Gå til innhold

Ting som var akseptert i din barndom eller som voksne gjorde, som kunne blitt barnevernsak i dag..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva fikk du gjøre som barn og hva gjorde de voksne mot deg som kunne blitt barnevernsak i dag? Jeg VET ikke om dette kunne blitt det i dag, men føler vi er i en tid der omtrent ingenting er akseptert og barn skal skjermes fra absolutt alt.

- Fikk smake alkohol. SMAKE. 
- Ble sent med alkohol på fest med jevnaldrede når jeg var 14, ja sprit også.
- Hoppet på trampoline uten nett (dette tør ikke småsøsknene mine på 10 ) 
- Ble skremt med hufsa, spøkelser og diverse ting i skog, elv osv om jeg gikk alene (vet ikke om det er lov å skremme barn slik i dag)?
- Ble fortalt at jeg kom til å bli tjukk om jeg brukte fløte i kaffe, og om jeg spiste noe usunt

Anonymkode: 79cc7...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lå bak i bilen, på hattehyllen. Eller baki bagasjerommet på varebilen til vår mor😂 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sitte på fanget til fattern og være med å styre bilen da jeg var sånn 4-5 år gammel. Muttern var i harnisk. Tidlig 90 tallet.

Endret av Armitage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt innestengt i en tett bil i flere timer mens fire voksne damper og røyker i ett sett. 

 

Anonymkode: b8a9a...265

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var nykomfirmerte kunne vi delta på bygdefest og drikke hjemmebrent. Etterpå lå vi og kastet opp bak lokalet. Dette var sosialt akseptert i bygda. 

Anonymkode: e692c...47f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilferie lagde mamma seng i baksetet til oss ungene, det var ikke så nøye med bilbelte. De røykte selvsagt i bilen hele turen også. 

Jeg ble ofte sendt i butikken med lapp fra mamma om at jeg hadde tillatelse til å kjøpe røyk til henne. En slik lapp ble godkjent i alle butikkene på den tiden.

Når man var konfirmert kom man inn på alle bygdefestene og fikk "lov" og drikke.

 

 

 

Anonymkode: 3b5b4...321

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ris på rumpa, ble tatt i armen.. Det er vell det som ikke er lov idag. Så satt jeg på fanget til pappa å kjørte bil😁fikk kun kjøre opp og ned i gaten vår da, men sprøtt at jeg gjorde det når jeg Var 7-8 år😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vaske munn med såpe

- Latet som de kjørte fra meg (men kom alltid tilbake heldigvis)

- Trusler om barnehjem, ungdomsfengsel, juling (var en helt normal unge, gjorde ikke noe spesielt galt - ikke at unger bør straffes slik uansett da)

- Pappa løp etter meg og banket og dro i døren, prøve å holde igjen

- Ble dradd bortover etter armen

 

Jeg har et godt forhold til foreldrene mine i dag, men mye av dette synes jeg er på kanten til barnemishandling, og jeg har vært åpen med de at det har vært traumatiserende. Kvinne 22. 

Anonymkode: 62bf0...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var alltid solbrendte. Hvis vi en sjelden gang i blant ble smurt med solkrem, var det type faktor 8.

Hvis det var fullt i bilen, satt jeg i bagasjerommet

Anonymkode: 4052b...268

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte satt og røyket mens barna i barnehagen satt ute å spise matppakke i sigarettosen. Når de ble hentet kjørte de hjem utenn bilbelte, også så de barne-tv en halvtime, for mer enn det ville gitt de firkantete øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i bil uten bilbelte og ble bilsyk fordi de i forsetet røkte. Ble slått med flathånd og sendt fra bordet uten middag stadig vekk, opp på rommet og ikke mer mat den dagen. Ble tatt med på fester med myye alkohol og gikk hjem sammen med fulle foreldre midt på natten. 

Anonymkode: 97aa0...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ble kalt for tjukkebolla av besteforeldre... 

Anonymkode: 97aa0...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene på butikk med lapp 5 år gammel, sove på madrasser bak i bil, røyk inne og i bil når en satt der timevis, var alene på lekeplass når jeg var 5 år i timesvis med lillesøster på 3 år. Klaps på hode. 

