Gå til innhold

Dritt lei menn som «bare vil snakke litt»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at du treffer en som dette ikke fungere på, hva gjør du da ?

Anonymkode: 60d53...9f2

Det der vil fungere på de aller, aller fleste 😂

Anonymkode: f8e8a...90c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og skjønner ikke problemet. Vil man ikke snakke med folk, så er det vel bare å si at man ikke vil snakke? Og hvor ofte føler man seg seriøst truet fordi en mann tar kontakt? Da jeg var singel satte jeg enormt pris på de få gangene menn turte (det er ikke slik at alle menn er brautende kjekkaser som digger seg selv) å ta kontakt med meg utenom festlige lag. Da jeg ikke lenger var singel var det enkelt å si "sorry, ække singel" hvis samtalen gikk i den retningen. Har aldri følt meg truet.

Jeg synes at enkelte (ser at de samme gjerne går igjen) stadig kommer med sånn "kvinner som hater menn"-argumentasjon som jeg bare virkelig ikke kjenner meg igjen i. Men når de nå er så tydelige på at de ikke ønsker mannlig kontakt så slipper de vel det. Vinn-vinn, sikkert.

Er forøvrig enig med den over som synes det er uheldig at nordmenn nå tilsynelatende skal bli enda mer innesluttet og sure på gata. Vi er ikke akkurat kjent for å være åpne og sprudlende, og at vi selv synes vi skal bli enda mindre trivelige er mildt sagt interessant. Og trist.

Anonymkode: 0ddd8...037

Er helt enig. Da jeg var singel var det som regel hyggelig med en liten prat på bussen, så lenge personen ikke var ekstremt beruset eller slibrig. Da ble det selvsagt ubehagelig, men en vanlig liten samtale med litt smalltalk burde jo være lov. Noen ganger har jeg ikke vært i humør til å snakke, men i mange tilfeller har samtalen ført til at en drittdag har blitt til en fin dag. Så lenge man viser sosiale antenner og unngår slibrigheter eller trenger seg på noen som åpenbart ikke er interessert, kan det være en fin ting å tørre å ta kontakt med noen. Vi nordmenn er vanskelige å komme innpå, og vil ikke at det skal bli enda vanskeligere. 

Anonymkode: 01de2...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dritt lei av at feministene stakkarsliggjør kvinner med argumentasjonen sin. At kvinner er spesielt utsatt fordi de er fysisk svakere og ikke klarer å si ifra ved uønsket kontakt og derfor bør få være helt i fred er IKKE det jeg forbinder med kvinnekamp, i hvert fall. Faktisk føler jeg at sånn argumentasjon virker mot sin hensikt.

Er generelt lei av den gjengen som har monopol på denne veldig ekskluderende feminismen. JA til feminisme for ALLE kvinner, også dem som mener noe annet enn at menn er roten til alt vondt.

Anonymkode: 0ddd8...037

Det er ikke mange feminister som mener menn er roten til alt vondt. Ekstremvarianten av alle grupper er en minoritet. Synd folk bare trekker frem ekstremistene hele tiden. 

 

Unngår å snakke med fremmede på bussen. Du trenger bare få én ordentlig skummel stalkeropplevelse av det før du lærer at du må passe litt bedre på. Etter flere ubehagelige opplevelser så har jeg valgt å ikke ha samtaler med folk jeg ikke kjenner som "bare vil snakke litt" 

Anonymkode: 2846b...484

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig. Da jeg var singel var det som regel hyggelig med en liten prat på bussen, så lenge personen ikke var ekstremt beruset eller slibrig. Da ble det selvsagt ubehagelig, men en vanlig liten samtale med litt smalltalk burde jo være lov. Noen ganger har jeg ikke vært i humør til å snakke, men i mange tilfeller har samtalen ført til at en drittdag har blitt til en fin dag. Så lenge man viser sosiale antenner og unngår slibrigheter eller trenger seg på noen som åpenbart ikke er interessert, kan det være en fin ting å tørre å ta kontakt med noen. Vi nordmenn er vanskelige å komme innpå, og vil ikke at det skal bli enda vanskeligere. 

