Jump to content
Emmelise

spørsmål om moderering

Recommended Posts

Emmelise

Hei,

Det mangler et innlegg fra @Lambigirl i DixieRose sin tråd. Jeg sier mangler fordi jeg ikke lenger ser det, men mitt innlegg rett etter som siterer hennes innlegg står der.

Hvis @Lambigirl sitt innlegg har blitt moderert bort, så bør mitt svar med sitering også modereres bort.
Også om det er moderert bort bør det også være en ryddemelding fra en moderator.. Bør det ikke?

Fortsetter under...

Forumansvarlig

Hei

Det nye teamet har nå fått beskjed om å skrive ryddemeldinger og å også dobbeltsjekke at de fjerner innlegg som siterer regelbrudd som er slettet. 

Vi takker for forståelsen i innkjøringsperioden!

Forumansvarlig

decker

Saknar framleis ryddemeldingar, til dømes forsvann det nettopp innlegg frå metteask-tråden, men inga ryddemelding.

Eveliina
Posted (edited)

Skulle til å etterspørre det samme, ser det er ryddet i Helene Drage-tråden også, uten ryddemelding? :) 

Litt usikker på hvordan vi bør rapportere, nå mens et nytt team blir kjent her? Er det bedre å rapportere alle/flere regelbrudd i en tråd? Eller kan vi gå utfra at tråden blir sett over?

Edited by Eveliina

Emmelise

I tillegg har ikke innlegget mitt blitt moderert bort slik det burde...

Forumansvarlig

Jeg har som sagt gitt beskjed om at de må skrive ryddemeldinger og passe på siterte innlegg, men siden det er et moderatorteam som jobber turnus og jeg kun er i kontakt med sjefen for teamet, kan det jo hende ikke alle får det med seg. Jeg skal gjenta beskjeden også via forumet.

Når det gjelder rapporter kan dere gjerne rapportere mer enn dere vanligvis gjør, og kanskje skrive hva slags regel dere ser andre bryte. De skal se over alt, men det er jo et omfattende regelverk å sette seg inn i. 

Forumansvarlig

Annonse

Dr. A. Kula

Fortsatt ingen ryddemeldinger (CBE) og det er ryddet. Sjekket et innlegg jeg rapporterte som navnga barna, og det var borte. I hvertfall fungerte ikke linken i et uteglemt sitat (som ble rapportert) av nevnte innlegg. 

Forumansvarlig

Takk for at du sier ifra. Jeg fikk beskjed i går om at de skulle gjøre det. Skal si ifra igjen!

Eveliina

Dette begynner rett og slett å bli ubehagelig. 

Vi har fremdeles ikke sett en eneste ryddemelding, og heller ikke andre forsøk på dialog med brukere - med unntak av en eneste post, som bestod av ett enkelt ord.

Poster forsvinner. Varsler til meg forsvinner (ble linket i post). En har ingen mulighet til å se hva det nå reageres på, og hva som får stå etter vurdering. Da er det heller ikke noe poeng i å prøve å hjelpe nytt moderator-team i å forstå hvordan reglene har pleid å bli håndhevet her. 

CBE-tråden er igjen ryddet, uten ryddemelding eller rettledning til brukere. 

Guest Ispahan

Tråden om CBE ble akkurat ryddet, uten ryddemelding. Det blir helt håpløst å diskutere hvis man ikke vet hva som er lov eller ikke. Mitt innlegg inneholdt sitat og lenke til Nettvett, er dette en side KG ikke vil assosieres med, eller er det andre grunner til at det ble moderert?

Halle-Palle

@ForumansvarligJeg er også ryddet bort. Kommentaren var et direkte svar til en bruker, og kan kanskje betegnes som brukerdebatt, men det hadde da virkelig vært greit å få vite om hva man har gjort ‘galt’?

Innlegget er forresten fremdeles på siden som sitering fra en annen. 

Her er mitt innlegg, kan det spesifiseres hva som bryter reglene her:

Kan du forklare hvorfor det er greit at bloggere helt unngår å forholde seg til faglige råd om å skåne barn fra some? Du har fått MANGE linker til fagfolk som advarer mens du selv ikke dokumenterer noen av dine påstander. 

(Jeg venter fremdeles på informasjon om alle de spennende og nyskapende prosjektene hennes?)

Sukkertøy
På 24.6.2019 den 12.32, Forumansvarlig skrev:

Jeg har som sagt gitt beskjed om at de må skrive ryddemeldinger og passe på siterte innlegg, men siden det er et moderatorteam som jobber turnus og jeg kun er i kontakt med sjefen for teamet, kan det jo hende ikke alle får det med seg. Jeg skal gjenta beskjeden også via forumet.

Når det gjelder rapporter kan dere gjerne rapportere mer enn dere vanligvis gjør, og kanskje skrive hva slags regel dere ser andre bryte. De skal se over alt, men det er jo et omfattende regelverk å sette seg inn i. 

Forumansvarlig

Det er ganske drøyt at brukerne oppfordres til å rapportere innlegg som bryter med regelverket. Jeg foreslår at forumansvarlig tar det opp med det nye moderatorteamet, og at moderatorteamet faktisk forholder seg til reglene for moderering. Når dere forventer at brukerne skal følge reglene må dere nesten forvente at moderatorteamet gjør det også! Og følge det opp på eget initiativ - ikke gjennom at brukere skal måtte rapportere i hytt og pine. 

