstad Gris og Kolonihagen: https://www.dyrevern.no/resources/files/svinekjott-tabell-mai-2019.pdf

Den rapporten fra VKM som de viser til beskriver stort sett bare forekomsten av sykdom (som er ganske lik), noen andre undersøkelser har de ikke gjort, de sammenligner bare regelverket. De skriver at for geit og sau er forskjellene små mellom øko og konvensjonelt, men de skriver faktisk at det er større forskjell for fjørfe, gris og storfe:
https://www.vkm.no/download/18.13735ab315cffecbb5138642/1501774854136/7852b1a164.pdf
De tar ikke med f.ex. dødelighet. Og de mener at forskjellene er små fordi Norge har veldig bra dyrevelferd, noe vi nå vet at vi ikke har.

VKM har også noen andre interessante rapporter, jeg er lite imponert over dem etter det jeg leser: "Når det gjelder velferd for rever, konkluderer faggruppen med at denne blir bra ivaretatt i standard produksjonsmiljøer der man følger gjeldende regelverk. Dette gir ikke synlige lidelser for et gjennomsnittlig dyr sammenlignet med andre husdyr."
https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/vurderingavrisikoforlidelsevedholdavpelsdyr.4.2994e95b15cc5450716820f2.html

Emmy_H
Posted (edited)
På 20.6.2019 den 8.22, OppNedPåAlt skrev:

Jeg er med i en sånn kvinne-bonde-gruppe på Facebook, og blir rett og slett lei meg over hvor naive de er. Det er liksom hets mot denne undercoverjournalisten, hvor forferdelig det er at det filmes i skjul og den verste "hadde de vært her ett år, og klippet sammen det som så verst ut, så hadde det heller ikke vært en bra film". NEI! Sånn er det ikke!!! Vanlige folk, bønder som er glad i dyrene sine, påfører dem ikke unødvendig smerte. Ja, de kan bli syke og skadet, men da skal de tas vare på. Ja, de hyler når de ikke er fornøyde, og av og til må man dytte litt på de, men man slår ikke! Jeg liker bonden, men litt mindre nå, når jeg ser hvor naive de er.

Samme gjelder holdning rundt ulv, bøndene er så glad i dyrene sine så da må man skyte ulv 🙄

Edited by Emmy_H

Annonse

Tøytigern
På 19.6.2019 den 22.11, Julie skrev:

Sjokkert. Målløs. Grov dyremishandling satt i system. Ære være hun som har laget dokumentaren og avdekket en praksis vi forbrukere er med å støtte oppunder. 

Hun har jo ikke avdekket noe man ikke visste fra før...Dette visste man i 2017 og 2018:

https://www.nrk.no/rogaland/rystende-forhold-hos-grisebonder-avdekket-1.13803803

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960

Mao: Næringen er klar over dette selv. Mattilsynet er det også, samt Dyrevernalliansen.

Tøytigern
På 21.6.2019 den 0.18, bananbøy skrev:

Økologisk er ekstremt ueffektivt. Spesielt økologisk planteproduksjon, som da igjen gjør økologisk kjøttproduksjon ueffektivt fordi dyrene skal ha økologisk for.

Man kan selvsagt automatisere på måter som er gode for dyre velferden, eller dårlige. Men generelt sett er automatisert industriell kjøttproduksjon bedre for dyrene enn tilsvarende industriell manuell kjøttproduksjon. Fordi når det er automatisert så er maskinene ofte så effektive (har overkapasitet) at det ikke er billigere å gjøre det på en dårlig måte, mens når man må betale timepris for en manuell arbeider så kan snarveiene som tas for å spare tid innebære dårligere dyre velferd. Og en maskin har selvsagt heller ikke noe dårlige holdninger, eller en dårlig dag slik som menneskelige arbeidere. Så så lenge den er godt satt opp i utgangspunktet så vil den gi gode resultater i hele sin levetid.

Også er det jo enklere for myndigheter å kontrollere et automatisert anlegg når det er blitt installert for å se at det overholder krav og normer for dyre velferd, og at det dermed vil fortsette å gjøre det med mindre det blir endret på, enn å stadig kontrollere manuelle arbeidere for å sjekke at de ikke har utviklet dårlige holdninger og vaner etter hvert.

Det var da voldsomt til romantisering av automatiserte anlegg da, du. Du vet at de skaper dyr som blir redde for mennesker pga manglende menneskekontakt ikke sant?