Anonymkode: 01de2...e42

Helt enig! Og da passer det heller ikke under #Villebarepratelitt! Hadde de begynt å legge ann på deg, spørre om du har type, ta deg på låret, be deg vise dem puppa dine (i edru tilstand), da passer det under den hashtaggen :) Det er når det går denne retningen som er tanken:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Overskriften burde ikke være "vil bare snakke litt", overskriften burde være "Jeg krever at du snakker med meg dersom jeg synes du er søt og begynner å snakke med deg. Ellers er du en skikkelig kjip fitte".

Som kvinne har jeg dessverre dårlig erfaring med menn som "bare vil snakke litt".

De har bestandig vært veldig insisterende, påtrengende og rare. Det har føltes som at de vil ha noe spesifikt og krever noe av meg. Det har vært menn som har trengt sosial trening og som har virket ensomme og desperate. 

Jeg har følt meg presset til å snakke med dem og følt at mine ganske tydelige negative signaler ikke har blitt plukket opp. Jeg har syntes direkte synd på noen av dem, og da har jeg ikke har hjerte til å være totalt avvisende. Men når samtalen bare går i at mannen stiller mange spørsmål og jeg responderer med "ja" eller "nei" i opptil 20 minutter, da tenker jeg at et hint burde bli tatt.

Så hvorfor ikke bare si rett ut at jeg ikke vil snakke?

- Fordi disse mennene blir så sinnsykt skuffa og de virker sinte og aggressive når man avviser de direkte. Jeg har følt meg utrygg i mange situasjoner og faktisk blitt direkte redd.

Det er bedre for meg å føle at mennene har brutt mine personlige grenser og jeg er litt irritert over dette, enn at jeg må se meg over skulderen og løpe hjem fordi jeg ser at mannen følger etter meg.

Du kan godt prøve å snakke med meg, men da må du for pokker tåle en avvisning også. Jeg skylder deg ingenting dersom du begynner å snakke med meg, det er ditt initiativ.

Eksempelet til psykologen er at han vil snakke litt med en søt jente. Javel? Betyr det egentlig at han mener å sjekke henne opp? At muligheten for dette burde være tilstede overalt? At jeg som kvinne skylder han å gi han en sjanse fordi han er så snill å tar kontakt?

Min erfaring er at det nettopp er sjekking som er greia, og da blir det helt feil å si at vi kvinner skylder dere menn noe dersom dere tar kontakt. Vi kan ikke være tilgjengelige for dere fordi dere ønsker det. Slike ting skal gå begge veier!! Dere ødelegger for dere selv!

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om de som bare vil slå av en prat, men om de som bruker "jeg ville bare snakke litt" som en unnskyldning for å gå enda et skritt videre.

Jeg var selv vitne til en ung kvinne på bussen som var utsatt for dette.  Hun smilte, svarte hyggelig, og var tilbakeholdent imøtekommende.

Det tok ikke mange minuttene før mannen ble pågående og plagsom.  Han ville ha telefonnummeret hennes, ville vite om hun ble møtt på bussen, hvem som skulle møte henne osv Hun sa etter hvert at hun ville være i fred,  prøve å sove litt, osv, men han ga seg ikke. "Du kan legge hodet på skulderen min", " jeg skal passe på deg" osv.

Da jeg brøt inn, og ba han la henne være i fred fikk jeg "men jeg ville jo bare prate litt".

Som sagt handler ikke dette om de som vil prate litt, men om de som bruker dette som en inngangsport til å gå videre.

Og det står ikke skrevet "harmløs " i pannen til de som bare vil prate, og det er vanskelig å vite hvem som er hva,  derfor forstår jeg godt de som holder avstand til alle for å ikke sette seg i en sårbar situasjon.