Anonymkode: 36f9e...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Vaske munn med såpe

- Latet som de kjørte fra meg (men kom alltid tilbake heldigvis)

- Trusler om barnehjem, ungdomsfengsel, juling (var en helt normal unge, gjorde ikke noe spesielt galt - ikke at unger bør straffes slik uansett da)

- Pappa løp etter meg og banket og dro i døren, prøve å holde igjen

- Ble dradd bortover etter armen

 

Jeg har et godt forhold til foreldrene mine i dag, men mye av dette synes jeg er på kanten til barnemishandling, og jeg har vært åpen med de at det har vært traumatiserende. Kvinne 22. 

Anonymkode: 62bf0...698

Alt det der opplevde jeg også, godt forhold til foreldre i dag og er ikke litt traumatisert av det heller. Nå er jeg nesten 20 år eldre enn deg, tror yngre garde tåler mye mindre. Nå mener ikke jeg at dette på noen måte er riktig barneoppdragelse, men litt må man da tåle. 

Anonymkode: fc68c...b24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ satt usikkrabi bilen.

~ satt i bagasjerommet.

~ masse fulle vaksne rundt oss til tider som røyka masse rundt oss.

~ Røyka i bilen.

~ Fekk bevega oss fritt i verden så lenge vi kom heim til middag.

~ Sov i loven uten vaksne.

~ Fekk bade i elva åleine og vann. 

~ Fekk lov å gå opp til toppen av fjellet åleina. 

~ Generelt stor bevegelsesfrihet.

~ Fekk lov å ta ein liiiiiten slurk av ting med alkohol. 

Anonymkode: f04ad...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva fikk du gjøre som barn og hva gjorde de voksne mot deg som kunne blitt barnevernsak i dag?

Haiking.

bank.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris, lugging og kniping. Uten setebelte i bil, ingen hjelm når vi syklet, ble jaget ut og fikk ikke komme hjem på flere timer. Måtte spise opp all mat selv om det tok timer. Ble slått av lærer ved ulydighet. Jeg hadde en super barndom, med mye frihet :)

Anonymkode: a8a0f...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nøkkelbarn fra 5. Elska det,  men i dag hadde nok BV kommet på døra. 

Lå i bagasjen under bilturer. 

Blei skremt med nøkken,  hufsa osv. 

Som regel solbrente.

Fiksa meg selv på morran med varierende resultat. Så ut som en løs unge til tider 😅

Kom som regel uten mat på skolen, jeg spiste ikke mat fordi jeg hatet svett mat. Fantes ikke kjøleskap på den tiden. 

Hadde ikke klær til vinterdager på skolen fordi moren min ikke så noe vits i å kjøpe det når det kun var i bruk noen uker. Jeg hatet snøen da.

Løp uten foreldre fra fire år rundt i nabolaget og fartet uten i timesvis uten at foreldrene visste hvor vi var. 

Fikk smake på alkohol. 

Anonymkode: 06ea7...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage seng bak i bilen gjorde mine foreldre også.

Jeg var også ofte alene hjemme eller var ute i timesvis uten at noen reagerte på det. Fikk bare beskjed om å komme hjem til middag innen x klokkeslett, og da var jeg ganske liten. Under 10 år, men det var helt normalt da. Jeg passet også småsøsken fra jeg var kanskje 10-12 år og da var vi alene hjemme.

Så på skumle filmer mens vi var i rommet gjorde mine foreldre og da så vi barna litt på det. Det var actionfilmer og sånt.

Vet ikke om barn gjør sånt alene nå, men jeg dro helt alene på stranden og badet. Hvis noe hadde skjedd da så hadde jeg vært avhengig av at andre så det og hadde hjulpet meg, men det tenkte ikke jeg på.

Jeg gikk også alene hjem i mørket da jeg var barn. Det synes jeg var skummelt og løp hjem.

Det er ikke rart at jeg ble veldig selvstendig fra tidlig alder og på en måte er det bra, men på en annen måte så kunne jeg potensielt rotet meg borti ting eller kommet i uheldige situasjoner.

Anonymkode: 5ded2...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...