Jump to content
Emmelise

spørsmål om moderering

Recommended Posts

Skrottefar
6 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

I forbindelse med at dere gir oss så mye viktig input her - hva foreslår dere når det gjelder moderering av Rampelys? Hva ville dere som brukere sett på som den beste mulige løsningen for moderering i et Rampelys med god og seriøs debatt?

Kanskje noen kommer med nnspill som ledelsen kan jobbe utifra!

Noe det kunne vært mulig å ta opp til vurdering er å ha et bruker-forum hvor erfarne Rampelyset-moderatorer, fra det gamle teamet, og debattanter som har vært aktive og seriøse i diskusjonene inne på Rampelyset, kan ha en dialog seg imellom hvor man kaster ball og sammen kan hjelpe hverandre til både bedre moderering og forståelse for håndtering av reglementet.

Fortsetter under...

Eveliina
10 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

I forbindelse med at dere gir oss så mye viktig input her - hva foreslår dere når det gjelder moderering av Rampelys? Hva ville dere som brukere sett på som den beste mulige løsningen for moderering i et Rampelys med god og seriøs debatt?

Takk for at du spør! :) Skrev visst mitt forrige innlegg, mens dette ble posta.

Det skal jeg tenke litt godt over, før jeg skriver et svar. Men vil alt nå gjerne foreslå at det opprettes en egen tråd for dette? Denne er blitt veldig lang og uoversiktlig som det er? 

Rosalie
10 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Moderatorer og teamleder direkte innleid hos Egmont Publishing/Kvinneguiden, med et minimumskrav vedr hvor godt de i utgangspunktet kjenner forumet. Et enklere regelverk å moderere etter med mindre rom for tolkning. 

Forumansvarlig

Da har jeg laget en egen tråd:

elien
40 minutter siden, Pust skrev:

Nå har jeg sjekket litt på profilen min, og jaggu er det fjernet helt greie/positive innlegg i CBE-tråden. Jeg begynner å tro de ansatte i moderator-firmaet ikke kan norsk!!

Det var det jeg også oppdaget, nesten ingen innlegg igjen 😮 

Pjolterbeist
12 minutter siden, Forumansvarlig said:

Takk for at du tar deg tid til å svare, og takk for at du spør om dette.

Veldig mye av det som har vært problemet med modereringen på Rampelys, har vært oppe til diskusjon betydelig mange ganger på det ordinære Ris og Ros-forumet. Typiske gjengangere er:

• skjev og inkonsekvent moderering
  • unødvendig innfløkte men samtidig særdeles vage regler, hvor det har vært opp til hver enkelt moderator å tolke reglene
  • uoverensstemmelse mellom utsagn fra ulike moderatorer
  • manglende takhøyde i forhold til hva som tillates på andre KG-underfora

Jeg mener at veldig mye av dette kan rettes opp i ved at man:

• Lager et mer definert regelverk - og dette regelverket må gjelde for hele KG, ikke bare Rampelys-seksjonen. Regelverket bør også inneholde klare begrepsdefinisjoner
  • Lager en veileder for moderatorene hvor muligheten for (utstrakt) regeltolkning er fjernet. Denne veilederern bør også være tilgjengelig for brukerne 
  • Innfører samsvar mellom moderatorers uttalelser og gjerninger
  • Takhøyde på samme nivå som i de andre underfora

Videre: 

• Begrepsbruken av "Brukerdebatt" bør utvides til å også innbefatte brukergruppeangrep
  • Omtale av barn bør endres til "Omtale av tredjeperson"

Annonse

Inocybe
9 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Takk for at du tar deg tid til å svare, og takk for at du spør om dette.

Veldig mye av det som har vært problemet med modereringen på Rampelys, har vært oppe til diskusjon betydelig mange ganger på det ordinære Ris og Ros-forumet. Typiske gjengangere er:

• skjev og inkonsekvent moderering
  • unødvendig innfløkte men samtidig særdeles vage regler, hvor det har vært opp til hver enkelt moderator å tolke reglene
  • uoverensstemmelse mellom utsagn fra ulike moderatorer
  • manglende takhøyde i forhold til hva som tillates på andre KG-underfora

Jeg mener at veldig mye av dette kan rettes opp i ved at man:

• Lager et mer definert regelverk - og dette regelverket må gjelde for hele KG, ikke bare Rampelys-seksjonen. Regelverket bør også inneholde klare begrepsdefinisjoner
  • Lager en veileder for moderatorene hvor muligheten for (utstrakt) regeltolkning er fjernet. Denne veilederern bør også være tilgjengelig for brukerne 
  • Innfører samsvar mellom moderatorers uttalelser og gjerninger
  • Takhøyde på samme nivå som i de andre underfora

Videre: 

• Begrepsbruken av "Brukerdebatt" bør utvides til å også innbefatte brukergruppeangrep
  • Omtale av barn bør endres til "Omtale av tredjeperson"

Gode forslag 👏👏👏

Paradisio
12 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Jo, det har jeg lest og er fullstendig klar over. Beklager om det ikke kom klart frem av svaret mitt. Det vi kan vurdere i august er jo nettopp dette. At det slettes for mye. At det stoles for mye på rapporter. At det ikke skrives ryddemeldinger. 

Vi ønsker selvsagt å ha kontroll der inne, og håper virkelig at dette vl ordne seg snart.

Men det mest profesjonelle dere kan gjøre - overfor oss brukerne nå er å stenge Rampelys nå. Hvis dere venter til august måned så er trådene mest sannsynlig så ødelagte at det ikke engang er sikkert at folk motiveres til å diskutere noe mer rundt personligheter i SoMe (hvis jeg skal sette det på spissen).

Paradisio
12 timer siden, vintage skrev:

Tok du vare på det? Tenker at det kan være viktig i evalueringen at de ser med egne øyne hva som blir slettet. Jeg har fått slettet flere innlegg, men tenkte ikke på å ta vare på det.

Men hvorfor skal vi hjelpe dem å gjøre jobben sin? Dette burde svenskene klare på egenhånd spesielt når de blir lønnet for jobben i tillegg.

Nobile

Hvor har det blitt av tråden til Kjell-Ola Kleiven ?