Jeg blir ofte pratet til, men da av eldre mennesker, der prat er prat, og ikke et forsøk på sjekking under påskudd av "men jeg ville bare prate litt". 

Anonymkode: 5e12e...428

 

1 time siden, loveli skrev:

Overskriften burde ikke være "vil bare snakke litt", overskriften burde være "Jeg krever at du snakker med meg dersom jeg synes du er søt og begynner å snakke med deg. Ellers er du en skikkelig kjip fitte".

Som kvinne har jeg dessverre dårlig erfaring med menn som "bare vil snakke litt".

De har bestandig vært veldig insisterende, påtrengende og rare. Det har føltes som at de vil ha noe spesifikt og krever noe av meg. Det har vært menn som har trengt sosial trening og som har virket ensomme og desperate. 

Jeg har følt meg presset til å snakke med dem og følt at mine ganske tydelige negative signaler ikke har blitt plukket opp. Jeg har syntes direkte synd på noen av dem, og da har jeg ikke har hjerte til å være totalt avvisende. Men når samtalen bare går i at mannen stiller mange spørsmål og jeg responderer med "ja" eller "nei" i opptil 20 minutter, da tenker jeg at et hint burde bli tatt.

Så hvorfor ikke bare si rett ut at jeg ikke vil snakke? Fordi disse mennene blir så sinnsykt skuffa og de virker sinte og aggressive når man avviser de direkte. Jeg har følt meg utrygg i mange situasjoner og faktisk blitt direkte redd.

Det er bedre for meg å føle at mennene har brutt mine personlige grenser og jeg er litt irritert over dette, enn at jeg må se meg over skulderen og løpe hjem fordi jeg ser at mannen følger etter meg.

Du kan godt prøve å snakke med meg, men da må du for pokker tåle en avvisning også. Jeg skylder deg ingenting dersom du begynner å snakke med meg, det er ditt initiativ.

Eksempelet til psykologen er at han vil snakke litt med en søt jente. Javel? Betyr det egentlig at han mener å sjekke henne opp? At muligheten for dette burde være tilstede overalt? At jeg som kvinne skylder han å gi han en sjanse fordi han er så snill å tar kontakt?

Min erfaring er at det nettopp er sjekking som er greia, og da blir det helt feil å si at vi kvinner skylder dere menn noe dersom dere tar kontakt. Vi kan ikke være tilgjengelige for dere fordi dere ønsker det. Dere ødelegger for dere selv med en slik holdning!

Disse to! 👏

Min erfaring er dessverre at menn som «bare vil snakke litt» oftest egentlig ønsker langt mer enn det, og at de kan bli ubehagelige når de forstår at det er helt uaktuelt for meg. 

Det er vanskelig å avvise kontant idet de starter snakkingen, fordi de da kan bli sure over at jeg er forutinntatt, og tillegger dem hensikter de ikke har. Enda vanskeligere er det å avvise når man etter litt snakking har fått bekreftet at de faktisk var ute etter noe mer, for da kan de finne på å mene har man har forledet dem, og bli ubehagelige og truende. Å være hyggelig og imøtekommende mot fremmede menn som vil snakke, for så å avvise når samtalen tar en uønsket dreining, betyr nemlig for enkelte at du er ei luremus.

Dette er hva erfaring har lært meg som kvinne, og det er grunnen til at jeg helt bevisst holder blikket mitt for meg selv, og ellers tydelig signaliserer at jeg er opptatt med mitt, og ikke er tilgjengelig.

Jeg liker å snakke med folk, også dem jeg ikke kjenner, men jeg snakker helst med eldre mennesker, andre kvinner eller barn. Da vet man at man er ganske trygg på å slippe ubehageligheter. Et unntak var da jeg kjørte moren min til legetime nylig, og jeg tilfeldigvis kom i prat med en mann på min alder. Det var på dagen, det var på et venterom med mange mennesker, og jeg oppfattet nokså tidlig at han spilte på det andre laget (noe som også ble bekreftet et stykke inn i samtalen). Det føltes trygt, han var morsom og superhyggelig, og det gjorde den lange ventetiden kort. Synd man ikke opplever flere som genuint bare vil snakke litt, og som skjønner i hvilke settinger det føles komfortabelt for en kvinne å slippe guarden og snakke med.

