Gå til innhold

gravid igjen 3 uker etter SA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte å blø for litt over tre uker siden, og etter litt over en uke var graviditetstesten bort i mot negativ (svak strek i riktig lys). Litt over en uke etter det igjen tok jeg en ny, med bittelitt svakere strek en forrige. Synker HCG så sent i slutten? mistet i uke 7, så nivået hår jo synket mye på kort tid den første uken. Eller kan det hente jeg er gravid på ny? Jeg har ikke tatt EL-tester. Når kan jeg eventuelt ta ny test for å se om den har blitt sterkere/ svakere? 

 

Anonymkode: 6c773...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å blø for litt over tre uker siden, og etter litt over en uke var graviditetstesten bort i mot negativ (svak strek i riktig lys). Litt over en uke etter det igjen tok jeg en ny, med bittelitt svakere strek en forrige. Synker HCG så sent i slutten? mistet i uke 7, så nivået hår jo synket mye på kort tid den første uken. Eller kan det hente jeg er gravid på ny? Jeg har ikke tatt EL-tester. Når kan jeg eventuelt ta ny test for å se om den har blitt sterkere/ svakere? 

 

Anonymkode: 6c773...341

Så vidt jeg har forstått kan det ta opp til 9 uker for HCG å normalisere seg etter et SA: https://www.lommelegen.no/gynekologi/legesvar/utslag-pa-graviditetstest-etter-abort/69038931. Jeg ville dermed antatt at du ikke er gravid på nytt, men at det fortsatt synker. For å være sikker kan du f.eks ta en  digital for å se hvilket utslag du får på den, ventet en uke og tatt en til for å se om HcG har steget. Evt. er det vel mulig å ta blodprøver hos legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er vel at eggløsning/mens er forsinket etter en SA, så at du allerede etter tre uker skulle hatt eggløsning + egget har festet seg og produserer nok hcg til å slå ut på graviditetstest høres mindre sannsynlig ut enn at det henger igjen fra forrige svangerskap. Ville testet igjen om en ukes tid (og brukt samme type test, så det er enkelt å sammenligne). Det er i alle fall ikke uvanlig at hcg henger igjen så lenge (og jo lengre du var på vei da du mistet, jo lengre tid tar det). 

Eggløsningstester kan forresten også slå ut på hcg, så det nytter ikke å teste etter eggløsning før en graviditetstest er blitt helt negativ 😕 

Anonymkode: 7438d...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å blø for litt over tre uker siden, og etter litt over en uke var graviditetstesten bort i mot negativ (svak strek i riktig lys). Litt over en uke etter det igjen tok jeg en ny, med bittelitt svakere strek en forrige. Synker HCG så sent i slutten? mistet i uke 7, så nivået hår jo synket mye på kort tid den første uken. Eller kan det hente jeg er gravid på ny? Jeg har ikke tatt EL-tester. Når kan jeg eventuelt ta ny test for å se om den har blitt sterkere/ svakere? 

 

Anonymkode: 6c773...341

Hvis det er rester i livmor så forblir den svak og da kan du trenge en ultralyd og mulig utskraping på sykehuset. Prat med legen og be om HCG blodprøve.

Anonymkode: 4fef5...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at etter ene missed abortion min som ble behandlet på sykehuset med medisiner så hadde jeg vedvarende strek i 3,5mnd før det viste masse rester, gul/grønn utflod, styrtblødning, kramper i livmor og rester. Så alt er mulig.

Anonymkode: 4fef5...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 

glemte helt å skrive det, men på mandag var HCG 6

Anonymkode: 6c773...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

glemte helt å skrive det, men på mandag var HCG 6

Anonymkode: 6c773...341

HCG 6 er jo negativ

Anonymkode: 4fef5...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HCG 6 er jo negativ

Anonymkode: 4fef5...52f

Nei, der er under 5 som er negativ.

Anonymkode: d6870...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der er under 5 som er negativ.

Anonymkode: d6870...985

men 6 gir vell ikke utslag på graviditetstesten, og den kan evt ha steget på to dager? 

Anonymkode: 6c773...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få et sikkert svar på dette anbefaler jeg deg å ta en tur til legen. 😊

Ingen her som vil kunne gi deg et 100% svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Tok en ny test i dag som var helt klar positiv i forhold til i går. Skal ta ny HCG på mandag, men ser ut til at jeg hadde tidlig EL og er gravid 😍

Anonymkode: 6c773...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS: Tok en ny test i dag som var helt klar positiv i forhold til i går. Skal ta ny HCG på mandag, men ser ut til at jeg hadde tidlig EL og er gravid 😍

Anonymkode: 6c773...341

Hcg fordobler seg hver dag, så hcg skal vel fortsatt være for lav til å slå ut på test. 

Ville ikke hatt enorme forhåpninger 

Anonymkode: a6109...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at den er positiv grunnet graviditet TS. 😊 

Hvis HCGen din var 6 på mandag burde den være over 500 når du tar ny test på mandag igjen. Skulle den være lavere anbefaler jeg deg igjen å dra til legen for å få en klarhet i dette. 

Ønsker deg lykke til! 😊🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

On 6/19/2019 at 12:17 PM, AnonymBruker said:

Begynte å blø for litt over tre uker siden, og etter litt over en uke var graviditetstesten bort i mot negativ (svak strek i riktig lys). Litt over en uke etter det igjen tok jeg en ny, med bittelitt svakere strek en forrige. Synker HCG så sent i slutten? mistet i uke 7, så nivået hår jo synket mye på kort tid den første uken. Eller kan det hente jeg er gravid på ny? Jeg har ikke tatt EL-tester. Når kan jeg eventuelt ta ny test for å se om den har blitt sterkere/ svakere? 

 

Anonymkode: 6c773...341

Jeg testet positivt 3,5 uker etter SA og her sitter en 2-åring.

Anonymkode: c0acc...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet positivt akkurat fire uker etter MA (missed abortion med cytotec). Vet ikke hvor tidlig jeg kunne fått positiv, testet ikke tidligere. 

Anonymkode: 776ac...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde min første eggløsning tre uker etter min sa, og så fikk jeg mensen som vanlig og trodde alt var normalt. Men den neste syklusen varte i hele 49 dager, så vent litt med forhåpningene enda..:/

Anonymkode: 42f33...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...