Skrottefar
På 24.6.2019 den 12.32, Forumansvarlig skrev:

Forumansvarlig

Hvorfor sette bort en jobb til et eksternt firma som ikke får med seg det grunnleggende ved det å moderere på riktig måte slik de blir fortalt, nemlig det å moderere fornuftig OG legge inn beskjed underveis i modereringen? Funker dårlig når det fjernes innlegg over en lav sko uten en eneste rydde-melding, ville vesten satt i system, skyt først, ikke spør, tro det går over og ikke innrøm hva du har gjort.
Har sett flere innlegg i flere debatter som har forsvunnet og som har vært relevante i diskusjonene.

Annonse

Aquarius04
På 20.6.2019 den 13.11, Forumansvarlig skrev:

Hei

Det nye teamet har nå fått beskjed om å skrive ryddemeldinger og å også dobbeltsjekke at de fjerner innlegg som siterer regelbrudd som er slettet. 

Vi takker for forståelsen i innkjøringsperioden!

Forumansvarlig

Er det så vanskelig å skrive en ryddemelding? Blir jo dødfødt å forsøke å holde en saklig debatt når halvparten av innlegg forsvinner uten beskjed om at det er ryddet?!

hufsaaaaa

Helt utrolig at det i løpet av en hel uke ikke er en eneste en av de nye som greier å legge igjen en ryddemelding. Enda det er gitt beskjed flere ganger visstnok.

Jeg skjønner at det er snakk om en innkjøringsperiode, men likevel. Dette virker bare uproft. 

Skrottefar

Ut i fra hva jeg har skjønt så er dette eksterne firmaet de har fått inn som nye moderatorer i underforumet Rampelyset et svensk firma som har erfaring med å moderere kommentarfelt i forskjellige medier, som bl.a VG og Aftenposten, MEN slik jeg ser det så er det å moderere generelle kommentarfelt noe helt annet enn å moderere dedikerte debattforaer med spesifikke kategorier og temaer, og da bør man sette seg mer inn i akkurat det som skal modereres, og ikke bare slette i hytt og pine etter eget forgodtbefinnende, og ikke minst ikke gjøre det uten noen form for grundige vurderinger og tolkninger for og imot om noe skal modereres. Og skal det modereres, ja, da skal det opprettes en modereringsbeskjed der hvor det modereres......ikke bare sånn "tjenare, grabben, nu ska det modereres ja......nej, dette tycker jag inte om.....bort med dej.....ok....nästa", sånn bare for å sette det på spissen.......for alles beste, ha litt kritisk tilnærming til hvordan det skal gjøres, ikke bare la hvem som helst gjøre det uten at det kan forsvares......for når det fra dag en modereres ut i fra elle melle-metoden, ja, da er det noe galt med kommunikasjonen mellom KG og det firmaet som er leid inn og mellom vedkommende der og de som er satt til å moderere.

Eveliina

Enig i den opplevelsen @Skrottefar, skrev nettopp noe liknende i en annen tråd her på Rampelys Ris og ros.

Dette er firmaet som er satt til jobben, ingen hemmelighet antar jeg, siden firmanavnet var nevnt i annonseringen på KG Ris og ros.
https://www.interaktivsakerhet.se/moderering

Det er nok lurt å ta kopi av alle innlegg, før en poster. Da er det lettere å evt. ta opp problemer, om det slettes.

Sikkert også lurt å være ekstra nøye med å linke og dokumentere alt. Nye team av moderatorer har vel neppe like god oversikt over hva som finnes i offentligheten.

miss summers

Må være deilig for KG å fraskrive seg ethvert ansvar og skyld fremover. Bare si at «det er de nye». Genistrek. 

Forumansvarlig

Nå var jo det store flertallet av brukerne tilsynelatende veldig misfornøyde med det eksisterende moderatorteamet sin jobb, og det kom flerfoldige ønsker om at vi burde ha betalte, proffe moderatorer. I tillegg var det et belastende og utfordrende rom å få for vårt eget moderatorteam, som selv sterkt ønsket en endring.

Det har vi nå fått, men det er klart det også vil være ting det nye teamet gjør som man ikke er fornøyd med.

Jeg gir nå daglig beskjed om dette med ryddemeldinger. 

Forumansvarlig

pøbelsara
17 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Nå var jo det store flertallet av brukerne tilsynelatende veldig misfornøyde med det eksisterende moderatorteamet sin jobb, og det kom flerfoldige ønsker om at vi burde ha betalte, proffe moderatorer. I tillegg var det et belastende og utfordrende rom å få for vårt eget moderatorteam, som selv sterkt ønsket en endring.

Det har vi nå fått, men det er klart det også vil være ting det nye teamet gjør som man ikke er fornøyd med.

Jeg gir nå daglig beskjed om dette med ryddemeldinger. 

Forumansvarlig

Det hjelper jo ikke med betalte moderatorer hvis de ikke modererer slik de skal? Det virker bittelitt sutrete å innlede et svar på den måten det gjøres her. Jeg antar at folk ikke klager for å vær vanskelige, men fordi man faktisk ønsker å forstå hva som skjer.

Hvis dere betaler for moderering, må dere selvsagt sørge for at det modereres slik det skal. Det er jo deres oppgave å lære opp moddene, ikke lesernes.