Endret av Malum
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anki skrev:

Helt enig! Og da passer det heller ikke under #Villebarepratelitt! Hadde de begynt å legge ann på deg, spørre om du har type, ta deg på låret, be deg vise dem puppa dine (i edru tilstand), da passer det under den hashtaggen :) Det er når det går denne retningen som er tanken:

 

Jeg har faktisk opplevd det samme da jeg avviste en kvinne. Så det er ikke bare menn som er slik.

Anonymkode: 60d53...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk opplevd det samme da jeg avviste en kvinne. Så det er ikke bare menn som er slik.

Anonymkode: 60d53...9f2

Men situasjonen føles kanskje litt mindre truende, mtp fysikk?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å prate om løst og fast, men da man helt tydelig vil noe mer enn småprat, er det ikke greit. 

Pendler som tok samme tog. Jeg var i et forhold, og hadde null interesse av at den gifte mannen ga meg roser han hadde plukket i hagen. Båt hadde han også som han tok med på jobb og tilfeldigvis kjørte forbi da jeg skulle hjem fra jobb. Tosk! 

Trikketur der han ville ha nr mitt. Jeg var på vei til kjæresten min. 

Ok. Tog Oslo - Bergen der vi snakket om løst og fast og politikk. + andre togturer der man snakker om løst og fast. 

Problemet oppstår når mennene vil noe mer enn uskyldig småprat. For eksempel vil ha nummeret mitt. Vite navnet mitt. Nok detaljer til at de kan spore meg opp. Dritekkelt. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide fra en over :-)

det er bare til å si: 

jeg har ikke lyst til å snakke til eller med deg. (Nei, den innbilske selv-lagde uimotståelige sjarmen din fungerer ikke. Ikke bare stå der da. Gå vekk. Ikke vær mongolid).

faen da. Folk tror jo at de er så sjarmerende. Er det noe folk ikke liker er det når andre dreper sjarmen din. 

Vel, ditto? Som om jeg synes det er spennende når en dum reke liker å spre stanken sin  

 

Anonymkode: 6f949...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

I Norge, iallefall i enkelte av de største byene, anses det omtrent som unormalt og sært å snakke med fremmede. I andre land er dette helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, padawan skrev:

I Norge, iallefall i enkelte av de største byene, anses det omtrent som unormalt og sært å snakke med fremmede. I andre land er dette helt normalt.

Ja. Men de har andre regler. 

Der er det ikke automatikk i at hannkjønn og hannkjønn skal bli innbilske av ingenting. Der kan de omgås uten at det er sånn: omg hun liker meg fordi jeg er så vakker

eller han: omg hun smilte. Jeg må stikke. Hun liker meg. Jeg må fortelle om samboer. Fort fort fort fort. 

De klarer det uten å måtte gjøre om vanlige ting til noe som liksom er eksepsjonelt. 

Anonymkode: 6f949...89c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at mannfolk som «bare vil prate litt» på den måten de fremstilles her er psykiatriske tilfeller, og således sorterer under en annen fane en den norske gjennomsnittsmannen.

Vanskelig å kjenne igjen den gjengse norskfødte (edru) mann som pågående på den måten på bane, fly og tog. 

Det jeg imidlertid kan garantere er at kvinnfolk på offentlig transport skal få fred for meg fremover, slik de har fått det så lenge jeg kan huske.

Jeg tror og håper dette er ei Oslo-greie, og at resten av nasjonen kan greie å kommunisere på en naturlig måte.

 

Anonymkode: 4c545...3cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det slår meg at mannfolk som «bare vil prate litt» på den måten de fremstilles her er psykiatriske tilfeller, og således sorterer under en annen fane en den norske gjennomsnittsmannen.