Sol70
Posted (edited)

Herregud, jeg prøvde å se den nå men jeg klarer ikke. Dert første vi ser er at det ligger en gris og lider fordi hun har "skuldersår" (som tydeligvis var ganske vanlig for han på grunn av mangelen på strø, det var nemlig en til som hadde det) og så bare snakker han om å avlive den? Ingen endring i forhold, ingen forsøk på å få grisen bedre, ingen rask avgjørelse på avlivning, nei her skal grisen bare ligge og lide til bonden får bestemt seg om han skal avlive den eller sende til slakt. Jeg føler meg helt dårlig nå.

Edited by Sol70

Kjetil E

Kastrering av gris uten bedøvelse bør være mulig å få bukt med. Dette er jo noe kun dyrleger har lov til å gjøre. Det burde innføres at vetrinæren utsteder en atest hver gang han kastrer en gris. Og ved levering til slakteri så må slakteriet være pålagt og kontrollere at alle kastrerte griser som leveres faktisk har papirer på at det er vetrinær som har gjennomført kastreringen. 

bananbøy
Posted (edited)
2 timer siden, Tøytigern skrev:

Det var da voldsomt til romantisering av automatiserte anlegg da, du. Du vet at de skaper dyr som blir redde for mennesker pga manglende menneskekontakt ikke sant?

Hvor har du det fra?

Dyrene vil jo fremdeles ha menneskekontakt blant annet ved at de må bli lært opp til å bruke maskiner som f.eks melkeroboter, de finner ikke ut av det på egen hånd. Og de må jo også fremdeles undersøkes av en menneskelig dyrlege. Og når bonden får mer fritid fra manuelle arbeidsoppgaver så kan han eller hun bruke mer tid på å sosialisere med dyrene.

Edited by bananbøy

Julie
9 timer siden, Tøytigern skrev:

Hun har jo ikke avdekket noe man ikke visste fra før...Dette visste man i 2017 og 2018:

https://www.nrk.no/rogaland/rystende-forhold-hos-grisebonder-avdekket-1.13803803

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960

Mao: Næringen er klar over dette selv. Mattilsynet er det også, samt Dyrevernalliansen.

Hei tøytigern. Jeg snakker for meg selv her,ikke på vegne av næringen,Mattilsynet eller Dyrevernsalliansen.

Heisann1234
Posted (edited)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awaJ0L/mattilsynet-om-sjokkdokumentar-skjulte-opptak-alene-holder-ikke-i-retten?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Får følelsen av at Mattilsynet forsøker å beskytte industrien her fra å falle ned. Klarer ikke å se for meg noen annen grunn til at dette ikke blir anmeldt av dem. Eneste unnskyldningen de gir er ekstremt passivt. 

Derfor burde folk egentlig bare kutte grisekjøtt ut, fordi det ser ikke ut til at det blir tatt seriøst nok så lenge de fortsatt tjener gode penger.

Edited by Heisann1234

Annonse

Sol70
13 hours ago, bananbøy said:

Hvor har du det fra?

Dyrene vil jo fremdeles ha menneskekontakt blant annet ved at de må bli lært opp til å bruke maskiner som f.eks melkeroboter, de finner ikke ut av det på egen hånd. Og de må jo også fremdeles undersøkes av en menneskelig dyrlege. Og når bonden får mer fritid fra manuelle arbeidsoppgaver så kan han eller hun bruke mer tid på å sosialisere med dyrene.

De lærer dem ikke opp  nei, de finner ut av det selv.

Dolce

Er på ferie nå, og har ikke nok internett-dekning til å lese alle sidene.

Men tittet så vidt innom nå, og ser at det også er blitt en debatt om vegetarianere/veganere og "kjøttetere". 

For oss har valget vært veldig enkelt: Vi er ikke vegetarianere. Vi spiser kjøtt. Men det er minst 15 år siden vi har spist kjøtt fra "billigprodusentene". Vi har bl.a. ikke rørt Prior kylling på 20 år. 

Vi spiser kjøtt maks 2 ganger i uka. Maks. Og da velger vi viltkjøtt fra jegere vi kjenner eller Grøstad eller annet såkalt "dyrt" kjøtt. Og nei, vi er ikke rike. Men siden vi ikke trenger kjøtt hver dag, kan vi velge å styre unna det masseproduserte kjøttet. 

Selv om man ikke er vegetarianere/veganere er det faktisk mulig å gjøre gode valg mht. dyrevelferd. Og nei, det er ikke dyrere. Fordi man klarer seg helt fint uten kjøtt hver dag.