Vanskelig å kjenne igjen den gjengse norskfødte (edru) mann som pågående på den måten på bane, fly og tog. 

Det jeg imidlertid kan garantere er at kvinnfolk på offentlig transport skal få fred for meg fremover, slik de har fått det så lenge jeg kan huske.

Jeg tror og håper dette er ei Oslo-greie, og at resten av nasjonen kan greie å kommunisere på en naturlig måte.

 

Anonymkode: 4c545...3cb

De mennene som er verdt å prate med henger ikke akkurat rundt og leter. De er tatt. De kan prate ordentlig. Henvende seg ordentlig. De leker ikke apekatter, utenom når det trengs. 

 

Anonymkode: 6f949...89c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk som ikke takler at andre tar kontakt med dem, og heller ikke er i stand til å sette stopper for uønsket kontakt på en voksen måte, burde holde seg innendørs.

Men jeg skjønner jo hva hun neket av et kvinnfolk sier her, egentlig:
"Jeg ønsker bare kontakt fra menn jeg finner attraktive, hvordan VÅGER andre menn å ta kontakt med MEG, JEG FORTJENER BARE DET ALLER ALLER BESTE"

 

Anonymkode: 13c3f...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husker dere den tiden da man fikk være i fred? 

Kunne gå bortover en vei uten masse plageånder med masse agendaer. 

20 år siden det nå. 

For et fattig samfunn. Penger penger penger. 

Anonymkode: 6f949...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes folk som ikke takler at andre tar kontakt med dem, og heller ikke er i stand til å sette stopper for uønsket kontakt på en voksen måte, burde holde seg innendørs.

Men jeg skjønner jo hva hun neket av et kvinnfolk sier her, egentlig:
"Jeg ønsker bare kontakt fra menn jeg finner attraktive, hvordan VÅGER andre menn å ta kontakt med MEG, JEG FORTJENER BARE DET ALLER ALLER BESTE"

 

Anonymkode: 13c3f...c27

Jeg holder meg innendørs. LoL. 

På grunn av slike som deg. Som liksom... bare er der og gjør ingenting. Eneste du klarer er å glo rundt deg uten konsentrasjon. Det er jævla distraherende. Kanskje du tapper med fingrene. (Jeg er heeeeeeer seee på meeg). 

Har lagt merke til at hvis jeg avviser folk at de ikke klarer å motstå trangen til å liksom ‘demonstrere’. Vet ikke om det er bevisst eller ubevisst. 

Men hvis det er bevisst ... oh .. my... god...?

og dere lurer på hvorfor verden blir en verten plass. 

Anonymkode: 6f949...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk opplevd det samme da jeg avviste en kvinne. Så det er ikke bare menn som er slik.

Anonymkode: 60d53...9f2

Ingen har sagt at situasjonen er kvinner vs menn. Finnes også historier fra mannesiden, men det er jo flest historier fra kvinner og dermed er det de som får mest oppmerksomhet. Litt som at haier er mindre dødelige enn kuer, men sjeldent vi hørere om alle dødsfallene fra kuene og dermed virker haiene mest farlig..

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes folk som ikke takler at andre tar kontakt med dem, og heller ikke er i stand til å sette stopper for uønsket kontakt på en voksen måte, burde holde seg innendørs.

Men jeg skjønner jo hva hun neket av et kvinnfolk sier her, egentlig:
"Jeg ønsker bare kontakt fra menn jeg finner attraktive, hvordan VÅGER andre menn å ta kontakt med MEG, JEG FORTJENER BARE DET ALLER ALLER BESTE"

 

Anonymkode: 13c3f...c27

Vi får ha egne arenaer da! Hvor normal folkeskikk fortsatt eksisterer, hvor man ikke forstyrrer folk som hører på musikk/leser bok/snakker i mobilen o.l. For det er ikke snakk om menn som tar ett nei for ett nei hjer, det er de som fortsetter kontakten selv etter man sier nei på en voksen og høflig måte. Pepperpsray neste?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...